968 CS - 95 Smurfen - mysdelar
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
LMM rengjord. CRC Air Sensor Cleaner luktar betänkligt likt Bräkleen men är dyrare, skulle tro att det är samma sak. Slösade upp hela burken och speciellt mycket smuts var det inte, däremot är både tråden och tungan avgjort blankare efter än före. Provtur får avgöra om det har blivit någon skillnad eller inte.
Vidare så har jag till slut fått bukt med det irriterande röda '!' på grund av airbagfel (ingen airbag kvar). Allt som behövdes var att klippa en kabel och på så sätt deaktivera airbagmodulen, mycket bättre än att kladda med motstånd och lura modulen att allt är ok. Slå på tändningen och airbaglampan tänds inte (eftersom systemet är deaktiverat och inte kör sin självtest) och voila, '!' släcks när handbromsen släpps (visste inte ens att handbroms triggade '!' då airbaglampan varnat hela tiden och blockerat '!'-funktionen). FINT! Den aktuella kabeln är gul/röd (på en '95:a) och hittas bakom handskfacket (behöver ej plockas ned) och är en kabel av fyra i en flat sexpolig kontakt. Vit/svart på '92:a, däremellen vet jag ej men samma ställe på kontakten iaf (längst ut se bild).
Slutligen bild på rent motorrum, se tidigare bilder på pinsam smuts!
Vidare så har jag till slut fått bukt med det irriterande röda '!' på grund av airbagfel (ingen airbag kvar). Allt som behövdes var att klippa en kabel och på så sätt deaktivera airbagmodulen, mycket bättre än att kladda med motstånd och lura modulen att allt är ok. Slå på tändningen och airbaglampan tänds inte (eftersom systemet är deaktiverat och inte kör sin självtest) och voila, '!' släcks när handbromsen släpps (visste inte ens att handbroms triggade '!' då airbaglampan varnat hela tiden och blockerat '!'-funktionen). FINT! Den aktuella kabeln är gul/röd (på en '95:a) och hittas bakom handskfacket (behöver ej plockas ned) och är en kabel av fyra i en flat sexpolig kontakt. Vit/svart på '92:a, däremellen vet jag ej men samma ställe på kontakten iaf (längst ut se bild).
Slutligen bild på rent motorrum, se tidigare bilder på pinsam smuts!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Falk
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2006-06-27 09:43:19
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/Bromma
- Contact:
Det där var snudd på prio ett när jag hade Smurfen. Det är aldrig fel att kunna se t.ex. oljetrycksvarningen pronto.firefish wrote:...så har jag till slut fått bukt med det irriterande röda '!' på grund av airbagfel...!
Jag hade lokaliserat sladden och var på gång att fixa det, men så skulle Perry stänga av lampen den "rätta" vägen mjukvarumässigt vid en service... Det blev glömt, åsså blev det aldrig av att nå'n gjorde det trots mina påhejningar...
Däremot fixade jag så att vi blåste liv i AC'n. Fungerar den u.a?
AC är en stooor tillgång i en trackdaybil IMHO.
mvh / Lasse Falk
(ex-smurfare)
www.rejsa.nu
(ex-smurfare)
www.rejsa.nu
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Idag stoppade jag i nya chippet från RS Barn. Jösses! Tillsammans med luftboxmod och K&N ger steg 1 mjukvara en betydligt mjukare effektkurva, kicken vid strax efter 4k är inte alls lika märkbar, och äntligen kan man dra tills det känns lagom, inte tills originalstoppet slår till. Den ylar på fint bortom sju tusen Hur långt vågar man varva en sådan här spis egentligen, förutsatt att allt är ok?
Stoppade dit ett nytt DME-relä från Utzon också. Känns tryggt!
Heat shield på plats. Vi får se om det blir någon märkbar skillnad på tempen under huven. Passformen var iaf perfekt, RS Barn verkar ha koll.
I morgon ska jag få ditt mitt short shift kit. Lådan är ju lika långslagig som en Bolinder diesel, något jag tröttnat på och nu när den går så mjukt efter senaste oljebytet så är det inte mycket att snacka om.
Stoppade dit ett nytt DME-relä från Utzon också. Känns tryggt!
Heat shield på plats. Vi får se om det blir någon märkbar skillnad på tempen under huven. Passformen var iaf perfekt, RS Barn verkar ha koll.
