951 -87 | Nahpets

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#31 Post by emm »

Ta med dig dina trycktestar grejer nästa gång du är i skåne, jag vet att min bil vill titta på dom =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#32 Post by Nahpets »

emm wrote:Ta med dig dina trycktestar grejer nästa gång du är i skåne, jag vet att min bil vill titta på dom =)
Det är en piss i nilen att bygga tryckadaptern till högtryckssidan! Jag ska skapa en bibliotekstråd för denna ... totalkostnad < 100 kr exkl bränsle ;) !
Kommer snart :) .

Vad gäller kylsystemet så finns det andra sätt än vad gjort och lättare ... det finns ju ett avlastningsrör på samma del som kylarlocket sitter på.
Denna kan man ansluta till en slang som i sin tur går till en luftpåfyllare. Då är nästa uppgift att täta kylarlockshålet.

Mvh
Stephan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#33 Post by Nahpets »

Nahpets wrote:
emm wrote:Ta med dig dina trycktestar grejer nästa gång du är i skåne, jag vet att min bil vill titta på dom =)
Det är en piss i nilen att bygga tryckadaptern till högtryckssidan! Jag ska skapa en bibliotekstråd för denna ... totalkostnad < 100 kr exkl bränsle ;) !
Kommer snart :) .


Mvh
Stephan
Här är vad som behövs för att bygga den tryckadaptern jag gjorde: forum/viewtopic.php?t=18005&start=0&pos ... highlight= .
Kanske rubriken blev dålig ... ge i så fall förslag .. annars har vi ju Patand som fixar det mesta :) . Allas vår Ghostbuster! ;)

Mvh
Stephan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#34 Post by Nahpets »

Efter det tråkiga arbetet med att montera alla dessa kyl- och luftslangar kunde jag äntligen starta upp den igår. Idag tog jag en provkörning ... :)

- Bytte tändlockspackning ... en mycket "viktig" del som var ful ...

- Upptäckte sprickor i en av slangarna till vevhusventilationen! Det blir till att titta till råttboet under plenumet.

- Bromsarna tog bra. Fortfarande lite is på vägarna så jag ville inte maxa dem med mina sommardäck.

- Fått ett knäppande ljud när jag trycker ned kopplingspedalen. Uppkommer vid några cm innan den är helt uppe. Eftersom ljudet är metalliskt så ska jag nog ta en titt kring kopplingens mekaniska delar under instrumentbrädan.

- Har hittat min servoläcka ... efter att ha torkat upp undertill och satt på bättre slangklämmor på misstänksamma kopplingar så var det ganska lätt att upptäcka läckaget. Vet inte om slangen/röret är defekt eller om det det "gängat" upp sig. Jag ska ta reda på det om två veckor. Om det skulle vara denna del så är det ytterligare 400 kr bye bye... :( .

- Mitt byte av packboxarna till vev- och balansaxlarna gav resultat. Inget oljeläckage finns längre.

- Trycksatte luftsystemet nedströms turbon. Och det var mycket intressant. Kan rekommendera att detta görs varje gång du rotat kring slangarna. Med ca 1 bars tryck och såpblandning som appliceras med blomspruta upptäcks läckor LÄTT!
Jag hade glömt att dra åt slangklämman för röret som ansluter till spjällhuset och det fick jag smisk på fingrarna för väldigt tydligt. Bara att spänna åt ... Exklusive nämnda läckage fick jag det till två varav det ena lät riktigt högt: temperatur ventilen. Denna pös riktigt bra. Denna får sitt tryck från spjällhusnippeln: http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/VACDIA.html . Ska titta närmare på denna senare.
Den andra läckan var mindre, men svårare att bedömma prio på: På den mittersta anslutningen på plenumet ( se igen: http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/VACDIA.html ) Härifrån så läckte det liiite men inte från slangen utan mellan själva stålröret där slangen monteras fast på och plenumet. Enligt diagramet så går luften från denna till vacuumservot på bromscylindern. Hur ska jag tolka detta läckage?? :?:

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#35 Post by Nahpets »

Jaha ... nu börjar arbetet på allvar och det kommer bli svårt att hålla samma takt med mekandet som tidigare. :(

Den stora förändringen hittills är att jag bytt garageplats till en mindre. Ett nytt tredje hem :) .
Så ... en kort summering av vad som skett under denna vecka:

- Bytt garageplats! Jag och en annan 944sverigemedlem Peder kramas nu ännu närmare! Som ni ser på golvet så har det varit problem att hålla vätskorna inne ...

