944 -84 | 20-årsjubileum

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#736 Post by Eddie Varvstopp »

Larsson-g wrote: 2020-03-05 20:19:13 Vilken dyster update! :(

Du är för sent ute med att riva ner bilen! Men kan väl å andra sidan vara skönt att låta sakerna ta sin tid i lugn och ro.

Kämpa på! 👍🏻
Sent börjar man alltid, det är så det funkar hur man än gör ;) (baserat på många års erfarenhet).

Nåväl, jag hämtar en låda i eftermidag i Tomelilla och den åker till Gantofta på måndag så det ser lite ljusare ut :) .

Får tacka alla som stöttat de senaste dagarna :#pray: :#cheers:
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#737 Post by Eddie Varvstopp »

Jodå, sagan om växellådan fick ett lyckligt slut. Nästan som man tycker att den första reaktionen var lite onödigt hispig. Men jag har haft en rejäl dos tur på vägen och det hade kunnat bli ett helt annat förlopp på äventyret. Nu visade sig att lådan jag fick fatt i var i bra skick. Jaan hittade inga obehagliga överraskningar så arbetet blev smidigt. Med andra ord blev arbetsnotan inte så farligt dyr, så att komma till start i år hänger inte längre på lådan :D .

En lättnad, nu är det bara resten kvar. M.a.o. fortsättning följer...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#738 Post by Eddie Varvstopp »

Liten uppdatering..
Ni har läst det tidigare men mina dämpare har varit ganska sköra. Man får vad man betalar för så att säga, så det anständiga inköpspriset har vägts upp av större behov av underhåll. Så till framdämparna. Om man är efterklok så hade man ju skickat dem direkt efter höstracet där de uppvisade läckage. Men så ser inte verkligheten inte ut och med tanke på att det tar 3 veckor från det man skickar dämparna tills de går att hämta nyrenoverade igen, så behöver man inte brådska. Tanken var att få iväg dem i samband med att växellådan lämnades in. Nu tog den aktiviteten en annan vändning och dämparna hamnade lite i skuggan. Men så kom de iväg äntligen och fortfarande så skulle man kunna ha de tillbaka veckan efter påsk. Men nej. Boris Johnsson tyckte medborgarna inte varit hörsamma nog på tidigare förhållningsregler för att hantera smittspridning, så han ger landet utegångsförbud. Det vill säga att min framdämpare kommer vara inlåsta i en verkstad i Northampton den närmsta tiden.
 
Nåväl, första deltävlingen är ju inställd ändå, så än är det ingen panik och helt plötsligt är det gott om tid till annat. Nu har jag till exempel, fått ner tanken för att få rätt på soppaluktbekymmret. Kollade på Clarks garage som beskrev mitt bekymmer klockrent. Har beställt lite saker hos Utzon.se , bland annat en ventil för avluftning som verkar vara felkällan. Har även handlat massa slang på Hydroscand så jag får bytt det. De gamla har suttit på sedan 1984.

Så det tuffar på...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#739 Post by Eddie Varvstopp »

Varför inte ta er med på resan. Har fastnat i baksidan av sociala medier vilket drar tid och energi utan att ge något som helst värde. Alltså kan jag ge energin till de som vill läsa istället. Därför kan jag kosta på mig lite mer beskrivande inlägg på vad som händer i garaget.

Image

Koppling

Vi börjar här. Det finns nu en renoveringssats från utzon.se till kopplingscylindern som jag hittade läckage från. Hela kopplingspaketet är nedrivet då det läckt från packboxen vid vevaxeln. Ny finns, så den ska bara pillas dit nu när jag fått det lite renare i kopplingshuset.

Image

Tank

Får nog ta och måla lite på den nu när den är utanför bilen. Sen ska alla nya slangar och ny backventil på plats när tanken monteras.

Image

Växellåda

Den står vid sidan och har fått en rengöring och uppfräschat växellänkage. Det sitter bla. ett växelkors från Utzon i hårdplast. Växelspaken är sliten i länkaget så det blir lite att svetsa så man slipper slacket i växelföringen. Sedan ska lådan fyllas med olja (står Castrol Syntrax 75W-140 GL5 och väntar i skåpet).

