944 -84 | GTR bygge

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#61 Post by wigander »

Planerna på nytt insug går sakta framåt och det kommer bli ett gjort inom rimlig framtid. Men jag vill ha ihop bilen lite fortare så jag kommer använda ett N/A insug till att börja med, då får jag rätt så fri placering av turbon som sen inte behöver flyttas för att passa ett nytt insug.

Har även funderat en del på att vinkla upp motorn en aning för att få plats med turbon på avgassidan, vilket ganska lätt hade kunnat göras genom att svetsa om flänsen på kardantunneln mot svänghjulskåpan samt bygga om tråget o pickupen en aning o göra nya motorfästen. Får se framöver om det blir aktuellt. (Mest en tanke just nu)
Nån annan som har funderat på det?
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#62 Post by patand »

wigander wrote:Har även funderat en del på att vinkla upp motorn en aning för att få plats med turbon på avgassidan, vilket ganska lätt hade kunnat göras genom att svetsa om flänsen på kardantunneln mot svänghjulskåpan samt bygga om tråget o pickupen en aning o göra nya motorfästen.
Verkar enklare att köpa en 924 Turbo, då har du turbon på avgassidan... :roll: :wink:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#63 Post by wigander »

patand wrote:
wigander wrote:Har även funderat en del på att vinkla upp motorn en aning för att få plats med turbon på avgassidan, vilket ganska lätt hade kunnat göras genom att svetsa om flänsen på kardantunneln mot svänghjulskåpan samt bygga om tråget o pickupen en aning o göra nya motorfästen.
Verkar enklare att köpa en 924 Turbo, då har du turbon på avgassidan... :roll: :wink:
Haha, jovisst hade det gått. Menar inte att dissa LT31:an, men det känns som ett steg bakåt... :wink:
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#64 Post by patand »

wigander wrote:Menar inte att dissa LT31:an, men det känns som ett steg bakåt... :wink:
Byter du till en LT31 är det nog ett steg bakåt ja...

Image
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#65 Post by wigander »

patand wrote:
wigander wrote:Menar inte att dissa LT31:an, men det känns som ett steg bakåt... :wink:
Byter du till en LT31 är det nog ett steg bakåt ja...
Ok då, jag vet att det inte är en LT31, men men... ;)
Var menat som ett dåligt skämt om att vissa likheter mellan motorerna finns. Allt går ju inte hem :oops:
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#66 Post by patand »

wigander wrote:Ok då, jag vet att det inte är en LT31, men men... ;)
Var menat som ett dåligt skämt om att vissa likheter mellan motorerna finns. Allt går ju inte hem :oops:
Det är lugnt jag var helt med på skämtet! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#67 Post by wigander »

patand wrote:
wigander wrote:Ok då, jag vet att det inte är en LT31, men men... ;)
Var menat som ett dåligt skämt om att vissa likheter mellan motorerna finns. Allt går ju inte hem :oops:
Det är lugnt jag var helt med på skämtet! :D
Bra det ;)
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#68 Post by gurra »

wigander wrote:Planerna på nytt insug går sakta framåt och det kommer bli ett gjort inom rimlig framtid. Men jag vill ha ihop bilen lite fortare så jag kommer använda ett N/A insug till att börja med, då får jag rätt så fri placering av turbon som sen inte behöver flyttas för att passa ett nytt insug.

Har även funderat en del på att vinkla upp motorn en aning för att få plats med turbon på avgassidan, vilket ganska lätt hade kunnat göras genom att svetsa om flänsen på kardantunneln mot svänghjulskåpan samt bygga om tråget o pickupen en aning o göra nya motorfästen. Får se framöver om det blir aktuellt. (Mest en tanke just nu)
Nån annan som har funderat på det?
Bortsett från eventuella problem med oljeavrinning från kamhus, topp osv. kommer motorn troligtvis ta i motorhuven. Och då får du "go camaro" med höjd huv alt. scoop vilket kanske inte är en hit.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#69 Post by wigander »

gurra wrote:
wigander wrote:Planerna på nytt insug går sakta framåt och det kommer bli ett gjort inom rimlig framtid. Men jag vill ha ihop bilen lite fortare så jag kommer använda ett N/A insug till att börja med, då får jag rätt så fri placering av turbon som sen inte behöver flyttas för att passa ett nytt insug.

Har även funderat en del på att vinkla upp motorn en aning för att få plats med turbon på avgassidan, vilket ganska lätt hade kunnat göras genom att svetsa om flänsen på kardantunneln mot svänghjulskåpan samt bygga om tråget o pickupen en aning o göra nya motorfästen. Får se framöver om det blir aktuellt. (Mest en tanke just nu)
Nån annan som har funderat på det?
Bortsett från eventuella problem med oljeavrinning från kamhus, topp osv. kommer motorn troligtvis ta i motorhuven. Och då får du "go camaro" med höjd huv alt. scoop vilket kanske inte är en hit.
Nej jag vet, det är ingen "bra" idé, var som sagt mest en fundering i dagsläget. Nu blir det först till att få igång motorn jag har, sen får jag se till hösten vad jag är sugen på.
Det är nog mer troligt att jag slänger i en annan motor, kanske en 6:a med turbo eller en V8.
Äh, man ska inte tänka så långt fram, då blir det aktuella projektet aldrig klart! :)
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#70 Post by wigander »

Första storlekstestet av det nya insuget. Det kommer bli lite mindre plenum än så här, framförallt ska jag försöka få det lite lägre i framkant, kommer inte få plats under huven annars med spjällhus o allt.
Volymen nu är c:a 5,6 liter, kanske blir runt 4,9-5 när det är klart.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#71 Post by wigander »

Ny sinterlamell
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

#72 Post by wigander »

Idag kom bearpaw förbi o fick med sig mina sidorutor samt fönsterhissar, det blev ändå rätt stor skillnad i vikt på dörrarna mot innan.
Jag ska ta bort mer iofs, blir bara ytterplåten kvar, lexanrutor får ersätta glaset också.

Angående insuget så har jag funderat en del. Jag gjorde en mall och även färdiga bitar av aluminium, som sen skulle svetsas ihop, men jag har kommit på andra tankar...
Det blir ett nytt insug, men i ett annat "rejsigare" material, kommer låta gött sen... (mer info kommer) :)
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

Re: 944 -84 | Turboprojekt

#73 Post by wigander »

Turbofäste klart, turbon monteras längre fram o högre upp än original
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

Re: 944 -84 | Turboprojekt

#74 Post by wigander »

Nästan hela crossoverröret klart, lindat o monterat. Fästet för turboflänsen är bara temporärt för att få rätt placering på turbon, ska byggas ett snyggare sen.

Mottorummet känns rätt slitet o allmänt skitigt. När allt är färdigbyggt ska jag plocka ur motorn o snygga upp allt en aning.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

Re: 944 -84 | Turboprojekt

#75 Post by wigander »

Gårdagens garagevistelse resulterade i ett färdigt crossoverrör. Motorn är nu urlyft till förmån för uppsnyggning av motorrum.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users