944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#16 Post by Erol »

newkie wrote:Jag funderar lite omkring själv ballansaxel-problematiken igen. Är det kanske lättare att låta någon svetsa returen och sen bara göra ett hål för oljan till turbon? Någon som testat?

Har för mig att Gurra gjorde det på någon motor... kolla med honom.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

#17 Post by newkie »

Kan man tänka sig att använda kemisk metall? Jag känner mig tveksamt. Men det vore en ganska enkel lösning.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#18 Post by gurra »

Jag gjorde en snabbfix för ett par år sen och körde kemisk metall runt en ny gängad anslutning för turbons oljetillförsel. Men det blev aldrig 100% tätt.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

#19 Post by newkie »

gurra wrote:Jag gjorde en snabbfix för ett par år sen och körde kemisk metall runt en ny gängad anslutning för turbons oljetillförsel. Men det blev aldrig 100% tätt.
Men där har du ju ett tryck. Den kemiska metallen tänkte ja använda på oljereturerna från ballansaxlarna. Oljekanalen till går ju att täta med en skruvplugg. Kan man gänga kanalen på den sida turbo sitter? I så fall går det ju att gänga in en nippel i kanalen. och dra oljan från den.

Har den kemiska metallen bra vidhäftning eller blir det bara som en plugg med metall? :P

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

#20 Post by newkie »

newkie wrote:
gurra wrote:Jag gjorde en snabbfix för ett par år sen och körde kemisk metall runt en ny gängad anslutning för turbons oljetillförsel. Men det blev aldrig 100% tätt.
Men där har du ju ett tryck. Den kemiska metallen tänkte ja använda på oljereturerna från ballansaxlarna. Oljekanalen till går ju att täta med en skruvplugg. Kan man gänga kanalen på den sida turbo sitter? I så fall går det ju att gänga in en nippel i kanalen. och dra oljan från den.

Har den kemiska metallen bra vidhäftning eller blir det bara som en plugg med metall? :P
Svarar på min egen fråga då. Den har usel vidhäftning. Går bra att applicera och få snyggt. Sen när det härdat verkar det ok. Till jag tog en skruvmejsel och knackade på biten. Var inga större problem att knacka ut tyvärr.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

#21 Post by newkie »

Inte mycket har hänt på slutet. Massa Ex-jobbande i vägen. Sen väntar jag fortfarande på packningar och lager.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

#22 Post by newkie »

Skaffat rör till och catback. Ska svarva ett gäng v-band och fixa till det lite snyggt. Vidare är skruven lös från veven och i princip allt isärtaget.

Går fortfarande i funderingar på turbo. Vore kanske vettigt med en likadan som den jag har. Blir absolut lättast om man bara kan montera dit den och slippa svetsa om igen. T3/T04e kullagrad. Någon som har en till salu?

Var nått mer har jag för mig..

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989

#23 Post by newkie »

Har fått hem lite packningar och lager. Rättare sagt alla packningar och lager man kan behöva. Dokumenterar skruvandet lite. Här kommer bilder. Veven kom på plats igår. Idag åker troligen kolvarna i också.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Vinterfix och ny turbo, igen...

#24 Post by newkie »

Då sitter en massa andra prylar på plats. Oljepumpen filterhållaren och balansaxlarna.

Oljepumpen jävlades och en skruv gick av. Borrade ur den och rensade gängorna så nu sitter den bra igen. Behöver en liten momentnyckel för att momentdra den och tråget (8 nm är det lönt?)

Nästa steg blir kolvarna då jag äntligen fått låna en kolvringsklämmaren. Någon som kan säga hur ringarna ska ligga eller måste ja leta i verkstadshandboken?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Vinterfix och ny turbo, igen...

#25 Post by DLS »

snyggt :)
har precis inhandlat kolvrings tång samt kolvringskompressor :)
måste bara få arsle ur vagnen o beställa alla grejer.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Vinterfix och ny turbo, igen...

#26 Post by rob3rt »

newkie wrote:Behöver en liten momentnyckel för att momentdra den och tråget (8 nm är det lönt?)
om man har lite känsla för hur hårt man drar en skruv så borde man inte behöva en momentnyckel :wink:

har endast använt momentnyckel i skolan för att vi måste, men på praktiken har jag aldrig använt någon. men beror på vilket jobb man gör. ex motorjobb, om man ska dra åt en kam- eller vevaxel så använder man ju momentnyckel.
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Vinterfix och ny turbo, igen...

#27 Post by newkie »

rob3rt wrote:
newkie wrote:Behöver en liten momentnyckel för att momentdra den och tråget (8 nm är det lönt?)
om man har lite känsla för hur hårt man drar en skruv så borde man inte behöva en momentnyckel :wink:

har endast använt momentnyckel i skolan för att vi måste, men på praktiken har jag aldrig använt någon. men beror på vilket jobb man gör. ex motorjobb, om man ska dra åt en kam- eller vevaxel så använder man ju momentnyckel.
Egentligen inte. Men då verkstadshandboken skriver att det är viktigt med momentet och ordningen för att få tråget tätt är det nog lika bra att man rättar in sig i ledet...

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Vinterfix och ny turbo, igen...

#28 Post by newkie »

DLS wrote:snyggt :)
har precis inhandlat kolvrings tång samt kolvringskompressor :)
måste bara få arsle ur vagnen o beställa alla grejer.
Har du inte fått iväg beställningen än? Börjar brinna i knutarna för dig då :o)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Vinterfix och ny turbo, igen...

#29 Post by DLS »

mm jag vet, har ju inte kunnat bestämma mig vad jag ska köpa för grejer
hur gick det med ditt balansaxel delete kit?
kan du inte slänga ihop ett åt mig ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Vinterfix och ny turbo, igen...

#30 Post by newkie »

Jag sket i det. Kom fram till att det inte ger tillräckligt mycket för att lägga ned tid på. Blir att svarva V-band och bygga catback då det troligen ger ganska mycket mer...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users