944 Turbo 1990 | GATBIL

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo 1990 | GATBIL

#1 Post by Joakim »

Porsche 944 Turbo 1990
KKKills bugs fast


Topzuzstand!
En Pantherometallic Porsche 944 Turbo 1990.
Fullpumpad med options, 40 % LSD.
ACC, Taklucka, eluppvärmda elstolar, GSM telefon, sportstolar, klangpaket, Carguard larm, smidda des 90.
Lackad vinge, Stöldmärkta rutor, reservhjul, verktygssats, orginalstereo.
M030 paket, med nya stötar från Bilstein. Sänkt hos Sandén några veckor innan köpet. Intagen av Porsche Benny, och ägd av en Porsche verkstad i Tyskland. Totalrenoverad motor & låda - Nej, att bilen gått närmare 18k mil gör ingenting. Kvitton finns på rubbet!

Motorn har dessutom setts över av Area 951 där följande godis monterats:
* Justerbar bränsletrycksregulator
* Area951 Turbocup chips / Monsterchipps
* Modifierad laddkyl för bättre luftflöde
* Manuellt ställbart laddtryck
* K&N insatsfilter
* Chimsad wastegate

Men lite ska man ju fixa själv också :)
* PFC 97 belägg
* 993 backspeglar
* 993 turboemblem
* 993TT 18" fälgar
* Kenwood Mp3
* Infinity basslink subwoofer
* Autometer laddmätare
* Lindsey Racing A/F meter

EDIT: Update Ny turbo, packboxar etc etc!
Ny håller motorn ladd hela tiden :)

Yea, though I walk through the valley of Rice, I shall fear no Honda, for boost art with me."
-Stuttgart 9:51
8)


Till sist stod den där. Bredvid My Black Beauty S2.
Det var inte alls meningen, det bara blev så.
På garageuppfarten stod två svarta Porschar och blänkte.
En annons uppenbarades här på forumet. En ganska tillintetsägande annons, kort och utan någon information alls egentligen.
Men det var ju en Turbo '90.
Nyfiken och strax med fingrarna i det blå skåpet stod vi där, jag och min körkortslöse kompis, vid Eurostop i Jönsköping. Resan dit på MC gick alldeles för bra.
Efter sedvanligt däcksparkande tog vi en liten sväng.. och den dåvarande ägaren undrade nog vad vi höll på med den där timman. Efter två telefonsamtal senare hittade vi tillbaka för att överlämna bilen, och meddela honom att han inte fick sälja den till någon annan.
Hem igen i 180, och iväg med säljesannonsen på S2; an. Lätt som en plätt. Näe va.. Det tog mej över ett år att bli av med den stackars bilen. Jag hade ju två veckor senare lämnat förnuftet hemma och hämtat turbon. Den här gången fick min kompis flickvän köra mig. Hon skulle ju ändå ner till Jönköping och pumpa tuttarna med Silicon.

Hemma på garageuppfarten.
Skinnet var kanske lite matt. Men efter 10 minuters stillastående låg jag upp och ner i coupén och putsade och putsade. Snart kommer flickan hem, och sen kommer kompisarna och vill titta!
Den blev en snabb uppfräshning med Turtles läderbehandling som jag köpt innan slantarna för bilen var överlämnad. Samtidigt bytte jag ut orginalblinkersen till vita diton!
Äntligen hade jag hittat 944: ornas 944. Enligt min uppfattning exakt som en sådan ska vara.
S2:an hade känts lite medioker de senaste månaderna, men skulle jag byta skulle det bli till nått jag verkligen ville ha.

Update:
Det tog inte lång tid innan jag var ute och fightades med tandläkarna i 11: orna på Mantorp med PCS. Jag hade ju gått Formula Racing School några veckor innan. Jiihaa..
”På små rosa moln svävar omkring, och ja njuter av alla vackra ting, och jag tänker aldrig mer komma ner – tänker stanna här. För evigt evigt evigt.”
Men ingen lycka varar för alltid. Det blev svårare och svårare att växla, och tillslut gick det inte alls. Ryckutjämningsfjädrarna på kopplingslamellen hade ramlat av och lagt sig mellan lamellen och tryckplattan.
Sommar och sol. Och semester. Alla har stängt. Nästan. K3 20 mil norr upp har öppet för 23,000; - Och så skulle jag bli av med bilen en vecka.
Med en öppen vädjan om hjälp på forumet fick Sphinx tag på mig. Då hette han så. I dag heter han bara Jonas, och driver AREA 951 Motorsport, och där hade ju bilen varit tidigare. I brist på material fick Sandén förse mig med nödvändiga delar, och den förstärkta Sachs lamellen hamnade i baksätet på volvon, liksom nya drivknutar bak, lite packningar osv.
Sen bar det av, med bilen på trailer till Area951 på Hönö i Göteborgs rusningstrafik.
Två dagar senare, efter shopping och lisebergsbesök var jag hemma i Halmstad. Ja, jag hade ju hunnit flytta dit nu. Skönt med afterbeach i Tylösand!
Men... jag har ju konstaterat att lyckan inte varar för evigt, eller hur?
Där hemma hade min far åkt en sväng med S2: an, som fortfarande var till slau.
Jag minns hur pappa berättade att något var kontsigt med den. Den var slö och gick bara på tre burkar. Ah.. 30 mil med tusenlapparna flygandes runt skallen, precis som i en tecknad film. Olyckligt nog hade en ventilfjäder brustit. Således också mitt tålamod, och några siffror i bankboken.
Men så är det att äga sportbilar. Det är bara att bita i det sura äpplet och hålla god min.
ImageImage
ImageImage

