924 Turbo -79 She's alive!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#31 Post by makkanftw »

Vad tror ni om ett turboras? Hade ingen blårök på tomgång nämligen precis när det hände..
- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#32 Post by patand »

Om oljestickan har skjutigt så är väl inte ett turboras så troligt. För att oljestickan ska skjutas ut krävs ju högt tryck i oljetråget och det tror jag inte det blir vid ett turboras. Jag kan mycket väl ha fel iof då jag inte har någon erfarenhet (som tur är) av ett turboras.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#33 Post by Joakim.S »

Hej!

Jag tror tyvärr på ett större haveri

Börja med att skruva ur stiften, ett är säkert oljigt, lika med hål i kolven.

Annars kan blåsa tryckluft i cyl och höra om det blåser i tråget alt håll för med tummen och se om det blir komp överhuvudtaget.

Lycka till Joakim

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#34 Post by gegge »

Skulle det vara en kolv kan jag ha en lösning på det. Sitter med en uppsättning fina STD kolvar över i garaget. Så slipper du borra om blocket.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#35 Post by makkanftw »

plockade just ner insuget och där fanns en hel del olja.
vevhusventilationen mynnar ut där men kan väl fortfarande vara turbon som tryckt oljan fel?
- Marcus

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#36 Post by Cédric »

Kolvar är nog inte ett så stort problem att få tag på, finns ju på andra sidan pölen om inte annat. Har du inte kört något så är det nog lugnt med loppet. Loppen i min gamla motor hade varit körda med 4 trasiga kolvringar, bara ett av dom var skadat, något för mycket för att passera mitt godkännande :). Så jag tror du är lugn. Problemet med en renovering är ju att till exempel ramlager inte går att få tag på särskilt enkelt.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#37 Post by makkanftw »

Okok..

Alla stift var lika blöta, utesluter inte det kolvringshaveri?
- Marcus

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#38 Post by notetoself »

Eftersom bilen går att starta - starta den och kolla om det "puffar" ur oljestickehålet, alt trycks ut olja. Gör det det så är det kolvringsproblem.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#39 Post by makkanftw »

Ska komptestas imorgon så får vi se :)
- Marcus

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#40 Post by notetoself »

Fast ett komptest behöver inte nödvändigtvis berätta hela sanningen i ditt fall. Inte mycket luft hinner läcka ut bakvägen så du kan mycket väl få bra värden ändå. Det är leakdown du ska satsa på.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#41 Post by makkanftw »

Leakdown? :oops:

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#42 Post by notetoself »

makkanftw wrote:Leakdown? :oops:
Hör med Patand, tror han gjort det rätt nyligen och kan säkert förklara det på ett pedagogiskt vis (googla?). Annars kan man som sagt lyfta oljestickan för en indikation.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#43 Post by makkanftw »

googlade lite och kom fram till att man trycksätter cylindrarna (med vätska i cylindrarn???) och sedan mäter tryckskillnader mellan ventiler etc. Någorlunda rätt? =)
- Marcus

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#44 Post by Joakim.S »

Kör fattigmans leak down, kolv i öd samt stängda ventiler
Köp en anslutning för tryckluft som passar i tändstiftshålet alternativt bygg en själv.

Blås på med 6-10 bars tryck: lyssna i insuget, titta lyssna känn i vevhusventen, ta bort locket till expanstionskärlet bubblor?

Gör detta på alla cyl

Skulle du på detta sätt inte hitta någon markant skillnad mellan cyl så är det lite konstigt

MVH Joakim som kört hål i kolven i 200Km/h fast på en SAAB

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#45 Post by gegge »

Delarna finns på Biltema:

Luftnippel för tändstiftshål (19-225) 74:90
Luftpåfyllare med mätklocka (15-458) 94:90

Sätt på luftnippeln på slangen till luftpåfyllaren. Lägg en klick lim i luftingången till luftpåfyllaren och borra sedan 1mm hål när det torkat. Vips en leak-down (som förutsätter tillgång till tryckluft)

OBS! var väldigt försiktig om du laddar 10 bar in i en cylinder och kolven inte är i nedre vändläget. Växel i och bilen tar ett skutt, fingrar eller hår under drivremmar gör ONT :cry:

eller en Kompressionsprovare (15-1314) 199:00 lär också visa om något är fel.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]