968-95 Smiskaren

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#511 Post by StefanQ »

Kul men synd att vi inte kör samtidigt! Du lär väl höra mig när du kliver ur bilen...;-)...

Jo, det sitter bara en race-kat där det förr satt en himla massa effektdämpande saker som en gigantisk katalysator och en mellandämpare med en stor strypning i...bakåt är det en friflödes titandämpare som inte dämpar speciellt mkt om jag skall vara ärlig. Men jag har byggt en extradämpare som jag sätter efter titandämparen och då är jag ok på Gelleråsen och på Mantorp. Men bara precis...om det är "ljuddag" på Mantorp är det ingen idé att åka dit...

Har faktiskt inga resonanser alls, men det är bara ren tur...den låter faktiskt riktigt bra. Har fått väldigt många kommentarer på det, ett vasst rejsigt ljud. Tror att min merge-collector bidrar till det också då 4-1 brukar låta lite vassare än 4-2-1. Den roligaste kommentaren var från Jochen på Frozenspeed, han är professionell fotograf och tar kort på Nürburgring, och han undrade vilken bil jag ville kolla på fotografier av och jag sade en vit 968 och hans spontana kommentar var: -"Ah, the looouuud one!"
1-0 till Smiskaren...;-)...!
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#512 Post by Maxx »

StefanQ wrote:Kul men synd att vi inte kör samtidigt! Du lär väl höra mig när du kliver ur bilen...;-)...

Jo, det sitter bara en race-kat där det förr satt en himla massa effektdämpande saker som en gigantisk katalysator och en mellandämpare med en stor strykning i...bakåt är det en friflödes titandämpare som inte dämpar speciellt mkt om jag skall vara ärlig. Men jag har byggt en extradämpare som jag sätter efter titandämparen och då är jag ok på Gelleråsen och på Mantorp. Men bara precis...om det är "ljuddag" på Mantorp är det ingen idé att åka dit...

Har faktiskt inga resonanser alls, men det är bara ren tur...den låter faktiskt riktigt bra. Har fått väldigt många kommentarer på det, ett vasst rejsigt ljud. Tror att min merge-collector bidrar till det också då 4-1 brukar låta lite vassare än 4-2-1. Den roligaste kommentaren var från Jochen på Frozenspeed, han är professionell fotograf och tar kort på Nürburgring, och han undrade vilken bil jag ville kolla på fotografier av och jag sade en vit 968 och hans spontana kommentar var: -"Ah, the looouuud one!"
1-0 till Smiskaren...;-)...!
Hehe ... Han lär väl höra en och annan bil om dagarna. :mrgreen:

Jag vill ersätta delarna från katalysatorn och bakåt (minst), men är mest ute efter lite "mulligare" ljud. Original så låter en 968 inte särskilt sportigt på låga varv. Är lite orolig över att få jobbiga resonanser vid t ex motorvägsfart, det blir ju lagom kul om jag har tänkt att köra en lite längre sträcka (vilket jag vill kunna göra med bilen). Eller om bilen blir för högljudd för att få köra på banmöten.

Vad har du för diameter på rören? Storlek på dämpare (längd, omfång)? Katalysatorn? Eller det kanske står tidigare i tråden?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#513 Post by StefanQ »

Det mesta står nog i tråden men från kollektor och bakåt är det 2 1/2 tum. Katalysatorn är från Biltema, en 100 cells race-kat, FIA godkänd. Bakre dämpare är som sagt en titandämpare jag köpte i Australien, den är från X-force. Diametern kommer jag inte ihåg men den är nog inte aktuell för dig då den låter massor...
/S
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#514 Post by StefanQ »

Ingen mer än Michael som skall till Gelleråsen med PCS i helgen?
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#515 Post by StefanQ »

IMG_9416.JPG
IMG_9462.JPG
IMG_9452.JPG
Dagen på Gelleråsen gick kanon och det blev mycket körning i och med att jag körde R2. Fick nog ihop närmre 100 varv under dagen.
Bilen gick kanon fram till jag fick depå-flagg och blev påpekad att min ljudnivå var väl hög. Det enda jag kunde göra, eftersom jag redan hade på ”Mantorpljuddämparen”, var att sluta att varva mer än till 5-5500 varv…vilket är ganska frustrerande när man har en trimmad maskin som börjar ge effekt på riktigt vid 4000 rpm… mot slutet av det sista passet så kanske jag överskred gränsen lite igen…;-)…!
Tror nog jag måste bita i det sura äpplet och fixa en ny dämpare bak, detta är ju hopplöst.
Någon som vet någon dämpare för 2½” som skall ge låga förluster men ändå vara godkänd?
Men men, det var faktiskt inte så dumt att inte gasa fullt eftersom jag istället kunde koncentrera mig på att hitta lite andra spårval. Det gav lite idéer speciellt i den kluriga start och mål kurvan.
Det var två andra 968 på plats, en svart och en gul. Kul att köra med liknande bilar men jag hade lite högre tempo så det blev inga längre körningar tillsammans.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#516 Post by J.J »

Kan rekommendera Äpple racing dämpare! bästa jag har testat iallafall.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

968-95 Smiskaren

#517 Post by Maxx »

Jag som tyckte ditt avgassystem lät helrätt! Nu hörde jag det i och för sig bara när du körde förbi i maskindepån. Jag vill ju mer eller mindre enbart ha ett liknande för "posörsyften" så om man kan få ett avgassystem att låta som ditt på låga varv (<4000 rpm) och inte vara för högljutt på högre varv (så man får köra på bana) vore det ju perfekt för mig. :)

Ledsen att jag inte han komma förbi och hälsa men jag var lite sen till uppstarten för R1-passet.