Update
Nu är ännu en säsong till ända, och sommaren 2004 har förhållandevis varit lugn. S2:an rullar numera i varberg, och turbon har rullat utan problem.
Bara vattenpumpen är bytt, samtliga packboxar, och remmarna, och rullarna, och rullarna igen, och oljan, och filtren, och taktventilen, och beläggen, och de gamla cupchippen är utbytta till AREA 951 monsterchips, och så förstås bakdäcken. Plus att jag köpt en ”smalbandslambda” från Lindsey racing för att hålla koll på luft/bränsle blandningen.
Innan vinterförvaringen om 2 dagar blir det ett lackskydd och ny olja i motorn o lådan.
Och trots att jag är mycket nöjd med pärlan funderar jag på att sälja till våren.

Nyfiken på mittmotor, det är kanske är dags att vidga vyerna lite.. :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Joakim on 2006-12-09 14:41:54, edited 9 times in total.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#2 Post by broberg »

skulle inte du köpa svansmotor? :D

mittmotor = Porsche 914!! coolare bil får man leta efter!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

914 är ju supercoolt :-)

Men om det fortfarande är Porsche som är aktuellt så tror jag inte 914 faller en estet som Joakim i smaken utan då är det nog något som börjar på B och slutar på oxster som är på gång. Kan ju iofs vara Carrera GT oxo!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#4 Post by broberg »

Ja 914 är svincool! vill ha en sån!


nae, de är ju inte jättevackra.. Och köper han en Carrera GT så kommer han inte få vara ifred.. jag kommer bo i hans garage då.

Så det lär väl bli en boxter ;)
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
ChrilleÖsd
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-07-22 01:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Östersund
Contact:

#5 Post by ChrilleÖsd »

Eller när vi ändå är inne på mittmotorporschar.. en 550 spider, herrejösses vilken vacker skapelse det är :shock: går utanpå det mesta när det gäller själ.. fartresurserna kanske inte är något att skrika sig blå över.. men ändå :wink:
BMW 525iA Touring -95

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#6 Post by Sydbom »

härlig läsning!!!
men frågan är...hur gick det för hon som skulle pumpa tuttarna då? :-)
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by Joakim »

JA, visst är det en boxster som lockar :)
I dag hittade jag faktiskt ett objekt som jag vill köpa, och därför är denna bil numera till salu!!
Kolla Köp&Sälj!
Last edited by Joakim on 2004-11-30 16:35:20, edited 1 time in total.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#8 Post by Sydbom »

bra val, boxster är fantastisk att köra! helt i en klass för sig själv, oavsett version.

men det stavas Boxster kom ihåg det, alldeles för många som säljer sina "boxters" på blocket utan att kunna stava till det!

lycka till!

Mvh
Sydbom
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
Jober
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2004-04-02 07:09:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Easthammer
Contact:

#9 Post by Jober »

Köp en 911:a istället Jocke... he he :D :lol:
You only live once....
Porsche 928S -84
Porsche 996 TT -01
Audi A6 2,4 Avant -98
Audi A6 2,4 Sedan -98

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#10 Post by Joakim »

Nämen tjenare Jober!! :)

911 är coolt, och jag blev sugen på en sån när jag snurrade runt med Johns C2:a i sommras.
Det är svårt med bilar, och är man ambivalent som jag blir det inte lättare.
Just nu är jag sugen på att behålla 44:an, och sminka den med de attiraljer som jag alltid gått och suktat efter.. typ 968 handtag, 968 läpp fram, och lite större stressfläkt.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#11 Post by broberg »

Helt rätt jocke!! :D
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

Ny ägare

#12 Post by Joakim »

Denna bil rullar numera i Vingåker, och den nya ägaren är DLS här på forumet!

Här är vi!
Fr. v.
Johan, Jag.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users