944 Turbo -86
Posted: 2009-01-24 12:01:35
Tja,
Då har man blivit med första Porschen.
Man kan lungt säga att det inte var riktigt planerat.
Hur det än är så har jag nog allt för många bilintresserade polare.
Dom som tjatade mest var helt klart Puppan och Pier.
Objekten duggade allt tätare.
Vad var det som hände då. Hur blev jag med Porsche?
Det hela började med att jag var ute och tog en promedad med barnen i barnvangen.
I grannområdet stod det en svart Porche 944 som minst sagt såg ut som om den var bortglömd.
Jag tänkte nog inte mer på det, tills Pier mer eller mindre hotade med stryk om jag inte ringde på bilen.
Efter ett kort samtal (samma kväll) med ägaren dröjde det två månader innan vi var överens.
Bilen som stått bortglömd utomhus i tre år var min.
En svart 944 turbo -86 med svart skinklädsel och svarta BBS fälgar.
Däcken var såklart platta efter den långa väntan på lite ny kärlek. På spoilern växte det mossa…
Efter tre år i regn och rusk var det inte bara att vrida om nyckeln och köra hem.
Det var bara att hyra ett bilsläp (årets regnigaste dag).
Efter ett par dagar av laddande av batteriet var det dags att göra ett startförsök.
Jag satte i nyckeln och vred om. Startmotorn snurrade, det stank av bensin men ingen gnista.
Dags att felsöka. Det var kart att det inte fanns någon gnista. Ny ständpole fördelarlock samt DME-relä. Fortfarande ingen gnista.
P.g.a. tidsbrist blev bilen återigen sående. I två månader denna gång. Ca 1 gång i veckan satt jag bakom ratten och lyssnade på startmotorn. Och se på F-n, helt plötsligt startade den. Helt oskruvat.
Det lät inte direkt bra från motorn. Packningen till grenröret är trasigt på tvåans cylinder så den lät en del. Ventilerna spelade även dom sin klagande sång.
Jag våndades över om remmarna skulle hålla men nu kunde jag i alla fall köra in den i garaget. Väl inne i garaget ville den inte starta igen. Fula ord…
Jag ställde en värmefläkt på styrboxarna för att torka upp dom. Vipps efter 5 min så är det nu bingo varje gång jag vrider på nyckeln.
Hur som helst så vågar jag inte prova motorn mer förrän jag bytt remmarna.
Jag antar att jag även kommer få riva isär bromsarna mm.
Vad kommer nu hända med bilen?
Först måsta jag veta om ”den går på riktigt”.
Jag antar att den är hyffsat original för tillfället.
Få fart på motorn och bromsar står natturligtvis högst på listan. Nya däck är nog också helt nödvändigt. Sedan blir det nog att sätta in bur och nya stolar mm.
Tanken är att jag ska ta en sak i taget. Ekonomin räcker inte till att göra allt på en gång.
Jag lägger in några bilder så ni ser hur den ser ut.
Då har man blivit med första Porschen.
Man kan lungt säga att det inte var riktigt planerat.
Hur det än är så har jag nog allt för många bilintresserade polare.
Dom som tjatade mest var helt klart Puppan och Pier.
Objekten duggade allt tätare.
Vad var det som hände då. Hur blev jag med Porsche?
Det hela började med att jag var ute och tog en promedad med barnen i barnvangen.
I grannområdet stod det en svart Porche 944 som minst sagt såg ut som om den var bortglömd.
Jag tänkte nog inte mer på det, tills Pier mer eller mindre hotade med stryk om jag inte ringde på bilen.
Efter ett kort samtal (samma kväll) med ägaren dröjde det två månader innan vi var överens.
Bilen som stått bortglömd utomhus i tre år var min.
En svart 944 turbo -86 med svart skinklädsel och svarta BBS fälgar.
Däcken var såklart platta efter den långa väntan på lite ny kärlek. På spoilern växte det mossa…
Efter tre år i regn och rusk var det inte bara att vrida om nyckeln och köra hem.
Det var bara att hyra ett bilsläp (årets regnigaste dag).
Efter ett par dagar av laddande av batteriet var det dags att göra ett startförsök.
Jag satte i nyckeln och vred om. Startmotorn snurrade, det stank av bensin men ingen gnista.
Dags att felsöka. Det var kart att det inte fanns någon gnista. Ny ständpole fördelarlock samt DME-relä. Fortfarande ingen gnista.
P.g.a. tidsbrist blev bilen återigen sående. I två månader denna gång. Ca 1 gång i veckan satt jag bakom ratten och lyssnade på startmotorn. Och se på F-n, helt plötsligt startade den. Helt oskruvat.
Det lät inte direkt bra från motorn. Packningen till grenröret är trasigt på tvåans cylinder så den lät en del. Ventilerna spelade även dom sin klagande sång.
Jag våndades över om remmarna skulle hålla men nu kunde jag i alla fall köra in den i garaget. Väl inne i garaget ville den inte starta igen. Fula ord…
Jag ställde en värmefläkt på styrboxarna för att torka upp dom. Vipps efter 5 min så är det nu bingo varje gång jag vrider på nyckeln.
Hur som helst så vågar jag inte prova motorn mer förrän jag bytt remmarna.
Jag antar att jag även kommer få riva isär bromsarna mm.
Vad kommer nu hända med bilen?
Först måsta jag veta om ”den går på riktigt”.
Jag antar att den är hyffsat original för tillfället.
Få fart på motorn och bromsar står natturligtvis högst på listan. Nya däck är nog också helt nödvändigt. Sedan blir det nog att sätta in bur och nya stolar mm.
Tanken är att jag ska ta en sak i taget. Ekonomin räcker inte till att göra allt på en gång.
Jag lägger in några bilder så ni ser hur den ser ut.