944 Turbo -86 |

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#46 Post by Fredrik Nyqvist »

Idag fick jag äntligen tummen ur och fixade slangen, och efter det ut och provkörde. Nu låg laddtrycket fint någonstans vid ca 0.95 bar hela vägen till varvstopp, vilket väl är rimligt med en 1 bars fjäder.

Tyvärr upptäckte jag dock andra bekymmer. Ibland under fullgasrepor så är det något som går galet. Går jag fullt under en längre stund, typ genom 2an upp till 3an och fortsätter att stå på, så är det som om den misständer, eller nåt åt det hållet. Bilen hackar då till och saktar ner ungefär på samma vis som om man kommit till varvtalsstoppet. Väntade jag några sekunder och gick på igen så drog den fint igen. Det hela hände flera gånger, men mina testrepor var inte direkt systematiska så vet inte om jag kan se något mönster. Inte heller kunde jag hitta något uppenbart fel under huven.

Efter mina testkörningar så kollade jag kylarvätska, oljesticka och oljepåfyllnadslock. Vätskan och stickan såg bra ut, i locket gick dock att se vad jag misstänker var vattendroppar. Såg ut ungefär som kondens. Det bar något en av mekanikerna sa angående E85 och gegget jag såg i locket förut, att E85 binder vatten vilket kondenseras och till slut ger gegg i locket. Stämmer det?

I vanlig ordning känns det som två steg fram, och ett steg bak. Måste bli mer felsökning, men bilen rullar iaf :)
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#47 Post by DLS »

Jo att det blir mera kondens o vatten när man kör e85 har jag märkt, jag fyller upp halva min catchtank med vatten/olja på en sommar.
Det luktar även lite e85 om oljan när jag kört en hel säsong o ska byta olja.

Du har inte laddtryckspärr som går i o det är det som du känner hackar till?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#48 Post by Fredrik Nyqvist »

Ok. Då verkar ju allt vara som det ska på den biten iaf då, skönt :)

Nej det borde det inte vara någon sådan spärr. Jag har taktventilen urkopplad så all form av elektronisk styrning av laddtrycket är bortkopplad. Däremot är ju frågan om någon annan sensor av någon sort kickar och och klipper tändningen på något vis :? . Vad fint det hade varit med en modern bil och en felkodsläsare just nu :)
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#49 Post by Fredrik Nyqvist »

Blir mer frekvent skrivet här än på väldigt länge. Tyvärr mest därför alla ständiga problem, suck :(

Efter de sista test-rundorna där bilen misstänt (eller vad det nu var) under fullgas så släpade jag hem laptopen från jobbet (bara stationär dator hemma) för att ge mig ut och logga en vända mot MAFterburnern. I bästa Alfons Åberg-anda så ska jag bara skjutsa en polare först, för att sen göra koppla in datorn och göra lite nytta. Märker direkt efter start att den går riktigt dåligt på tomgång. Nästan så fett att den håller på att dö. Fattar inte varför, men med stödgas vid stillastående så funkar det och under vanlig gång så går den ok. Tänker att det löser jag med datorn sen, så plockar upp polaren men kommer inte mer än några kilometer innan bilen börjar gå riktigt dåligt. Så fort man trycker på gasen så hackar bilen och blir orkeslös. Försöker ta mig till något vettigt ställe att stanna men i ett rödljus så tycker tydligen bilen att den gjort nog och jag kommer inte därifrån. På med varningsblinkers och öppnar huven för en visuell inspektion. Trots att det är en söndag så är folk stressade, tutar och har sig. Givetvis stannar ingen och frågor om man behöver hjälp. Är det ett 08-fenomen? Hittar inget fel och blir så trött att jag kastar in handduken och ringer efter en bärgare. Polaren får glatt gå de sista 500 meterna dit hon skulle.

