944 -84 | 20-årsjubileum

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
peed
S2-Poster
Posts: 251
Joined: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 968 CS/Turbo
Årsmodell: 1992
Location: Revsudden
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport - Racerapport

#721 Post by peed »

Mycket underhållande läsning😊👍
Lycka till i fortsättningen
/Peder
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport - Racerapport

#722 Post by JohnC »

Kör Ginetta G20 på slicks eller R-däck när de är med i Modsport?

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport - Racerapport

#723 Post by Eddie Varvstopp »

JohnC wrote: 2019-10-22 10:03:01 Kör Ginetta G20 på slicks eller R-däck när de är med i Modsport?
De kör vanligtvis slicks vilket är inom modsport reglerna. Vissa av dem kör r-däck som regndäck. :)
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport - Racerapport

#724 Post by johan944 »

Hur gick det sen med varmluften ifrån motorrumet?
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport - Racerapport

#725 Post by Eddie Varvstopp »

johan944 wrote: 2019-10-22 19:41:36 Hur gick det sen med varmluften ifrån motorrumet?
Har inte haft några bekymmer med det. Tusen tack för tipset, min mod har fungerat klockrent :#cheers:
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#726 Post by Eddie Varvstopp »

Ok, ser att min tråd är eftersatt. Något mek har det inte blivit så jag får göra en uppdatering med lite svammel i stället ;) . 2019 blev ju bra. Var med på samtliga klubbtävlingar i MSCC mästerskap vilket jag hade hoppats på. När jag ser tillbaka har jag satt personbästa på alla permanenta banor under året. I och med delning av klassen så kan man nu glädjas åt en 4:e plats i Modsport 3 i serien. Körmässigt har man äntligen kommit tillbaka men vad som är än bättre är att jag börjat bli mer metodisk runt min körning. Mäta däcktemp och studera loggar har varit centralt. Emotionellt är det riktigt spännande, som jag varit inne på tidigare så är det nästan som att köra som nybörjare. Givetvis beror det på slicksen och det har blivit en fantastisk resa med mycket nya lärdomar. De har tvingat mig att utmana mig för att köra fortare med alla tänkbara knep ;) . Sedan har jag haft inställningen att få bilen i bra skick så allt mek har rört sig runt att fixa trasiga saker eller se till att allt fungerar som det ska. Det i sig har betalat sig i att bilen känts riktigt bra att köra därutöver har däcken varit helt fenomenala, jag tror bestämt Yokohama A005 är mina absoluta favoriter. Med andra ord har jag återfått förtroendet för bilen vilket jag visste på förhand är en grundförutsättning för att jag ska kunna köra fort. Nu är det som att nya möjligheter öppnar upp sig det jag närmast tänker på är de partierna som jag fegat i, ex. högfartsvänstern på Sturup och chikanen efter Porsche-rakan på Ljungbyhed. I och med att jag började öva på att hålla stumt över NGK på Knutan och nära på lyckades, ser jag det som att jag kan göra samma på andra ställen. Det finns tid att kapa bara genom att fortsätta på samma väg :D .

Så vad gör vi med bilen fram till nästa tävling? Vi ser till att räsern mår bra :) och här är den optimistiska "att-göra-listan":
* Bensinlukt - Lite störigt att det luktar soppa när man tankar fullt
* Växellådsöversyn - Min gamla låda behöver nog ses över efter alla dessa långa och hårda mil.
* Framdämparöversyn - Man får väl vara nöjd med att de hållt i 2 säsonger, klart bättre än bakdämparna.
* Se över Kopplingshydraulik - Det är något som läcker...
* Bogseröglor - Kan ju kosta på mig lite nya stroppar
* Lösa dimljustrasslet - bakre dimljus strular fortfarande vilket jag borde lösa en gång för alla
* Huvpinne - Irritationsmoment att behöva hitta pinne varje gång man ska pilla under huven. Det anstår inte en Porsche helt enkelt ;) .
* Regnskydd till snorkeln - Luffarturbo är fräckt men man dränker luftfiltret när det regnar :( . Får lösa det där...
* Oljetempmätare - Får se om man lyckas får dit min VDO i vinter eller om den får ligga ett år till ;) .

