944 -84 | 20-årsjubileum

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

944 -84 | Racerapport MSCC Backtävling

#706 Post by Eddie Varvstopp »

Jodå förutom min så var det en 968 och en 944 S2 som körde.
Kul med lite actionbilder :D

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Racerapport MSCC Backtävling

#707 Post by Eddie Varvstopp »

Image

Bakre dämparna släppte olja :( . Otrolig besvikelse, att dessa inte håller ens för ett race :( och dessutom kostade de mig över 15 000kr :( . Men så började jag fundera, kanske det var klåpare som satte dit dem som åter klantat sig. Jag vill minnas att nog var det snålt med spel i ledlagren när jag monterade dem. Kanske det blivit för stora brytkrafter i dämparen så packningarna fått det extra svettigt? Jag kontaktade min goda vän Fredrik Moberg för hjälp med svarv. Distanserna bearbetades och åter igen blev resultatet klockrent. Skulle bli förvånad om dämparna ens kommer i närheten av ändlägena nu. Tusen tack för hjälpen :D

Så slog jag även en pling till tillverkaren. Jag slapp skälla på dem och de var riktigt trevliga att prata med. Det visade sig att det hade haft bekymmer med tätningar och använder nu en annan typ. Fick även skötselråd om framdämparen som ständigt vill glappa. Riktpriset för en översyn är ca £30 per dämpare så mitt beslut blev att skicka över bakdämparna. De behöver 1 vecka för att pilla på dem så med tanke på framtiden rök är jag inte med att få dem på plats till nästa deltävling. Plan B är att köra med mina gamla dämpare, otäck tanke men så får det bli.

Kunde konstatera att ena dämparen är sopslut och dessutom dräller den olja. Monterade de gamla och de visade sig ha förvånansvärt bra spänst. Nu får vi ser hur det går...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Porsche 944 -84 | Mot MSCC KM4

#708 Post by Eddie Varvstopp »

Har inte riktigt hunnit med att updatera vad som hänt med bilen under semestern:

Image

Huven var det jag började med. Det som kännetecknar Porsche är att konstruktionslösningarna kan beskrivas som robusta och gedigna. Det gör att man vänjer sig med att saker och ting fungerar klanderfritt. Min nya plasthuv som inte är tillverkad av Porsche har behövt en del tid att få liknande funktion på som original. Originalgångjärnen fungerar klockrent men huven tog i vindrutetorkarna :( . Justering krävdes med andra ord och till stöd hade jag Pontus F. ;) . Sedan var det det där med värmeproblemen. Johan S. gav mig ett tips om att höja väggen mot motorrummet. Jag hittade en trädgårdskant billigt (remsa av plast och träfiber) och använde det tillsammans med en grövre tätningslist för att göra en barriär. Har inte hunnit testa men den mjuka huven böjer sig över listen så den ligger tätt mot ;) . Hoppas verkligen det är slut på tramset med att motorvärme går in i kupen.

Tyckte att det var nog var lite väl med vibrationer från motorn. Bruxar man rak sexa vibrerar allt men en koll på balansaxelremmarna kunde inte skada. Mycket riktigt stod ena fel. Lite klurigt är det allt att få rätt spänning på remmen, den ska va åt det lösare hållet men inte för löst. Vi hoppas det bli bra nu. En fundering jag fick om felställda balansaxlar stjäl effekt? Får kolla acc loggarna på Sturup ;) .

När bruxet skulle få sig en dammsugning sneglade jag lite på räsern. Nog såg Klemens lite sotis ut. Jodå, för första gången på flera år fick den sig en invändig rengöring :D . Blir lite trevligare så. Den sista biten med räsern var att börja plocka ner framdämparna. Ena vill glappa och där har jag fått råd från tillverkaren hur att motverka det och som jag tänkte praktisera. Nu är tyvärr semestern slut och man hade önskat att man hade mer. Får trösta mig med att sakta men säkert så börjar skicket på bilen förbättras trots vidareutveckling :D .

Nu stundar nästa deltävling och framdämparna uppsmorda, spända med Loctite så jag hoppas att glappet håller sig borta nu. Så nu får den köras i detta skick på KM4. Det innebär fortfarande kass hjulinställning på bakaxeln och med mina gamla dämpare. Och så ska man köra Sturup, banan som jag tycker om minst av alla. Dels har jag en teori om att det var just bakdämparna som var en bidragande orsak att jag gick av och knycklade bilen. Det känns liksom inte riktigt bra. I övrigt är min olycksstatistik överrepresenterad på Sturup :( . Nåväl, det är bara att bita ihop och köra. Referenstid 1:13,5 som är personbästa. Matchar man det är det helt ok och 2 sekunder snabbare kommer kännas som en seger ;)  . Kan säkert gå fortare men inte nu. Placering bryr jag mig inte om. Hela Modsportklassen består av Kalleracing och de bor i princip på den banan så det är så att säga tufft motstånd. Dock kan det va kul med lite strid i racet :) . Men det är nog inte detta som ockuperar mina tankar inför tävlingen. Det är fortfarande fokus på att fortsätta utforska slicksen. Jag har fått ordnat med en mekaniker :D så denna gång ska jag försöka få svar på frågan om mina däck kommer i närheten av arbetstemp. Så vi får hoppas det är torrt och att de har asfalterat om så man slipper puckelpist åkningen från förr. Vi får se hur det går…
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Porsche 944 -84 | Racerapport MSCC KM4

#709 Post by Eddie Varvstopp »

Det hör definitivt inte till vanligheterna att jag förknippar Sturup med positiva erfarenheter. Det blev faktiskt en riktigt bra dag på MSCC klubbtävling 4, 2018. Hade min vän Fredrik Olsson bredvid mig i depån och dagen till ära hade jag även en mekaniker med mig. Jag saknar nästan ord för hur tacksam jag är över Roys hjälp. Det var kanske inte så otroligt mycket arbete han behövde lägga ner men för mig betydde det mycket.

Image

Fri Träning
Faktum är att jag lånade ut min mek redan på morgonen. Det var ju gott om tid till första åket och dessutom var det brist på besiktningspersonal. Klubbens behov före mina ;) men jag fick tillfälle att se hur lång tid det tar att byta däck själv ;) . Nåväl, vad som stod först på tur körmässigt var fri träning. Lite lyxigt inslag att få möjlighet att att mjuka upp innan skarpt läge ;) . Ut och köra utan några större förhoppningar och målet var mest att mjuka upp. Det blir lite trevande körning när man i bakhuvudet vet att sista gången man körde här så kraschade man bilen. Tack och lov var det torrt, om än med hotfulla moln inte långt bort. Temperaturen var ungefär runt 20 under dagen. Det går ju att stå på och jag märker vibrationer i början från vänster fram. Det försvinner sakta så jag tar det som att det inte är något allvarligt. Sedan är det ett farligt brottandes med ratten och jag spänner mig så det blir väldigt påfrestande att köra. Nu seglar servostyrning upp på priolistan för modifieringar ;) . Har tidigare i år tyckt att det funkat ganska ok utan men här kändes det som en välkommen uppgradering. Kommer senare på att jag andas inte för att jag tar i så mycket dessutom har jag lite lätt känning av illamående :( . I träningspasset är alla MSCC klasser med så det är mycket trafik så det är svårt att få till något. Det sker en avåkning som resulterar i gulflagg mot slutet, bästa varvtid blir 1:15,6.

