924 -78 | Den Fule - SÅLD!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

fridsten wrote:Det vore trevligt att luncha med någon annan biltok för ovanlighetens skull. :)
Det ordnar vi! :D

Skicka ett PM med förslag på en dag som passar dig! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#17 Post by fridsten »

Kul detalj:
Jag klickade på länken till jerd.se i johan944s signatur och hittade min växelspak. :D
http://www.jerd.se/vaxelspak.shtml

Har fått tid på verkstad för byte av urtrampningslager och ordentlig upphängning av avgassystemet. Dock inte förrän den 1 augusti.
Ekensbergs Bilservice AB i Solna kan jag f ö verkligen rekommendera. Har haft en del med dem att göra och jag har alltid blivit professionellt och vänligt bemött. Att Fredde som jobbar där också har en 924 (eller om det var en 944?) gör ju inte saken sämre. :)

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#18 Post by fridsten »

Sådärja! Nej, det blev inte urtrampningslagret som åtgärdades först. Skalstolen på förarplatsen är inte skjutbar, så det är nästan bara jag som kan köra bilen. (Som om det skulle vara något negativt... ;)

Idag åkte jag tur och retur till Örebro för att hämta ett par stolar från en skrotad 924 -82. De var i hyfsat skick. Högerstolen var hel och i vänsterstolen var det bara en liten spricka mellan vinyl och tyg i sitsen. Det borde gå att åtgärda. Jag tar gärna emot tips. Eventuellt tråcklar jag bara ihop det så länge.

Däremot var stolarna rejält smutsiga. I kväll är det rengöring på schemat! :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

OJ! Det var fina stolar! :) Ibland har man tur.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#20 Post by fridsten »

Stolarna är rengjorda och monterade efter en rejäl städning av kupén.

Men fy vad skitigt allting var! :P

Vi tog en tur till svärfars sommarställe i Sorunda och passade på att köra två bilar. Hustrun och sonen tog familjebilen (BMW 525iA -02) och jag tog leksaksbilen. :)

Väl där åkte förlängningssladd, verktyg och dammsugare fram. Jag hade redan monterat den nygamla förarstolen, så jag fick försöka komma åt under den bäst det gick, men passagerarstolen åkte ur innan städning. Radion åkte bara ur...

Tyvärr var bagagerumsmattan inte i så bra skick, så den kanske kommer att bytas ut. Dessutom sitter den inte fast ordentligt, så det ska åtgärdas.

Vi tog en sväng inom Biltema i Haningen på vägen hem, så idag har jag sett till så att vindrutespolarna fungerar och lagt in nya fräscha gummimattor. Jag tog även en sväng till Micro i Barkarby idag, så nu finns det en växelspaksdamask, även om det inte sitter riktigt om den ska. Ännu en sväng till Biltema (jag är gräsänkling just nu) ledde till att det nu sitter en täcklucka där radion satt och ändröret är bytt mot ett riktigt stort och brett. :twisted: Bilder på detta kommer senare.

Det går framåt sakta men säkert. På onsdag ska bilen lämnas in för en urtrampningslagertransplantation och justering av växellänkaget.

Vad jag ska göra själv inom den närmaste tiden är följande:
- Fästa vänster dörrklädsel, som sitter löst.
- Fästa höger backspegel, som sitter löst.
- Fortsätta putsandet i kupén.
- Byta en trasig glödlampa.

Och så lite bilder:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

Stolarna ser ju jättebra ut! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
nordstedt
Turbo-Poster
Posts: 746
Joined: 2005-08-28 16:57:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kävlinge
Contact:

#22 Post by nordstedt »

Bara gratulera till att du har lyckats hitta så fina stolar :D , det är inte det lättaste.

Ser fram emot bilder på vxl damasken.

//nordstedt
Förr Indischrott Porsche 924 N/A -83
Nu BMW 525i 24V -91
BMW 2000NK -70
BMW 518i -87

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#23 Post by fridsten »

Om det är möjligt att laga sprickan i förarstolen har jag eventuellt snokat rätt på ett matchande baksäte. ;)

Den där glödlampan var visst inte trasig. När jag slår på tändningen, lyser bakljusen och det vänstra parkeringsljuset fram. I läge 1 på brytaren tänds instrumentbelysningen och även det högra parkeringsljuset. Skumt!

Är det halv-, hel-, dim- eller varselljus som samsas med parkeringsljuset i lyktorna i kofångaren? Det kan man fundera på...

nordstedt: Damasken är inte direkt snygg. Lådan är ju bytt till en femväxlad (016/9), men länkaget är inte riktigt justerat, så spaken och länkarmen har deformerat kanterna på hålet där spaken sticker upp. Inte snyggt alls, men det ska säkert gå att ordna till på något sätt.

User avatar
nordstedt
Turbo-Poster
Posts: 746
Joined: 2005-08-28 16:57:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kävlinge
Contact:

#24 Post by nordstedt »

fridsten wrote:

nordstedt: Damasken är inte direkt snygg. .
Släng upp en bild på den monterad i bil så kan ja bilda en egen uppfattning :) Vad tog Micro för damasken ?

//nordstedt
Förr Indischrott Porsche 924 N/A -83
Nu BMW 525i 24V -91
BMW 2000NK -70
BMW 518i -87

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#25 Post by fridsten »

nordstedt wrote:Släng upp en bild på den monterad i bil så kan ja bilda en egen uppfattning :) Vad tog Micro för damasken ?
Bilder tar jag när kameran kommer tillbaka. Hustrun och sonen är hos svärmor på Tjörn och har kameran med sig.

