Page 1 of 25

931 '79 | a GT tribute | såld

Posted: 2007-04-21 17:43:00
by notetoself


2011-04-11 - SÅLD




Version 2.5 - nuvarande utförande kan ses på sidan 21. Besiktad och körbar.

Version 2.0 - börjar på sidan 11.

Version 1.0 - resultatet kan ses på sida 9.




------------------------------------------------------------------------------
Jaha. Då var det dags.

Bakgrund:
------------
Igår åkte jag och till Avve (här på forumet) och hämtade en 931:a från '79.
En bil med sina fördelar och sina nackdelar.


Nackdelar:
------------
Känt fel 1:
Tidigare ägare hade tröttnat på bilen efter närkontakt med ett rådjur (ej Avve).

Känt fel 2:
Den ryker vitt. Topplockspackning medföljde.

Allmänt trist:
Halvsunkig inredning.


Fördelar:
----------
Till både min och Avves förvåning så visade det sig (i dokumentationen) att växellådan var renoverad '04, och bilen har inte gått många mil sen dess. Detta var extremt välkommet då detta var något som oroade mig eftersom Getrag-lådorna kommer med dålig synkring på 2:an som orginal.

Turbo var renoverad.

Mycket tråk-jobb åtgärdat såsom bromsar, avgas mm.


Första dagen med bilen:
----------------------------
Så idag hade vi vår första dag tillsammans i garaget.

Jag gillar inte trasiga saker. Så det första jag gjorde var att rycka väck allt som var skadat efter krocken.

Topplockspackningen är det projekt som pågår just nu. Demontering är avklarad och skall återmontera imorgon. Var lite orolig för att kanske toppen var sprucken, men efter att plockat av den så kunde jag inte hitta några synliga åtminstonde. Om det är det som är problemet så är de isf inuti.


Imorgon:
-----------
Återmontering av topp, samt börja titta på förändringar/förbättringar.


Mål med bilen:
-----------------
Här vill jag inte skriva för mkt, eftersom planer tenderar att ändras på vägen; MEN.

Det kommer inte bli en orginalbil. Porsche är som de flesta motorcyklar - halvfabrikat. De är gjorda för att customizeras. Sen tycker jag det är trist med orginal, även om jag uppskattar en orginal i mint.

Vidare är jag ingen putsfjolla - jag är en mekgrabb. :wink:
Fri tolkning.

Det jag vet kommer ske i första skedet är följande:
- åtgärda alla kända fel, så att den blir körbar och besiktad.
- ny inredning. Det ska vara fräscht på kontoret! Ej orginal.
- en del maskinella förändringar och rationaliseringar.
- ny färg.

Posted: 2007-04-21 17:49:45
by Maxx
Varför inte behålla bilen i den tvåtonslack den har nu? Den är sååå snygg med den lack den har nu.

Posted: 2007-04-21 17:51:14
by notetoself
Maxx wrote:Varför inte behålla bilen i den tvåtonslack den har nu? Den är sååå snygg med den lack den har nu.
För att jag inte håller med dig :wink:

Och så eftersom det inte ska bli någon orginalbil så hör det väl till typ.

Den här bilen kommer att bli min "leksak", dvs en bil att härja ganska fritt med.

Posted: 2007-04-21 18:01:17
by broberg
Välkommen tillbaka btw ;)

och lycka till med nya leksaken!

o eftersom skärmarna är skadade så är det ju bara bygga om till carrera gt stuk ;)

Posted: 2007-04-21 18:06:21
by Maxx
Turbo-Puh wrote:
Maxx wrote:Varför inte behålla bilen i den tvåtonslack den har nu? Den är sååå snygg med den lack den har nu.
För att jag inte håller med dig :wink:
Va?! :shock: Jag som har så god smak ... :wink: Men det är din bil så naturligtvis gör du som du vill. :)
Turbo-Puh wrote:Och så eftersom det inte ska bli någon orginalbil så hör det väl till typ.

Den här bilen kommer att bli min "leksak", dvs en bil att härja ganska fritt med.
Kanske bara av nostalgiska skäl jag vill se den i orginallack. Känner en tidigare ägare till bilen. Ska bli kul att se vad det blir av den i dina händer. :D

Att växellådan är renoverad förvånar mig inte då den redan i början av 90-talet led av slitna synkringar.

Posted: 2007-04-21 18:15:18
by patand
Lacka inte om! Den är SÅÅÅÅ snygg med dubbelfärgen som är nu! :shock:

Fast du gör ju som du vill förståss...