Första kvalomgång
Det var lite blandade känslor efter fria träningen. Vad som skänker hopp var att bilen kändes förutsägbar och banan inte så skumpig som jag minns den. Däremot hade jag inte fått till något bra flyt, för mycket fysiskt brottande med bilen så tankarna gick till att ändra planen och hoppa över däcktempmätningen för att använda kvalet att får upp tempot. Men jag ändrar mig tack och lov, Roy ska mäta temp och jag ska fokusera på att andas, plus att jag ska använda knepet att köra på endast en växel runt banan. Väl ute så tänker jag verkligen på att andas och genast blir det bättre. Håller mig på 3:an så mycket det går och nu börjar bitarna falla på plats. Får mycket bra flyt i körningen och nu är det mindre bilar på banan. Jag kör in i depå utan avkylning, Roy tar tempen på däcken och sedan ut igen. Med ökat förtroende blir sista biten ännu bättre. Med toe out bak (som enligt experterna är fullständigt livsfarligt) så är bilen aningens överstyrd, inte optimalt men fullt hanterbart och konsekvent. Kommer tillbaka till depån med helt annan inställning. Kollar livetimingen som bekräftar det jag sett på Performanceboxen: 1,11,562, vilket innebär att målet för dagen är, i min mening, uppnått :D d.v.s. 2 sekunder snabbare än personbästa på r-däck ;) . Kollar på vad Roy fått fram på mätningen och snittempen på mina däck är ca 61grader. Det vill säga fortfarande lååångt ifrån de 80 grader som jag gissar är drifttemp.

Image

Blå: 2011, R-däck. Röd: 2018, Slicks. Finns en del att slipa på..

Andra kvalomgången
Under lunchpausen tar jag titt i loggarna men det säger mig inte så mycket mer än att jag får öka och köra mer konsekvent (fick några frågor om jag satt och bloggade ;) ). Strategin är solklar nu det är fokus på däcktemp. Iden om att prestera något i tävlingen fanns inte från början och med att målet med personbästa redan uppfyllt kunde jag helt ägna min mentala kapacitet på att värma däck samt att jag även i detta kval skulle mäta temp. Väl ute får man inte glömma att tänka på att andas och hushålla med växlingarna. Men oj vad det brutalkörs ;) . Försöker bromsa senare, traila hårdare, gasa tidigare och hålla stummare, allt för att däcken ska få jobba. På baksidan märker jag att 3:an tar slut precis innan högfartsvänstern och provar gå upp på fyran. Likaså provar jag gå ner i 2:an redan i ingången av dammkurvan. Märker att det går att köra slicksen rejält på gränsen och skrattar lite för mig själv när jag tänker på varningarna jag fått om hur abrupt slicks släpper ;) . Man kan säga jag lever upp till mitt namn då varvtalsbegränsaren går in åtskilliga gånger under dagen. Det visade sig att utväxlingen i princip var perfekt om man betraktar växlingspunkterna (de högre däcken är annars inget vidare för accet.). En annan reflektion är att min på min modifieringsönskelista har styrservo åkt ner igen. Så farligt trögstyrt är det inte men att sitta med kvart-i-tre fattning med ratten upp och ner i ett par kurvor får kortare utväxling att ligga kvar högst upp på listan ;) . Går in mitt på passet och Roy mäter temp igen. Trots en hel del omkörningar presterar jag ett nytt personbästa som håller sig resten av dagen: 1,11,091 :D

Dags för race
Tillbaka i depå får jag reda på att jag lyckats får upp tempen ytterligare ungefär 65 grader i snitt för alla däck. Med andra ord fortfarande en bit kvar. Min garagegranne Fredrik ger mig referensen att han brukar ligga på strax över 50 grader när han har parkerat i depå. Jag ligger på ca 40 vilket gör att jag har något att relatera till :p . Roy rapporterar att han sett en fläck som kan vara slitage. Kan förklara de vibrationer jag känt stundtals under passet. Vi försöker kolla däcket men kan inte se något. Jag linar upp för nu ska vi se om det går att krama ut lite till ur bilen och framför allt däcken. Man hoppas på att få lite draghjälp nu när alla startar samtidigt. Ja det var ju det där med starten. Start är inte min främsta styrka, jag är snarare ganska medelmåttig. Därför blev det lite överrumplande när starten gick. Stod i de bakre ledet och såg lamporna tändas, när de släcks så är det ingen som kör. Det är otroligt hur mycket man hinner tänka i den sitsen. Det är frågan om millisekunder ungefär. Kan säga att jag släpper kopplingen men tankarna rör sig kring om jag missat något fundamentalt (avbruten startsekvens, fara på bana eller liknande) eftersom från mitt håll ser det ut som alla framför står kvar. Jag är inte van vid det alls då det brukar vara att hälften rycker iväg direkt och resten masar sig fram samtidigt som jag (kan vara enstaka som missat helt). Jag får helt plötsligt bestämma mig vilken sidan om framförvarande jag skall passera ;) . Blir ingen omkörning där för han kommer iväg och har snabbare bil men fortfarande behövde jag styra om. Tyvärr började fältet framför dra iväg framför men jag hade Ginetta startnummer 199 tätt bakom ett tag. Jag fick köra med backspegel en stund men snart började jag dra ifrån. Det blir för det mesta solokörning därefter, förutom lite varvningar. Det blir heller inga bättre tider trots att jag försökte köra så hårt som möjligt. Slutar racet två platser från sist.