Den kostade 229kr och är i svart skinn.

Nu har jag fixat så att förardörren kan låsas och låsas upp utifrån. Ett jäkla pill var det. Backspegeln på högerdörren sitter fast också, men går inte riktigt att justera som jag vill ha den. Dörrklädseln på förardörren är trasig också, så den sitter inte fast ordentligt i ovankanten. Blir nog till att byta och om det då ges möjlighet kanske jag försöker ordna så att jag kan få ytterspeglar som är ställbara inifrån.

Edit:
Jag skrev tidigare att endast vänster parkeringsljus lyser när jag slår på tädningen. Inte korrekt! Även höger blinkers lyser svagt... Någon har kopplat fel någonstans. Undrar vem av bilens 19 (nitton!) ägare det kan vara...

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#26 Post by fridsten »

Igår gick jag igenom hela pärmen som följde med bilen. Där såg jag ett kvitto på en motor.
"Intressant!" tänkte jag och letade rätt på numret till han som ägde bilen då. Jodå, motorn byttes ut 2004 mot en som bara gått dryga 1000 mil. Enligt honom var den det bästa på hela bilen. :D

Jag har även hittat lite information om hur backspeglarna är konstruerade och hur man kan plocka isär dem, så nu kanske jag kan få rätt på den slokande högerspegeln...

I morse besökte jag Bromma-Botkyrka Bilskrot, eftersom de hade ett par 924or i lager. Det enda jag fick med mig därifrån var plastsargen som ska sitta runt växelspaken. Den gick dock inte att montera, eftersom växellänkaget är felinställt och ha demolerat plåten runt hålet. Jaja, i morgon ska urtrampningslagret bytas på verkstad och då får de justera länkaget också.

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#27 Post by fridsten »

Nähä... Det blev inget byte av urtrampningslager. Det behövdes inte. Däremot sattes växelspaken fast i nederänden... :oops:
Avgassystemet sattes dit ordentligt. När bilen var upphissad såg jag att främre ljuddämparen var utbytt mot... ett rör! Inte konstigt att den låter som den gör. :D

Generator och kamremskåpa lider av åldrade gummidetaljer, så dessa ska åtgärdas, men det fixar jag själv. Och så ska jag fixa nya tätningar till bränslefiltren.

Vad som har hänt på verkstaden idag är alltså att inga delar har bytts ut, däremot har de befintliga satts fast ordentligt. I kväll ska jag försöka får växelspaksdamasken på plats ordentligt. Och kanske fixa högerspegeln. Vi får se vad jag hinner. Jag har tvättstugan också...

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#28 Post by fridsten »

Av hänsyn till våra minderåriga läsare ska jag undvika de värsta invektiven, men just nu är jag inte särskilt nöjd (årets understatement).

Jag hämtade bilen på verkstaden, provkörde en liten runda och tyckte att den verkade riktigt bra. Inget skrammel någonstans, växelspaken gick fint och det kändes allmänt trevligt. Sen gav jag mig hem för att dra igång ett par maskiner tvätt.

När de var igångsatta gav jag mig ut på en liten åktur för att känna närmare på allting och jodå, det verkade riktigt bra. Men hur var det om man ville accelerera och växla lite snabbare? Jag hittade en enslig raksträcka, saktade ner och la i tvåan. Gasade som bara den och jodå, trean bara gled i. Glad i hågen bromsade jag ner till nästan stillastående.
Ettan...
Full gas...
Tvåan...
Tvåan!
TVÅÅÅÅAN!!!
tvåan?

Tvåan gick inte i... Jag svängde av och försökte känna lite på växlarna igen. Jodå, nu gick tvåan i. Men inte ettan. Inte heller trean. Senare lyckades jag få i fyran, men inte femman. Så småningom gick femman i, men då hade jag ingen fyra. Ettan och trean var borta, liksom backen. Det blev till att ligga i tvåan och krypköra hem.

Vad kan ha gått snett? Jag tror inte lådan i sig är trasig, det lät snarare som om länkaget eller någon arm på lådan kan ha blivit krokig/hoppat snett/gått av.

Inte kan jag fixa växelspaksdamasken heller. Gummibandet i nederdelen var för kort och när jag klippte av det, blev damasken för stor i nederkant. Inte har vi något resårband heller.

F-n...

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#29 Post by fridsten »

Sådärja! Nu har bilen varit på verkstad igen. Det saknades en bricka som skulle sitta i ett spår på länkarmen. Därför blev spaken så sladdrig i längsled. Dessutom satt armen på axeln in i lådan löst, så det åtgärdades också.

Nu går växlarna i som de ska. En helt annan upplevelse än tidigare. Tydligen får jag leta efter allt som kan tänkas sitta löst på bilen och skruva fast det ordentligt.

nordstedt ville se en bild på damasken. Jag hittade en plastram på skroten häromdagen, så nu är den ordentligt monterad. Den är egentligen avsedd för en längre spak och jag fick byta ut gummibandet i botten för att den skulle gå på ramen, men du sitter den på plats.

Jag ber om överseende med att mittkonsolen inte är ren. Bilden är dessutom inte av så bra kvalitet, eftersom jag använde kameran i jobbmobilen för att plåta.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
nordstedt
Turbo-Poster
Posts: 746
Joined: 2005-08-28 16:57:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kävlinge
Contact:

#30 Post by nordstedt »

Jag tackar för bilden fridsten :D Det såg ju helt ok ut :D

//nordstedt
Förr Indischrott Porsche 924 N/A -83
Nu BMW 525i 24V -91
BMW 2000NK -70
BMW 518i -87

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users