931 '79 | a GT tribute | såld

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#46 Post by notetoself »

Uppdatering 2007-05-08:

Det händer saker i garaget; Oroa er inte.

Men de senaste två dagarna har jag stått och knackat plåt - känns knappast värt att publicera här. Men jag kan dock meddela att det endast är två mm kvar tills frontplåten stämmer med framskärmen, men de där två mm:rarna verkar vara extremt svåra att hitta.

Vidare pågår det en del - än så länge - hemliga :!: projekt och inköp. Som jag sagt tidigare, Porsche är ett halvfabrikat...

Det pågår även lite "i-mån-av-tid"-aktiviteter som att sy växelspaksdamask i samma tyg som dörrsidorna, klä om panelerna bak, fd baksäte mm.
Last edited by notetoself on 2007-05-08 08:20:45, edited 1 time in total.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#47 Post by Pehr Johnsson »

Fanns alla planerna när du köpte 931:an eller har projektet växt efterhand?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#48 Post by notetoself »

NineFourFour wrote:Fanns alla planerna när du köpte 931:an eller har projektet växt efterhand?
Haha, bra fråga. Man har väl alltid en plan men man måste ju vara flexibel. Efter att ha vant mig vid färgkombinationen så la jag t.ex. ner omlackering.

Men vissa saker visste jag ju givetvis om att jag mer eller mindre var tvungen att göra - t.ex. byta stolar och topplockspackning.

Så jag har nog tyvärr inget bra svar på detta. Vissa saker hade jag klart för mig innan, andra har växt fram under skruvandets gång.

Varför undrade du?
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#49 Post by Peedster »

Väldigt läckra dörrsidor!! :)

Jag är helt inne nu på att göra samma sak då mina har blivit utsatta för en ful högtalarinstallation längre bak i tiden...

Men hur gjorde du där själva "skinnet/vinylen" börjar mot tyget? Det sitter ju fast värmt där ser det ut som? Pillade du försiktigt bort vinylen oxå eller skarvade du snyggt bara med mockan?

Gärna närbild på det partiet om du har!

Mvh peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#50 Post by notetoself »

Peedster wrote:Väldigt läckra dörrsidor!! :)

Men hur gjorde du där själva "skinnet/vinylen" börjar mot tyget? Det sitter ju fast värmt där ser det ut som? Pillade du försiktigt bort vinylen oxå eller skarvade du snyggt bara med mockan?

Gärna närbild på det partiet om du har!

Mvh peter
Jag lät vinylen sitta... Tog bara bort tyget. Sen tog jag och häftade fast tyget så tight mot vinylen jag kunde och vek tillbaka. Det är sjukt svårt att förklara, men man kan säga att tyget låg över vinylen när jag häftade. För att få tyget att följa fördjupningen vid dörrfacket använde jag spraylim. Man måste jobba en del med tummen eftersom det vill vecka sig pga fördjupningen där.

Annars ligger tyget löst på sidan. Inte limmat alltså. Sen viker man tyget över kanterna, sätter fast det (sträckt) med klädnypor runt hela. Sen lossar man dem, typ 2-3 st i taget limmar med spraylim och häftar fast. Lämpligtvis börjar man på raksträckor där tyget inte vill vecka sig.

Jag är ingen syslöjdslärare men jag lyckades klä om båda utan ett enda veck - så det är något de flesta bör klara.

Ska försöka ta bilder imorgon!
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#51 Post by Peedster »

Okej, då förstår jag lite mer iaf!

Men ligger häftningarna precis i kant mot vinyen så de inte syns då?

Ta gärna bilder när du har tid :)

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#52 Post by notetoself »

Peedster wrote: Men ligger häftningarna precis i kant mot vinyen så de inte syns då?

Ta gärna bilder när du har tid :)
Förlåt! Jag är en dålig människa. Jag har glömt. Sorry! Skall fixa!