Väl hos verstaden så hittar de dock fel ganska omgående. Tydligen fick de stötar från tändkablarna när de stod och felsökte bilen med motorn igång. Tändkablarna har jag bytt för kanske 2 år sen, men uppenbarligen dåliga ändå. Förutom tändkablarna så byter de fördelningslock och rotor, som tydligen såg dåliga ut. Efter det så går bilen betydligt bättre, men de hittar även en tempgivare (vet inte vilken) som var dålig. När det är klart så säger de att bilen går som den ska när man kör, men frågar om den brukar vara svårstartad och gå lite dåligt på tomgång. Tänker att det är väl för att den går på E85 och att det börjar bli kallare ute. Tomgången har den varit lite lynnig så säger att det är normalt och åker för att hämta bilen.

När jag ska åka ifrån verkstaden så är den extremt svårstartad. Tar säkert 10 sekunder på startmotorn innan den går igång. Så brukar det inte vara. Givetvis har alla meckare gått hem så ingen att rådfråga på verkstan. Tänker att nu kör jag hem skiten och sen får jag felsöka mer själv. Har redan lagt duktigt mycket pengar på verkstadsbesök nu så sparar gärna lite pengar där det går. Efter att den startar så går den minst sagt konstigt på tomgång. Förut kunde den variera motorvarvet lite, men nu är varvtalet allt mellan typ 700 till närmare 2000 rpm. Däremot går den precis som den ska under last. Hinner med ett antal fullgasrepor och allting lirar precis som det ska. Min första tanke är TPSen, och väl hemma och under huven så är det mycket riktigt så att den inte klickar till när gasspjället går i botten (noll gas). Äntligen ett lätt fel tänker jag och ser framför mig hur jag snabbt justerar in TPSen. Sover för en gång skull gott utan att fundera över hur bilen ska bråka med mig nu.

Idag går jag glad i hågen ner till bilen för att justera in TPSen, men märker att hur jag än vrider på den så ger den inget klick ifrån sig. Monterar bort den och märker två saker. Tittar man i hålet på den så ser man att nåt rinner/flyter i den. Det går även att se att någon vid något tillfälle öppnat upp den, ovandelen på TPSen sitter inte helt i stängt läge. Så mycket för det enkla, snabbfixade felet :(

Öppnar upp TPSen och kan då konstatera att det mycket riktigt är vätska inuti. Inte så att den är fylld, men det rinner omkring lite när man vickar på den. Tycker även att knappen på mikrobrytaren för idle-mode ser väldigt konstig ut. Typ som om den vore intryckt, och hur mycket jag än trycker på den kan man inte höra det där distinkta klicket. Mäter upp den med Ohm-meter och kan konstatera att den inte ens med väldigt forcerat tryck (långt över vad gasspjället skulle kunna ge) kortsluter kontakten mellan de två stiften.

Trodde i min enfald att det skulle vara enkelt att hitta en ny TPS. Typ Utzon, Mekonomen, Biltema eller nåt åt det hållet. Men givetvis inte. Fanns några beggade på Ebay, men det känns egentligen lagom lockande. Funderade för en sekund på om jag skulle köpa en mikrobrytare på ELFA och fixade det den vägen. Men samtidigt så slog det mig att det var lite trassel när Gurra höll på att mappa bilen för E85. Den gick inte in i WOT-läge och det blev därför en specialare med mappningen. Är inte lika säker på hur jag ska mäta det, men inte helt otroligt att även det beror på TPSen.

Summa summarum: behöver köpa mig en TPS. La upp en köpes-annons här om det nu är någon som har en fungerandes som ligger och samlar damm.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#50 Post by Erol »

Tydligen har man slutat tillverka TPS till våra bilar, där av är de svåra att hitta nya. Jag har med framgång bytt microbrytaren i TPS:en, tog en brytare från en annan TPS som jag hade.

Oavsett om du renoverar den du har eller köper en ny, så måste du fixa orsaken till haveriet. Dvs. byta tätningarna till spjällaxeln och in i TPS:en annars har du snart problem igen.

Vätskan som du såg i din TPS är motorolja/oljedimma som kommit från den återcirkulerande vevhusventilationen.


