Page 1 of 21

944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Posted: 2009-11-25 18:10:48
by newkie
Bilen är en Porsche 944 turbo. Den är utrustad med m030 paket samt Limited slip differential (LSD). Tyvärr kraschade min förra användare och allt försvann. Men det är sånt som händer.

Vad som är gjort med bilen efter förra tråden är följande.


Topplock

-----------------------------
48 mm rostfria insugsventiler (Ferrea)
Portade insugskanaler (Ultra motors)
Planad till 9:1 i CR (Ultra motors)
Titan retainers (Milledge)
Starkare fjädrar (Milledge)
Kamaxel (Milledge)

Målet är att varva närmare 7000 rpm. samt att få ut relativt mycket effekt vid lågt laddtryck.

-----------------------------


Sprut/Elektronik

-----------------------------
Rogue M-tune med datalogger.)
1280cc spridare
044 bränslepump (Bosch)
Profec B spec II Laddtrycksstyrning (Greddy)
LC-1 DB bredbandslambda (Innovate technologies)
Mätare för oljetemp och laddtryck (Swoosh) överväger starkt ett byte

En del av systemet är något överdimensionerat för effektmålen än så länge.

-----------------------------


Luft och avgas

-----------------------------
Turbo fullt uppgraderad T3/t04E, 360 lager, GT-axel, 60 trim 0,63 A/R (Garrett)
Tial 38 wastegate
Audi TT plast/brons kolvdump
Catback (Kommer)
-----------------------------


Drivlina
-----------------------------
Original transaxel
Porsche GT2 tryckplatta (Sachs)
968 kopplingslamell (Porsche)
Lättat 944 svänghjul (Porsche)

-----------------------------


Övrigt

-----------------------------
Ny instrumentbelysning med dioder och inbyggt shiftlight (Ionizer)
Mattsvart Gembala spoiler
OMP RS FIA skalstolar
AC-delete
Rostfri Catch för vevhusventilationen

-----------------------------

Vad som ska göras i vinter är bland annat.

1 Rengöring och byte av lager, packningar och tätningar samt kuddar Klart
2 Byte av turbo Klart
3 Installera lambda Klart

Posted: 2009-12-07 16:36:23
by newkie
Har inte orkat lägga upp bilder igen. Här kommer i alla fall nästa pryl jag hade tänkt lägga upp innan krashen. Sen ledsnade jag.

Det krävs troligen lite kontakter för att få den gjord om man inte kan svarva själv. Men jag har i alla fall ritat av framdelen av ballansaxelhusen utan fästen dock, dom kändes lite väl onödiga för resten av jobbet.

Sen har jag ritat pluggar som borde fungera. Allt man behöver är en svarv eller hjälp av någon som svarvar.

Observera att det är BETA. Har inte tillverkat och testat dem än. Men jag ser inte vad som skulle kunna gå fel heller. Jag kan skicka en "pappersritning" om någon vill.. Annars har jag modellen med om någon tänkt göra den i en styrd maskin. Verktygsbanor får ni generera själva :P

Vad gäller hålet bak gissar jag att befintlig plugg duger...

Man sätter helt enkelt i o-ringar i spåren längst fram. Sen skaffar man sig en m8 (Eller om man använder en annan dimenssion) och en stor bricka. Stoppar pluggen i hålet och skruvar den från insidan. Nemas...

Posted: 2009-12-07 18:15:06
by Henka_E
Kanske en dum fråga - men varför ska du ha struten kvar öht? Den övre fyller ju inget syfte. Till mitt kit skar jag ut ett plant alu-lock istället. Vidare - dubbla o-ringsspår känns som overkill där - ska du sätta oringar nånstans så är det ju på "klutten" du sätter i lagerkäget för balansaxeln. Där ute i nosen blir det ju ingen olja - och definitivt inget tryck... Ett enkelt spår duger gott. Vore det inte bättre att placera oringen så at du får kläm på den axiellt istället - eftersom du inte har nåt oljetryck som pressar ut ringen så kommer ju tätningen endast ske om du spänner ut ringen radiellt - men du vill ju dra ihop hela paketet axiellt med en skruv innifrån - så varför inte se till att du får spänn på oringen axiellt istället? Jag förstår om du vill göra en såndär Lindsey grejj till det nedre fästet, där är det ju inte jelt rakt på då generator och lite annat skräp sitter i samma fäste.