- ... det är en tryckslang för servon (direkt från servopump) som inte håller tätt. Kollade med Porsche Segeltorp vad kostnaden var för denna: 2786 kr ! Jag säger då det. Sandén vill ha 400 kr för begagnad. Tredje alternativet är att hoppas på att Hydroscand fixar ngt.

- Annat är det med temp ventilen (temp valve). Där hade jag än pysläcka. Efter att ha kollat vad denna gör så känns det inte så nödvändigt att lägga de 350 kr som den kostar, utan det går lika bra att skippa denna och koppla ihop slangarna direkt. Men som den mekare jag är siktar jag på ordning och reda, så när pengarna känns överflödiga så köps även denna del in.

- Sedan hade vi läckan i insugsgrenröret. Olika bud vad gäller tätning: hårdlödning, mjuklödning, kemisk metall eller epoxilim. Sanden kör epoxilim ... jag kör kemisk metall ... kanske :)

- Peder gav mig en plupp/plugg för att täppa igen hålet för bakrutetorkaren ... bort tog jag den transparenta tejpen och tjenare vad bra det blev! Tack Peder!

- Peder hade även 5 mm spacers ... aaa Peder ... när blev du denna guldgruva? Blir nog "tvungen" att lossa drivaxlarna åt honom ;) .

- Men det kanske ROLIGASTE är att jag ska till Sandén nästa vecka och köpa/hämta: 968a speglar, midjelister och motortvärstag!!! Scheeeeisseeee vad najs det ska bli! 944an ser ju så god ut med dessa speglar och lister. Ska dra på mig kostym och slirre när jag monterar grejerna!

Så ... vi syns om ca två veckor!
Ta hand om er!

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#36 Post by Pehr Johnsson »

Är det Puppans gamla Cup på bilden?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#37 Post by Nahpets »

Pehr Johnsson wrote:Är det Puppans gamla Cup på bilden?
Korrekt.

Mvh
Stephan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#38 Post by Nahpets »

Mua ha ha ha ...

Tillbaka igen i garaget. Shit vad roligt ... snart vår på riktigt.

- Har nu lyckats byta den stora, dyra servoslangen som läckte! Fick lossa de fyra bultarna som håller hela styrväxeln och skjuta fram den så mycket det gick. Sedan med stöd av pallbock använda polygrip för att lossa insexbulten. Helt otroligt att man kan välja en 6a insex för denna bult. Jag runddrog denna insexa, men polygripen kom till undsättning. forum/viewtopic.php?t=18456

- Efter den första provturen efter att ha bytt servoslangen så börjat det lukta och bolma svart ur motorrummet! #$&@ !! Fram med lampa och jag såg ett oljeläckage men kunde inte riktigt lokalisera det. Där försvann vårens glädje trodde jag.. Lätt deprimerade åkte jag hem och tröstsurfade på 944sverige och fann denna tråd: forum/viewtopic.php?t=7104&highlight=ko ... +l%E4ck%2A .
Så nästa dag steppade jag in förhoppningsfullt och tittade jag till området och .... ja visst ! Det är blött däromkring.
Trångt var det, men till slut fick jag loss bakre kamkåpan och ner föll en gammal packningsats av gammal Do Do lera till marken. 15 kr på PC. Kul att det är billigt ibland.