Image

Som ni säkert förstår var detta en helt fantastisk dag. Många besökare som man lärt känna från förr kom och sa hej :D . Min idol Niklas M. kom och gav ytterligare tips, han tyckte bilen såg lite mjuk ut fram. Är nog inte helt förvånande då avstämningen mer är tänkt för r-däck och att jag har redan tankar för att justera det. Däremot resonerade vi om hjulinställning och han kunde bekräfta att även han har behövt fila på svärden för att få vettig toe bak ;) . Då får man dra fram vinkelslipen nästa gång man ska ställa hjulen. När vi packade ihop hittade vi skadan på däcket som Roy hade uppmärksammat, liten del av slitbanan hade lossnat. Som tur är att jag har fler däck så jag kan byta. I övrigt var temperaturövningen dagens behållning. Innebär att det finns mer tid att hämta. Apropå temperatur, höll nästan på att glömma att kupeluften var helt ok. Kanske därför jag höll på att glömma det då det var som vanligt, med andra ord fungerar min värmebarriär i motorrummet :D . Pontus F. kunde inte låta bli att poängtera att han kör fortare i Roadsport C än mig, jo det är lite retligt ;) . MEN den största vinsten var att jag äntligen kände riktigt förtroende för bilen :D . Kommer ihåg 2014 som att det inte fanns och det påverkade min mentala inställning i helt fel riktning. Nu känns det som jag kan köra hur fort som helst. Det är bara fortsätta att vara systematisk i min utveckling (ironiskt jobbar jag med metodutveckling på dagarna). Kan egentligen inte vänta till höstracet om ett par veckor :D någon som vill följa med och mäta däcktemp ;) ??
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Porsche 944 -84 | Racerapport MSCC KM4

#710 Post by Eddie Varvstopp »

Image

Knutstorp, älskade hemmabana! Finalen i 2018 års klubbmästerskap avgörs där snart. Man kan ju lätt erkänna att jag verkligen ser fram mot den. Jag vet att man inte ska sättas så stort hopp på en enda körning men jag kan inte låta bli. Det finns folk som lever för en enda körning på året och om det sker något oväntat den dagen så är i princip hela året förstört. Lite grann är det så för mig nu. Knutan är min absoluta referens och jag vill så gärna ha en referenstid med slicksen. Mitt stående mål är 2 sekunder snabbare än personbästa på r-däck, i detta fall 1:11,974 (från 2010). Det ska inte vara några konstigheter om man tittar på utfallet från Ljungbyhed och Sturup tidigare i år. Sedan har Pontus retat mig så jag ser honom som mental sparringpartner ;) så nästa bit blir att vara snabbare än honom. Han kör r-däck i Roadsport C med sin Elise och vi pratar om mitten-nior, som säkert kommer putsas ytterligare. Lite för mig att bita i med andra ord ;) . MEN alla dessa spekulationer kommer omkullkastas så snart det börjar regna (eller något annat fundamentalt för den delen). Fast å andra sidan brukar jag ha kul i regn också, så det blir nog bra i vilket fall.

Ja, och så var det bakdämparna. Måndagen efter förra KM kunde jag hämta ut dem på posten, typiskt va! Men nu sitter de på :D . Tydligen var det en packning som inte satt rätt, med andra ord blev det garantiåtgärd. De är båda kollade och dynotestade vilket känns bra (graferna var med i paketet :) ) . Fredrik Moberg hjälpte mig tidigare med distanserna till infästningarna och nu med allt på plats kan man konstatera att det verkligen blev klockrent :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Porsche 944 -84 | Mot MSCC KM5

#711 Post by patand »

Jättekul att läsa dina rapporter Edvin! :) Som alltid blir man väldigt sugen på att köra KM med er igen någon gång, var ju många år sedan jag provad på ett lopp på Knutan. Vi får väl se om man kan hitta tid och pengar till det om några år till... :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Porsche 944 -84 | Mot MSCC KM5

#712 Post by Eddie Varvstopp »

patand wrote:Jättekul att läsa dina rapporter Edvin! :) Som alltid blir man väldigt sugen på att köra KM med er igen någon gång, var ju många år sedan jag provad på ett lopp på Knutan. Vi får väl se om man kan hitta tid och pengar till det om några år till... :D
Ja det är bara anmäla sig :D , du kanske kommer kunna anmäla dig till Historic klassen också ;) .

Image

Som jag skrev inför finalen är inget givet och allt kan ställas på ända. Man skulle kunna deppa ihop om att man inte ens nådde ner till personbästa med fjantiga 1:12.007 som dagens snabbaste tid. Nä, det stämde helt enkelt inte den dagen men nu är man rutinerad och då vet man att såna dagar finns. Då finns det ingen anledning att tjura. Faktum är att jag hade riktigt skoj :) . Ok, såhär var det. Hade faktiskt fått ihop logistiken utan några stressmoment. Hade fått den lyxiga förmånen att ha garagekompisen Andy som mekaniker och dessutom disponera hans skåpbil :D och vi fyllde på den med alla möjliga däck. Men så på morgonen står det klart att min fru kommer vara utslagen under dagen med dålig mage :( . Så det blir lite extra att göra på morgonen och det blir senare ankomst till banan. Med stormen Knud som är i färd med att våldföra sig på vårt rike, så är det trots allt inte så farligt väder när jag är på väg till banan. Lite blött och fläckar av blå himmel men inte så farligt mycket vind.

Fri träning
Efter däckbyte, omklädning, anmälan och besiktning så blev det dags att gå ut den fria träningen. Oerhört uppskattat att ha ett tillfälle att mjuka upp. Visserligen mycket trafik men nu var det inte alla, utan uppdelat i hälften vilket var bättre än på Sturup. Det är fuktigt på banan men jag tycker det är förvånansvärt mycket grepp. Det är en del vibrationer i bilen så det blir att skrubba däcken och mot slutet av passet är vibrationerna borta. Jag kör till och med om någon Radical och RS bil (som skall vara rymdraket-snabba). Vad som kommer spöka för mig hela dagen är bilens tendens att vilja rotera runt sin egen mittpunkt i kurvor. Bilen har varit överstyrd hela året men jag har ändå haft riktigt bra förtroende för bilen. Det nya beteendet gör att jag upplever bilen som lätt lynnig. Å andra sidan upptäcker jag fort att bromspunkterna behöver flyttas fram. Min performancebox visar 1:16 tider på denna uppvärmning.

Image
Foto: Ronny Persson (kolla hans Facebook för fler fantastiska bilder)

Kvalomgång 1
Så var det dags att bruka allvar men vi kommer inte längre än ett varv förrän det blir rödflagg. Jo, det är halt men vi kommer ut snart igen. Det blir ett bättre tempo med mindre trafik. Broms- och växlingspunkter är inte som jag minns så det blir mycket experimenterande. Högersvängar är speciellt läbbiga upplever jag. Däremot upp till idioten får känna på bättre grepp där bilen beter sig ok. Det blir ganska sent på passet jag tar mig in för att mäta temp. När jag kör in har jag vibrationer fram och tänker att det antagligen är däckrester jag plockat upp. Ute igen blir vibrationerna värre och jag kör och ställer mig i depå. Visar sig att ena framhjulet sitter löst. Både jag och Andy tycker att vi spände allt innan jag gick ut. Tidtagningen fungerar inte så jag har ingen aning om placering och det är lika bra för några bra tider finns det inte. Det finns fortfarande mycket att fila på. Efteråt får jag reda på att jag haft sådär 57 grader i snitt på mina däck och betydligt varmare bak än fram. Kan det vara för det sladdar så mycket?

