951-91 3.0

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951-91 3.0

#136 Post by gurra »

Grattis, bra jobbat!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#137 Post by tkgb »

Tack Gurra

Grattis till dina internationella racingframgångar :) kul att din bil börjar funka efter allt strul.

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#138 Post by tkgb »

I slutet av förra året så köpte jag på mig en topp från 1989 års 944 med 2.7 litersmotorn.

Det var en sån topp jag ville ha från början då jag byggde motorn för ett par år sedan men jag hittade ingen då så det fick bli en omsvetsad turbotopp istället.

2.7 toppen har lite större insugsventiler och mycket större ovala insugskanaler sen passar den rakt på 3 litersblocken utan att behöva svetsa om vattenkanalen i framkant.

Planen var väl att ta ut motorn i vinter och byta till 2.7 toppen även kopplingen + lite annat skulle bytas.
Av detta blev det inget jag har inte rört bilen överhuvudtaget -_-

Jag tänkte även att jag ska ge mig på att fräsa ut en insugningsfläns som passar lite bättre mot dom ovala hålen i 2,7 toppen,det har jag inte heller börjat med :) men jag har köpt aluklumpen jag ska fräsa ut den ifrån så det ska väl hända nån gång.

Nån som vet om och var man kan köpa kamaxelämnen till 944? dvs oslipade ämnen.

mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#139 Post by tkgb »

Har väl inte hänt så där jättemycket här,men har ritat lite ibland på modellen som ska bli insugsflänsarna till 2.7 liters toppen.

Har gjort ett ryck denna helgen och fräst ut 1:ans fläns+ 1 av dom andra 3 som är spegelvända mot 1:ans fläns.

Dom verkar passa helt ok,har även fräst ett o-ringsspår i planet mot toppen för att slippa insugspackningar.

Ett annat problem var att jag ville ha ovala rörböjar från flänsarna upp mot plenumet,så jag provade att såga ur en kil ur en vanlig 50 mm rörböj och sen spänna fast den i 2 ovala jiggar jag fräst ut.
Efter en massa bankande så är böjen hyffsat lik den ovala insugsflänsen,sen får man ju klart svetsa i en remsa aluplåt där jag sågade upp dom. :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#140 Post by tkgb »

Har fräst ut den första delen av plenumet nu,ganska mycket att fräsa bort aluklumpen gick från 11 kg till 0.9 kg :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 951-91 3.0

#141 Post by [Bobo] »

Vackert! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-91 3.0

#142 Post by DLS »

Ja ruskigt fint, bra jobbat :)
Ska bli intressant o se om du märker nån skillnad mot original insug, det tvistas mycke om det på rennlist.
Många säger att effekten flyttas uppåt o för att få ut allt så måste man varva mera men som sagt ska bli intressant o se hur det blir på din motor.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#143 Post by tkgb »

Jag har ju redan ett hemmasnickrat insug på bilen nu som är ganska likt det jag håller på med.
Så just det kommer inte bli så stor skillnad sen får man se om 2.7 liter toppen ger lite mer hk,ska även byta till en lite vassare kam var det tänkt.

Orginal insuget är bra men det är svårt att få effekten att hålla i efter ca 5500 varv då det är utformat för bra effekt i mellanregistret med sina långa insugningsrör.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

TTM
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2011-05-23 18:37:40
Bilmodell: 951 3.0 8V
Årsmodell: 1990
Location: Kochersberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#144 Post by TTM »

Bra jobbat... :#cheers:

What is the volume of the plenum?
Will the section of the runners remain constant between the plenum and the cylinder head?

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#145 Post by tkgb »

Jag vet inte exakt vad volymen på på plenumet kommer bli då jag inte har ritat locket till det än men skulle gissa att det blir runt 3 liter :?:

Alla insugsböjarna har samma längd så det ska ju bli likt på alla 4 cylindrarna.

Fick hem kamaxeln jag ska använda nu i veckan från Jon Milledge
Den ska väl vara ganska vass så avgasvärdena lär nog bli ett problem, enlig Jon så är det helkört att passera något avgastest med denna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 951-91 3.0

#146 Post by Bathory »

Oavsett hur stort plenumet blir så blir det snyggt :P :D
Har du någon spec på det?

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

TTM
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2011-05-23 18:37:40
Bilmodell: 951 3.0 8V
Årsmodell: 1990
Location: Kochersberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#147 Post by TTM »

Hej,

Har du gjort några framsteg?

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#148 Post by tkgb »

Nä jag har haft fullt upp med annat så jag har inte gjort något alls på det här projektet.

User avatar
tommy74
NA-Poster
Posts: 25
Joined: 2014-08-24 20:44:55
Telefon: 0733145946
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#149 Post by tommy74 »

Har varit och tittat till insugsbygget lite då och då och läget nu är att jag har borrat hålen till spridarna
och svetsat ihop dom delarna som är klara,men det är mycket kvar innan det är klart.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
tommy74
NA-Poster
Posts: 25
Joined: 2014-08-24 20:44:55
Telefon: 0733145946
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#150 Post by tommy74 »

Har pysslat vidare med det nya insuget och då jag ska ha en extern AEM bränsletrycksregulator nu så var det lika bra att byta ut hela orginal spridarbryggan.

Det smartaste och bästa hade ju varit att bara köpa ett fuelrailämne för 500 spänn och sen borra dom 4 hålen för spridarna.
Men jag hade en 25 mm aluplåtbit över så jag gav mig på att tillverka hela bryggan från grunden.
Har fräst ut den från plåten idag men sen ska det ju borras ett hål genom den 430 mm långt :)
Blir ju att man borrar från 2 håll men ändå rätt långt att borra.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users