968 CS - 95 Smurfen - mysdelar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#61 Post by firefish »

Idag monterades en avancerad justering av splitterns vinkel. Den tar i nästan överallt vilket är synd med tanke på timmarna jag lade ner på att få den bra. Justeringen är av rysk modell och består av nya längre bultar i bakkant mot hjulhusen och ett bit blå plastslang som shims. Nedjusterad bakkant medför uppjusterad framkant. 10 mm ned i bak medför 5 mm upp i fram - inte mycket men alltid något. Skulle behöva få upp den ytterligare 10 mm för att klara normala farthinder - måste kanske bygga om infästningen något.

Vidare monterades ett shift kit med kortare slag samt kortare spak. Spaken justeras i höjdled med hjälp av tre brickor där noll brickor medför korta slag och tre brickor ännu kortare. Jag monterade naturligtvis alla tre men fick ta bort två då staget bakåt tog i karossen. Provkörningen bekräftar min undran om varför inte Porsche byggde så här från början. Bytte även plastbussningen under spaken för säkerhets skull - 25 spänn på Porsche.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Magnus W
www.bike.se

watp
Turbo-Poster
Posts: 669
Joined: 2008-10-25 07:03:10
Bilmodell: 993 C2
Location: Hyssna / Katrineholm
Contact:

#62 Post by watp »

Pris och tillverkare av shortshift?

Mvh / Micke
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#63 Post by Bubby »

var hittar man en sån spak? kan inte vara så svårt o bygga om orginal för den delen..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#64 Post by firefish »

99 USD + frakt, totalt typ 125 USD.
http://www.rsbarn.com/968ShortShifter.html och de tar paypal.
WASP är återförsäljare för RS Barn i Sverige så tala med dem om ni inte vill beställa direkt.
Finns massor av kit men det här verkar väldigt bra och en utförligt beskrivning medföljer.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#65 Post by firefish »

Bytt rotor och fördelare mot nya och fina delar. Bränslefiltret tar jag kanske i morgon om jag känner för det.

Mina tändkablar suger. Måste bytas. Vet ej vad Utzon tar för ett set men går det på 1500 begagnat så lär det svida. Kanske bättre att ta från USA. Ett set märkeskablar i snabb färg för under 100 dollar + frakt. Finns det någon teknisk anledning att inte göra det?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#66 Post by firefish »

Ja då har man äntligen kommit till och fått bromsarna bytta. Har det inte varit delar som saknats så har det varit fel delar eller brist på tid eller något annat kringel-krångel. Nu hann jag iaf få hem de stålomspunna slangarna till både broms och koppling så jag kunde byta dem samtidigt...

928 S4 ok och skivor har nu ersatt originalbitarna. Adaptrar från Sandén (finns det något den gossen inte har?) ser till att oken sitter där de ska och ger samtidigt gott om utrymme för både radiell och axiell förflyttning av oket, uppskattningsvis finns det från nuvarande läge +/- 10 mm axiell spännvidd beroende på skivans hatthöjd (från nuvarande 45 mm) med Cup 1 7,5 ET 65.

Beläggen blev samma sort som tidigare, dvs Trickstuff TS69 från PEAN. Det är Trickstuffs endurancebelägg såvitt jag förstår och det greppar duktigt men skitar ner ordentligt också.

Bromsslangarna är helt enkelt kanonfina och passar perfekt och är i allt kopior av OEM. Bra pris, 70 USD plus frakt lämnar inget i övrigt att önska. Bytte även slangen till kopplingen också och upplever faktiskt en stor skillnad i känsla. Kan iofs bero på den nya vätskan mer än slangen...

Jag har inte lyckats köra in bromsarna än för lagom till bromsbytet så passade det svaga vinande ljud som härrört från vänster framhjul på att utveckla sig till ett för lagerfabrikanterna ljuvligt krasande. Utzon har en elektronisk beställning liggande och jag väntar förväntansfullt.


Bytte även bromsslangar och
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
andersgrahne
S-Poster
Posts: 67
Joined: 2007-04-13 11:55:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#67 Post by andersgrahne »

Fin kärra det där! :d=:

Med mycket fina optimeringar. Blir ju kanon!

Byter du även ABS- programvaran?

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#68 Post by firefish »

Kan man byta mjukvara i ABS-burken och vad finns det för olika varianter isf?

Det enda jag gjort är att jag bytt ut original 5/18 mot 5/33 för lite mer tryck bak.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
andersgrahne
S-Poster
Posts: 67
Joined: 2007-04-13 11:55:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#69 Post by andersgrahne »

Jag är inte helt säker om jag skall vara ärlig.
Men jag tycker att man borde kunna det. Så att systemen reagerar lika snabbt som dagens ABS- system. Borde inte vara så svårt, tycker jag.

Skall strax lämna in min bil på K3, kan fråga om de känner till nåt om det. Alt kolla direkt med Bosch.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#70 Post by gurra »

Finns inga uppgraderingar till ABS-boxen. Alternativet är isåfall att byta till en senare ABS-setup typ från tidig Boxster.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#71 Post by firefish »

Uppdaterat startinlägg.