Image
Den lite rundade formen som den lilla pinnen har är från många tusen växlingar genom åren. Gissar att en rak variant kommer göra susen för växlingsfunktionen ;)

Framdämpare

Det verkar som att jag just nu är i någon form av kosmiskt positivt flöde, jag är inte van vid att ha tur och det mesta brukar bli en kamp i vanliga fall. Nu händer det igen, jag trodde mina dämpare skulle bli inlåsta i UK ett bra tag men där hade jag fel. De är genomgångna och har till och med hunnit komma hem igen :D

Servostyrväxel

En mod som jag har velat göra ett bra tag och som råkade bli aktuell i samband med rengöringen av växellådan och tanken. Styrväxeln åkte med i rengöringen och där väcktes tanken vid liv att konvertera. När jag pratat med Sanden så har tyckt att man gott kan prova köra med den som den är även utan servopump och delarna för konverteringen har jag redan. Själva iden är att få kortare utväxling på min bil som saknar servo. Man kan ju testa och det går ju att montera pump vid annat tillfälle.  

Sedan finns det lite annat smått som innerbackspegel, dimljus, bromskylning, oljetempmätare och bogseröglor som man skulle vilja kika på. Det får jag nog återkomma till framöver. Just nu har det öppnat upp sig oanade möjligheter, jag är inte längre i tidsbrist. Det är väldigt ovant och denna situation vill jag inte slösa bort så jag vill passa på att få tidskrävande jobb fixat nu när jag kan. Sedan är tävlingssäsong 2020 oviss, 6/6 siktar klubben att ha första klubbtävlingen på Ljungbyhed så det är mitt riktmärke. 
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#740 Post by Eddie Varvstopp »

Drygt en månad har passerat i tysthet. Vad händer kan man undra? Inte mycket i garaget i alla fall :( . Däremot blev man uppsagd från jobbet, deppade lite, var hemma med förkyld son och började ett trädgårdsprojekt. Jo, jag fick ett par varv på Knutan som instruktör också. Men så kom inspirationen att åter ge sig ut i garaget för att skruva räserbil :D .

Image

Tanken - Nu tyckte jag det var tillräckligt rent så jag plaskade på lite rostskyddande grundfärg.

Image

Koppling - Plockade isär mastercylindern och påbörjade processen att rengöra den.

Växellåda - Inte mycket hänt mer än att den nu har fått i sig olja ;) .

Så skönt att komma ut och skruva. Tänker inte dra något om vad jag tänker om framtiden. Hela våren har det varit rena berg och dalbanan med planeringen så det känns tryggare att bara mata på i garaget. Körning blir det när jag hittat ny arbetsgivare. Fast det är bra mysigt att skruva räserbil när man har tid ;) .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#741 Post by Bathory »

Garagemys är bästa medicinen mot allt :D :D
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#742 Post by Eddie Varvstopp »

Ett pass till i garaget avverkades förra veckan ;) .

Image

Koppling
Det blev lite gnidande på delarna i huvudcylindern och när jag hade fina ytor igen monterades allt ihop med nya tätningar. Hoppas det håller tätt efter operationen ;) .

Image

Tank
Nu tycker jag den är tillräckligt bra skick att återta sin plats i bilen. Blåste på lite svart färg och när jag åkte hem kändes den redan torr ;)  :D

Image

Framdämpare
Om man vill ha lite mer plats att arbeta på i garaget, vad är då inte bättre än att montera delar på bilen? De nyrenoverade fjäderbenen åkte på och jag kände mig nästan smart som ställde in dämpningen innan montering ;) . Kunde notera att engelsmännen hade ändrat fattningen på justerskruven från 14 till 10mm. När allt satt på plats funderade jag om jag inte skulle skruvat upp justeringen några hack till och genast kände jag mig inte lika smart :roll: .. Jodå, det blev i alla fall lite mer utrymme för fortsatt mek.

Fortsättning följer...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#743 Post by Eddie Varvstopp »

Solen skiner och humöret är på topp. Då drar man till garaget för att arbeta på att-göra-listan :D . Så var det i alla fall förra veckan ;) .