Posted: 2009-12-07 18:56:54
by newkie
Det är ju så att på andra ballansaxeln sitter det ett fäste för bland annat servopumpen. Då jag tycker att den här toppen är betydligt lättare att ha på skrivbordet och mäta på tog jag den istället då hålen är lika. Jag har inte ens reflekterat över man kan göra en platta på andra sida.

Men tack för förslaget ser nu att det vore en bra lösning. Jag har dock ingen styrd skärmaskin eller fräs med rundmatningsbord så anledningen att jag gjort en plugg är också tillverkningsteknisk. En svarv har jag och Aluminium är nog inga större problem att komma över gratis.

Det är möjligt att det inte behövs 2 o-ringar men eftersom att jag är dö-less på läckage satte jag två. Dom kostar ju bara ett par kr. För övrigt så går det en oljekanal utanför lagerläget till axeln så jo. Det är visst olja där. Spåren för o-ringarna är 2,2x2,5mm och jag tänkte använda 2.5 mm tjocka o-ringar vilket förmodligen ger rätt ok tätning.

Anledningen till att jag inte tätade axiellt är att ytan längst ur på toppen bara är 2mm bred vilket jag tyckte var en lite väl liten yta att trycka en o-ring mot. Någon annan vettig yta fanns det inte...

Posted: 2009-12-07 19:05:22
by DLS
Snyggt :)
jag tar ett kit ;)

Posted: 2009-12-07 19:18:27
by newkie
Ritade in oljekanalen också :) designen är dessutom inte min egen utan mina mått applicerade på lindseys design. Kan rita en platta också om det nödvändigtvis är så att någon vill ha det istället :)

Posted: 2009-12-07 20:08:22
by Henka_E
Ja - men oljan dräneras ju från den där kanalen - så det finns inget tryck där. Oljan går ju in i axeln vid det bakre läget, transporteras i axeln till det främre - sedan dräneras det via den där kanalen. Tar du bort axeln så kommer det ju ingen olja till konen - så det finns inget tryck och inget behov av en dränering... Finns ju ingen kanal i motorn som trycksätter det där området i motorn.

Posted: 2009-12-07 20:18:59
by Henka_E
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... &start=147

Mycket fin tråd. Intressant tanke att göra inre plompen i POM - personligen gjorde jag mina i alu med oringar. Kändes bättre då jag vill vara säker på att jag gjort allt för att täta mot lagerytan.

Posted: 2009-12-07 22:39:19
by newkie
Se där...

Man lär sig något nytt varje dag :) Plast är helt klart en intressant idé. Du tror inte POM har lite låg smälltpunkt? Den är väll nästan jämnförbar med vanlig PVC? Skulle gissa att PEEK är mer passande. Vill man spara vikt finns det vettigare områden dock :) Fast PEEK kanske är väl dyr :P

Ionizer har ju iofs fräs med rundmatningsbord. Kanske kan be honom hjälpa mig :)

Posted: 2009-12-08 07:11:37
by Henka_E
Jag gjorde mina i alu och satte o-ringar pss Lindsey. På turbobilar tror jag man ska göra profilen på plompen väldigt lik balansaxel lagerläget, dvs med ett spår i mitten för att vara säker på att man faktiskt har ett oljeflöde till turbon.

Posted: 2009-12-09 20:59:30
by newkie
Hade en stund över så jag ritade ihop en plugg för att hålla oljetrycket upp samt för att turbon ska få olja ÖHT. Även en platta istället för pluggen jag postat tidigare.. Allt är baserat på mått från befintliga delar...

Frågan är om man ska försöka göra ett hål i "oljetrykspluggen" som matchar det i axeln för att inte få för högt oljetryck till turbon...

Posted: 2009-12-09 21:37:43
by newkie
Var och tittade på bilen som fått front och framskärmar lackade.. Såg som nytt ut. Passningen mellan huv/skärmar/lampor/front var sjukt bra efter dom vart på den.. ska hämtas i morgon och vinterförvaras. Vidare har jag beställt samtliga packningar och lager också...

Posted: 2009-12-09 23:35:57
by DLS
snyggt med locket :)

Posted: 2009-12-10 15:41:16
by newkie
DLS wrote:snyggt med locket :)
Jo det blev bra... Nu skulle man bara haft tag på en styrd 4-axlig svarv också. Vi hade ju en på universitetet men det fick man inte gärna göra hem-jobb i. Kanske ska höra mig för :)

Posted: 2009-12-14 22:24:46
by newkie
Jag funderar lite omkring själv ballansaxel-problematiken igen. Är det kanske lättare att låta någon svetsa returen och sen bara göra ett hål för oljan till turbon? Någon som testat?