Nu har jag provat ut de nya bromsarna efter montering av nya hjullager. Nu sitter det 928 S4 ok (aka M030) och skivor fram, bak original. 5/33 reglerventil samt stålspunna slangar och Trickstuff-belägg.
Bettet är helt klart förbättrat mot original (också med TS-belägg). Det känns att bromsbalansen är något mer bakåt nu än med originalbromsar och 5/18. Jag föredrar hur den känns nu. Att bromsa hårt över ett krön under kurvtagning, särskilt med blött underlag, kan komma att bli spännande. Den som lever får se.
Bromspedalen tar betydligt längre ner, något jag mestadels tillskriver den större kolvarean i S4-oken jämfört med original. Möjligtvis har jag lite luft kvar i systemet men det tror jag inte (det känns inte svampigt). Jag ska lufta en gång till för säkerhets skull. Jag kan tillägga att pedalen känns mycket trevligare med avstängd motor, dvs utan bromsservo.
Visst har 968 M030 och 968 standard samma huvudcylinder? Finns det någon annan lämplig man kan byta till?
Magnus W
www.bike.se

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#72 Post by firefish »

Till slut är trattarna till kylningen av frambromsarna färdiga. Jag hade sedan tidigare trattar av glasfiber liggande, följde med bilen vid köpet, med de var så fula att jag inte ville använda dem - lite stil kan det väl vara på grejerna ändå.

Jag började med att provmontera glasfibervarianten och konstaterade då att passformen var tillfredställande. Alltså var det nu bara att kladda ihop kopior på dessa i kolfiber som ju både är snyggt och lätt.

Sagt och gjort. Glasvarianten slipas ner och spacklades till en ok finish. På med släppmedel som jag köpt från SweComposite (fungerar skitbra men luktar som en käftsmäll).

Nu kommer tips nummer 1. När man lägger en bit matta så går det utmärkt att tejpa där man ska klippa för att undvika att mattan fransar upp sig. Ska man göra som jag gjorde nu, dvs kladda ihop något av flera bitar eller remsor, gör man klokt i att måtta upp en lagom stor bit matta som man tejpar och klipper ut. Sedan impregnerar man den i epoxi, förslagvis liggande på en bit byggplast (det gäller att ha en plast med lång bucket time, den jag använder har iaf 30 minuter). Sedan går det lätt att klippa och i slutänden går det nog fortare då man slipper kladda in varje remsa i epoxi var för sig.

Trattförsök 1 blev bajs. Dels för att det fransade det sig något alldeles makalöst mycket, se tips 1, och dels för att jag gjorde tratten i ett stycke. Dessutom lade jag två lager med matta vilket var för mycket. Min tanke var att jag skulle få tratten att släppa mha tryckluft vilket naturligtvis inte gick alls och det fick bli dremel i stället.

Trattförsök två blev bra. Nu hade jag kluvit glastratten i två delar och tillverkade två halvor av kolfiber som jag sedan sammanfogade med en smal remsa kol. Dessutom lade jag en extra remsa runt "röret" där slangen skall fästas som förstärkning. Glasfibertrattarna var tillverkade på detta sätt, dvs två sammanfogade halvor. Jag använde för övrigt en rätt tunn matta nu, 200 g/m2.

Nu skall mina nya kolfiberinsug klarlackas för utseendets skull. De är ca en mm större än glasfibervarianten då jag lade kolet utanpå den. Det finns dock så gott om utrymme att det inte är något problem, jag kollade innan. Efter vägning kan jag konstatera att glastratten väger 92 gram och kolvarianten endast 68 gram vilket innebär en nettosänkning av vikten med massiva 48 gram, dvs minst lika mycket som vid en dammsugning! Då har jag visserligen inte lackat dem än men förstår ändå, uj uj vad fort den kommer gå nu...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#73 Post by patand »

Snyggt blev det iaf! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#74 Post by firefish »

Tack.

Jo, blev rätt nöjd trots allt. Insidan ser riktigt bra ut och det är ju den som kommer att synas. Lite kul är det att det som hemmafixare går att få ihop något som faktiskt både är starkare, lättare och snyggare än köpedelar.
Nu måste jag bara få tummen ur och börja med huven...
Magnus W
www.bike.se

User avatar
andersgrahne
S-Poster
Posts: 67
Joined: 2007-04-13 11:55:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#75 Post by andersgrahne »

Imponerande! :shock:

Ja, industri- epoxi är bra, blir fantastiskt starkt och bra, men är lite kladdigt att hålla på med. Har limmat en del själv.

Vet du om att det finns svart glasfiber också? Som ser ut nästan exakt som kolfiber fast billigare. Fast man skall akta sig att blanda glas- och kol- fiber vid själva härdningen, eftersom de sväller/krymper olika. Men det känner du säkert redan till!

Blir bra det där! :d=:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users