Page 1 of 23

951-90 E85

Posted: 2009-05-18 09:10:26
by Björn Nilsson
Efter en längre tid utan Porsche så är jag tillbaka i familjen igen :)

Det blev en bil som inte är speciellt modifierad med all inredning kvar. Inte likt mig men denna gång så ska bilen användas för trackdays och som "glassbil".

Lite modds finns dock, effekten är något högre än orginal och chassit kommer från Forza. Torsionsstaven är kvar men coilovers med hjälpfjäder är också monterad.

Färgen är någon vinrödmetallic med en hemsk inredningsfärg som får en att tänka "tysk läderbög från nittiotalet" :lol: Men detta ska det bli ändring på, två stycken Recaro Pole Position kommer snart på plats. Till vinter åker mattor/ljudisolering ut och skall ersättas mot en tunn svart matta. Plus lite andra lättningsprylar men bilen ska INTE bli en fullfjädrar racer.........hoppas jag :roll:

Här är en liten bild med de nya skorna. Får snart min turbo rs-vinge och min "Gemballa"-läpp som båda kommer lackas i bilens färg.

Re: 951-90

Posted: 2009-05-18 09:29:42
by emm
Björn Nilsson wrote:Efter en längre tid utan Porsche så är jag tillbaka i familjen igen :)

Det blev en bil som inte är speciellt modifierad med all inredning kvar. Inte likt mig men denna gång så ska bilen användas för trackdays och som "glassbil".

Lite modds finns dock, effekten är något högre än orginal och chassit kommer från Forza. Torsionsstaven är kvar men coilovers med hjälpfjäder är också monterad.

Färgen är någon vinrödmetallic med en hemsk inredningsfärg som får en att tänka "tysk läderbög från nittiotalet" :lol: Men detta ska det bli ändring på, två stycken Recaro Pole Position kommer snart på plats. Till vinter åker mattor/ljudisolering ut och skall ersättas mot en tunn svart matta. Plus lite andra lättningsprylar men bilen ska INTE bli en fullfjädrar racer.........hoppas jag :roll:

Här är en liten bild med de nya skorna. Får snart min turbo rs-vinge och min "Gemballa"-läpp som båda kommer lackas i bilens färg.
"effekten är något högre..."

LOL!

Posted: 2009-05-18 09:30:09
by Anna E
Grattis till nya bilen!! :)

Posted: 2009-05-18 09:45:15
by Björn Nilsson
Anna E wrote:Grattis till nya bilen!! :)
Tack tack, Anna :D

/Björn

Posted: 2009-05-18 10:15:04
by Björn Karlsson
Shit va snygg den blev med de fälgarna!!!! Saknar den......den går ju minst sagt bra:)

Posted: 2009-05-18 10:37:26
by DLS
jasså björn nr1 har redan sålt den, varför då?
fick aldrig höra hur det blev med den nya turbon på den?

Posted: 2009-05-18 12:24:05
by Björn Nilsson
DLS wrote:jasså björn nr1 har redan sålt den, varför då?
fick aldrig höra hur det blev med den nya turbon på den?
Ca +30hk extra på hjulen men effekten har skjutits upp i varvtalsregistret. Sen verkar det som mer msåte bytas, tex grenrör, insug. Möjligt att det hade blivit mer om E85 användts men det tyckte Mats (mapparen) att jag skulle hoppas över. Fanns visst flera i hans omgivning som har onormalt höga förslitningar i motorn även de kört med extra smörjmedel. Så jag valde att fortsätta med bensin.

Mvh Björn

Posted: 2009-05-18 12:33:14
by Highway
Grattis Björn,, det ser bra mycket roligare ut med dom nya fälgarna än när jag såg den hos Jannis i April :#944burn:

Posted: 2009-05-18 12:47:53
by Björn Nilsson
Highway wrote:Grattis Björn,, det ser bra mycket roligare ut med dom nya fälgarna än när jag såg den hos Jannis i April :#944burn:
Tackar Magnus. Ja, att fälgar kan göra så mycket är otroligt. Såg man ju lika klart när du bytte till BBS :P

Ha det bra

/Björn

Posted: 2009-05-18 13:55:47
by DLS
aha, vad trevligt :)
fast det låter ju inte lika bra att e85 sliter så dant då jag ska köra på det o kör med den gamla turbon som satt i din bil.

Posted: 2009-05-18 14:05:50
by Björn Nilsson
DLS wrote:aha, vad trevligt :)
fast det låter ju inte lika bra att e85 sliter så dant då jag ska köra på det o kör med den gamla turbon som satt i din bil.
Det finns många som säger att det fungerar utan problem så man får fundera vilket som känns bäst.

Mvh Björn

Posted: 2009-05-18 15:26:27
by Björn Karlsson
Min uppfattning är att den fungerar MYCKET bättre för banåka, småvägar än tidigare. Framförallt kommer effekten mycket snällare och sen bara ökar den, gör det hela klart behagligare och enklare att moderera med mjukt gaspådrag. Tidigare hade man en puckel vid ca 3500 där chassiet inte hängde med...då gick bilen går ut på toktvären utan vidare förvarning i 150 blås i svängarna medans nu kan man laborera med gasen på ett helt annat sätt.
Att den dessutom drar klart hårdare när man kommer upp i register har gjort den ännu roligare!!
Grenrör, insug, IC skulle säkert ge mer effekt och respons, men allvarligt så tror jag du är någon säsong bort innan du har nytta av det;).

Posted: 2009-05-18 21:09:30
by Eddie Varvstopp
Äntligen en tråd om den nya tuuöööbon :wink: :D ! Den ser riktigt fin ut. Kom förbi nån fredag och visa den, vetja :D .

Posted: 2009-05-19 21:29:00
by Björn Nilsson
Eddie Varvstopp wrote:Äntligen en tråd om den nya tuuöööbon :wink: :D ! Den ser riktigt fin ut. Kom förbi nån fredag och visa den, vetja :D .
Jag gör så, vi ses.

/Björn

Posted: 2009-05-19 22:06:03
by FredrikÅ
Tack för åkturen ikväll. :D
Snygg bil som går riktigt bra.