968 CS -93!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
MickeJ
S-Poster
Posts: 174
Joined: 2004-07-08 23:09:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmby, Strängnäs
Contact:

#61 Post by MickeJ »

Förbannat snygg bil du har :D

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#62 Post by Fredrik C »

Man tackar :) .
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#63 Post by Fredrik C »

Då var den gula bågen, bakdämparna & bakbeläggen på plats & bilen står på hjulen igen :D .
Den ser ut att blivit något högre bak men jag hoppas att den sätter sig något när jag börjar köra med den...stavarna borde ju hamna i samma läge som dom var innan, för dämparna håller väll inte mot något (Det är inte coilover)?

Blev riktigt läckert med gula rör i bilen :d=: !

Nästa steg blir att hissa fronten o slita bort dom gamla fjäderbenen o montera dit dom nya. Hoppas jag kommer i gång med detta denna vecka.
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

red44
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2004-03-29 16:03:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: furulund/skåne
Contact:

#64 Post by red44 »

kan du lägga upp lite bilder på buren, vill ha lite ispiration om jag ska lacka min i bilens färg eller svart

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#65 Post by Fredrik C »

Kommer bilder :D .
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#66 Post by Fredrik C »

För att sänka bilen med hjälp av svärden så lossade man väll bara dom två bultarna på dom o pressade bärarmen uppåt?
Gjorde detta på S2an men glömt hur jag gjorde.

Värt ett försök innan men ger sig på stavarna...käns inte så lockande att indexera om dom :roll: .
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#67 Post by patand »

Fredrik C wrote:För att sänka bilen med hjälp av svärden så lossade man väll bara dom två bultarna på dom o pressade bärarmen uppåt?
Gjorde detta på S2an men glömt hur jag gjorde.

Värt ett försök innan men ger sig på stavarna...käns inte så lockande att indexera om dom :roll: .
Det låter som en trolig väg att gå för att sänka bilen med svärden. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#68 Post by Fredrik C »

Då var dom gamla framdämparna borta :) :up: . Så nu är det väll lite pyssel att montera dit dom nya...dom är ju ställbara på höjden så det gäller ju att måtta så det blir något så när bara innan man säter dit dom.
Nån som har gjort detta som vill berätta hur man smidigast går till väga?

Har ju även nya fina topplagringar. Ska men ha nått mellan lagringarna o tornen? Nån packning eller gucka? Satt ju nån skumgummi liknande packning på dom gamla.

Sedan hittade jag även lite tråkigheter när jag kröp under bilen :( ... Troligen en spricka i grenröret samt oljedroppar från motorn :( :( :( ...
Oljan hoppas jag kommer från tidigare oljebyten...såg ut som det var mest jox på den sidan...men får väll torka rent o sedan se om det läcker ut mer.

Grenröret är det nog värre med... blir väll att riva bort o försöka hitta ett begagnat...eller ska man svetsa? Risken är väll att det spricker igen?

Nån som har ett begagnat att sälja till mig?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#69 Post by patand »

Tråkigt med grenröret fredrik... jag har just lämnat två 931 grenrör på svetsning till en firma här i "stan". Får se hur länge det håller, men det finns ju exempel på bilar som gått åtskilliga år med svetsade grenrör, så om du kan få ett bra pris på svetsningen är det nog värt att försöka iaf (jag får ge 400kr för svetsning av båda 2 rören med 4-5 sprickor i varje, men då gjorde jag allt förarbete med uppslipning av sprickorna själv).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#70 Post by Fredrik C »

Jo det blir väll till att testa det först... får väll plocka bort det o se hur illa det är.

Oljan tror jag inte är nån fara...den dricker ju inte så mycket. Så man får väll försöka göra rent o sedan spåra o se om det läcker någon stans.
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Erppa
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-09-02 08:30:41
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finland, Helsingfors
Contact:

#71 Post by Erppa »

Läcker den kring oljefiltret? Min droppar lite från "tornet" som oljefiltret sitter fast i. Borde vara enkelt att byta bara man hinner krypa under bilen någon dag. Jag borde också starta en sånhän tråd om min bil...
Janne

Porsche 968 -92

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#72 Post by patand »

Erppa wrote:Jag borde också starta en sånhän tråd om min bil...
Det borde vara obligatoriskt för alla på forumet... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#73 Post by Fredrik C »

Nu har jag uppdaterat min tråd på rejsa med lite bilder :d=: .

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 ... &start=126
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Erppa
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-09-02 08:30:41
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finland, Helsingfors
Contact:

#74 Post by Erppa »

Ser fint ut! Tittade på bilderna på oljeläckaget och det ser exakt lika ut på min bil... vet inte heller om det är av oljebytet eller om det läcker. Dock så menade mekanikern att den är motorolja och servolja och att bilen läcker lite av båda... suck.. Buren såg ju helrätt ut! Är det så att fjädern är 20mm lägre på CS?
Janne

Porsche 968 -92

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#75 Post by Fredrik C »

Jo man får väll fylla på vart efter det rinner ut. "Ständigt oljebyte" :D .

Saxat från rejsa
Hmm det blev inte mycket gjort idag inte . Hade förhoppning om att få dit fjäderbenen, men så blev icke fallet.
Förra säsongen hade jag problem med att camberbultarna inte ville hålla cambern i läge så jag fick hjälp att fixa nya camberskruvar. Verkstaden jag lämnade bilen till fixade grövre brickor o rejälare bultar (dyra sånna). Men jag vet i sjutton om killen som fixade det hela har tänkt riktigt rätt .
Så jag måste nog fixa orginal camberbultar o brickor för att det ska funka med dom nya benen (tror inte det var rätt med dom gamla heller ) ).

Så istället för att montera fjäderben torkade jag lite olja o måttade på några fästen till mattan på förarsidan som tjejen ska hjälpa mig med.

Vidare när jag satt där så funderade jag lite på detta med hjulinställning o invägning av bilen... Vad är det i gentligen som firmorna som gör detta tar betalt för... Hur viktiga är dom där sista mm som dom skryter med att dom kan få fram med sina nyinköpta fina dyra maskiner? Är det värt pengarna helt enkelt?
Saker o ting flexar ju o flyttar på sig ändå .
Ska man skita i att betala en firma dessa dyra pengar o mäta upp framvagnen själv när man är klar?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users