944 -84 | MSCC Modsport 3

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1350
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#766 Post by Eddie Varvstopp »

Jo, en 3D print är inte bara en kul leksak det blir väldigt psykiskt stimulerande att ta sig genom processen att få fram en pryl. Det är en tidsfråga när en printer hittar hem till mig ;) .

Image

Sådär, då vart bilen besiktigad och kan framföras på rikets vägar fram till  april 2023. Det gick bevisligen bra och jag fick ett par tips på vägen. Ena var pinsamt slarvigt infäst bromsslang den andra var mer jobbig, glapp någon stans i framvagnen. Eftersom vi inte kunde lokalisera var det var blir det extra störigt, mitt pragmatiska sinne säger att jag kör vidare så det framträder tydligare men å andra sidan sätter det sig på mitt förtroende för bilen. Lite synd att det inte var Peter som besiktat bilen de senaste 15 åren, utan en annan väldigt kunnig Peter som tog hand om bilen. Efteråt blev det ett besök hos min vän Goran för att titta på hans Alfa och jag fick med mig några porschebitar när jag lämnade (tusen tack :D ). Nu återstår det bara lite prepp för race som återstår, typ hjulvinkelkoll och montering av småplock. Jag är verkligen glad att jag kommit så här långt :D.

När bilen rullades in i garaget för sådär 1,5 år sedan hade jag en att-göra-lista. När jag kikar på den blir jag ganska nöjd faktiskt:

* Bensinlukt - Fixat
* Växellådsöversyn - Fixat
* Framdämparöversyn - Fixat
* Se över Kopplingshydraulik - Fixat
* Bogseröglor - Nä..
* Lösa dimljustrasslet - Inte riktigt där än...
* Huvpinne - Nope
* Regnskydd till snorkeln för luftfilterburken - Nope
* Oljetempmätare - Den sitter på plats men den funkar ju inte...

Om tid finns (det hans med något..)
* Tornstag - Fixat :D
* Få igång elbackspegeln - Nä

Nu är tanken att köra och så får vi se vad man hinner med där emellan.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing - Utzon | Min Blogg: http://eddievarvstopp.tk

Jarlingar
S-Poster
Posts: 128
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#767 Post by Jarlingar »

Jag håller på å samlar delar för å montera servostyrning på min bil, så jag kommer ha en muskelservo över..

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1350
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#768 Post by Eddie Varvstopp »

MSCC fick inget tävlingstillstånd så det blir träning i stället. Hade  så gärna fått strida igen då det verkligen ger den sista skärpan i körningen. Men träning får duga, har ju inte kört på 1,5 år så taggad är jag verkligen. Bilen är klar att köra :D . Bytte bromsvätska och försökte lufta kretsen till kopplingen med. Kollade även balansaxelremmen, men åter tror jag att jag är skadad av att ha en silkeslen sexa till vardags som får en fyra att kännas väldigt skakig ;) . Slangarna för bromskylning åkte på samt även mina spacers. Slarvade bort en hjulmutter men det får lösa sig till körningen. Hade önskat en hjulinställning men det är det inte tid till så jag får köra med hur den står. I vilket fall verkar allt OK.

Image

Liten bild på g-krafterna från Knutstorp både i längsled och sidled. I mitt tycke snåla värden i längsled.

Så, vad är förväntningarna inför KM1? Jag hoppas främst på torrt väder. Körmässigt vill jag snabbt få väck den befarade rattrosten. Vill få den där härliga känslan jag minns från 2019 där allt lirade, jag hade fantastiskt förtroende för bilen och kunde bromsa långt in i kurvorna. Sedan minns jag att även fick en bra känsla för däcken när de kom upp i temp. Utöver det vill jag äntligen kunna hålla fullt över NGK ;) , det var snubblande nära förra gången. Men en sak jag vill öva är att bromsa hårdare. 1,3 G kan jag hålla i kurvorna och då kan jag tycka att bromsa futtiga 1G är lite snålt, om ni förstår vad jag menar ;) . Det som hämmar mig är i vanlig ordning min skalle, jag har en lite noja att flatspotta däcken. Men det är som sagt i min skalle för det står en trave däck därhemma att ta av ;) . Varvtiderna på första körningen på hemmabanan Knutstorp blir jag nöjd om de ligger runt personbästa 1:09,1 . Vi får se hur det går...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing - Utzon | Min Blogg: http://eddievarvstopp.tk

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1350
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#769 Post by Eddie Varvstopp »

Så, då var det dags för första körningen på 1,5 år. Det blev på det stora hela bra men i sann anda av racing inte alls vad jag hade räknat med. När jag körde till Knutstorp hade jag den där gnagande känslan att något skulle gå riktigt snett. Ni vet den som kommer när man har haft god tid att förbereda och systematiskt bockat av allt (redan på onsdagen innan hade bilen fått en snabb tvätt), man tycker helt enkelt det gått för lätt så därför kommer den kosmiska rättvisan slå tillbaka, med ränta ;) . Min ovärderliga mek Roy hjälpte mig med att transportera slicks och hjälpte sedan klubben med att stå flaggvakt (tusen tack!). I depån blev mina grannar en av mina tidigare elever från Racingskolan och den oerhört trevliga Thomas, bägge med seven ekipage. Då det bara var träning och dessutom corona-anpassat event så var logistiken minimal och 4 pass var planerat under dagen. Vad jag totalt förbisett var den låga temperaturen (ca 8 grader) som skulle hålla sig hela dagen och tillsammans med blåst skulle spöka för mig under dagen.

