931 '79 | a GT tribute | såld
Posted: 2007-04-21 17:43:00
2011-04-11 - SÅLD
Version 2.5 - nuvarande utförande kan ses på sidan 21. Besiktad och körbar.
Version 2.0 - börjar på sidan 11.
Version 1.0 - resultatet kan ses på sida 9.
------------------------------------------------------------------------------
Jaha. Då var det dags.
Bakgrund:
------------
Igår åkte jag och till Avve (här på forumet) och hämtade en 931:a från '79.
En bil med sina fördelar och sina nackdelar.
Nackdelar:
------------
Känt fel 1:
Tidigare ägare hade tröttnat på bilen efter närkontakt med ett rådjur (ej Avve).
Känt fel 2:
Den ryker vitt. Topplockspackning medföljde.
Allmänt trist:
Halvsunkig inredning.
Fördelar:
----------
Till både min och Avves förvåning så visade det sig (i dokumentationen) att växellådan var renoverad '04, och bilen har inte gått många mil sen dess. Detta var extremt välkommet då detta var något som oroade mig eftersom Getrag-lådorna kommer med dålig synkring på 2:an som orginal.
Turbo var renoverad.
Mycket tråk-jobb åtgärdat såsom bromsar, avgas mm.
Första dagen med bilen:
----------------------------
Så idag hade vi vår första dag tillsammans i garaget.
Jag gillar inte trasiga saker. Så det första jag gjorde var att rycka väck allt som var skadat efter krocken.
Topplockspackningen är det projekt som pågår just nu. Demontering är avklarad och skall återmontera imorgon. Var lite orolig för att kanske toppen var sprucken, men efter att plockat av den så kunde jag inte hitta några synliga åtminstonde. Om det är det som är problemet så är de isf inuti.
Imorgon:
-----------
Återmontering av topp, samt börja titta på förändringar/förbättringar.
Mål med bilen:
-----------------
Här vill jag inte skriva för mkt, eftersom planer tenderar att ändras på vägen; MEN.
Det kommer inte bli en orginalbil. Porsche är som de flesta motorcyklar - halvfabrikat. De är gjorda för att customizeras. Sen tycker jag det är trist med orginal, även om jag uppskattar en orginal i mint.
Vidare är jag ingen putsfjolla - jag är en mekgrabb.
Fri tolkning.
Det jag vet kommer ske i första skedet är följande:
- åtgärda alla kända fel, så att den blir körbar och besiktad.
- ny inredning. Det ska vara fräscht på kontoret! Ej orginal.
- en del maskinella förändringar och rationaliseringar.
- ny färg.