Image

Koppling
Pillade dit packboxen till vevaxeln så nu hoppas jag att det blir tätt igen. I så fall har jag även bockat ytterligare en punkt som rör läckage ;) . Fick lite mer utrymme på arbetsbänken när jag hängde på Fidanza-svänghjulet på motorn ;) , nu får jag ragga tag i en momentnyckel så det kan få sitta fast ordentligt.

Image

Tanken
Hittade lite prylar under bilen som såg lite tråkiga ut och som fick åka i blästern. Det rörde sig om fästet till bränslepumpen och bakre fästet till avgasröret, dessutom blaskade jag på lite färg (det fick bli hammarlack) innan jag åkte hem.

Image

Sonen var lite mer snorig än vanligt så han fick hålla sig från dagis. Han tyckte att man kunde vara garaget istället ;) . Där kunde vi konstatera att värmeplåten till bakre ljuddämparen behöver översyn :( , får se hur det blir med det. Men jag kunde påbörja pusslet med alla bränsleslangarna kring tanken ;) . Man kan notera att jag uppgraderat till senare årsmodeller dragning av rundslagningsventilation. Istället för 2 ventiler sitter det bara en. Ventilen är ny och jag tror det var den som spökade och gav soppalukt vid full tank. 

Image

Fortsättning följer...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#744 Post by matsen »

Bra jobbat och roligt att följa : )

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#745 Post by Eddie Varvstopp »

Det går sakta framåt. Hade en eftermiddag i garaget med Andy. Andy är en väldigt sympatisk, inspirerande och hjälpsam garagekompis men hans sociala förmåga kopplat med min bristande karaktär, gör att man lätt pratar istället för att skruva. Dock visade sig att han hade momentnyckel i sin verktygsarsenal :) , vilket hjälper mig framåt mot färdigställande. Tanken var att äntligen montera tanken men det smög sig. Typiskt var en av mina nya slangar uppenbart av fel dimension :( . Alltså får det bli en shoppingrunda innan man kan fortsätta i den ändan.

Image

Nästa arbetspass jobbade jag ensam och tog tag i andra ändan, det vill säga kopplingen. Momentspände svänghjulet och på med koppling och tryckplatta. Men så dök Andy upp igen... Oavsett var det fantastiskt trevligt i garaget :D . Så i helgen var man på KM2,5 och fått än mer inspiration från alla fantastiska vänner :D .

Fortsättning följer...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#746 Post by Eddie Varvstopp »

Det går plågsamt långsamt framåt men det blir fint. En sväng till Biltema så var slangsamlingen komplett igen och tanken kunde monteras. Eller inte. Aktiviteten som företogs kan snarare liknas vid en brottningsmatch med mindre badkar. Det är egentligen inte svårt för tanken skall lutas i bakkant, lyftas upp för att vinklas ner mot rambalken så den lägger sig fint på plats. Men ont om plats är det gott om, dessutom har man slangar och tankband och distanser som skall läggas rätt över allt runt om.

Image

Nu sitter den i alla fall på plats. Kan dock inte bocka av tankmonteringen helt än då jag behöver ansluta ledningarna som går mot motorn. Nu slipper man ytterligare en sak som ligger i vägen i garaget ;) . Ett glädjeämne var att få dit mitt renoverade bränslepumpfäste med nya gummiupphängningar, blev rätt nöjd med det ;) .

Image
   
Hade en såndär mellantid, ni vet när man inte vill börja nästa moment för man behöver lämna men tillräckligt för att få annat gjort. Precis sån var det och då pillade jag med jordpunkten för bakljusen. Det såg lite rostigt ut så det blev till att putsa upp alla kontaktytor (hoppade över själva skruvskallen ;) ). Vet inte om det hjälper mitt dimljustrassel men det är i alla fall en felkälla som är eliminerad :D .

