951 | Turbo SS "The Beast"
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
951 | Turbo SS "The Beast"
Nytt projekt...
- Kaross : 944 T -86
- Motor: 2.5 liters Turbo S (CUP) något modefierat med bla Stålfodrat, Aluprofil istället för topp-packning, Volvo ventiler, Cup insug, Cup oljetråg. Borttagna balansaxlar, 044 Pump, Fuel cell. mer lull tillkommer.
- Låda: För tillfället Turbo-orginal.
- Sprut: Inte klart, men det lutar åt Greddy.
- Chassi: Hårt hårt hårt.
- Däck: 19"
- Mål 1: Ha klart bilen till Vårträffen 2110
- Mål 2: 450 hp +
- Mål 3: Undvika mitt-refuger på motorvägen.
- Färg: Ingen aning... öppen för förslag
Bilder och info kommer snart
- Kaross : 944 T -86
- Motor: 2.5 liters Turbo S (CUP) något modefierat med bla Stålfodrat, Aluprofil istället för topp-packning, Volvo ventiler, Cup insug, Cup oljetråg. Borttagna balansaxlar, 044 Pump, Fuel cell. mer lull tillkommer.
- Låda: För tillfället Turbo-orginal.
- Sprut: Inte klart, men det lutar åt Greddy.
- Chassi: Hårt hårt hårt.
- Däck: 19"
- Mål 1: Ha klart bilen till Vårträffen 2110
- Mål 2: 450 hp +
- Mål 3: Undvika mitt-refuger på motorvägen.
- Färg: Ingen aning... öppen för förslag
Bilder och info kommer snart
Last edited by bergodalvana on 2013-02-04 21:57:46, edited 6 times in total.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 951 | Turbo SS
Du har gott om tid på digbergodalvana wrote: - Mål 1: Ha klart bilen till Vårträffen 2110
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 951 | Turbo SS
Ingen brådska..bergodalvana wrote:Nytt projekt...
- Mål 1: Ha klart bilen till Vårträffen 2110
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 | Turbo SS
Låter intressant! Men borde inte mål 3 vara mål 1a? Och varför är det med på listan ...?bergodalvana wrote:- Mål 3: Undvika mitt-refuger på motorvägen.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: 951 | Turbo SS
Hehe.. du har helt rätt, fast Vårträffen är ju ganska viktig den medSjösgärd wrote:Låter intressant! Men borde inte mål 3 vara mål 1a? Och varför är det med på listan ...?bergodalvana wrote:- Mål 3: Undvika mitt-refuger på motorvägen.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Skönt att ha som mål att undvika refugerna! Är de magnetiska jag menar, det är ett mål man VILL uppnå rätt snart!
Skämt åsido, har du fått fatt på cupdelar eller bygger du på cupbil?
Mest en nyfiken fråga då jag själv funderar på att bygga om mitt insug:
Orginalinsuget flödar minst 10% bättre på ettan jmf trean. Om du siktar på 450hk gissar jag på ordentligt laddtryck. Kompenserar man en enskild cylinder på insprutningen för att undvika spik eller hur fungerar det?
Det vanliga insuget är något av en flaskhals, är cup bättre?
Skämt åsido, har du fått fatt på cupdelar eller bygger du på cupbil?
Mest en nyfiken fråga då jag själv funderar på att bygga om mitt insug:
Orginalinsuget flödar minst 10% bättre på ettan jmf trean. Om du siktar på 450hk gissar jag på ordentligt laddtryck. Kompenserar man en enskild cylinder på insprutningen för att undvika spik eller hur fungerar det?
Det vanliga insuget är något av en flaskhals, är cup bättre?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Jag har fått Cup-delar.gegge wrote:Skönt att ha som mål att undvika refugerna! Är de magnetiska jag menar, det är ett mål man VILL uppnå rätt snart!
Skämt åsido, har du fått fatt på cupdelar eller bygger du på cupbil?
Mest en nyfiken fråga då jag själv funderar på att bygga om mitt insug:
Orginalinsuget flödar minst 10% bättre på ettan jmf trean. Om du siktar på 450hk gissar jag på ordentligt laddtryck. Kompenserar man en enskild cylinder på insprutningen för att undvika spik eller hur fungerar det?
Det vanliga insuget är något av en flaskhals, är cup bättre?
Huruvida det skulle vara bättre flöde vet jag faktiskt inte.
Helt säker på att nån vet på forumet
Sen ser jag ingen omöjlighet att ladda upp till 2 bar.... önsketänkande?... -kanske... hehe
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Grattis till bilen!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Mekdag 1.
