924 Turbo -79 She's alive!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#46 Post by makkanftw »

Väntar fortfarande på komptestet men har börjat skruva ner diverse saker.

Upptäckte att oljefiltret var helt dränkt i olja och där var en pöl i luftboxen, vad kan det betyda?
- Marcus

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#47 Post by notetoself »

makkanftw wrote:Väntar fortfarande på komptestet men har börjat skruva ner diverse saker.

Upptäckte att oljefiltret var helt dränkt i olja och där var en pöl i luftboxen, vad kan det betyda?
Det är väldigt vanligt att oljefiltret är helt dränkt i olja. Mindre vanligt är att det är luftfiltret, det kanske var det du menade?

Förmodligen har det blivit övertryck i vevhuset pga trasig kolvring, oljan har gått via vevhusventilation som mynnar i luftfilterboxen.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#48 Post by makkanftw »

Turbo-Puh wrote:
makkanftw wrote:Väntar fortfarande på komptestet men har börjat skruva ner diverse saker.

Upptäckte att oljefiltret var helt dränkt i olja och där var en pöl i luftboxen, vad kan det betyda?
Det är väldigt vanligt att oljefiltret är helt dränkt i olja. Mindre vanligt är att det är luftfiltret, det kanske var det du menade?

Förmodligen har det blivit övertryck i vevhuset pga trasig kolvring, oljan har gått via vevhusventilation som mynnar i luftfilterboxen.
Självklart menade jag så.. :P

Mm och det i sin tur skulle förklara att oljan kommit in i samtliga cylindrar såklart.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#49 Post by patand »

Helt klart finns det mycket som tyder på att du fått ett helsikes tryck i oljetråget som skjutit olja bakvägen och även tryckt ut oljestickan... lutar mer och mer åt trasig kolvring eller i värsta fall en trasig kolv.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#50 Post by makkanftw »

Då var komptestet gjort.. 2ans cylinder gav inget utslag medans de andra såg bra ut.

Hällde i en skvätt olja i 2an och då gav den ett liitet utslag men knappt mätbart.

Så ikväll börjar jag nog plocka ner toppen för att kolla hur det ser ut..

Tack för hjälpen hitintills! :)
- Marcus

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#51 Post by notetoself »

Om det gjorde skillnad med olja så behöver du inte bry dig om att lossa toppen.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#52 Post by Cédric »

Turbo-Puh wrote:Om det gjorde skillnad med olja så behöver du inte bry dig om att lossa toppen.
Det gör det lättare att få ur motorn :)

Det verkar ju som min prognos är rätt, men har du någonstans att mecka så är det inte ett monsterprojekt. En jäkla massa bök men inte så mycket pengar. (om inte mer gått sönder)

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#53 Post by makkanftw »

tanken med att lyfta toppen är att inspektera toppen och sen bestämma mig för vad som blir billigast, renovera eller leta ny motor. Men det kanske är givet? Oerfaren vad det gäller ras :P
- Marcus

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#54 Post by notetoself »

931-motorer växer inte på träd tyvärr...

Kolvproblem it is. Sorry. Surt som F-n. Fast om du är tveksam till om oljan gjorde nytta eller inte så är toppen steg ett, dvs om du misstänker en bränd ventil.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#55 Post by makkanftw »

Precis vad jag tänkte.. Och borra om det är så illa vetifan hur sugen jag är på, springer ju iväg som F-n kostnadsmässigt då :(

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#56 Post by Cédric »

Det är verkligen inte säkert att du behöver borra om eftersom du kört så lite med trasig ring. Kan räcka med nya ringar. Om det inte blivit totalras..

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#57 Post by makkanftw »

Så gott som fått ner toppen nu men grenröret är ju helt omöjligt att få av utan att ta ner turbon och denna sitter bultad med utvändig torx (E-torx?) Så återigen får jag vänta tills jag får tag på verktyg.. Under helgen så!
- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#58 Post by patand »

Du behöver inte ta av grenröret från toppen för att lyfta den. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#59 Post by makkanftw »

Nej men får väl ha av turbon ifrån grenröret? Att jag kan lyfta med grenröret är jag helt på det klara med, däremot ser det j*vligt trångt ut att dra med turbon :P
- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#60 Post by patand »

Minns inte hur det var med turbon om den kunde hänga kvar eller inte... men troligen inte...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]