944 Turbo -89 / Modsport 3
- NiklasM
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2010-01-25 21:37:32
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Tomelilla
- Contact:
944 Turbo -89 / Modsport 3
Hej
Köpte min 944 Turbo den 20 aug -09 av Benny Larsson i Säffle. Hade då letat ett tag efter en fin 951 och hittade denna till salu på detta forum. Har sedan tidigare ännu en Porsche , 911 SC Targa -83 helt orginal som gått 8000mil. Men ville testa att köra lite mer banträffar då jag tyckte 911 var för fin att piskas på bana med . Valet föll då för 944 Turbo som ger mycket potent bil för pengarna. Lite info om min 944:
Svensksåld
10600mil
I orginalskick förutom Bengts chip, pysventil.
Har dessa koder i utrustning ( vet ej vad alla betyder )
030, 139, 228, 233, 348, 383, 387, 454, 498, 494, 533, 573, 593, 605, 990.
Bilen har mycket dokumentation, och var från början en demobil hos Porsche Sverige. Första ägaren var Jan-Erik Myhrgren ( fd ordförande PCS ), därefter ytterligare 7 ägare innan jag köpte den.
Var och testade den på Knutstorp i sept på PCS banmöte för nybörjare.
Den övertäfffade mina förväntningar och var mycket lättkörd jft med 911.
Fick riktigt blodad tand och håller nu i vinter på att uppdatera bilen.
Köpte min 944 Turbo den 20 aug -09 av Benny Larsson i Säffle. Hade då letat ett tag efter en fin 951 och hittade denna till salu på detta forum. Har sedan tidigare ännu en Porsche , 911 SC Targa -83 helt orginal som gått 8000mil. Men ville testa att köra lite mer banträffar då jag tyckte 911 var för fin att piskas på bana med . Valet föll då för 944 Turbo som ger mycket potent bil för pengarna. Lite info om min 944:
Svensksåld
10600mil
I orginalskick förutom Bengts chip, pysventil.
Har dessa koder i utrustning ( vet ej vad alla betyder )
030, 139, 228, 233, 348, 383, 387, 454, 498, 494, 533, 573, 593, 605, 990.
Bilen har mycket dokumentation, och var från början en demobil hos Porsche Sverige. Första ägaren var Jan-Erik Myhrgren ( fd ordförande PCS ), därefter ytterligare 7 ägare innan jag köpte den.
Var och testade den på Knutstorp i sept på PCS banmöte för nybörjare.
Den övertäfffade mina förväntningar och var mycket lättkörd jft med 911.
Fick riktigt blodad tand och håller nu i vinter på att uppdatera bilen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by NiklasM on 2016-10-12 21:42:53, edited 5 times in total.
944 Turbo -89
911 SC Targa -83
PCS 3578
911 SC Targa -83
PCS 3578
-
- S2-Poster
- Posts: 281
- Joined: 2007-06-15 04:07:32
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
- Jesper von Wowern
- Turbo-Poster
- Posts: 678
- Joined: 2007-07-05 12:40:22
- Telefon: 0701751401
- Bilmodell: 912-65, 944-84
- Årsmodell: 1984
- Location: Vellinge
- Contact:
- NiklasM
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2010-01-25 21:37:32
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Tomelilla
- Contact:
Renovering är igång
Då har man rivit ner framvagnen för rengöring och uppdatering.
Det blir nya pagid blå belägg fram och borrade skivor samt stålomspunna bromsslangar. Efer lite velande så bytar jag också bussningarna fram och till krängningshämmaren bak.
Bromsoken såg lite tråkiga ut så vi doppade de i den röda färgburken när vi ändå var igång.
Det blir nya pagid blå belägg fram och borrade skivor samt stålomspunna bromsslangar. Efer lite velande så bytar jag också bussningarna fram och till krängningshämmaren bak.
Bromsoken såg lite tråkiga ut så vi doppade de i den röda färgburken när vi ändå var igång.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 Turbo -89
911 SC Targa -83
PCS 3578
911 SC Targa -83
PCS 3578
-
- S-Poster
- Posts: 148
- Joined: 2006-04-21 22:52:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Eslöv
- Contact:
Re: 944 Turbo -89
Hej, du har PM!