Han med den svarta 968:an, som jag för tillfället glömt namnet på, råkar faktiskt jobba på samma företag som mig. Tyckte jag hörde ett välbekant motorljud bakom mig en morgon på parkeringen utanför jobbet, och visst, där stod en svart 968 CS. :D
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#518 Post by StefanQ »

Tack J.J, jag googlade lite innan och fick faktiskt upp Apple racing som något som många är nöjda med. Dessutom så är ju priserna otroligt låga. Jag tror jag jag nästan betalade lika mycket AUS dollar för min titandämpare som Apple vill ha för sin i SEK...;-)...tror det blir en sådan. Har dom bara i stål eller finns det i rostfritt också?

Maxx, trevligt att du märkte av mig...;-)...och jo den låter gott, det är det många som kommenterat. Du skall dock veta att detta är med extradämparen jag byggde förra året för att kunna åka på mantorp. Utan den så får jag nog inte komma in på banområdet...

Kul med kollegor med bra smak...;-)...!
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#519 Post by StefanQ »

IMG_9428.JPG
IMG_9427.JPG
IMG_9426.JPG
IMG_9425.JPG
Kompisen tog några bilder på den gula CSen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#520 Post by J.J »

Tror man får dom bara i svart stål :( jag har en 2,5" slimlong bak och en liten rund dämpare i mitten på min 944 o den är rätt så tyst. Dovt ljud på låga varv men på högre ganska tyst.. Ska man ha tystare får man no hitta på nått bättre än absorbtionsdämpare.. o då stjäl det effekt.

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#521 Post by StefanQ »

bild.JPG
Jaha, då är nog säsongen över. Kanske öppen bana på Sviestad i Oktober om vädret tillåter...

Har dock kompenserat detta års begränsade körning med att köra Gokart. Bra träning för körningen, speciellt slalom...
Köpte en tidtagare för gokarten som jag dock tror funkar till bilen också...350kr på Ebay....otroligt...sätter bara sändaren på start-målrakan och sedan sätter man en mottagare på bilen/karten så får man tiden i bilen hela tiden...klart mindre krångelfaktor än GPS varianten som jag normalt kör...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#522 Post by StefanQ »

gokart.JPG
Och så här ser det ut monterat på karten. Ikväll är det körning, kul!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#523 Post by StefanQ »

968 vår (Medium).JPG
IMG_1516 (Medium).JPG
IMG_1597 (Medium).JPG
IMG_1537 (Medium).JPG
Så var bilen tillbaka från lack äntligen. Ny framstötfångare och kolfibersplitter...snyggt jobb och skönt att det tog 5 månader efter jag lämnade in bilen...slapp ha bilen i garaget hela vintern...

Men bilen kommer inte användas i år...det är ett annat projekt som skall läggas tid på istället. Jag skall bli medrattare i Team Tools Momentun Hooka Hey racing. En kraftigt moddad 944 med rörramchassie fram och bak och en trimmad 928 V8 på ca 550 hk. 1.26 på Mantorp säger väl det mesta om prestanda. Vi kommer att köra i MSLS långloppserie och första racet är i helgen. Kommer vara rejält nervös inför passet...har inte kört bilen en meter än och kommer endast få en 20 minuter på fredag för att träna. Men men, det skall väl gå bra, hoppas bara det inte regnar.
Kom gärna och kolla, bilen går inte att missa...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#524 Post by patand »

StefanQ wrote:Men bilen kommer inte användas i år...det är ett annat projekt som skall läggas tid på istället. Jag skall bli medrattare i Team Tools Momentun Hooka Hey racing. En kraftigt moddad 944 med rörramchassie fram och bak och en trimmad 928 V8 på ca 550 hk. 1.26 på Mantorp säger väl det mesta om prestanda. Vi kommer att köra i MSLS långloppserie och första racet är i helgen. Kommer vara rejält nervös inför passet...har inte kört bilen en meter än och kommer endast få en 20 minuter på fredag för att träna. Men men, det skall väl gå bra, hoppas bara det inte regnar.
Kom gärna och kolla, bilen går inte att missa...
Kul! Den bilen har jag sett mången gång på MSLS racen. I början hade de mycket problem med tillförlitligheten men det bör väl vara löst vid det här laget och när den gått har den alltid varit ruskigt snabb. Speciellt på rakorna då den bara svichade förbi vår "sega" e30 M3 som bara hade ungefär hälften av hästarna. Fast vi slog de ju oftast i totalen eftersom vår "långsamma" bil höll distansen och året ut. :)

Ta det bara lugnt i början så går det säkert bra, långlopp handlar ju främst om att hålla bilen rullandes och inte ta den sista tiondelen varje varv och riskera något. MSLS är en kul serie att köra i utan allt för mycket prestige (även om det såklart alltid handlar om att vinna...) och många trevliga människor. Inte utan att jag längtar tillbaka, kanske blir så någon gång om tid och pengar infinner sig. :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968-95 Smiskaren

#525 Post by StefanQ »

Jo snabb är det som sagt, det är växellådan och kopplingen som varit det största bekymret...plus soppaförbrukningen som är rent sagt brutal...
Kommer givetvis att köra med huvudet...något annat är inte på tal om detta första race. Jag är transportförare nu i början. Positioneringen skall ske under dom rutinerades pass. Det enda jag egentligen är oroad över är andra bilar samt att den skall hålla till det är min tur att köra. Annars blir det ett extremt anti-klimax...
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users