Mest minnesnoteringar för egen del.
Som jag misstänkte så var hjulvinklarna inte som jag ville ha dem efter första hjulinställningen. Tomas som gjorde inställningen tänker (naturligtvis) i grader och minuter, jag är van att tänka grader och decimaler, så 2,5° blev 2°50'.
Inga problem, Tomas tog in bilen och ändrade till det jag ville ha ... nästan. Bilen är så låg bak att det inte går att ha så snälla vinklar som jag ville ha, dvs 2°00', utan det hamnade runt 2°30' vilket är samma som fram. Känns inte helt idealiskt men jag kör på det tills vidare så får jag känna hur det känns.
En sak är dock tydlig, bilen är betydligt mer riktningsstabil på gata och när ratten är "rak" så går bilen rakt fram. Det första beror säkert på den minskade cambern men för det senare undrar man ju vad förra stället som ställde bilens hjulvinklar gjorde, i synnerhet som de tog in bilen en andra gång och tog bra betalt för att säga "Nä, men det står som det ska.".
Service gjord vid 196.104 km: Ny olja (Castrol Edge 10W-60 bla bla bla), nytt oljefilter, nytt luftfilter och nya tändstift.
IMG_1545.jpg
Oljebyte på egen hand. Minnesnotering: Oljan sprutar längre än du tror när du får loss oljepluggen.
Hjullager på höger fram är bytt, mest i förebyggande syfte (då vänster byttes i slutet av 2010) och för att vi hade tillgång till lyft, värme (gasolbrännare) och press om det skulle behövas. Det behövdes.
Först knackades de gamla lagerbanorna ur, sen värmdes naven från utsidan tills vi kunde mäta till 120-130°C på insidan. Den nya lagerbanan plockades ut ur frysen där den legat en halv dag och droppades i ... nästan. Den kom ner till en tredjedel men sen värmdes lagerbanan upp genom kontakt med navet, expanderade och fastnade. Nåja, vi hade ju tillgång till press så det var lugnt. Vi använde den gamla lagerbanan till att pressa ner den nya vilket är en bra idé ... om man vänder den gamla lagerbanan åt rätt håll så man har en kant att knacka på när man ska ha ut det ... (Ja, det var jag som tänkte lite fel.
) Första sidan på plats och den gamla urknackad, tillbaka till att värma andra sidan för nästa lagerbana. Börjar komma upp i rätt temp när jag hör ett *kling-klong* och första lagerbanan ramlar ut ... hehe ... Tillbaka till pressen och pressa i båda lagerbanorna. Det blev bra till slut.
Har även fått torsen-diffen monterad! Inte ett år för tidigt!
Stort tack till Henka_E här på forumet som fixade det åt mig. Ska bli intressant att se hur bilen kommer att bete sig på bana nu. Jag borde få mer fart ut på start-/målrakan på Gelleråsen hoppas jag. (Banmöte om ett par veckor är inbokat.) Passade på att byta korset i växellänkaget vid växellådan till ett i delrin. Länkaget känns betydligt tajtare nu. Ska ta och byta slitdelar framme vid spaken vid ett senare tillfälle.
Är rätt säker på att vi också har hittat orsaken till det massiva dunkandet från någonstans bak i bilen när man gör hårda växlingar eller kör över vissa gupp, det är avgassystemet som slår i karossen. Antagligen så är motorfästena dåliga så att motorn och hela drivlinan rör sig mer än de borde vilket tillåter/orsakar att avgassystemet slår i karossen. Jag har beställt nya halvstumma motorfästen från 9Products via Utzon och ska fylla växellådsbussningen med polyuretan. Det blir nog ett vinterjobb.
Bensinpump och tankfilter är bytt. Den gamla pumpen har väsnats ett tag och jag tycker inte att bilen startar så piggt som den borde. Ibland verkar det också som att systemet tappat trycket och det tar ett par sekunder på startmotorn innan motorn går igång helt. Det händer oftare när motorn är varm, men ibland även när den är kall och då efter att motorn varit rejält uppvärmd innan den stängdes av. Råkade ut för det nu även efter bytet av pumpen så problemet ligger nog någon annanstans? Någon som har en idé?
Nya r-däck är inköpta och ska monteras. Det blev Kumho V70A (hard) denna gång och jag är nyfiken på hur de är. Ska på banmöte om ett par veckor så det blir banpremiären för dem. Någon som har några tips om lufttryck för dem? Körde ca 2,3 bar i varmtryck på mina Toyo R888 (GG) och brukade starta på 1,6-1,7 bar i kalltryck.
Finns saker kvar att fixa men jag är rätt nöjd med vad som har åstadkommits hittills. Är väl bara att fortsätta beta av att-göra-listan när tillfälle ges.
Funderar lite över hur jag ska gå vidare. Bilen behöver en ny lack men lacken påverkar å andra sidan inte bilens körbarhet. Jag är väldigt sugen på att sätta ledlager och hårda bussningar överallt i chassit, jag tycker det är lite mycket "gummigung" som det är nu. En kortare styrväxel vore inte fel heller.