Mvh
Magnus
Mvh
Magnus
- NiklasM
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2010-01-25 21:37:32
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Tomelilla
- Contact:
Re: 944 Turbo -89
Ja , det var länge sedan jag uppdaterade här.
Har ju hänt en hel del sedan sist. I maj 2010 var det dax för premiär på Porsche klubbens banmöte på Knutstorp. Var tyvärr sent ute med anmälningen så jag fick endast plats i Lugn & Fin. Även min far ville prova bilen denna dag, så han fick första passet. Tyvärr hade han inte någon av sina bästa dagar då han hälsade på järnräcket i utgången till rakan. Som tur var blev det bara lite plåtskador bakom vänster bakhjul så jag kunde köra de två resterande passen.
Nästa körning var med TPC på knutstorp i Juli , på en av årets varmaste dag. Till denna körning hade jag införskaffat nya fälgar och beg R-däck. En jättekul blandning av bilar och mycket körning. Börjar här få lite flyt i körningen , men tycker fortfarande att bilen kränger för mycket.
En tisdag kväll i Augusti åkte jag för att pröva på Sturups bana. En kul bana som jag tyckte var svår att få något flyt på och den avslöjade mitt "enligt mitt tycke" för mjuka chassi. På det sista träningspasset börjar jag äntligen hitta rätt spårval och vi klockar som bäst 1,16 ..
Sista banmötet för året blir Porsche klubben träff på Knutstorp i september. Anmäler mig i Classic gruppen där ett flertal är 944. Här flyter körningen på riktigt fint och jag känner att jag kan flytta fram bromspunkterna för varje pass vi kör. Men som jag konstaterat hela året så önskar jag hårdare chassi. Efter denna träff ställs bilen in i garaget för vinterns skruvande.
Har ju hänt en hel del sedan sist. I maj 2010 var det dax för premiär på Porsche klubbens banmöte på Knutstorp. Var tyvärr sent ute med anmälningen så jag fick endast plats i Lugn & Fin. Även min far ville prova bilen denna dag, så han fick första passet. Tyvärr hade han inte någon av sina bästa dagar då han hälsade på järnräcket i utgången till rakan. Som tur var blev det bara lite plåtskador bakom vänster bakhjul så jag kunde köra de två resterande passen.
Nästa körning var med TPC på knutstorp i Juli , på en av årets varmaste dag. Till denna körning hade jag införskaffat nya fälgar och beg R-däck. En jättekul blandning av bilar och mycket körning. Börjar här få lite flyt i körningen , men tycker fortfarande att bilen kränger för mycket.
En tisdag kväll i Augusti åkte jag för att pröva på Sturups bana. En kul bana som jag tyckte var svår att få något flyt på och den avslöjade mitt "enligt mitt tycke" för mjuka chassi. På det sista träningspasset börjar jag äntligen hitta rätt spårval och vi klockar som bäst 1,16 ..
Sista banmötet för året blir Porsche klubben träff på Knutstorp i september. Anmäler mig i Classic gruppen där ett flertal är 944. Här flyter körningen på riktigt fint och jag känner att jag kan flytta fram bromspunkterna för varje pass vi kör. Men som jag konstaterat hela året så önskar jag hårdare chassi. Efter denna träff ställs bilen in i garaget för vinterns skruvande.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 Turbo -89
911 SC Targa -83
PCS 3578
911 SC Targa -83
PCS 3578
- NiklasM
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2010-01-25 21:37:32
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Tomelilla
- Contact:
Re: 944 Turbo -89
Här kommer lite bilder från vintern skruvande
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 Turbo -89
911 SC Targa -83
PCS 3578
911 SC Targa -83
PCS 3578
- John
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 2004-03-18 10:03:23
- Bilmodell: 964 Jubileum 1994
- Årsmodell: 1994
- Location: Kalmar
- Contact:
Re: 944 Turbo -89
Kul med en svensksåld lågmilare, och riktigt fräck inredning.
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]
- NiklasM
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2010-01-25 21:37:32
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Tomelilla
- Contact:
Re: 944 Turbo -89
Lite fler bilder.
Nu har äntligen coilover satsen från H&R kommit.
Kommer att prova med 110N/mm fram och 200N/mm bak och bortplockad torsionsstav.