I morgon ska jag få ditt mitt short shift kit. Lådan är ju lika långslagig som en Bolinder diesel, något jag tröttnat på och nu när den går så mjukt efter senaste oljebytet så är det inte mycket att snacka om.
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Så var det dags för bromsuppgradering.
Hade sedan tidigare införskaffat ok och skivor från 928 S4 (samma som M030 fast med andra dammskydd/icke hålborrade) som snyggats till samt svarvats. Vidare låg det på hyllan fästen för kylluftslang samt en ny reglerventil, 5/33 isf 5/18.
Upp med bilen på lyften och av med hjul, ok, skivor och nav. Började på västersidan och allt flöt på fint. Bort med dammskölden och på med mitt fina rostfria fäste. Runt till höger sida och samma process där.
Så var det dags för 5/33. Väl borta med innerskärmen lokaliserad hydraulklumpen med reglerventilen ovanpå. Ventilen var väldigt fiffigt gömd bakom ett ormbo av bromsrör. Elvans fasta nyckel fick en omgång i skruvstycket och det övre röret kunde lossas, däremot så gick inte röret att få upp ur ventilen då det var för trångt uppåt - smuts! Lossade tanken i ovanför i framkant (tjänade 2 mm) och det främre fästet på ABS-klumpen (fick använda milt våld för att tukta plåten) och fick till slut bort eländet. Själva ventilen lossade bra och snart var den nya äntligen på plats. Dit med innerskärm igen.
Så var det dags att montera skivor och ok med adaptrar. Skivorna passar som handsken. M030/S4 skivor har samma djup på hatten, 45 mm, så de breddar 4 mm mer inåt än standard då de är 32 mm tjocka isf 28 mm, dock inget problem. Äntligen skall oken på plats! Lyfter förväntansfullt upp min fina aluminiumklump och förbereder mig för att skruva dit det med mina nya fina bultar. Med de passar inte, adaptrarna är fel!!! Rö..ål! Troligtvis så är adaptrarna för en 944 '86, har läst bla på Paragon att tidiga 44 har ett system, 85b och 86 ett annat och 87 och framåt (ink 968) ett tredje. Problemet här var att c/c måttet i min spindel var för stort jämfört med adaptrarna. Det blir till att ringa Sanden idag och slanta upp ytterligare 1600 kronor som jag trodde att jag inte skulle behöva. Surt.
Nåja, 5/33 sitter på plats och likaså kylslangsfäste så helt bortkastat var det ju inte...
Hade sedan tidigare införskaffat ok och skivor från 928 S4 (samma som M030 fast med andra dammskydd/icke hålborrade) som snyggats till samt svarvats. Vidare låg det på hyllan fästen för kylluftslang samt en ny reglerventil, 5/33 isf 5/18.
Upp med bilen på lyften och av med hjul, ok, skivor och nav. Började på västersidan och allt flöt på fint. Bort med dammskölden och på med mitt fina rostfria fäste. Runt till höger sida och samma process där.
Så var det dags för 5/33. Väl borta med innerskärmen lokaliserad hydraulklumpen med reglerventilen ovanpå. Ventilen var väldigt fiffigt gömd bakom ett ormbo av bromsrör. Elvans fasta nyckel fick en omgång i skruvstycket och det övre röret kunde lossas, däremot så gick inte röret att få upp ur ventilen då det var för trångt uppåt - smuts! Lossade tanken i ovanför i framkant (tjänade 2 mm) och det främre fästet på ABS-klumpen (fick använda milt våld för att tukta plåten) och fick till slut bort eländet. Själva ventilen lossade bra och snart var den nya äntligen på plats. Dit med innerskärm igen.
Så var det dags att montera skivor och ok med adaptrar. Skivorna passar som handsken. M030/S4 skivor har samma djup på hatten, 45 mm, så de breddar 4 mm mer inåt än standard då de är 32 mm tjocka isf 28 mm, dock inget problem. Äntligen skall oken på plats! Lyfter förväntansfullt upp min fina aluminiumklump och förbereder mig för att skruva dit det med mina nya fina bultar. Med de passar inte, adaptrarna är fel!!! Rö..ål! Troligtvis så är adaptrarna för en 944 '86, har läst bla på Paragon att tidiga 44 har ett system, 85b och 86 ett annat och 87 och framåt (ink 968) ett tredje. Problemet här var att c/c måttet i min spindel var för stort jämfört med adaptrarna. Det blir till att ringa Sanden idag och slanta upp ytterligare 1600 kronor som jag trodde att jag inte skulle behöva. Surt.