Som ni ser är det knappt en stavelse om uppgraderingar. Jag har rätt mycket godis på mina hyllor men det får komma efter att jag är nöjd med skicket på bilen. Sedan har jag otroligt många ideer om vidareutveckling och det är samma sak där, när tiden är mogen ;) .

Image

Fast jag har förståss inte kunnat låta bli att handla en hjulklapp, ett set Boxster fälgar där ena paret är 8,5x17" ET50. Tanken är att öka flexibiliteten i mitt mina däckkonfiurationer framöver :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#727 Post by Cédric »

Kul med en liten uppdatering! Passa på att se över tank och växellåda samtidigt, när lådan är nere är det ju en smal sak att plocka ner tanken på 944or. Kan ju vara allt från trötta slangar till sprickor som gör att det läcker nånstans. Dom flesta potentiella problemen är avhandlade på diverse internetforum när det kommer till den frågan, så finns lite att läsa :)

Finns det något på bilen som inte gillat övergången till slicks? typ oljesystem eller något annat? Eller kör du för smala däck för att det ska bli ett problem?

Hur ligger du (eller snarare bilen ;)) till viktmässigt i modsport3 ? Du har ju en del kött kvar på bilen att lätta ser det ut som, men det kanske inte behövs :)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#728 Post by Eddie Varvstopp »

Cédric wrote: 2020-01-10 09:05:16 Kul med en liten uppdatering! Passa på att se över tank och växellåda samtidigt, när lådan är nere är det ju en smal sak att plocka ner tanken på 944or. Kan ju vara allt från trötta slangar till sprickor som gör att det läcker nånstans. Dom flesta potentiella problemen är avhandlade på diverse internetforum när det kommer till den frågan, så finns lite att läsa :)

Finns det något på bilen som inte gillat övergången till slicks? typ oljesystem eller något annat? Eller kör du för smala däck för att det ska bli ett problem?

Hur ligger du (eller snarare bilen ;)) till viktmässigt i modsport3 ? Du har ju en del kött kvar på bilen att lätta ser det ut som, men det kanske inte behövs :)

Jodå, jag har läst lite runt vad som kan vara fel runt tanken så det bör nog lösa sig.

Jag har inte märkt så mycket mekaniskt på bilen med slicks. Oljetryck verkar jag ha (fast jag stirrar sällan på oljetryckmätaren under tävling och lampan har jag inte sett blinka). Men jag är tacksam att bilen är ledlagrad fram sedan tidigare för bussningar hade inte hängt med. Kör 240 bredd så det har blivit bredare också ;) .

I Modsport 3 är jag sådär 200kg ifrån viktgränsen om man så säger ;) (5kg/hk). Fast jag jag bryr mig inte så mycket då jag är väldigt tacksam att ens kunna tävla i vårt lilla klubbmästerskap. Att jag kör i klassen är främst ett resultat av väldigt stram budget, sedan har det visat sig att slicks är kul. Hade man haft lite mer möjligheter så hade jag plockat sådär 80kg och kört med rätt dimension på däcken.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#729 Post by Cédric »

Tänkte på att 944an hade ju ett lite skakigt förhållande till sina vestakslager i rejsingsammanhang pga dåligt flöde till nr2, har ju diskuterats intensivt i SPEC944 serien tex. Finns väl massa lösningar med bättre lager, moddad vev, bafflat tråg, bra oljekyl mm.

Körde lite simuleringar i OptimumLap, på gelleråsen med min bil så var 10kg ungefär 0,1 sekund. Så även 30kg bort är ju en hel del bara där :)

Kul att det går att fortsätta tävla trots utmaningar med budgeten, alltid utmanande att kombinera småbarnslivet/hus/mm med rejsing, min bil har inte varit ute på bana sen 2014 !

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#730 Post by Eddie Varvstopp »

Cédric wrote: 2020-01-10 10:27:42 Tänkte på att 944an hade ju ett lite skakigt förhållande till sina vestakslager i rejsingsammanhang pga dåligt flöde till nr2, har ju diskuterats intensivt i SPEC944 serien tex. Finns väl massa lösningar med bättre lager, moddad vev, bafflat tråg, bra oljekyl mm.