Har även skaffat en mattsvart huv med några enkla luftningshål.
Nu har äntligen coilover satsen från H&R kommit.
Kommer att prova med 110N/mm fram och 200N/mm bak och bortplockad torsionsstav.
Har även skaffat en mattsvart huv med några enkla luftningshål.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 Turbo -89
911 SC Targa -83
PCS 3578
911 SC Targa -83
PCS 3578
-
- Turbo-Poster
- Posts: 976
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 944 Turbo -89
Riktigt fin bil och snygg färg Jag hade likadan inredning men har bytt allt till svart. Drygt jobb men värt det tycker jag.
Mvh Björn
Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- 944_968CS
- S2-Poster
- Posts: 206
- Joined: 2004-04-01 08:09:23
- Contact:
Re: 944 Turbo -89
Behåll inredingen. Den är 80-tal och kult.
/Bosse
/Bosse
- NiklasM
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2010-01-25 21:37:32
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Tomelilla
- Contact:
Re: 944 Turbo -89
Längesedan man skrev något här, har iaf kört en hel del under 2011 2ggr på Knutstorp och 6ggr på Sturup.
Bilen börjar nu gå riktigt bra på bana framför allt med det nya chassit , möjligen lite för mjuka framfjädrar. Har mest laborerat med cambervinklar , krängningshämmare samt spacers. Därför bestämde jag i höstas att det är dax att börja tävla med bilen. Sagt och gjort så är racinglicensen avklarad på Sturup i början på november, där jag träffade en del Porsche vänner till men tyvärr glömt namnen på. Första steget för att få den godkänt i reglementet är skyddsburen. Har köpt en bur i byggsats från Finess som börjar ta form nu. Tar lite tid att få till passformen samt att jag är inte någon hejare med svetsen heller.
Bilen börjar nu gå riktigt bra på bana framför allt med det nya chassit , möjligen lite för mjuka framfjädrar. Har mest laborerat med cambervinklar , krängningshämmare samt spacers. Därför bestämde jag i höstas att det är dax att börja tävla med bilen. Sagt och gjort så är racinglicensen avklarad på Sturup i början på november, där jag träffade en del Porsche vänner till men tyvärr glömt namnen på. Första steget för att få den godkänt i reglementet är skyddsburen. Har köpt en bur i byggsats från Finess som börjar ta form nu. Tar lite tid att få till passformen samt att jag är inte någon hejare med svetsen heller.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 Turbo -89
911 SC Targa -83
PCS 3578
911 SC Targa -83
PCS 3578
- PeppeF
- S-Poster
- Posts: 183
- Joined: 2010-09-20 15:39:07
- Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
- Årsmodell: 1984
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944 Turbo -89
Ser bra ut det där ju.
Jag minns själv från förra vintern då jag satte in bur i min. Också en Finessbur. Vilket jobb det är att måtta in den!
Jag minns själv från förra vintern då jag satte in bur i min. Också en Finessbur. Vilket jobb det är att måtta in den!
Peter F.
- NiklasM
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2010-01-25 21:37:32
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Tomelilla
- Contact:
Re: 944 Turbo -89
Sådär, då var buren äntligen färdig. Då återstår det att lackera den , blir nog svart.
Bild på främre infästningen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 Turbo -89
911 SC Targa -83
PCS 3578
911 SC Targa -83
PCS 3578
- NiklasM
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2010-01-25 21:37:32
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Tomelilla
- Contact:
Re: 944 Turbo -89
En bild i det soliga vädret. Har även hunnit köra en tävling, det blev med MSCC på knutstorp i Roadsport B. Det gick sådär , i första tidskörningen monterade jag transpondern upp och ner så fick ingen tid där. I andra passet började det regna så det blev sämsta tid i min grupp. I racet som var frivilligt och ej räknades i klubbmästerskapet vräkte regnet ner så jag tror vi var 12 st som ställde upp ( roadsport A + B ). Jag startade sist och tog det lugnt i starten men när det var målgång så hade jag passerat de i min grupp ( B ) samt även en del i roadsport A. Detta var riktigt skoj så det blir till att köra fler tävlingar med MSCC, nästa är den 10/6.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 Turbo -89
911 SC Targa -83
PCS 3578
911 SC Targa -83
PCS 3578
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]