Idag har jag börjat med att sätta ihop motorn. Blåst rent den från damm m.m. Skönt att jobba med ett helt rent block, den var ju tvättad med ångtvätt.
Så idag åkte veven på tlllsammans med kolvar och vevaxlar. drog runt veven några varv och den gick runt fint.
Jag har idag funderat över i vilken ordning jag ska försöka få klar bilen och kom fram till följande.
1- Sätta ihop motor.
2- Sätta på bakvagn och hjulupphängning, växellåda m.m.
3- Fixa iordning kaross, lacka m.m.
4- Inredning, GT-vinge.
5- Fixa sprutet.
6- I med motor.
7- På med front, skärmar mm.
Idag har jag börjat med att sätta ihop motorn. Blåst rent den från damm m.m. Skönt att jobba med ett helt rent block, den var ju tvättad med ångtvätt.
Så idag åkte veven på tlllsammans med kolvar och vevaxlar. drog runt veven några varv och den gick runt fint.
Jag har idag funderat över i vilken ordning jag ska försöka få klar bilen och kom fram till följande.
1- Sätta ihop motor.
2- Sätta på bakvagn och hjulupphängning, växellåda m.m.
3- Fixa iordning kaross, lacka m.m.
4- Inredning, GT-vinge.
5- Fixa sprutet.
6- I med motor.
7- På med front, skärmar mm.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
Trevlig kärra, ska bli intressant att följa.
Angående sprut, ska du ha ett fullt mappningsbart?
Kör på ett Link, Motor Nord säljer dom. Kanske Revline kan fixa oxå?
Greddy å alla Japanska hokuspokus sprut ska man hålla sig ifrån. Kör på något som har svensk support och som folk kan mappa.
Angående sprut, ska du ha ett fullt mappningsbart?
Kör på ett Link, Motor Nord säljer dom. Kanske Revline kan fixa oxå?
Greddy å alla Japanska hokuspokus sprut ska man hålla sig ifrån. Kör på något som har svensk support och som folk kan mappa.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575
PCS 11575
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Jag har väl inte bestämt mig ännu men att det lutar åt Greddy är att jag har ett par vänner som kör bland annat Supra med Greddy, dom är hyfsat insatta med sprutet och har inte haft några problem med det.JBlom wrote:Trevlig kärra, ska bli intressant att följa.
Angående sprut, ska du ha ett fullt mappningsbart?
Kör på ett Link, Motor Nord säljer dom. Kanske Revline kan fixa oxå?
Greddy å alla Japanska hokuspokus sprut ska man hålla sig ifrån. Kör på något som har svensk support och som folk kan mappa.
Ska man gå på support-tillgänglighet är väl Vems bäst eftersom att det är så många som använder det.
Mappningen är nog inga problem, jag har ju Autotech i Trollhättan och dom har jag bara hört bra saker om
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Snabbvisit i garaget:
Idag fick jag på oljetråget, oljepumpen och vatten pumpen.
Har idag börjat kolla på en lösning att ta bort balansaxlarna.
Det lutar åt att köpa Lindsey Racing men det måste väl finnas annat alternativ som är närmare.
Nån som vet?
Idag fick jag på oljetråget, oljepumpen och vatten pumpen.
Har idag börjat kolla på en lösning att ta bort balansaxlarna.
Det lutar åt att köpa Lindsey Racing men det måste väl finnas annat alternativ som är närmare.
Nån som vet?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Man kan ju alltid låta axlarna sitta men strunta i att montera remmen, helt
klart den billigaste lösningen om man kan leva med de 0,5 kg extra vikt
som axlarna väger..
/ Erol
klart den billigaste lösningen om man kan leva med de 0,5 kg extra vikt
som axlarna väger..
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
Ja känner man folk som håller på å kan grejjerna så är det ju smidigt.bergodalvana wrote: Jag har väl inte bestämt mig ännu men att det lutar åt Greddy är att jag har ett par vänner som kör bland annat Supra med Greddy, dom är hyfsat insatta med sprutet och har inte haft några problem med det.
Ska man gå på support-tillgänglighet är väl Vems bäst eftersom att det är så många som använder det.
Mappningen är nog inga problem, jag har ju Autotech i Trollhättan och dom har jag bara hört bra saker om
Vems är inte värt pengarna då kan man lika gärna köpa MS.
Men det är ju bara mina 2cent...
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575
PCS 11575
Who is online
Users browsing this forum: bexander