Körde lite simuleringar i OptimumLap, på gelleråsen med min bil så var 10kg ungefär 0,1 sekund. Så även 30kg bort är ju en hel del bara där :)

Kul att det går att fortsätta tävla trots utmaningar med budgeten, alltid utmanande att kombinera småbarnslivet/hus/mm med rejsing, min bil har inte varit ute på bana sen 2014 !
Jo man känner till dessa maskiners lagertrassel men ska nog kolla in på övrig erfarenhet i ämnet :)
Det var ju riktigt fina siffror på lättningen där :shock: . Ger mig en bra input var jag borde ligga i framtiden :D .

Man får vara nöjd med det man har ;) sedan är det bra att ha lite att sträva mot :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#731 Post by Eddie Varvstopp »

Image

Hur hamnade jag här? Jag står nu med en väldigt isärskruvad bil och det finns fortfarande mer jag behöver skruva bort. Det började med att jag ville kolla kopplingshydrauliken. Från motorutrymmet såg jag inte så mycket galet men för att få min gamla stela kropp i ett läge att faktiskt se pedalstället, demoterades ratt och stol. När jag väl var runt och kröp så såg jag spår av läckage inifrån kopplingskåpan. Attans :( ! Troligtvis är det packboxen som inte vill mer och det sura är att jag är redan halvvägs i demontringen då jag redan fått ut växellådan. Så jag har fattat beslutet att byta packboxen nu. Det som fått mig att tveka är att jag får ytterligare några timmar jobb med att riva kopplingen :( . Nu börjar det bli fullt på arbetsbänken med alla prylar som demonterats. Fjäderbenen behöver service så de skall iväg till AVO i UK. Men jag har inte plockat loss allt än. Tanken skall också ner för jag vill få rätt på bekymmret med soppalukt. Det mesta av dessa arbeten görs för "nu är växellådan ändå ur" ;) .

Image
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#732 Post by Eddie Varvstopp »

Image

Ungefär vid den här tiden på året bukar jag glatt presentera vilka körningar jag tänkte göra under året. Det brukar sammanfalla med att MSCC släpper datum för årets klubbtävlingar. Men domen har fallit för min växellåda och den är att betrakta som skrot :( . Den gode Jaan Tolli skickade mms på en väldigt trasig pinjong efter ha öppnat diffhuset. Så en stram budget är nu sprängd och en tajt tidsram har blivit helt orimlig. Så det dystra är att den säsong jag sett fram mot nu inte blir möjlig :( . Man ville ju åka alla deltävlingar i klubbmästerskapet med alla fantastiska upplevelser och växa lite till som förare. Man kanske kan köra något i slutet men det får framtiden utvisa och ni som kör racing vet att det är svårt att hålla sig borta. Om man ser det positivt så kan en paus vara nyttigt för att faktiskt få bilen i ännu bättre skick innan nästa körning :D .

Fortsättning följer...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#733 Post by Cédric »

Aj va trist, ser ut som att något löst har åkt runt där? Kan du inte hitta en vanlig std 944 låda? Borde gå att få dit på en helg eller två?

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#734 Post by Eddie Varvstopp »

Cédric wrote: 2020-03-04 13:07:44 Aj va trist, ser ut som att något löst har åkt runt där? Kan du inte hitta en vanlig std 944 låda? Borde gå att få dit på en helg eller två?
Jag är ingen expert på haverianalys men jag gissar att det rör sig om

Att få fatt i en vanlig låda och montera är inga problem, det är snabbt fixat. Bekymret är att jag inte lockas av att komma till start med mindre än vad jag hade förra gången jag körde och det är det som drar med sig en del följdverkningar. Så när jag fått tag i en låda så vill jag ha den kollad och få diffbromsen överflyttad. Översyn hade jag räknat med men inte en ny låda så budgeten för andra reparationer får puttas på. Ja, det blir lite dominoeffekt av det hela. Men jag försöker se det positivt, jag har upplevt en bil som känns bra och det var fantstiskt så kan man få den att kännas ännu bättre så kan det vara värt väntan ;) :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#735 Post by Larsson-g »

Vilken dyster update! :(

Du är för sent ute med att riva ner bilen! Men kan väl å andra sidan vara skönt att låta sakerna ta sin tid i lugn och ro.

Kämpa på! 👍🏻

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users