Image

Fortsättning följer...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#747 Post by Cédric »

Ja tanken är ett pussel helt klart, jag gjorde det med växellådan kvar också för adderad utmaning :) (G31 ger skapligt med plats)

Kan vara värt att ta ur baksidan på lamporna och skrapa rent, har märkt att plåten som lamporna sitter i/mot är bra på att ärga, även kontaktdonen där bak. Värt en kik om du inte vart där än.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#748 Post by Eddie Varvstopp »

Cédric wrote: 2020-07-08 08:30:31 Ja tanken är ett pussel helt klart, jag gjorde det med växellådan kvar också för adderad utmaning :) (G31 ger skapligt med plats)

Kan vara värt att ta ur baksidan på lamporna och skrapa rent, har märkt att plåten som lamporna sitter i/mot är bra på att ärga, även kontaktdonen där bak. Värt en kik om du inte vart där än.
Bra tips som vanligt :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#749 Post by Eddie Varvstopp »

Image

Nu ska sonen ha semester från dagis så jag är illa tvungen att ha saker avslutade. Det kan jag nu beteckna projektet kring tanken :D , tankbanden är spända, nivågivaren kopplad, slangar till pump och filter på plats. Ska bli spännande att fylla med soppa igen och se om det läcker ;) .

Image

Nästa punkt är att få färdigt kopplingen. Själva kopplingen var ju redan på plats men det är all kringutrustning som är bra pilligt att få dit. Nu står det klart för mig varför det tar så lång tid i garaget. Visserligen har jag accepterat att man behöver spendera halva tiden att leta upp verktyg man förlagt (fast där har jag blivit bättre) men senaste sessioner har belyst en annan tidstjuv. Det är frågan om enstaka skruvar som sitter illa till och som styckvis lätt  kan äta upp en halvtimme av värdefull garagetid. Hade bland annat en som satt på kopplingshuset :( . Den nyrenoverade kopplingscylindern sitter i alla fall på plats samt är luftad efter bästa förmåga.  

Image
Den gamla avkapade pinnen va ju lite sliten...

Som avslutning innan semesterpaus så fick jag svetsat lite. Närmare bestämt min växelspak. Slipade bort svetsen för att få bort den slitna pinnen och stoppade i en bult som svettades fast. Det var länge sedan jag svetsade och det märktes, men till slut hittade jag vettig inställning. Det sitter ihop men själva svetsen tänker jag bespara världen att se. I vilket fall provade jag att koppla spaken mot växelaxeln och jösses vilken skillnad, i det närmaste glappfri. Man längtar till provkörning kan man säga ;) .

I november förra året skrev jag en att göra lista. Tycker inte jag kommit så långt på den men hur konstigt det än låter så har jag fått gjort mycket arbete. Vi kan ju titta på den nu när jag tar en paus med familjen ;) .

* Bensinlukt KLART - Fixat nya slangar, ny runtslagningsventil, Rengjord och målad tank 
* Växellådsöversyn PÅGÅENDE - Min gamla låda var skrot, ny beggad fixad och genomgången av Jaan Tolli. Uppfräschad växlingsmekanism. Väntar på montering i bilen.
* Framdämparöversyn KLART - Genomgångna av AVO i UK, är hemkomna och monterade
* Se över Kopplingshydraulik PÅGÅENDE - Renoverad mastercylinder, monterad och systemet luftat. Vevaxeltätning bakom svänghjul bytt. Transaxelrör återstår att montera. 
* Bogseröglor EJ PÅBÖRJAT 
* Lösa dimljustrasslet EJ PÅBÖRJAT - Mnja, har ju filat lite på jordpunkten bak
* Huvpinne EJ PÅBÖRJAT
* Regnskydd till snorkeln EJ PÅBÖRJAT 
* Oljetempmätare EJ PÅBÖRJAT

Extrapunkter som inte heller har börjats på:

* Tornstag
* Få igång elbackspegeln

När jag kommer i gång igen är tanken att jag ska beta av resten ;) .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#750 Post by Eddie Varvstopp »

Image

Ja, då var det slut med sommarledigheten och den grå vardagen faller över en. Med andra ord har man åter hamnat i garaget och räsern har tar fått uppmärksamhet. Det blev en mjukstart med att få transaxel på plats, bilden på växelspaken symboliserar det arbetet ;) . Axeln är på plats och som synes växelspaken som för övrigt känns glappfri. Nu är det bara själva flexet i gummit inne i knoppen som känns när man försöker rotera spaken. Hur det känns att växla vet jag inte förrän växellådan är på plats ;) . En annan iakttagelse är att motorn tydligen bara suttit fast i motorkuddarna med 3 av 4 bultar. Jag har haft av alla för att få motorn mer rörlig under mina arbeten men nu har jag skruvat tillbaka rätt antal :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users