Kvalomgång 2
Nu börjar det torka upp. Ut på passet inställd på att bromsa senare för att få upp tempen fram. Inbromsningen på rakan blir bättre när jag lyfter blicken genom Ronnie Peterson, inte optimalt men bättre. Över bäcken noterar jag att det blivit knöligare än vad jag minns. Kan konstatera att även om bilen bitvis är ok så är det inte samma härliga flyt som på Sturup. När jag får en del snabba bilar bakom mig går jag in och mäter temp. Några varv till blir det innan heatet flaggas av.
När jag parkerar bilen ser jag min son :D . Han har fått skjuts av en hel delegation av supporters bestående av mina bästa vänner och deras döttrar. Här får jag reda på att jag haft ungefär samma däcktemp som förra passet, med andra ord inget bättre. Efter förevisning av räserbil med utrustning äter vi lunch tillsammans. De stannar kvar för att vifta sin egengjorda banderoll och heja på min framfart. Tackar familjen Resch/Lundström för stödet och transport av min avkomma så han äntligen få se sin pappa köra räserbil. Precis efter lunch kommer en regnskur. Det inleder grubblandet om man skulle byta från slicks till något annat. Jag avfärdar tanken då jag vet att det tar väldigt lång tid att byta med tanke på mina spacers. Jag kommer senare få all anledning att återkomma till tanken...

Image
Foto: Joakim Lundström - Bättre support finns inte!!

Race 1
Nåväl, det är lineup till start, fortfarande på slicks då solen tittar fram. Det är blött men min chansning är baserad på att det kommer torka upp. Med mina usla tider startar jag sist i fältet. Nu vet jag att i dessa sammanhang så finns det möjlighet att faktiskt dra ifrån några i startsekvensen. Jodå jag tar starten och lyckas till min egna förvåning passera en Radical :D . Lite trafik i första böjen och hamnar efter ett par Ginettor. Ut ur första kurvan ser jag Fredrik Olsson med nosen pekande mot mig, lite spännande. Han är inte ensam om att ha svårt att hålla rätt kurs ;) . I vilket fall så reder det sig och bak i fältet har jag nu Håkan M i en grön Ginetta G20 och framför honom Per R i lika dan bil fast röd. Jag närmar mig Håkan och det står klart att nu blir det kamp. Otroligt kul :D , jag är bara aningens snabbare och han har bättre krut i maskinen. Så det blir att attackera och det räcker inte en gång. Vi ligger sida vid sida i några sektioner men han missar utgången på rakan och jag tar mig om. Nästa blir Per men tyvärr släpper han mig efter en stunds kamp. Vi pratar i slutet på dagen och han meddelar att han faktiskt gav sig, vilket jag tyckte var synd. Sedan blir det solokörning resten av racet. Så uttråkad är jag att jag nästan missar en Radical som hinner ikapp. Det var ett riktigt kul race på den fuktiga banan och slicksen uppförde sig exemplariskt. 1:20 tider var inget att hurra över men bättre än många andra. Gick i mål mål som 7:a från ha startat 11:a. Med andra ord hade jag lyckats skapa mig fantastiska förutsättningar inför race 2.
Hotfulla moln hopar sig snart när jag står i depå. Det kan vara ide att byta till hjul med mönster. Andy tycker att det borde gå fort när vi är två, dessutom har han skruvdragare. Även om jag är skeptisk så kan det inte skada att vara klar med den biten inför hemfärd.

Race 2
Jag fattar beslutet och valet går till mina slitna Michelin PSC. Det blir ett rejält skruvande mot klockan. När ena sidan är klar ser jag klasskompisarna rulla förbi till lineup. Jag påminns om att jag står i mitten. Attans :( ! Det börjar regna. Den oerhört hjälpsamma Pontus skänker oss ett par extra händer och jag får order om att sätta mig i bilen. Efter allt fipplande med spacers och ett felaktigt monterat hjul så sitter allt rätt och jag kan ta mig till lineup. Jag trodde jag var så sen att jag skulle få starta från depå men flyt har jag, för det har blivit en del justeringar i startordningen. Det blir start mitt i fältet trots allt och nu slår jag på högsta hastighet på torkarna. Beslutet att byta var rätt! Jag står bredvid Erland från Kalleracing som brukar vara snabb. Bakåt kan jag inte se något då bakrutan är full med imma. I vilket fall får jag åter igen en bra start och går om Robin i sin RS och även Fredrik Olsson som fått stopp på sin bil. Jag lyckas hålla mig före en rad med Ginnettor och känner mig rätt nöjd :) . Jag får lite flashbacks från Gelleråsen med PCSR för många år sedan som hitintills varit det blötaste jag varit med om. Visst, jag gillar regn men kombon slitna MPSE + regn + lynnigt chassi är i princip lika med dåligt. Jag tar mig fram men bromskänslan är helkass och dessutom blir det abrupta släpp hela tiden :( . I ingången till idioten snurrar jag hejdlöst. Går ut på insidan och tänker att jag absolut inte får stanna på gräset, det då inte finns en chans att komma därifrån. Tack och lov är det rull på bilen och jag tar mig upp på det svarta. Priset på denna extravagans blir att jag får förmånen att bli omkörd av ett koppel Ginettor. Attans :( ! Sen blir det solokörning med fokus på att hålla bilen kvar på banan. Missar att jag blir ikapphunnen av Peter Ö i sin RS som har Fredrik O flåsandes i bakdiffen. Bägge kör på riktiga regndäck vilket kan förklara deras plötsliga närvaro. Känner mig rätt amatörmässig då jag med min erfarenhet borde upptäckt dem tidigare (tydligen fick jag även en välförtjänt obscen gest tilldelad). Visserligen är det race men lite gentlemannamässigt uppträdande skall man väl kunna hålla. Nåväl, jag tar mig i mål och placeringen känns inte så viktig, jag hade ju sumpat mitt guldläge.

Image
Intressant att se Blå - bästa varv helgens race, mot Röd - 2010 1:11,975 och R-däck. Verkar som jag är bättre på ingång i kurvor nu och det finns potential i sidogrepp. Nedre kurvan med G-kraft plot set att jag peakar högre, upp till idioten , i idioten och över bäcken.