- Laddar inte lika mycket som tidigare utan har börjat felsökning. Trycksatte insuget för att finna läckor och har hittat två hittills. Se tidigare inlägg. Lagade läckan i insugsgrenröret samt lossat thermo valven. Denna läckte mest, men jag tror inte denna är boven. Vi får se. Ska skarva bort den och se vad som händer. Om inte detta fixar laddet så blir nästa steg att koppla ur Wastegaten och trampa plattan i mattan ... ;) .
Limmade pipen. Det var 3 minus så jag fick låta 500W lampan steka lite innan jag applicerade epoxilimmet.

- Demonterade Thermo valven forum/viewtopic.php?t=18487 . Trångt !! Men efter ett hundratal minitag med 19ans nyckel kom den loss! 350 kr på PC, men väntar med köpet eftersom den kan bypassas, dvs koppla ihop vakuumslangarna direkt. Allt för att jaga förlorat laddtryck billigt.

- Har nu monterat mina vita blinkers. Sjukt vilken skillnad. Tvivlade på att det skulle bli en sådan skillnad. Ett av skälen till att jag överlåter design och inredning till sambon.

- Tänkte köra en chansning ... har ju köpt lister och 968ans speglar (porr!!). Listerna tänkte jag försöka lacka själv med Patands hovleverantör av olja. Primer, vit lack samt klarlack. Har nu slipat listerna med 1200 sandpapper. Ska bli intressant om det blir någon noterbar nyansskillnad mot bilens färg. Jag ska ändå rostlaga och lacka hos Sollentuna billackering vänster sida då ngt pucko antingen försökt lyfta eller kört på en sten undertill tröskeln.
Detsamma gäller speglarna!

- Varför finns inte Kupéfilter till våra bilar. Kollade med PC och fick nej. Någon som eftermonterat två filter? Finns två defrosterinsug! Den skitiga luften gör att instrumentpanelen ser ut som ett kalhygge.

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#39 Post by emm »

Hahah, den packningen har jag bytt tre gånger på min bil, jag är numera en hejare på att byta den bakre "trånga ¤@Q§!" korkpackningen...!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#40 Post by Nahpets »

emm wrote:Hahah, den packningen har jag bytt tre gånger på min bil, jag är numera en hejare på att byta den bakre "trånga ¤@Q§!" korkpackningen...!
Tre gånger?!
Har den pajat?

Det har inte med att göra att bultarna behöver efterdras eftersom korken krymper?

Mvh
Stephan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#41 Post by Nahpets »

Idag blev det lackering av lister med Biltemas vita färg.
Tror färgkoden var 7030. Minns inte prefixet.
Blev hyfsat bra.

Slipade med 1200 papper, sedan primer, vitfärg och sedan klarlack. Allt var finfint tills jag lade på klarlacken som gjorde den vita färgen gultonad. Hoppas den får en clear look när den torkat in.

Riktigt nöjd med resultatet och med mitt tillvägagångssätt.

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#42 Post by emm »

Nahpets wrote:
emm wrote:Hahah, den packningen har jag bytt tre gånger på min bil, jag är numera en hejare på att byta den bakre "trånga ¤@Q§!" korkpackningen...!
Tre gånger?!
Har den pajat?

Det har inte med att göra att bultarna behöver efterdras eftersom korken krymper?

Mvh
Stephan
Ähhh, den smet ut för mig tillräckligt pyttelite, för att det skulle komma en droppe då och då, men det är ju inte helt kul när det droppar på något varmt...

Dessutom skulle det dras med sjukt lite moment enligt verkstadshandboken.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#43 Post by Nahpets »


LIDS
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2007-02-27 23:05:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#44 Post by LIDS »

Imponerande, helt klart!
Lite besviken att jag inte fått någon kred, jag är ju din ständiga garagehomie:)
MVH

Kristoffer Lidbrandt

www.stacc.se

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#45 Post by Nahpets »

LIDS wrote:Imponerande, helt klart!
Lite besviken att jag inte fått någon kred, jag är ju din ständiga garagehomie:)
Du är ju bara i garaget och sågar plexiskivor till din pick-up ju !!!

Jag leviterade din bil idag.

:twisted:

:)

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users