Image
Foto: Göran Larsson

Trasslar in mig i bilen för första gången. I och med att Modsport/RS passet ligger sist i gruppsekvensen har jag haft god tid att lasta ur, byta däck och mingla. Så ut på passet och det känns väldigt halt. Det är en del trafik men det går rätt fort att komma upp i ett vettigt tempo. Det känns rätt bra för jag känner inget klonk, skrammel eller annat som ger tecken på fel. Nu försöker jag få till lite attack. Men NGK är lite för mäktigt på detta passet, däremot går det helt ok över bäcken. Provar lite högre bromstryck på rakan men det blir bara rök i backspegeln. Även om det senare inte känns lika halt så är det fortsatt såsigt med mycket däckkas. Kör som bäst 1:11,6 alltså inget att hurra över däremot känns det som att den värsta rattrosten har släppt. Jag har trott att min nya VDO oljetempmätare var stendöd men i slutet av passet visar det tecken på liv och visar blygsamma värden. I depån kollar jag däcken efter temp men det inte finns någon sådan att finna där.

Pass 2 rullar jag ut på efter mer depåmingel. Inte lika halt och det är lite växlande trafik. Får in bättre flyt i körningen och jag försöker köra så hårt det går för att väcka liv i däcktempen. På rakan provar jag labba med bromstryck men det blir inte bra. 1:10,5 kör jag som bäst vilket indikerar att jag är på rätt väg. Det är inte städad körning och jag sitter och önskar kortare utväxling i styrningen, kanske också en större ratt. Men jag är tillbaka i ett för mig ett normalt tempo. Åter letar jag däcktemperatur när jag ställer bilen men den behagar inte att uppenbara sig :( .

Thomas tyckte jag skulle ta över hans gamla 8,5x17" Boxster fälgar vilket var väldigt uppskattat och jag kände att jag behövde bjuda honom på lunch. På lunchen får vi sällskap av Niklas, dagen till ära som ärad funktionär. Han mobbar mig för att missat cornerweight. Han har rätt för det har jag. Hans hån kommer från att betraktat mitt högra bakhjul som inte haft hyfs att rulla under inbromsningen på rakan, därav rökutveckling.

Image
Foto: Göran Larsson

När jag efter lunchen rullar ut på tredje passet, slås jag av vilka härliga ekipage jag är ute tillsammans med. Sedan har jag nog lite annan metod att komma igång än många andra. Jag har i regel någorlunda varm motor, så vad jag vill är att få upp värmen i däcken när jag går ut. Detta blir tydligt när jag lämnar depåutsläppet med Thomas i sin riktigt snabba seven bakom mig. Han ligger bakom mig några varv och allt handlar om att jag kör så hårt jag kan direkt. Givetvis kör han om väldigt enkelt och försvinner i fjärran så snart han känner sig redo ;) . För att droppa andra namn som också är ute så har vi Oscar i sin nya Mallock och givetvis magister Mumm från Racingskolan. Nu kör jag så hårt som jag minns att körde för att få upp tempen och bästa tiden på passet blir 1:10,9 men fortfarande ingen temp i däcken. Oljetempmätaren visar misstänkt låga 65 grader.

Sista passet kör jag på känsla och struntar helt i metoder och tekniker. Allt handlar om att få däcken att jobba maximalt i ett sista försök att får upp någon däcktemp. Det är rätt gles trafik och rätt kul att notera att jag hänger med Ginettorna. Det går på kas i varje kurva, både in i, inne i och ut ur, med växlande understyrning och överstyrning beroende på humör. Jag får nästan till NGK med 3cm lyft på gaspedalen upp för backen och sedan rakt ner i mattan med kas ned för andra sidan. Det känns att det händer något i positiv riktning med greppet och 1:10,2 blir bästa varvtid för dagen (Pontus är och förblir snabbare än mig denna dag ;) ) .

Ok, jag tar det tråkiga direkt i min summering. Det fanns inte en chans att få till temp i däcken och därmed hade jag inte den där sista skärpan att finslipa min körning. När jag bytte hjul så så får man dagens bajsmacka serverad, läck på ena framdämparen :( . Alltså en av desamma som var en tripp över till UK och fick genomgång, har då endast gått denna träning :( . Men det var en riktigt bra dag i vilket fall. Bara att får träffa alla kompisar igen och enbart glada miner gör att man minns det som en fantastiskt dag. Bortsett från avföringssmörgåsen (som inte jag varit och klåpat mig med) så var det oerhört skönt att få kvitto att allt sitter ihop som det ska, vilket var det jag oroat mig för mest. Sedan känns det verkligen att jag fått avrostat mig och jösses vad kul det är att köra räserbil :D . Tusen tack till alla som ställde upp och gjorde träningen möjlig :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing - Utzon | Min Blogg: http://eddievarvstopp.tk

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users