Summering
Nä, det blev inte en dag så som jag hade hoppats på men så är det i racing. Det blev en bra dag på många andra sätt. Att man har så många fina vänner är underbart och man blir lite rörd vid tanken, åter igen tack! Det var kanske tur att det regnade för nu var den kassa setupen på bilen inte lika kritisk, jakt på personbästa var inte inte riktigt aktuellt i blötan. Jag fick denna gång helt enkelt en möjlighet att få nya erfarenheter, bland annat vetskapen att skruva 40 muttrar är helt enkelt ohållbart för att byta om för regn, likaså setup av bilen eller snarare bristen på densamma ger en del insikter ;) . På allt detta så blev det ett riktigt bra race så det blev tillslut en mycket bra dag. Extra kul att veta att det finns ett par i klassen man kan ha lite kamp med :D . Nu är 2018 slut och jag fortsätter igen 2019, men allt runt det tar jag en annan gång....
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Porsche 944 -84 | Racerapport MSCC KM5

#713 Post by claes »

Som vanlig, en mycket kul och utförlig racerapport, Eddie!
Blir det några modifieringar i vinter eller börjar bilen närma sig perfektion?
Mvh /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Porsche 944 -84 | Racerapport MSCC KM5

#714 Post by Eddie Varvstopp »

claes wrote:Som vanlig, en mycket kul och utförlig racerapport, Eddie!
Blir det några modifieringar i vinter eller börjar bilen närma sig perfektion?
Mvh /Claes
Bra fråga, jo det finns lite tankar som jag tänkte lägga ut texten kring. Med andra ord, jag åtekommer i ämnet ;)
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Porsche 944 -84 | Racerapport MSCC KM5

#715 Post by Eddie Varvstopp »

Image

Foto: Ronny Persson

Nu står bilen i garaget och det är hög tid att summera den gångna säsongen. Man har fått många nya insikter det senaste året och överlag så har jag under 2018 fått bekräftat att jag har en bra bil :D . Sturupskörningen var en befriande upplevelse. 2014 minns jag som lite av ett tröstlöst år, bilen kändes inte rätt, inget förtroende och det var mest en kamp mot den. KM4 fick jag känna på en bil som man kunde lita på och vi kunde jobba tillsammans för att hitta mer. Det är anmärkningsvärt då den är helt uselt inställd. En nytändning helt enkelt kan man summera det som :D . Bryter man ner det så har uppgradering till 17" har körmässigt inte varit något stort, det är mer däckdimension som visat sig spela roll för utväxling och acceleration. Dämparna lirar bra på banan när de fungerar, men det har varit en del bekymmer med läckage :( . Bromsarna mindes jag som lite långtrampade förr om åren, men under året har jag inte märkt av de tendenserna. Jag har fullt förtroende och bett finns. Vidare är det ganska väl fastslaget att jag behöver kortare styrväxel ;) .

En annan insikt fick jag vid senaste körningen då jag upplevde bilen som läbbig. Min teori angående bilens beteende föddes när jag såg bilen parkerad. Aningens högre bak än vad den brukar vara. Det påminde mig om att jag inte justerade höjden när jag skruvade på dämparna. Då är antagligen hörnviktningen åt skogen. Så tar vi toe-out bak + rake + ingen hörnviktjustering, får vi med största sannolikhet ett bra recept på lynnig bil ;) . Alltså; hjulinställning, höjdjustering och hörnviktning ska vi ha bättre koll på.

Lite annat man har lärt sig är vikten av att ha rätt ombyte. Att skruva 40 muttrar är helt enkelt ohållbart vilket jag redan har konstaterat. Att ha däck som klarar regn är givet men hanteringen kan förbättras ;) . Har tidigare haft tanken att skaffa ett set 8,5" och drömmen är att köra r-däck med soft blandning. Då hade jag haft regn/transportdäck och inte behövt hantera spacers. Med det finns det inte pengar till (fast då hade jag lika gärna kunnat köra Roadsport och inte behövt byta alls ;) ). En snikvariant är annars gatdäck 205/45r17 på ett set 7" som man kanske hade kunnat lösa. Vi får se vad budgeten tillåter...

En sak jag tar med mig till nästa år är att ha med en mek och följebil vid eventen (Minnesberg är inte lika noggrant). Däcktemperaturloggning kräver ett par extra händer och är ovärderlig kunskap. Sedan är som sagt däckbyte bra att göra med hjälp. Jo, tanken har slagit mig att släpa men det har jag inte körkort till...

Hur är slicks och Yokohama A005? Slicks är för det första inte så känslomässigt stor skillnad tyckte jag. Man ska bara fatta att det finns otroligt mycket mer grepp. Sedan är det det bästa trimmet man kan göra. 2 sekunder bara på däckbyte och det kan man garantera ;) . Just mina begagnade Yokohama A005 har blivit av mina absoluta däckfavoriter. Däckstomme gillar jag ha styv men det är svårt att uttala sig om detta med tanke på att jag kör med lägre profil. Däremot greppkarraktären är enastående. Som nämnt på andra ställen har jag blivit varnad för hur abrupt greppet släpper med slicks och man får ingen förvarning, på gränsen till livsfarligt. Mina däck är av det tryggaste jag kört :) . Konsekventa och med mycket bra känsla. Vågade inte köra i stående vatten men i fukt uppförde de sig exemplariskt. Det mest talande var inbromsning, mina Michelin PSC kan gå och lägga sig i känsla. I jämförelse så var Yoko slicksen så mycket mer kommunikativa när det bromsas hårt (fast man har mer rädsla att flatspotta ;) ). Det är inte utan att man tänker tanken att skaffa ett set nya 240/610-17...

Nåväl, vad som händer inför 2019 kommer jag skriva om lite senare.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport

#716 Post by Eddie Varvstopp »

Ja då ska vi se vad som hänt medans forumet varit på semester :wink: Man kan förståss läsa min blogg http://eddievarvstopp.tk men jag känner att en summering gör min tråd mer komplett och det blir mitt sätt att fira att vi är igång igen :D .

Så vintersäsongen kom inga revolutionerande uppgraderingar snarare har jag börjat sakta börjat "renovera" bilen. Den är sliten efter sådär 15 års tävlande. Det började med att mina bakre dämpare åkte tillbaka till AVO än en gång för att få bukt på läckaget efter Höstracet. De tog det som ett garantiärende då typen av packning som användes mot slangarna inte var hundra så bägge dämparna fick en ny och bättre typ. Kan skvallra att de nu varit helt läckfria under sommaren :D .

