931 -81 | Dr. Müller

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 974
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#496 Post by safe »

gegge wrote: 2021-01-25 14:02:39 (annars hade sidokraften från pinjongdrevet trycks på lockets skruvar= ingen stark konstruktion.)
Så är alla 911or gjorda. Därför byter man locket på magnesiumlådorna mot starkare.
Kan med erfarenhet säga att det inte är skruvarna som är den svaga länken....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2576
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#497 Post by gegge »

Aha, det är därför det finns så fina lock på tex PatrickMotorsport. Nu förstår jag varför din vän gjorde sig omaket att plocka ut diffen varje år. Kände att det skulle bli rätt mycket jobb...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 974
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#498 Post by safe »

Typ därför!
915_diff_lock.JPG
915_diff.JPG

Nu ska sluta spamma din tråd!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2576
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#499 Post by gegge »

Nej, du spammar verkligen inte! Alltid intressant med nya lärdomar. Otäckt att se en hel ståldiff gå i bitar!

En bra genomgång av 915 diffen: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=619640

Samma jobb i en BMW diff med 951 skivor https://cliosport.net/threads/e36-3-0-i ... 73/page-17
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4254
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#500 Post by Cédric »

Jag har för mig att diffen sitter på locksidan och är lätt att plocka ur. Verkar väldigt ovanligt att dom går sönder på G31, även för dom som kört v8 swap och trimmade bilar, vet inte om locket skiljer mycket i design eller material, men dom ser rätt lika ut. Men det kan finnas fler parametrar än så, växellådshusen i övrigt är ju helt olika, vilket kan påverka smedställning under last osv.

Verkar som om man rejsar hårt så käkas lamelldiffar upp rätt fort, inte bara porschediffar.

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 974
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#501 Post by safe »

Cédric wrote: 2021-01-25 23:37:06 Jag har för mig att diffen sitter på locksidan och är lätt att plocka ur. Verkar väldigt ovanligt att dom går sönder på G31, även för dom som kört v8 swap och trimmade bilar, vet inte om locket skiljer mycket i design eller material, men dom ser rätt lika ut. Men det kan finnas fler parametrar än så, växellådshusen i övrigt är ju helt olika, vilket kan påverka smedställning under last osv.

Verkar som om man rejsar hårt så käkas lamelldiffar upp rätt fort, inte bara porschediffar.
Jag har tittat på min G31 låda. Det slog mig att den ju är av 3 olika material. Nos-delen av en blank,silvrig aluminium, mittendelen ser ut som en grövre kanske sandgjuten aluminium. Men den bakre delen med diffen är ju i magnesium, måste det vara, ser ut så på färgen. Locket har ett 915-nummer också, så det borde vara det samma som 915. Locket borde vara en svag punkt om krondrevet sitter mot locket....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4254
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#502 Post by Cédric »

Det finns massor av fler paramterar som kan göra att det är eller inte är ett problem, lådorna slkijer sig ju på väldigt många punkter rent strukturellt vilket i allra högsta grad påverkar lasten i strukturen. Sen har transaxelporschen en lång mjuk stång mellan motor och låda som dämpar shocklaster på ett bra sätt, vilket definitivt är bra för hållfen på växellådan i allmänhet. Verkar inte vara identiska nummer på kåpan, frågan är vad som skiljer, nån bearbetning? Tyckte locket såg ut att var i vanlig pressgjuten eller kokillgjuten aluminium sist jag kollad, såvida det inte florerar flera varianter som det gör på tex motorfästen

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users