Ja, alltså - häftorna syns inte eftersom jag vikt tillbaka tyget ÖVER häftorna... Men ja, de sitter snornära själva vinkeln vinyl/dörrsida.

En note man kan göra är att högst upp dvs mot "vinylen" så använde jag toklånga häftor, typ 14 mm och böjde de på baksidan för att det skulle sitta max.

På baksidan däremot så använde jag riktigt korta - som porsche orginal, typ 3 mm. Annars hade de gått igenom alcantaran.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#53 Post by notetoself »

Peedster wrote:
Gärna närbild på det partiet om du har!
Ursäkta dröjsmålet. Det är som vi brukar säga - det tog jävligt lång tid, men så blev det inte så bra heller. Och då syftar jag på bilderna. Inget macro-läge på kameran tyvärr.

Menmen. Ring om du undrar något mer 0706-174775.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#54 Post by Peedster »

Fint tack för infon!

Nu har jag varit iväg och köpt mockaimitation för 104kr/löpm. var riktigt billigt tyckte jag!

Nu har jag gjort klart första moddningen vilken är mittarmstödet! Det blev jäkligt fräscht och nu ska jag fixa med dörrsidorna en annan dag.

Det där spraylimmet, var köper man sådant? Hon i tygshoppen visste inte heller.

Mvh peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#55 Post by Pehr Johnsson »

Spraylim har jag köpt på Panduro Hobby, tror det var en 3M produkt.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#56 Post by Karl Birgander »

Kontaktlim på spray finns på clas ohlson och då säkerliget massor med fler affärer.
Bilstereo butiker har också, men brukar kunna ta mer betalt.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#57 Post by Maxx »

Finns lite olika "fästgrader" på spraylim. Allt från "sitter stenhårt så fort ytorna nuddar varandra" till fäste liknade post-it:s. Kan vara smidigt om man har chansen att lossa lite och flytta innan det härdar helt, men det får ju gärna sitta kvar dagen efter också. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#58 Post by notetoself »

Maxx wrote:Finns lite olika "fästgrader" på spraylim. Allt från "sitter stenhårt så fort ytorna nuddar varandra" till fäste liknade post-it:s. Kan vara smidigt om man har chansen att lossa lite och flytta innan det härdar helt, men det får ju gärna sitta kvar dagen efter också. :wink:
Ja, det var nog den största bristen med mitt kände jag. Man fick bara en chans... :roll:

Jag inhandlade på micro.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#59 Post by notetoself »

Uppdatering 2007-06-10:

Ja, det har hänt nästan ingenting sen sist. Detta för att jag väntat på delar... Detta har varit ganska frustrerande, men å andra sidan har man fått gjort en del annat som att åka lite hoj och grejja med huset.
Inget ont som inte har något gott med sig så att säga.

Hur som helst så passerades en milstolpe häromdagen då framlamporna från PEFA kom. Det paketet har åkt ganska många mil mer än vad som egentligen behövdes tack vare problem med DHL.

Hursomhelst så är det ju inte riktigt bolt on, så nu börjar mecket med att så prylarna att passa.

Är dock på jakt efter en kompressor. Måste snart ha en för att komma vidare. Tänkte finansiera den (för mitt samvete) genom att göra lackeringarna själv. Bilen har ju ganska många färger idag tack vare delar från skroten... :roll:

Dock väntar jag ff på en del motordelar, men nu har jag (nog) delar för att kunna besikta när de är på plats så det är dags att ta tag i bilen igen!


/Mattisen
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#60 Post by notetoself »

Uppdatering 2007-07-13:

Idag var det äntligen semesterpremiär med tok-mek som följd! I min euforiska lycka över att vara ledig och ha tid att meka så glömde jag bort att det var fredag den 13:e... :evil:

Dagens projekt var att byta ventiltätningar utan att lyfta toppen. Alltså genom att trycksätta cylindern och med hemmamekat verktyg i form av omvänd ventilfjäderkompressor för montering.


Allt gick bra tills jag skulle montera tillbaka kamaxeln... Suck.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users