Sedan lite köpesaker ;) . Blev en beställning på http://utzon.se med bland annat en intervalltorkarrelä. ÄNTLIGEN!!! Efter typ 10år fungerar intervalltorkarfunktionen, jag har saknat den så, för er som inte vet gillar jag tävla i blött ;) . Ett annat inköp var en ny stol för den gamla var sliten. Det blev en lika dan Sparco Evo från http://fhracing.se :D

Image

Så till mitt mesta mek; hjulinställningsapparten ;) . Det är väl mer en toemätare men nu kan jag ställa hjulen själv.. i teorin ;) . Jag blev inspirerad av min Modsport kompis Niklas Mårtensson som berättade hur han brukar ställa hjulen och man vill ju vara som de stora racingpojkarna som ställer hjulen själv ;) . Sen börjar kompetensen om våra bakvagnar försvinna på däckverkstäderna :( . Så jag har nu 4 träblock som jag ställer bilen på och sedan ett par ställningar för vardera ände på bilen. Ställningarna är till för att hålla 1800mm rätskivor och mellan dem spänner jag upp sytråd som löper längs bilen. Sedan är det bara att sätta igång att mäta.

Image

Så det blev en hjulinställning med hörnviktning innan bilen kom ut på banan. Har lite funderingar på att skriva en guide när jag väl blir varm i kläderna på att ställa bakvagnen.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport

#717 Post by Eddie Varvstopp »

Ok, första tävlingen var det. http://MSCC.se Klubbmästerskap deltävling 1 Ring Knutstorp. Det gick från vått till torrt, monsunregn på kvalen där jag körde transportdäck som visade sig vara urusla :x . Lyckas till och med snurra i utgången på rakan :shock: . Men efter lunch lättade det och jag skiftade till slicks vilket var ett bra beslut. Torrt var det och satte nytt personbästa på racet 1:11,1 med en underbar bil att köra. Mer finns att hämta ;) . Jag ligger rätt så snett i klassen där motståndet är Ginetta G20 så när jag håller mig från sista plats är jag nöjd. Det lyckades jag med här ;) . När jag kör hem struntar jag i att byta mina spacers och upptäcker att det går att köra 7" hjul 3cm längre ut utan större besvär. En annan upptäckt är att krängarfästet i länkarmen än en gång gått sönder :( .

Image
Foto: Ronny Persson

Sen blev det MSCC KM2 på Ljungbyhed. Strålande solsken, med en bil med reparerat krängarfäste och ny FIA burstoppning ;) . Gick sådär. Körde sönder fästet ytterligare en gång med fixade det på plats. Loggfilerna visade märkligt hastighetstapp på rakan vilket jag tolkar att maskinen inte ger full effekt :( . Men trots det åkte jag därifrån med nytt personbästa 1:04,232 och hade kul på banan, dessutom slapp jag bli sist ;) .

Image
Röd: 2019 Blå:2018

Så för ett par veckor sedan var det den trevliga backtävlingen i Minnesberg KM3. Körde dit på 10 år gamla MPSC ;) . Lite udda då vi bara fick 4 åk (mot mer normala 8), gav mitt bästa på sista åket vilket höll mig från sista plats även här. Hade önskat ett par åk till men det var en riktigt kul dag med klubbkompisarna med kul bilar att kika på.

Image

Nästa tävling är KM4 på Sturup.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport

#718 Post by Eddie Varvstopp »

Image

Innan jag åkte till Minnesberg blev det lite annan mek. Krängarfästen som sitter mot chassiet renoverades och uppgraderades. Tillverkade som prototyper för många år sedan och har fungerat klockrent. Nu fick de även ny funktion att hålla bromskylsslangarna ;) . Med bredare hjul har det blivit mer slitage på slangarna så det blev en ny dragning, dessutom kan jag nu demontera hasplåten utan att behöva lossa slangarna ;) .

Image
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport - Racerapport

#719 Post by Eddie Varvstopp »

Hade faktiskt inte en tanke på att mina klubbkompisar inte har sett min bil med hjul på taket. Arbetsveckan hade varit intensiv och på fredagen slog det mig att jag inte hade ordnat med mekaniker/följebil, de vanliga hjälpredorna hade redan i god tid flaggat att det inte skulle kunna hjälpa till denna gång. Så det blev till att göra som förr i värden när man tävlade i Porsche Sports Cup Scandinavia och montera på tackräcke så räserhjulen kommer med till banan ;) . Fast det var ju en annan serie där kompisarna vande sig med mig. Jag tycker själv det är coolt med sportbil med takräcke eller takbox. Ska erkänna att jag inte riktigt var beredd på reaktionerna när jag rullade in och parkerade på Sturup. Det var ju det att i MSCC har de inte sett detta utförande tidigare. Många glada miner dessutom några som kom fram och visade uppskattning för transportlösningen. Känns alltid bra att sprida glädje :D , det är väl också en av anledningarna till att man kör sportbil över huvud taget ;) .

Image

Fri träning
Hade först missat att det var fri träning som start på dagen. Ingen dum ide att värma upp lite inför skarpt läge. Det var soligt och fint men det var fotfarande fläckvist blött på banan. Körningen kändes rätt och det fungerade bra så tempot blev bra. Passade på att övade på Börjes- och dammkurvan för att vänja mig med bilens beteende med broms in i böjar. Jag blir riktigt glad när min laptimer visar 1.12,5 tider på min uppvärmningsrunda, kan ju bli stordåd av detta ju ;) . När jag kommer in kollar jag däcktrycket och det ligger på runt 2, vänster fram något lägre men inget jag väljer att göra något åt.

Tidskval 1
Snart är det dags igen. Bilen känns riktigt bra och nu börjar jag utnyttja ingångarna i kurvorna bättre, speciellt i dammkurvan märker jag hur jag själv leker med över och understyrning. Sedan övade på högfartsvänstern som är typiskt "jag-fegar-ut-kurva". Det ska helt enkelt gå att hålla fullt igenom men det märkliga är att jag inte kan praktisera min egna kunskap för att göra det. Får i alla fall viss draghjälp av en Ginnetta. Min PerformanceBox visar 1,11.0 och jag undrar vad det betyder. 1.11,078 enligt tidtagningen och nytt personbästa med 0,013 sekunder. Inte perfekt körning så nog tusan borde det gå att pressa ner under 1:10 ;) . I depå kollar jag däcktryck igen och vänster fram HAR mindre luft :( . Får låna en pump av grannarna, familjen Scott och trycker i mer luft. Jag är hungrig och tar tidig lunch och till kaffet kollar jag lite loggar. Jodå, lite att lära mig från förra året, ingången i vänstern efter backen kan jag gå på gas mycket hårdare (lätt sagt när det rör sig om samma kurva jag kvaddade bilen i). Och nu har jag bättre spår i dammkurvan men den ska man tydligen gå ner på tvåan i ;) .

