944S- 87

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#46 Post by M-Nilsson »

Freddan wrote:Och när jag ändå tänker på det så såg jag att du skrev att motorn rasat pga en havererad kamrem........ du har väl koll på när kamremmen är bytt???
Intervallerna är 5år eller 5000mil sen är det byte som gäller..... tumma inte på det, det har jag fått lära mig den hårda vägen.

//Fredrik
Jag kanske skulle ta och göra en koll vad gäller kamrem då, den är bytt år 2002 för ca 5000 mil sen. Porsche rekommenderar var 8000 mil har jag för mig..

Annars är de mycket som är gjort under huven..jag har ett papper med en slutsumma på strax över 32 000 :shock:

Demont av cyltopp, byte ventiler, löphjul för kamrem, topp, balansrem m.m.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#47 Post by Freddan »

Jag vill också minnas att Porsche har 8000mil som intervall.... men jag hade inte kört mer än ca 4500mil men remmen var strax under 6 år gammal när nästan var enda tand lossnade, inte så kul.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#48 Post by Pehr Johnsson »

Är remmen från 2002? Byt nu!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#49 Post by M-Nilsson »

Pehr Johnsson wrote:Är remmen från 2002? Byt nu!
Jo du har nog rätt! Man vill ju aldrig vara med om det som bilen tidigare råkat ut för! Det blir i alla fall till våren när det ska köras mer.

Är det svårt att själv kolla upp remmens skick utan att plocka ner för mycket :?:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#50 Post by patand »

M-Nilsson wrote:Är det svårt att själv kolla upp remmens skick utan att plocka ner för mycket :?:
Det går oftast inte att se på remmen att det är dags att byta. När man kan se att den är rejält sliten så är det i stort sett redan för sent...

Om din rem är från 2002 finns det ingen anledning att ens fundera på att byta eller inte. Det är bara att göra det snarast!

Har för mig porsches rekommendation är 5 år eller 8000 mil, vilket som kommer först och din rem är 8 år gammal!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#51 Post by Pehr Johnsson »

Det är inte att remmen slits som är problemet utan att remmens "tänder" får för sig att lossna och då stannar kammarna!!! :( :(

Jag fick bytt på min S2:a våren 07 och då var den bytt -00 eller 01. De tänderna på den remmen gick att plocka bort ganska enkelt....
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#52 Post by emm »

Om det är ett "lattjolajbans" överdrag från typ jula/biltema eller liknande lågpris märke så skulle jag rekomendera dig att ta bort det, finns en del små gruskorn som letar sig in, och när det sedan blåser ute så rör sig överdraget vilket gör att det miljontals repor i lacken...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#53 Post by M-Nilsson »

emm wrote:Om det är ett "lattjolajbans" överdrag från typ jula/biltema eller liknande lågpris märke så skulle jag rekomendera dig att ta bort det, finns en del små gruskorn som letar sig in, och när det sedan blåser ute så rör sig överdraget vilket gör att det miljontals repor i lacken...
Minns inte varifrån jag köpte det men kan mycket väl vart från biltema. Har det på bilen på vintern för jag tycker det är synd att den ska bli begravd under snömassorna...

När jag använder överdraget så är bilen givetvis nytvättad och så försöker jag ju hålla överdraget så rent som möjligt..Fast det finns väl alltid ett och annat gruskorn. Men att använda det på smutsig lack gör jag aldrig, då får den hellre vara utan.

Blåser det mycket ute så brukar jag inte använda det alls, av den anledning att det har så dålig passform till bilen att det lätt fladdrar upp.

Men jag har funderat på att ändå skippa det helt och hållet, lite snö på lacken skadar väl inte :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#54 Post by Pehr Johnsson »

Snö och is är väl ingen fara egentligen. Sol och fågelskit är ju värre! Fast visst kommer det ner massa skit med nederbörden.....
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#55 Post by M-Nilsson »

Ända sedan jag köpte bilen i dec har tanken slagit mig att man kanske skulle ställa av bilen framåt april månad, fast samtidigt är det ju inte så länge till. Då jag inte kör på vinterväglag med bilen längre så känns ju lite onödigt att betala försäkring när den bara står..Synd att man saknar garage, känns ju inte lika kul att ha den avställd utomhus så länge, även om den klarar det..

Ingen här som har en ledig garageplats? :wink:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#56 Post by M-Nilsson »

Pehr Johnsson wrote:Snö och is är väl ingen fara egentligen. Sol och fågelskit är ju värre! Fast visst kommer det ner massa skit med nederbörden.....
På min förra 924S så gjorde en av våra katter en ca 30 cm lång och fin repa på sidan av bilen...det är då man ångrar att man inte hade överdrag på bilen! Men fåglar har vi gott om också..fast de verkar hellre gilla att skita på vår BMW :lol:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: 944S- 87

#57 Post by M-Nilsson »

I går åkte de nya fälgarna och däcken på, stor skillnad :) Gjorde en testrunda idag på en kul väg och de verkar helt ok...man märker att de spårar lite men inte så farligt! Fram är det nu som sagt ett par Continental sport contact och bak Falken FK-452 255. 17 tum :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: 944S- 87

#58 Post by M-Nilsson »

Nu blir det snart avställning av pärlan, nu när man helst vill köra med den :( Bestämde det idag så mig kommer ni troligtvis inte se på vägarna på ett tag. Ställer av den då jag ej har råd att fixa det som behövs, byte av kamrem bla. Då är det bättre att den får vila fram tills man har möjlighet att fixa den! Skall först göra en ombesiktning så fort som möjligt, sen blir det garaget!

Tanken att sälja den dök också upp..fast det blir nog inte aktuellt...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: 944S- 87

#59 Post by M-Nilsson »

Idag besökte jag porschen och min bror bwm:n som gör sällskap. Tur man inte glömde spaden så man kom in i ladan! 8)

Startade upp och lät den gå en 15-20 min så den blev varm, inga som helst problem med uppstarten eller elen. Lite ojämn tomgång första minuten men sen gick den bra!

Punka på ena bakdäcket, det var jag misstänkte att luften pyste ut men kommer ändå inte köra på de däcken/fälgarna nått mer. Fick sällskap av en katt som tyckte sig vara väldigt bilintresserad och som gjorde en grundlig besiktning av porschen och bmw:n :D

Får hoppas våren kommer tidigt nästa år :)
Lite kassa mobilbilder...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: 944S- 87

#60 Post by M-Nilsson »

Fick idag min nya koppling som jag beställde från Utzon och som jag inom kort planerar att få bytt! :D Ska bli skönt att få ordning på bilen och ev. så blir det körning i vinter! :#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users