Nåja, 5/33 sitter på plats och likaså kylslangsfäste så helt bortkastat var det ju inte...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Kirrat (tror jag)! Sandén skickar ett adapterset idag
Det är onekligen en djungel det här med spindlar hit och dit. Nu en liten rättning från ett föregående inlägg, om jag fattat det hela fel som mottager jag tacksamt rättelse. Tydligen så har gamla 944 en typ. 85b och uppåt en annan. 944 turbo tom '88 (ej S), S2 och 968 en tredje typ. 944 turbo S, 944 turbo '89 och uppåt, samt 968 M030 (antar även 944 N/A med M030 om det fanns att få). Totalt alltså 4 olika varianter så håll tungan rätt i mun när ni uppgraderar bromsar...
Det är onekligen en djungel det här med spindlar hit och dit. Nu en liten rättning från ett föregående inlägg, om jag fattat det hela fel som mottager jag tacksamt rättelse. Tydligen så har gamla 944 en typ. 85b och uppåt en annan. 944 turbo tom '88 (ej S), S2 och 968 en tredje typ. 944 turbo S, 944 turbo '89 och uppåt, samt 968 M030 (antar även 944 N/A med M030 om det fanns att få). Totalt alltså 4 olika varianter så håll tungan rätt i mun när ni uppgraderar bromsar...
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Standardnav har klackar som standardskivans hatt vilar mot. På samma sätt så har 030 nav och skiva dessa klackar. Då 030 och standardskiva har samma höjd på hatten (45mm) men olika diameter på hatten så passar 030 skiva på ett standardnav (dock utan stödfunktionen) men inte vice versa.
Men då du har 030 spindlar så torde du ha 030 nav. 030 nav passar på standardspindel, vet ej om det är åt andra hållet också. 030 nav ger, om jag förstått det rätt, 4 mm ökad spårvidd mer sida för att kompensera för att skivan är 4 mm tjockare trots samma höjd på hatten som standard. Med en 030 skiva på standardnav kommer insidan på skivan 4 mm längre in än med standardskiva (dock inget problem). Med andra ord så kan du inte ha 030 ok, spindel, skiva men inte nav då du får fel offset. Med standardspindel och adapter går det ju bra att spejsa oket i sidled för att kompensera olika offset på skivan. Men visst, du kanske inte har 030 skiva utan en annan skiva med annat offset och då skulle det kunna gå antar jag.
Är din bil såld med M030 från början?
Men då du har 030 spindlar så torde du ha 030 nav. 030 nav passar på standardspindel, vet ej om det är åt andra hållet också. 030 nav ger, om jag förstått det rätt, 4 mm ökad spårvidd mer sida för att kompensera för att skivan är 4 mm tjockare trots samma höjd på hatten som standard. Med en 030 skiva på standardnav kommer insidan på skivan 4 mm längre in än med standardskiva (dock inget problem). Med andra ord så kan du inte ha 030 ok, spindel, skiva men inte nav då du får fel offset. Med standardspindel och adapter går det ju bra att spejsa oket i sidled för att kompensera olika offset på skivan. Men visst, du kanske inte har 030 skiva utan en annan skiva med annat offset och då skulle det kunna gå antar jag.
Är din bil såld med M030 från början?
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Jaå det var väl kunderna som ville ha mer utrustning får man förmoda eftersom de kryssade i tillvalen..ger ju lite extra vikt men jag har inte märkt att det skulle påverka prestanda märkbart.
Jag har tvärtom för mig att jag en gång accat ifrån en helt "ren" tidigare CS (+ betydligt lättare förare) på Mantorps långa raka..kanske 95:orna har ett par extra HK än tidigar årsmodeller vem vet
Vad gäller M030-utrustning har jag liknande OK som M030 + 32mm skivor
Krängarna på 30/19mm förstås också
Jag har tvärtom för mig att jag en gång accat ifrån en helt "ren" tidigare CS (+ betydligt lättare förare) på Mantorps långa raka..kanske 95:orna har ett par extra HK än tidigar årsmodeller vem vet
Vad gäller M030-utrustning har jag liknande OK som M030 + 32mm skivor
Krängarna på 30/19mm förstås också
PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
Who is online
Users browsing this forum: No registered users