Mvh Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#51 Post by Fredrik Nyqvist »

Var sitter den tätningen? Tittade i PET men tyckte inte jag hittade någon packning, oring eller dylikt.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#52 Post by Rikard »

Erol wrote:Tydligen har man slutat tillverka TPS till våra bilar, där av är de svåra att hitta nya. Jag har med framgång bytt microbrytaren i TPS:en, tog en brytare från en annan TPS som jag hade.

Oavsett om du renoverar den du har eller köper en ny, så måste du fixa orsaken till haveriet. Dvs. byta tätningarna till spjällaxeln och in i TPS:en annars har du snart problem igen.

Vätskan som du såg i din TPS är motorolja/oljedimma som kommit från den återcirkulerande vevhusventilationen.


Mvh Jon
Den gamla TPS (spjällägesgivare) har utgått och ersatts med följande:

Bosch F 026 T03 070

Den gamla går fortfarande att få tag på hos design911.com


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#53 Post by Erol »

Fredrik Nyqvist wrote:Var sitter den tätningen? Tittade i PET men tyckte inte jag hittade någon packning, oring eller dylikt.
Tror inte att det finns med i PET, det var nog aldrig tänkt att man skulle renovera spjällaxeln i spjällhuset :roll:

Om jag inte missminner mig, så sitter det en låsring på axeln (innanför TPS), ta bort denna så skall det sitta en o-ring där innanför.


Mvh Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#54 Post by DLS »

En liten instruktion :)
http://www.arnnworx.com/download/951TBKv189.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#55 Post by Fredrik Nyqvist »

Köpte en beggad TPS av jockes här på forumet, och nu är tomgångsgbekymmret löst. Tyvärr är den fortfarande extremt svårstartad när den är kall. Efter att den blivit varm så startar den fint, även om jag låter den stå en 20-30 minuter. Kollade lite på clarks garage och där hintades det något om "fuel return regulator", "fuel pump check valve" och sensorer. Är det den troligaste felkällan? Jag trodde lite att jag skulle hitta något om kallstartsventil eller nåt sånt.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#56 Post by Erol »

Fredrik Nyqvist wrote:Köpte en beggad TPS av jockes här på forumet, och nu är tomgångsgbekymmret löst. Tyvärr är den fortfarande extremt svårstartad när den är kall. Efter att den blivit varm så startar den fint, även om jag låter den stå en 20-30 minuter. Kollade lite på clarks garage och där hintades det något om "fuel return regulator", "fuel pump check valve" och sensorer. Är det den troligaste felkällan? Jag trodde lite att jag skulle hitta något om kallstartsventil eller nåt sånt.
E85...

Det är alltid problematiskt med kallstart och E85. Så här års använder många startas som komplement vid kallstart. Kan du göra ändringar i mappen själv så kan du prova att öka på bränslemängden vid kallstart.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#57 Post by Fredrik Nyqvist »

Kanske skulle ha nämnt det, men bilen står i varmgarage så det är väl åtminstone 15 grader där och hösten bör inte vara orsaken.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#58 Post by balansaxel »

enklast är att mäta trycket först och se om det är på noll eller lågt efter ett dygn och om det byggs upp sakta, tror dock det är något annat, soppapumpen bygger tryck fort även från 0kg...

finns ingen kalstartspridare/ventil utan allt sköts från ordinarie spridare...
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#59 Post by DLS »

Hörde nått om att du skaffat Vems pnp? :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#60 Post by Fredrik Nyqvist »

DLS wrote:Hörde nått om att du skaffat Vems pnp? :)
Såg din post först nu. Men ja, jag har skaffat VEMS och fick precis igår tillbaka bilen från installation och mappning hos Dahlbäck Racing. Ska skriva lite mer sen, men kan väl säga att jag i det stora hela är nöjd. Däremot skulle jag inte påstå att det är PnP . Jag behöver snacka lite med Raceboy (han som säljer systemet), och då kanske vissa saker kan klargöras, men så som jag känner just nu skulle jag nog inte rekommendera andra att köpa via honom.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users