newkie wrote:Jag funderar lite omkring själv ballansaxel-problematiken igen. Är det kanske lättare att låta någon svetsa returen och sen bara göra ett hål för oljan till turbon? Någon som testat?
Har för mig att Gurra gjorde det på någon motor... kolla med honom.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Jag gjorde en snabbfix för ett par år sen och körde kemisk metall runt en ny gängad anslutning för turbons oljetillförsel. Men det blev aldrig 100% tätt.
gurra wrote:Jag gjorde en snabbfix för ett par år sen och körde kemisk metall runt en ny gängad anslutning för turbons oljetillförsel. Men det blev aldrig 100% tätt.
Men där har du ju ett tryck. Den kemiska metallen tänkte ja använda på oljereturerna från ballansaxlarna. Oljekanalen till går ju att täta med en skruvplugg. Kan man gänga kanalen på den sida turbo sitter? I så fall går det ju att gänga in en nippel i kanalen. och dra oljan från den.
Har den kemiska metallen bra vidhäftning eller blir det bara som en plugg med metall?
gurra wrote:Jag gjorde en snabbfix för ett par år sen och körde kemisk metall runt en ny gängad anslutning för turbons oljetillförsel. Men det blev aldrig 100% tätt.
Men där har du ju ett tryck. Den kemiska metallen tänkte ja använda på oljereturerna från ballansaxlarna. Oljekanalen till går ju att täta med en skruvplugg. Kan man gänga kanalen på den sida turbo sitter? I så fall går det ju att gänga in en nippel i kanalen. och dra oljan från den.
Har den kemiska metallen bra vidhäftning eller blir det bara som en plugg med metall?
Svarar på min egen fråga då. Den har usel vidhäftning. Går bra att applicera och få snyggt. Sen när det härdat verkar det ok. Till jag tog en skruvmejsel och knackade på biten. Var inga större problem att knacka ut tyvärr.
Skaffat rör till och catback. Ska svarva ett gäng v-band och fixa till det lite snyggt. Vidare är skruven lös från veven och i princip allt isärtaget.
Går fortfarande i funderingar på turbo. Vore kanske vettigt med en likadan som den jag har. Blir absolut lättast om man bara kan montera dit den och slippa svetsa om igen. T3/T04e kullagrad. Någon som har en till salu?
Har fått hem lite packningar och lager. Rättare sagt alla packningar och lager man kan behöva. Dokumenterar skruvandet lite. Här kommer bilder. Veven kom på plats igår. Idag åker troligen kolvarna i också.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Då sitter en massa andra prylar på plats. Oljepumpen filterhållaren och balansaxlarna.
Oljepumpen jävlades och en skruv gick av. Borrade ur den och rensade gängorna så nu sitter den bra igen. Behöver en liten momentnyckel för att momentdra den och tråget (8 nm är det lönt?)
Nästa steg blir kolvarna då jag äntligen fått låna en kolvringsklämmaren. Någon som kan säga hur ringarna ska ligga eller måste ja leta i verkstadshandboken?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
newkie wrote:Behöver en liten momentnyckel för att momentdra den och tråget (8 nm är det lönt?)
om man har lite känsla för hur hårt man drar en skruv så borde man inte behöva en momentnyckel
har endast använt momentnyckel i skolan för att vi måste, men på praktiken har jag aldrig använt någon. men beror på vilket jobb man gör. ex motorjobb, om man ska dra åt en kam- eller vevaxel så använder man ju momentnyckel.
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
newkie wrote:Behöver en liten momentnyckel för att momentdra den och tråget (8 nm är det lönt?)
om man har lite känsla för hur hårt man drar en skruv så borde man inte behöva en momentnyckel
har endast använt momentnyckel i skolan för att vi måste, men på praktiken har jag aldrig använt någon. men beror på vilket jobb man gör. ex motorjobb, om man ska dra åt en kam- eller vevaxel så använder man ju momentnyckel.
Egentligen inte. Men då verkstadshandboken skriver att det är viktigt med momentet och ordningen för att få tråget tätt är det nog lika bra att man rättar in sig i ledet...
mm jag vet, har ju inte kunnat bestämma mig vad jag ska köpa för grejer
hur gick det med ditt balansaxel delete kit?
kan du inte slänga ihop ett åt mig
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Jag sket i det. Kom fram till att det inte ger tillräckligt mycket för att lägga ned tid på. Blir att svarva V-band och bygga catback då det troligen ger ganska mycket mer...