944 -84 | GTR bygge

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#46 Post by Jesper von Wowern »

Dremel med kapskiva? O gott om tid...
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#47 Post by tkgb »

Om du kommer åt kan du svetsa fast en gammal mejsel eller liknande på kilen
då lossnar den garanterat.

mvh tommy

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#48 Post by wigander »

Funderade på att svetsa, men testade en sista gång med 2 hammare. Kilade fast klodelen på den ena mot kilen o bankade fast den, efter några minuter lossnade skiten!

Efter att kilen var loss tänkte jag att det skulle bli en lätt match, men se de var det inte! Det inre drevet till pumpen satt nåt så in i berget fast mot veven. Försökte nog en halvtimme att få loss det försiktigt (utan att skada oljepumpen) men gav sen upp o drog sönder hela skiten o kunde sen banka av drevet med släggan.

Så nu behöver jag en ny oljepump, lika bra att den blev utbytt ändå kanske :)
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#49 Post by wigander »

wigander wrote:
bergodalvana wrote:Den är väl halvmåneformad så det är väl att ta ett don och drämma till med släggan.
Såna lösningar gillar jag :) Ska testa det imorgon då
Den var INTE halvmåneformad. Kanske skiljer mellan modeller, men min var helt plan undertill.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#50 Post by bergodalvana »

wigander wrote:
wigander wrote: Såna lösningar gillar jag :) Ska testa det imorgon då
Den var INTE halvmåneformad. Kanske skiljer mellan modeller, men min var helt plan undertill.
Jaha... där ser man. Lär sig nåt nytt varje dag, hur fick du loss den?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#51 Post by wigander »

bergodalvana wrote:
wigander wrote: Den var INTE halvmåneformad. Kanske skiljer mellan modeller, men min var helt plan undertill.
Jaha... där ser man. Lär sig nåt nytt varje dag, hur fick du loss den?
Som jag skrev ovan, tog en hammare o kilade fast bakänden på den mot kilen (i klykan), sen bankade jag fast den med en annan hammare. Därefter gick det att sakta sakta bända loss kilen. Gissa om jag svor mycket under tiden...? :)
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#52 Post by wigander »

Nu har jag fått tag på spridare, var en kompis som hade liggandes från en supra. De flödar 440cc vid 2,5 bar = lite drygt 500cc vid 3bar.
Dessa räcker ju utan tvekan för mer än 300hk på bensin. Jag tänkte ju köra på E85 och siktar på 280-300hk så de borde ju räcka tycker jag, men det kanske är på gränsen?
Vad säger ni som kör på E85?
Jag tänker mig att det krävs c:a 25% mer av spridarna för att köra E85 mot vanlig macksoppa, eller?
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#53 Post by patand »

wigander wrote:Jag tänker mig att det krävs c:a 25% mer av spridarna för att köra E85 mot vanlig macksoppa, eller?
ca 30% mer bränsle krävs för samma effekt med E85 som med bensin. Man brukar nog vilja räkna på runt 35% för att ha lite extra marginal.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#54 Post by wigander »

Tvättat rent och målat blocket blanksvart
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#55 Post by wigander »

Det går sakta framåt nu, mycket jobb blir mindre garagetid. Men jag har iaf hunnit med att rengöra o lacka kamhuset svart.

Funderar på spridarna jag har fått tag på, de flödar bra, men passar inte rakt av. Jag måste borra upp hålen i insuget en aning för att få ner dem. Sen är passformen mot fuelrailen inte helt hundra heller...

Så om någon har en uppsättning originalspridare till en 944 turbo som ligger o skräpar så hojta till!

Har också funderat lite på hur jag på snyggaste sätt ska plugga hålen till oljekanalerna i botten av balansaxelhusen (har ju tagit bort kåporna).
Kanske punkta fast plåtbitar över hålen o sen spackla med kemisk metall för att få tätt?
Detsamma gäller väl monteringen av AN anslutning för olja till turbon.
Hur har ni andra som plockat bort husen gjort?
Gurra, jag såg att du hade gjort det på nåt bygge, men inga direkta detaljer om hur.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#56 Post by wigander »

Nu har det äntligen blivit nåt gjort igen. Efter många veckor utan någon insats i garaget tyckte jag det var dags.

Idag monterade jag anslutning för olja till turbon, samt oljeretur i tråget.
Den övre anslutningen sitter i oljekanalen till balansaxelhuset, blev till att borra upp hålet en bit o gänga för M12x1.5.
Kommer att använda en adapter från M12 till AN6 (som på bilden). In i turbon är det samma lösning.

Oljereturen löste jag med en AN10 svetsnippel och en AN10 slangnippel (se bild)

Imorgon ska jag iväg o tvätta av allt, sen blir det ihopmontering av motorn.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#57 Post by bergodalvana »

Kan nog bli rejs det där. Keep up the good work. :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#58 Post by wigander »

Lite bilder (dåliga bilder, sorry) på nylackat block o tråg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#59 Post by wigander »

Eftersom min 16T visade sig vara kass så köpte jag en ny T3/T4 hybrid istället, är lite större än mitsu snurran o klarar väl c:a 350hk som mest.
Den kommer nog räcka ett tag...hoppas jag :)

Det är ju rätt trångt under insuget på våra bilar vad gäller montering av turbo o byggande av crossover samt downpipe. Så för att slippa klia mig i huvet allt för mycket tänkte jag bygga ett nytt kortare insug istället, vilket gör att jag kan montera turbon högre upp och därmed få mer plats runt rören.
Ja, jag vet, det blir inte mindre jobb för det... men kul att göra egna lösningar :)

Förresten, hur ser det ut med oljestickan på 951-trågen? Sticker den upp på samma ställe som på N/A-trågen? Den är ju en aning ivägen för just crossover o downpipe...

Under veckan ska jag börja klura på montering av oljekyl o IC i fronten. Funderar på att plocka bort den främre tvärbalken då det verkar bli lite trångt med den på plats. Jag har sett många bilar som det gjorts så på, frågan är om någon har erfarenhet av hur styvheten blir efteråt? Jag tänkte nog montera ett fjäderbensstag i vilket fall.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#60 Post by wigander »

En lugn vecka på jobbet har gett mer tid till bilen. Har funderat mycket över insugsbyggandet, läst åtskilliga artiklar/forumtrådar om det hela och tillslut börjat rita ett eget insug.
För att få mer plats runt turbon, dels p.g.a. värmeutvecklingen men också för att det blir lättare med monteringen, så kommer det bli mycket kortare insugsrör än 951:ans insug.
Det blir också ett större plenum för att få bättre tryckutjämning.
Spjällhus från en N/A motor kommer användas.

Här följer lite bilder på det hela
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ingemansson