Page 5 of 12

Re: 951-91 3.0

Posted: 2012-04-29 19:21:22
by tkgb
Fick ihop torsionsröret idag med dom nya lagren.
Gick förvånandsvärt bra att pressa i axeln med ett spännband,tror det är lite snällare mot lagren
än att banka i den.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2012-04-29 20:12:41
by DLS
snyggt :)
om jag tar ner min igen så vet jag vem jag kan skicka den till för renovering ;)

Re: 951-91 3.0

Posted: 2012-04-29 21:22:20
by tkgb
Ja visst! det är bara att skicka hit den.
Skicka gärna med din växellåda med då jag kanske behöver låna vissa detaljer till min :wink:

Re: 951-91 3.0

Posted: 2012-04-30 09:05:23
by DLS
haha.
tror att min växellåda också behöver ses över snart.
men kanske ska hålla utkik efter en S2 låda alt. om man kan komma på hur man modifierar en passat diesel 6 växlad låda att passa :)

Re: 951-91 3.0

Posted: 2012-05-02 17:54:30
by tkgb
Ja S2 lådorna verkar vara populärt att sätta på turbobilarna,kan nog vara svårt att hitta någon med diffbroms,fast det går ju att eftermontera.
Men om man inte kör mycket bankörning eller liknande så tycker jag turbolådans utväxling är helt ok.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2012-05-12 20:38:32
by tkgb
Jag ska ju försöka byta 3:ans drev och 2 synkringar och nu har jag fått dom nya delarna.
Så jag började rota lite i växellådan idag.

Det gick väl ok tills jag kom till ett lager som satt väldigt hårt fast.
Det var svårt att få något bra mothåll utan att skada 1:ans drev eller lagret,så jag byggde en specialavdragare av lite skrot och då släppte lagret till slut :)

Re: 951-91 3.0

Posted: 2012-05-12 21:06:46
by patand
tkgb wrote:jag byggde en specialavdragare av lite skrot
Underbart med kluriga lösningar! Man får inte vara dum när man ska mecka bil! :#cheers:

Re: 951-91 3.0

Posted: 2012-05-13 19:20:43
by tkgb
Jo det mesta brukar gå att lösa.
Men idag när jag skulle ha bort 2:an och 3:ans drev så fick jag åka o låna en liten press.

Man fick trycka med närmare 30 ton för att få loss 3:ans drev.
När det nya drevet skulle på så kärvade det den sista biten så man fick trycka otäckt mycket,men som tur var small det dit till slut :toot:

Re: 951-91 3.0

Posted: 2012-05-25 22:59:02
by tkgb
Jag fick ihop lådan förra veckan,inte helt enkelt att få tryckt in alla drev mm igen,särskilt skiftgafflarna tog ett antal timmar :roll: innan dom satt någorlunda rätt.

Kom så långt idag att jag kunde provköra bilen och mirakulöst nog så verkar allt fungera som det ska.
Tittade lite efter en begagnad låda först om min reparation skulle gå åt skogen,men det verkar vara rätt svårt att få tag i en turbolåda med oljekylning och 40% diffbroms som jag har.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2012-07-12 20:57:10
by tkgb
Har börjat lite smått på att bygga ett nytt insug,köpte ett NA-insug för att ta flänsen från för många år sen men själva insugsbygget blev inte av(det var alltid nått annat som gick sönder istället)

Jag bygger lite eftersom,men det blir väl nåt liknande lindsey racings insug fast med lite rundare plenum och trattar inne i plenumet.

Bilen gick ju bra med orginalinsuget så det kan ju klart bli sämre :?: om man har tänkt helt galet.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2012-07-12 21:33:00
by TTM
Bra idé...

Vad är volymen på plenumet kommer att?

Re: 951-91 3.0

Posted: 2012-07-12 21:45:33
by DLS
Om jag skickar mitt na insug till dig, gör du ett till mig med då ;)
Ska bli spännande o se hur det blir, kanske blir jag tillräckligt peppad att göra ett själv i vinter då :)
passar du på o byter till ett större trottel hus då?

Re: 951-91 3.0

Posted: 2012-07-13 18:36:58
by tkgb
TTM Jag vet inte riktigt vad volymen på plenumet kommer att bli men runt 4-5 liter kanske.

DLS Hehe :) kanske bäst att se om det blir nån reda med det jag håller på med först.
Jag kommer att behålla orginal spjällhus,även placeringen blir samma som innan.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2012-07-16 20:27:48
by tkgb
Har svetsat ihop flänsen med rören och trattarna nu,så jag kan börja på plenumdelen på insuget.
Hade varit kul om man varit lite vassare på att tiga alu,nu ser svetsarna mest ut som påkletad trolldeg :)

Re: 951-91 3.0

Posted: 2012-08-03 19:29:13
by tkgb
Insuget har väl varit färdigt ett bra tag nu men idag gjorde jag slutrycket och svetsade fast ett Porscheemblem/förstärkningsplåt jag fräst till.

Förutom att svetsarna ser ut att vara gjorda på fyllan så verkar det fungera,en grej var att orginaltändhattarna inte fick plats längre,nån som vet var man kan få tag på tändkablar som passar i fördelarlocket och har lite lägre höjd på tändhattarna?