951-91 3.0

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951-91 3.0

#16 Post by patand »

rob3rt wrote:är det ingen här på forumet som har turbon på avgassidan??
Jo jag har... :wink:








(alla 931 har det original)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951-91 3.0

#17 Post by gurra »

Snyggt jobbat med grenrören!
Är det byggt med 48 mm YD svartstål?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#18 Post by tkgb »

Patand Hur kunde vi glömma 931:orna där dom gjort rätt ifrån början :d=:

Gurra Stämmer bra att det är vanliga svarta tryckkärlsrör 48,3x2,6 mm.
Hade lite funderingar på att bygga det i rostfritt först men det hade blivit så jäkla dyrt med matrialet.
Sen tycker jag det är ganska jobbigt med rotgasen man bör ha om det ska se vettigt ut på insidan av rören när man tigar rostfritt.

mvh tommy

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-91 3.0

#19 Post by DLS »

finns nått bygge i sverige, bland annat Nemo som har turbon på rätt sida
sen finns det väl några galningar i usa också ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951-91 3.0

#20 Post by rob3rt »

DLS wrote:finns nått bygge i sverige, bland annat Nemo som har turbon på rätt sida
sen finns det väl några galningar i usa också ;)

OM jag skulle bygga på en 951 motor med originalspis så skulle jag vilja ha turbon på rätt sida, tror att man tappar kraft nu när avgaserna ska runt under motorn. :?
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-91 3.0

#21 Post by DLS »

finns 2 alternativ då, endera sätta turbon där spolarvätske behållaren sitter nu eller kapa i hjulhuset för att få plats med den (så har nemo gjort).
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#22 Post by tkgb »

Nu har jag förhoppningsvis skruvat dit turbon och grenröret för sista gången på ett bra tag.
Har svetsat dit lite låsanordningar mellan kollektorn och rören så dom inte kan åka isär
har även virat några varv avgasbandage runt rören så nu ser det ju nästan köpt ut :)

mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#23 Post by tkgb »

Har köpt en ny wastegate till bilen, dom senaste åren har jag kört med en Tial 46 mm kopia och den har väl fungerat bra, men nu ville jag ha nåt annat så jag köpte den här 50 mm Synapse wastegaten relativt billigt på Ebay.

Den ser ju fin ut men v-bandsflänsarna som följde med gillade jag inte riktig då dom var väldigt korta och hade ingen "trappa" som styrde upp hålen mot varandra.
Så jag fräste ner en liten ansats i wastegaten och svarvade till ny längre flänsar.
Gör man flänsarna längre så slår sig tätningsytan mindre när man svetsar fast dom på rören är iden bakom det hela :idea:

mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#24 Post by tkgb »

Jag beställde turbon från USA med vattenkylt lagerhus som orginal KKK turbon har.
Men dom skickade inte med någon banjobult till röret som tempgivaren ska sitta på, utan 2 vanliga slangkopplingar som antagligen var inköpta på home depot för 50 cent,dom såg rätt kassa ut.

Min nya garret turbo har 3/8" NPT amerikansk rörgänga och den gamla banjobulten till KKK turbon hade M16X1.5 så dom passade ju inte heller :|
Så jag svarvade och fräste till ett par kopior på orginalkopplingarna fast med tumgänga istället.

mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-91 3.0

#25 Post by DLS »

ja jäklar vad snyggt det blev :)
Hur lång tid tog det att tillverka dom?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#26 Post by tkgb »

Det tog väl en eftermiddag ungefär.
Själva bearbetningen tar ju inte lång tid utan tiden går väl mest åt till att leta efter grejor och
byta kugghjul i svarven så man får rätt gängstigning o liknande.

Nu har jag svetsat ihop tempgivar röret och skruvat dit den på turbon och det var nog sista prylen
som var kvar innan motorn ska i bilen.
Det är verkligen på millimetern att turbon får plats även om den är såld som "bolt on" så tog avgashuset i lite varstans så jag ha fått slipa ur motorfästet ganska mycket.

mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951-91 3.0

#27 Post by rob3rt »

sjukt imponerad av de som kan svarva egna delar, önskar att man hade den kunskapen eller att känna någon som kunde svarva "ordentligt".. ser mkt bra ut! :)
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951-91 3.0

#28 Post by Sluggen »

Otroligt vad värdefullt det vore att kunna tillverka egna delar, blir inte klok på att varenda gång man är i garaget och vill komma vidare så saknas någon del, eller den går över huvud taget inte att få tag på, eller delen finns och är rätt men taskigt genomtänkt etc etc etc. Tillbringar timmar på nätet bara för att leta efter grejer man behöver.

Snyggt jobbat, du ligger långt före mig. Har ett jäkla huvudbry med att få plats med kopplingar till torrsumpssystemet, blir till att leta efter specialare, och de finns ju alltid i USA, så man får vänta ett par veckor varje gång man beställt, trist.
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#29 Post by tkgb »

Jo visst är det smidigt att kunna göra specialprylar utan att behöva be någon annan att tillverka dem
eller försöka hitta dom att köpa någonstans :)
Att svarva o fräsa delar till bilen tycker jag är ganska kul,bra mycket roligare än själva meckandet som kan vara rätt trögt ibland.
Motorn sitter i bilen nu, men som jag misstänkte så blev det ganska mycket frigångsproblem med mina nya grenrör :-? efter mycket justerande har jag typ en 1 mm tillgodo,tänkte jag skulle försöka starta motorn och se hur det funkar innan jag gör några större ändringar.

Sluggen
Ditt torrsumpsystem är väl från USA så jag antar att det är AN kopplingar på pump,tråg mm
När du väl fått ordning på torrsumpsystemet kommer det nog bli riktigt bra,borde kunna ge en massa extra hk när veven slipper plaska omkring i en massa olja :#944burn:

mvh tommy

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951-91 3.0

#30 Post by Sluggen »

Jo, AN-kopplingar är det gott om. Problemet är (bl.a.)att Chris satte dit ett Tial motorfäste, som inte direkt är en klockren lösning ur ett ingenjörsperspektiv, men det är fint att se på. Kombinera detta fäste med en torrsumpspump intill, så får man inte plats med vanliga AN-kopplingar, utan det har visat sig vara sjukt trångt och inte alls praktiskt genomtänkt. Men det ordnar sig säkert när jag får hem nästa laddning med grejer, trist att behöva vänta ett par veckor då och då för att det behövs specialare hit o dit. Motorn sitter iaf i bilen hos mig med

Mvh
Fredrik
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users