Image
Foto: Göran Larsson

Tidskval 2
Armerad med ny kunskap bär det ut på nästa pass. Filar vidare på den hopplösa högfartsvänstern. Testar 2an i dammkurvan och det skjuter på bra mycket bättre dessutom blir hårnålen mer harmonisk. Får även under passet lite jakt på Fredrik O (på tal om nostalgi). En reflektion jag gör under körningen är att jag börjar utveckla känsla för när däcken börjar komma upp i temperatur. Av någon anledning känns körningen inget vidare överlag och laptimern visar mitten 11. Men mitt i allt finns det även ett bra varv och resultatlistan säger jag har klämt ur mig 1.11,013 :D , mitt hopp är att putsa det ytterligare under racet men det kommer visa sig att det blir mitt personbästa. I depå kan jag konstatera att min vänster fram har smygpunka :( . Passar på att kolla tempen på däcken och det ser bra ut. Jag har ingen mek med så det blir när jag parkerat men trots det visar ringarna mellan 40 och upp till 60 grader. Dessa temperaturer var det jag såg när jag först började mäta fast då direkt vid banan. Med andra ord börjar jag hålla ett tempo som får däcken att jobba. Sedan tar jag minneskortet och datorn och smiter iväg för att kolla om jag kan lära av loggarna.

Race
Ojojoj! Ok, såhär va. Jag rullar ut på griden och ställer mig. Ser 5 sekunder skylten visas och börjar titta efter armar på den som skall sköta flaggstarten enligt det som var sagt under förarmötet. Jag ser inget men däremot börjar en lampa lysa. "Jassåminsann, de ändrade sig och kör ljusstart. Det gör väl inget, jag brukar vara duktig på starter" tänker jag. Det är här någonstans jag får totalt hjärnsläpp. Följande händeslesekvens spelar upp sig. Vad som först sker är att när sista lampan tänds dumpar jag kopplingen med väldigt bra varvtal. Direkt därefter tänker jag "Nämen det är ju inte så man startar, detta är ju tjuvstart". Lamporna släcks samtidigt som jag ställer mig på bromsen. Ni kan gissa att hela fältet brakar iväg och jag kommer iväg med lite lagg ;) . Nu stod jag i slutet av fältet och tappade bara någon placering. För övrigt är det rätt rörigt i starten men inget jag engagerar mig i, jag har fullt upp med att jaga ifatt Ginetta #95. Jag lyckats ta mig om och sedan blir det i princip solokörning förutom varvningar på slutet. En vit Ginetta stod vid sidan av bankanten vilket medförde att en sektion hade gulflagg under merparten av racet. Med andra ord grusades chanserna på att sätta personbästa. Däremot hann jag reflektera lite mer runt körningen. Bilen hade en tendens att studsa genom vissa kurvor, exempelvis ut på rakan. Troligen en kombo av pyspunkan och något mjuk chassiesättning. Det är till och med så att jag för första gången med de nya dämparna som jag funderar på att faktiskt experimentera med justeringar ;) . Därtill så var det väldigt fysiskt att ratta bilen runt banan. Andra banor upplever jag det inte så jobbigt att köra utan servo och breda däck. Efter racet fick jag info av en funktionär att jag åkt på 5 sekunders tidstillägg för min tjuvstart. Helt rätt agerat från tävlingsledningen i mitt tycke, fast frågan är om det påverkade resultatet då det var en bra lucka mellan mig och sistaplatsen. Så var det bara att packa ihop och åka hemåt, fast jag var tvungen att åka och tanka först. Trots att jag startade med 3/4 i min stora 66-liters endurance tank så lyste tanklampan när racet var slut. Bilen var hel förutom pyspunkan och jag behöver se över glappet i ena fjäderbenet inför nästa tävling.

Körintryck och loggar

Image
Som vanligt en grafisk jämförelse mellan årets (Röd) körning och förra årets (Blå)

Sturup är ingen favoritbana men nu är det andra året i rad jag haft en riktigt bra körning där. Äntligen ser det som jag lyckas hålla ett anständigt tempo vilket verkar bekräftas av däcktemperaturerna. Nu har jag medvetet försökt hulliganköra bara för att utmana däckens kapacitet. Det har betalat sig bra för nu känns det som jag vant mig vid tempot jag måste hålla, vilket var hela meningen med strategin. Baksidan är att jag inte tillämpar min vanliga körteknik som bygger på en mer mjuk körning. Till detta är ju min svaghet att jag är feg, jag inbillar mig att det staffar sig i högfartsvänstern. Loggarna har visat sig intressanta. För det första kan jag inte se något effekttapp som på Ljungbyhed så jag sluter mig till att luftfilterbytet löste det problemet. Börjes kurva har jag nu data på olika spår, vad jag kan utläsa verkar ett tajt spår in bli snabbare sektortid men ett vidare spår ger högre hastighet igenom. Nu är jag inte konsekvent i min körning så det är nog inte en absolut sanning. När jag kollar förra årets körning är det tydligt att jag blivit bra mycket bättre i dammkurvan. Fast det finns ett spöke i vänstern efter krönet som lever kvar efter krashen 2014 som gör att jag inte står på lika hårt jämfört med 2018 :( . Fast totalt sett tycker jag att jag kör bra mycket bättre än förra året, att sätta personbästa på pyspunka är inte helt kass ;) . Jag är helt övertygad om att det finns mer tid att hämta, jag börjar vänja mig vid tempot så nu ska jag bara städa upp min körning. Det är inte utan att man tänker på hur utvecklingen hade varit om jag hade körtränat lika mycket som förr i värden. Men på det stora hela är jag tacksam att jag ens har privilegiet att kunna tävla :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport - Racerapport

#720 Post by Eddie Varvstopp »

Japp, Höstracet blev en riktig höjdare på många sätt :D . Upptakten var att jag fick bytt däcket med pyspunka hos FHRacing. Ena framdämparen var lite väl glappig så den demonterades, smordes och monterades. Jag hårdbevakade SMHI appen under veckan för att få grepp om väderläget inför tävlingen. Det fanns hopp och dagen skulle bjuda på torrt, soligt om än kyligt (en bit under 10 grader) väder. Riktigt bra förhållanden med andra ord. Dagen började med de vanliga rutinerna och denna gång hade jag Roy som hade tagit med mina slicks till banan.

Fri träning

Vilken underbar förmån med fri träning. Mina däck var hårdpumpade så däcktrycket behövde justeras, dessutom var det mycket däckrester på dem som behövde skrubbas av. Sedan är det bra med lite uppvärmning av föraren. Vi är i princip halva startfältet ute på träningen så det är mycket trafik. Men det känns väldigt bra, kanske något överstyrt. Under passet märker jag skrammel som verkar komma inifrån kupén och klonkande från ena fjäderbenet. Ser 1:12,2 på laptimern vilket indikerar att denna dagen han det hända stora grejer ;) . I depån kollar jag däcktryck som får justeras från 2,6 till 2,0. Fjäderbensglappet justeras med efterspänning av bulten till fjäderbenslagringen. Skramlet i kupen blir svårare att hitta men lite småskräp plockas bort under mattorna och en dräneringsslang får fästas upp.