Snabbt jobbat förresten, du har hunnit mycket på en dag! :D

Förresten, stoppa gärna en strumpa eller något i turbons avgassida också... inte bara på trycksidan som det kan ramla ner grejer... ;)

Ska bli kul att se dig få fart på denna! 931or är mycket trevliga bilar och inte så vanliga heller!

Posted: 2007-04-21 18:22:22
by Pehr Johnsson
Jag håller med Pantand. Två-färgs lacken på 924 är helgrym.

Lycka till med bilen!!

Posted: 2007-04-21 18:59:04
by notetoself
broberg wrote:Välkommen tillbaka btw ;)

och lycka till med nya leksaken!

o eftersom skärmarna är skadade så är det ju bara bygga om till carrera gt stuk ;)
Tack broberg. Good to see you too!

Nejnejnej. CGT = plast, och plast är tråkigt. Men visst är CGT hur fet som helst; Men det är inte värt jobbet. Håller på och plastar en ny sadel till en gammal Kawa som ska bli caféräser. Det räcker. Fast å andra sidan vet man aldrig vad som händer.

patand wrote: Förresten, stoppa gärna en strumpa eller något i turbons avgassida också... inte bara på trycksidan som det kan ramla ner grejer... Wink
Ah, det hade jag missat att jag glömt(?)! Talar du av egen erfarenhet!?


Shit vad alla diggar den fägen då! Själv tycker jag den är sådääääär. Men det är klart; Om man lackerar om de delar som är lite sunkiga och låter polermaskinen gå loss på resten kanske det kan bil hyffsat.

Vi säger såhär grabbar; Jag lovar att tvätta och polera upp bilen - bara för att se - innan jag bestämmer mig. Ok!?

Jag lovar dock inget mer än att överväga! :wink:

Posted: 2007-04-21 19:10:42
by patand
Turbo-Puh wrote:Nejnejnej. CGT = plast, och plast är tråkigt. Men visst är CGT hur fet som helst; Men det är inte värt jobbet.
Det går ju att köpa färdiga delar som bara är att hänga dit! :) Fast då är det ju en kostnad istället iof. Men 944 skärmar fram kan man ju köra på plåtskärmar från någon skrotad 944 t.ex.
Turbo-Puh wrote:Ah, det hade jag missat att jag glömt(?)! Talar du av egen erfarenhet!?
Ja av egen erfarenhet dvs jag sätter alltid något i hålen när jag tar bort saker på motorn. Har därför aldrig tappat ner något! :)
Turbo-Puh wrote:Vi säger såhär grabbar; Jag lovar att tvätta och polera upp bilen - bara för att se - innan jag bestämmer mig. Ok!?

Jag lovar dock inget mer än att överväga! :wink:
Deal! :D

Posted: 2007-04-21 20:49:32
by notetoself
Saken är den att lacken är sådär. Har en del skador. Så blir det omlackering så blir det nog ny kulör.

Posted: 2007-04-21 20:51:15
by Pehr Johnsson
Mörkgrå-metallic nertil och ljusgrå Metallic upptill? ;)

Posted: 2007-04-21 20:58:48
by notetoself
NineFourFour wrote:Mörkgrå-metallic nertil och ljusgrå Metallic upptill? ;)
Haha... Det var kul! Den färgkombinationen är väl inte helt ovanlig?

Posted: 2007-04-22 19:30:27
by notetoself
Uppdatering.

Ny dag i garaget. Har monterat tillbaka toppen. Div småplock men eftersom jag hade ny rem men ingen spännrulle så la jag av för dagen. Lika bra att byta den också när man ändå är igång.

Posted: 2007-04-23 16:59:52
by Cédric
Planade du toppen innan du satte tillbaka den ?

Posted: 2007-04-23 20:52:41
by notetoself
Cédric wrote:Planade du toppen innan du satte tillbaka den ?
Nej.


Uppdatering 2006-04-23

Inga bilder idag. Inte mkt att se.

Motorn är nu helt ihopplockad och provstartad. Allt verkar ok, dock tycker jag mig ana att den ryker en aning blått. OM den gör det, så är det troligtvis från ventiltätningar. Får återkomma efter provkörning. Fast man är ju sjukt paranoid efter ett toppackningsbyte. Hade en bil rykt så lite som den gjorde hade man ju aldrig reagerat... Det är nästan garanterat inte turbon i alla fall. Den byttes (senast) 2005, och bilen har inte gått många mil sen dess.


Beställt:
- sportstolar
- framskärm

Hämtat:
- några olika rattar

Har tittat på:
- div klädslar till dörrsidor mm.

Imorgon:
- ska jag hämta främre stötfångaren + lite annat.