Page 4 of 8

Posted: 2009-10-19 19:42:41
by Jesper von Wowern
Dremel med kapskiva? O gott om tid...

Posted: 2009-10-19 20:35:56
by tkgb
Om du kommer åt kan du svetsa fast en gammal mejsel eller liknande på kilen
då lossnar den garanterat.

mvh tommy

Posted: 2009-10-19 20:57:06
by wigander
Funderade på att svetsa, men testade en sista gång med 2 hammare. Kilade fast klodelen på den ena mot kilen o bankade fast den, efter några minuter lossnade skiten!

Efter att kilen var loss tänkte jag att det skulle bli en lätt match, men se de var det inte! Det inre drevet till pumpen satt nåt så in i berget fast mot veven. Försökte nog en halvtimme att få loss det försiktigt (utan att skada oljepumpen) men gav sen upp o drog sönder hela skiten o kunde sen banka av drevet med släggan.

Så nu behöver jag en ny oljepump, lika bra att den blev utbytt ändå kanske :)

Posted: 2009-10-20 07:50:46
by wigander
wigander wrote:
bergodalvana wrote:Den är väl halvmåneformad så det är väl att ta ett don och drämma till med släggan.
Såna lösningar gillar jag :) Ska testa det imorgon då
Den var INTE halvmåneformad. Kanske skiljer mellan modeller, men min var helt plan undertill.

Posted: 2009-10-20 08:11:24
by bergodalvana
wigander wrote:
wigander wrote: Såna lösningar gillar jag :) Ska testa det imorgon då
Den var INTE halvmåneformad. Kanske skiljer mellan modeller, men min var helt plan undertill.
Jaha... där ser man. Lär sig nåt nytt varje dag, hur fick du loss den?

Posted: 2009-10-20 08:46:26
by wigander
bergodalvana wrote:
wigander wrote: Den var INTE halvmåneformad. Kanske skiljer mellan modeller, men min var helt plan undertill.
Jaha... där ser man. Lär sig nåt nytt varje dag, hur fick du loss den?
Som jag skrev ovan, tog en hammare o kilade fast bakänden på den mot kilen (i klykan), sen bankade jag fast den med en annan hammare. Därefter gick det att sakta sakta bända loss kilen. Gissa om jag svor mycket under tiden...? :)

Posted: 2009-10-20 09:03:29
by wigander
Nu har jag fått tag på spridare, var en kompis som hade liggandes från en supra. De flödar 440cc vid 2,5 bar = lite drygt 500cc vid 3bar.
Dessa räcker ju utan tvekan för mer än 300hk på bensin. Jag tänkte ju köra på E85 och siktar på 280-300hk så de borde ju räcka tycker jag, men det kanske är på gränsen?
Vad säger ni som kör på E85?
Jag tänker mig att det krävs c:a 25% mer av spridarna för att köra E85 mot vanlig macksoppa, eller?

Posted: 2009-10-20 13:54:59
by patand
wigander wrote:Jag tänker mig att det krävs c:a 25% mer av spridarna för att köra E85 mot vanlig macksoppa, eller?
ca 30% mer bränsle krävs för samma effekt med E85 som med bensin. Man brukar nog vilja räkna på runt 35% för att ha lite extra marginal.

Posted: 2009-10-24 10:37:06
by wigander
Tvättat rent och målat blocket blanksvart

Posted: 2009-11-07 22:58:43
by wigander
Det går sakta framåt nu, mycket jobb blir mindre garagetid. Men jag har iaf hunnit med att rengöra o lacka kamhuset svart.

Funderar på spridarna jag har fått tag på, de flödar bra, men passar inte rakt av. Jag måste borra upp hålen i insuget en aning för att få ner dem. Sen är passformen mot fuelrailen inte helt hundra heller...

Så om någon har en uppsättning originalspridare till en 944 turbo som ligger o skräpar så hojta till!

Har också funderat lite på hur jag på snyggaste sätt ska plugga hålen till oljekanalerna i botten av balansaxelhusen (har ju tagit bort kåporna).
Kanske punkta fast plåtbitar över hålen o sen spackla med kemisk metall för att få tätt?
Detsamma gäller väl monteringen av AN anslutning för olja till turbon.
Hur har ni andra som plockat bort husen gjort?
Gurra, jag såg att du hade gjort det på nåt bygge, men inga direkta detaljer om hur.

Posted: 2009-12-17 19:59:31
by wigander
Nu har det äntligen blivit nåt gjort igen. Efter många veckor utan någon insats i garaget tyckte jag det var dags.

Idag monterade jag anslutning för olja till turbon, samt oljeretur i tråget.
Den övre anslutningen sitter i oljekanalen till balansaxelhuset, blev till att borra upp hålet en bit o gänga för M12x1.5.
Kommer att använda en adapter från M12 till AN6 (som på bilden). In i turbon är det samma lösning.

Oljereturen löste jag med en AN10 svetsnippel och en AN10 slangnippel (se bild)

Imorgon ska jag iväg o tvätta av allt, sen blir det ihopmontering av motorn.

Posted: 2009-12-17 22:22:02
by bergodalvana
Kan nog bli rejs det där. Keep up the good work. :)

Posted: 2009-12-20 20:54:01
by wigander
Lite bilder (dåliga bilder, sorry) på nylackat block o tråg

Posted: 2010-01-26 09:34:23
by wigander
Eftersom min 16T visade sig vara kass så köpte jag en ny T3/T4 hybrid istället, är lite större än mitsu snurran o klarar väl c:a 350hk som mest.
Den kommer nog räcka ett tag...hoppas jag :)

Det är ju rätt trångt under insuget på våra bilar vad gäller montering av turbo o byggande av crossover samt downpipe. Så för att slippa klia mig i huvet allt för mycket tänkte jag bygga ett nytt kortare insug istället, vilket gör att jag kan montera turbon högre upp och därmed få mer plats runt rören.
Ja, jag vet, det blir inte mindre jobb för det... men kul att göra egna lösningar :)

Förresten, hur ser det ut med oljestickan på 951-trågen? Sticker den upp på samma ställe som på N/A-trågen? Den är ju en aning ivägen för just crossover o downpipe...

Under veckan ska jag börja klura på montering av oljekyl o IC i fronten. Funderar på att plocka bort den främre tvärbalken då det verkar bli lite trångt med den på plats. Jag har sett många bilar som det gjorts så på, frågan är om någon har erfarenhet av hur styvheten blir efteråt? Jag tänkte nog montera ett fjäderbensstag i vilket fall.

Posted: 2010-01-30 13:25:47
by wigander
En lugn vecka på jobbet har gett mer tid till bilen. Har funderat mycket över insugsbyggandet, läst åtskilliga artiklar/forumtrådar om det hela och tillslut börjat rita ett eget insug.
För att få mer plats runt turbon, dels p.g.a. värmeutvecklingen men också för att det blir lättare med monteringen, så kommer det bli mycket kortare insugsrör än 951:ans insug.
Det blir också ett större plenum för att få bättre tryckutjämning.
Spjällhus från en N/A motor kommer användas.

Här följer lite bilder på det hela