Image
Foto: Ronny Persson - Typ såhär var det under racen..

Tidskval 1

Riktigt glad och uppvärmd går jag ut på kvalet. Det visar sig bli ett fritt pass med mycket solokörning. Saker flyter på och körningen slipas nästan organiskt. Liksom Sturup övar jag på att bromsa in i kurvorna och det känns bra. Likaså övar jag på inte bromsa upp för NGK samt hålla full gas från Lito hela vägen ut på rakan. 1:11,1 ser jag snart på Performanceboxens display, sedan börjar 1:10 tider visas och så kommer det en 1:10,0 på displayen. Tyvärr blir det gulflagg i Ronnie Peterson med en orange Mallock i gruset :( . Kör ett par varv och bestämmer mig att det inte är lönt att köra med så lite kvar av passet så jag går i depå. Dessutom har jag fortfarande ett skrammel i kupen. Kollar temp i däcken som visar ca 40 grader runt om vilket skvallrar om att jag får upp anständig temp. Får sänka trycket i något hjul till 2,0 . Kollar kupen en gång till och hittar en hylsförlängare som är orsaken till skramlet. Nu kikar jag på amigoo för att se vad 1:10,0 innebär. Jo att jag precis "spräckt-tian" på knutan :D . Uppdraget utfört, jag har kört 2 sekunder snabbare än någonsin på r-däck :D . Det är ungefär här jag beslutar mig för att strunta i mina metodiska analyser som jag praktiserat tidigare under året. Det finns mer att ta och det får helt enkelt ske på känsla.

Image
Ingen djupare analys men det är ju klar förbättring över NGK denna körning (Röd) mot mitt förra personbästa 1:11,1 från vårracet (Blå)

Tidskval 2

Åter ett hyfsat fritt pass och nu utan skrammel. Jag har fått känsla för när däcken kommer upp i temp och förtroendet för bilen är på topp. Det ska gå att hålla fullt över NGK! Försöker att inte släppa på väg upp men det är svårt, det närmaste jag lyckas komma är strax mer stödgas. Med rätt spår är bilen hur snäll och stabil som helst. Nu får jag även till full gas över bäcken ända från Lito. Hittar även referenserna för bättre optimerad broms men inget jag hinner slipa på. Laptimern säger 1:09,3 som snart backas upp av 1:09,1 . Allt känns riktigt bra med ett helt anständigt spår dock har jag missat sätta på mig solglasögon. Nästa steg för att bli snabbare är att få draghjälp... Efter passet kollar jag hur det ser ut resultatlistan. Dels säger den att jag satt mitt absoluta personbästa 1:09,142 vilket är bra mycket bättre än vad jag hade vågat hopas på :D . Fast något jag inte funderat så mycket på är min placering. Jag är van vid att mina klasskompisar tar sig runt på sådär 1:08 i sina Ginetta G20, att ha en placering hade jag på förväg räknat bort. Men så var inte fallet. Tydligen hade jag 2 erkänt snabba Ginettor tätt bakom på 1:09,2 tider och då slår det mig att jag har kvalat 2:a i klassen vilket ger mig många fina poäng i serien. Dessutom kommer jag få starta i mitten av fältet på racet, det har inte hänt sen jag krigade i Roadsport C för sådär 5 år sedan :) . De kan bli ett spännande race...

Det blev lunchtid och min goda vän Jocke kom och hälsade på med bland annat min son. Ytterst tacksam att de kom och sonen hade tydligen riktigt kul att följa racen.

Image
Foto: Ronny Persson - Kapten Persson lägger ut sin oljetanker från kajen... ;)

Race 1
Så efter lunch så är det allvar. Jag startar i mitten med väldigt få Modsport bilar framför mig. Min erfarenhet i klassen säger att jag är startsnabb, kan även komma iväg fortare än Mallocken framför ;) . Däremot är hela startfältet snabbare än mig på rakan. Det här blir trixigt. Nåväl, det blir en bra start (enligt regelboken denna gång ;) ). Får gå in mot mitten och vid sidan verkar det som jag är före de vita Giettorna. En bit ner på rakan kollar jag backspegeln och där är är den bekanta karossformen så då kan jag nog gå in mot bankanten in för kurvan och blockera. När jag bromsar så ser jag plötsligt startnummer 19 precis vid min framskärm på innern. Fick lätt chock, hade totalt missat bilen och som tur var hade jag inte gått in helt så det fanns plats tack och lov (Det var verkligen inte meningen Fredrik ;) ). Lite trafik i första böjen och tappar en placering till Per #64. Den placeringen lyckas jag hålla genom racet. Körningen är inte helt klockren och jag ser som bäst 1:09,6. Men glad är jag när jag passerar målflagg på 3:e plats i klassen :D .


Race 2

Så nu står det saker på spel. Jag startar långt fram och det finns chans att bli 3:a i Modsport 3, med många fina mästerskapspoäng och första pokalen på sådär 10 år. Det blir en bra start igen med lite rokad i de första kurvorna. När det planar ut så har jag Fredrik och Per framför som bråkar om vinst i klassen och Mats och Håkan som försöker komma i kapp mig. Allt går bra till ungefär hälften av racet där min hybris leder mig rakt ner i fördärvet. Jag kör mer i backspegeln och körningen blir värre med fler och fler misstag. De hinner ikapp, sedan sker det oundvikliga, jag blir ombromsad på rakan först av Håkan. Det blir ett par halvhjärtade försök att ta igen det förlorade men jag kör helt enkelt för kass. Sedan är det Mats tur och jag tar målflaggan sist :( .

Sedan var det inte mycket mer än att packa ihop och köra hem bilen till garaget för denna säsongen. Även om slutet var ledsamt så var det en dag långt över förväntan. Nästan osannolikt bra personbästa och strid på pallplatsninvå i klassen kommer jag leva på bra länge nu. Tycker det var ett riktigt bra avslut på 2019 :D . Ska man reflektera lite så ligger jag rätt till i tempo. Mycket kan tillskrivas förtroendet jag har för bilen. Tempot finns så det ska jag vänja mig vid. Nästa steg är att finslipa körningen vilket jag nu vet hur att göra. För det går att köra fortare ;) . Bilen behöver lite omsorg, hittade nämligen läckage från två källor, koppling och framdämpare. Men det är något för vinterns projekt som jag återkommer till senare..
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]