Page 1 of 26

951 | Turbo SS "The Beast"

Posted: 2009-09-05 19:38:44
by bergodalvana
Nytt projekt...
- Kaross : 944 T -86
- Motor: 2.5 liters Turbo S (CUP) något modefierat med bla Stålfodrat, Aluprofil istället för topp-packning, Volvo ventiler, Cup insug, Cup oljetråg. Borttagna balansaxlar, 044 Pump, Fuel cell. mer lull tillkommer.
- Låda: För tillfället Turbo-orginal.
- Sprut: Inte klart, men det lutar åt Greddy.
- Chassi: Hårt hårt hårt.
- Däck: 19"
- Mål 1: Ha klart bilen till Vårträffen 2110
- Mål 2: 450 hp +
- Mål 3: Undvika mitt-refuger på motorvägen.
- Färg: Ingen aning... öppen för förslag :)

Bilder och info kommer snart :)

Re: 951 | Turbo SS

Posted: 2009-09-05 20:00:32
by Bathory
bergodalvana wrote: - Mål 1: Ha klart bilen till Vårträffen 2110
Du har gott om tid på dig ;)

Re: 951 | Turbo SS

Posted: 2009-09-05 20:01:44
by gegge
bergodalvana wrote:Nytt projekt...
- Mål 1: Ha klart bilen till Vårträffen 2110
Ingen brådska.. :lol: :lol: :wink:

Re: 951 | Turbo SS

Posted: 2009-09-05 20:02:23
by Maxx
bergodalvana wrote:- Mål 3: Undvika mitt-refuger på motorvägen.
Låter intressant! Men borde inte mål 3 vara mål 1a? Och varför är det med på listan ...? :shock:

Re: 951 | Turbo SS

Posted: 2009-09-05 20:08:40
by bergodalvana
Sjösgärd wrote:
bergodalvana wrote:- Mål 3: Undvika mitt-refuger på motorvägen.
Låter intressant! Men borde inte mål 3 vara mål 1a? Och varför är det med på listan ...? :shock:
Hehe.. du har helt rätt, fast Vårträffen är ju ganska viktig den med :)

Posted: 2009-09-05 20:13:04
by gegge
Skönt att ha som mål att undvika refugerna! Är de magnetiska :lol: :lol: jag menar, det är ett mål man VILL uppnå rätt snart!

Skämt åsido, har du fått fatt på cupdelar eller bygger du på cupbil?

Mest en nyfiken fråga då jag själv funderar på att bygga om mitt insug:
Orginalinsuget flödar minst 10% bättre på ettan jmf trean. Om du siktar på 450hk gissar jag på ordentligt laddtryck. Kompenserar man en enskild cylinder på insprutningen för att undvika spik eller hur fungerar det?
Det vanliga insuget är något av en flaskhals, är cup bättre?

Posted: 2009-09-05 20:22:51
by bergodalvana
gegge wrote:Skönt att ha som mål att undvika refugerna! Är de magnetiska :lol: :lol: jag menar, det är ett mål man VILL uppnå rätt snart!

Skämt åsido, har du fått fatt på cupdelar eller bygger du på cupbil?

Mest en nyfiken fråga då jag själv funderar på att bygga om mitt insug:
Orginalinsuget flödar minst 10% bättre på ettan jmf trean. Om du siktar på 450hk gissar jag på ordentligt laddtryck. Kompenserar man en enskild cylinder på insprutningen för att undvika spik eller hur fungerar det?
Det vanliga insuget är något av en flaskhals, är cup bättre?
Jag har fått Cup-delar.

Huruvida det skulle vara bättre flöde vet jag faktiskt inte.
Helt säker på att nån vet på forumet

Sen ser jag ingen omöjlighet att ladda upp till 2 bar.... önsketänkande?... -kanske... hehe :)

Posted: 2009-09-05 23:24:03
by gurra
Grattis till bilen!

Posted: 2009-09-06 19:31:08
by bergodalvana
Mekdag 1.

Idag har jag börjat med att sätta ihop motorn. Blåst rent den från damm m.m. Skönt att jobba med ett helt rent block, den var ju tvättad med ångtvätt. :)
Så idag åkte veven på tlllsammans med kolvar och vevaxlar. drog runt veven några varv och den gick runt fint.
Jag har idag funderat över i vilken ordning jag ska försöka få klar bilen och kom fram till följande.

1- Sätta ihop motor.
2- Sätta på bakvagn och hjulupphängning, växellåda m.m.
3- Fixa iordning kaross, lacka m.m.
4- Inredning, GT-vinge.
5- Fixa sprutet.
6- I med motor.
7- På med front, skärmar mm.

Posted: 2009-09-06 21:16:33
by notetoself
Tjoho! Grymt att du kommit igång med det nya projektet! :toot:

Posted: 2009-09-07 07:35:29
by JBlom
Trevlig kärra, ska bli intressant att följa. :)

Angående sprut, ska du ha ett fullt mappningsbart?
Kör på ett Link, Motor Nord säljer dom. Kanske Revline kan fixa oxå?
Greddy å alla Japanska hokuspokus sprut ska man hålla sig ifrån. Kör på något som har svensk support och som folk kan mappa.

Posted: 2009-09-07 13:04:09
by bergodalvana
JBlom wrote:Trevlig kärra, ska bli intressant att följa. :)

Angående sprut, ska du ha ett fullt mappningsbart?
Kör på ett Link, Motor Nord säljer dom. Kanske Revline kan fixa oxå?
Greddy å alla Japanska hokuspokus sprut ska man hålla sig ifrån. Kör på något som har svensk support och som folk kan mappa.
Jag har väl inte bestämt mig ännu men att det lutar åt Greddy är att jag har ett par vänner som kör bland annat Supra med Greddy, dom är hyfsat insatta med sprutet och har inte haft några problem med det.
Ska man gå på support-tillgänglighet är väl Vems bäst eftersom att det är så många som använder det.
Mappningen är nog inga problem, jag har ju Autotech i Trollhättan och dom har jag bara hört bra saker om :)

Posted: 2009-09-07 13:10:10
by bergodalvana
Snabbvisit i garaget:
Idag fick jag på oljetråget, oljepumpen och vatten pumpen.
Har idag börjat kolla på en lösning att ta bort balansaxlarna.
Det lutar åt att köpa Lindsey Racing men det måste väl finnas annat alternativ som är närmare.
Nån som vet?

Posted: 2009-09-07 14:42:09
by Erol
Man kan ju alltid låta axlarna sitta men strunta i att montera remmen, helt
klart den billigaste lösningen om man kan leva med de 0,5 kg extra vikt
som axlarna väger..


/ Erol

Posted: 2009-09-07 15:12:30
by JBlom
bergodalvana wrote: Jag har väl inte bestämt mig ännu men att det lutar åt Greddy är att jag har ett par vänner som kör bland annat Supra med Greddy, dom är hyfsat insatta med sprutet och har inte haft några problem med det.
Ska man gå på support-tillgänglighet är väl Vems bäst eftersom att det är så många som använder det.
Mappningen är nog inga problem, jag har ju Autotech i Trollhättan och dom har jag bara hört bra saker om :)
Ja känner man folk som håller på å kan grejjerna så är det ju smidigt.
Vems är inte värt pengarna då kan man lika gärna köpa MS.
Men det är ju bara mina 2cent...