951 -87 | Nahpets

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#451 Post by Nahpets »

Nu är bilen besiktigad med två anmärkningar; hö blinkers samt bromsljus hö bak ur funktion.
Komiskt så hade även hö positionsljus slutat fungera när jag körde iväg men den kom undan ...

Sedan dess har det varit fyrverkerier.
Efter varit äckligt kaxig över att ha lagat dimljusen så slutade höger positionsljus att fungera inkonsekvent.
Nu lyste fronten men jag började blåsa säkringar på position 41; höger positionsljus.

Gav mig på elschemat och fick se att förutom positionsljusen så hade säkring 41 och något att göra med lampan och de uppvärmda munstyckena på huven.
Gav mig på sladdtjafset under huven med en konstruktiv suck. Kunde snabbt se att kontaktdonet gjort sitt (sönderärgat). Följde kabelslangen med de tre delikata trådarna som gick via huvens gångjärn.
Minns att kablage inte tycker att röra på sig så jag klämde på slangen varvid ett 1-öressmällare brann av!
Felet funnet: två tåtar av och en på väg som kortade. Bland hånglet var en jord.
Då jag inte bryr mig om uppvärmda munstycken (förutom min frus) samt lampan i motorutrymmet klippte jag av dessa och paketerade för framtida projekt.

Sedan vände jag blicken till bromsljuset. Efter att tagit bort kåpan och frilagt rampen så var orsaken ärgning på både kontakter, lampa men även kontakten var lite lös. Rengjorde samt bytte honstiftet.
Alles funktioniert.

Vad gäller höger blinkers, så har jag lärt mig om sockeltyperna för BA15S och BAU15S. Detta var inte helt trivialt till en början eftersom jag köpte på mig två olika paket med gula och kromade glas för att bara finna att styrpinnarna inte var kompatibla med Porschens.
Började tänka komplicerade tankar tills jag insåg att det räckte med att slipa ned ett av stiften.
Donkeyfejs ...

Men nu funkar allt ... tvi tvi tvi :#cheers:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#452 Post by Nahpets »

Har varit ute och rastat bilen.

Kan verkligen inte rekommendera toe in fram och toe ut bak. Väldigt lynnig i styrningen.

Har haft två motorstopp vid olika tillfällen. Båda avhjälptes på plats medelst rycka i tändkablarna. Annars har jag misstänkt DME-reläet.
Lite jobbigt med intermittenta fel...
Men tror att jag kommit på det. Verkar vara tändkabeln från spolen till fördelarlocket.
Så nu letar jag sådan! :)

http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =7&t=34148" onclick="window.open(this.href);return false;
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#453 Post by Nahpets »

Besiktigad!!

Tog den från förvaring till besiktning. Missade tyvärr att ett bromsljus var paj, så det blev underkänt med fix på eget ansvar.
Annars är det grönt ljus i två år!

Mätarställning: 162959km.

Nu blir det start av att banavpassa bilen. Jag är ju äldre och vill åka behagligt 😉.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#454 Post by Cédric »

Skönt med besiktat! Ska försöka släpa dit min nån dag framöver, ser aldrig fram emot det. Man blir lite mjukare med åldern, skönt att kunna använda bilen också med rätt balans av sport och obekvämlighet :)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#455 Post by Nahpets »

Jo precis ! :)
Få se hur fort detta går med allt annat som pågår samtidigt.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#456 Post by safe »

Gamlingar! Ut och kör lite bana med bilarna! :)
På knutan sist var det EN* frontmotorbil som körde "lugn och fin".

Ska se till helgen om det är lika illa på kullen.

*tekniskt sett 3 st, men 2 var Panamera och de räknas inte...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users