968-95 Smiskaren
- StefanQ
- Turbo-Poster
- Posts: 531
- Joined: 2006-11-30 20:58:44
- Contact:
Re: 968-95 Smiskaren
Och antiklimax blev det...fredagsträningen blev strulig och motorn gick sämre och sämre...vi mejade frenetiskt och till slut så gjorde vi ett startförsök på lördagen vilket bara resulterade i att vi fick ta in bilen direkt då den misstände något så fruktansvärt. Det var bara att packa ihop och åka hem...
Nu är det felsökning, vevaxelns ser ut att kasta för mycket vilket resulterade i att triggerhjulet kom på olika avstånd från vevaxelsensorn under varvet...vilket ledde till att NIRAan inte fick någon bra signal...
Allt är ett mysterium då motorn gick fint så sent i fredags på rullande landsvägen. Nu är det bara att plocka isär och försöka hitta felkällan...
Trist är väl den korta sammanfattningen...
Nu är det felsökning, vevaxelns ser ut att kasta för mycket vilket resulterade i att triggerhjulet kom på olika avstånd från vevaxelsensorn under varvet...vilket ledde till att NIRAan inte fick någon bra signal...
Allt är ett mysterium då motorn gick fint så sent i fredags på rullande landsvägen. Nu är det bara att plocka isär och försöka hitta felkällan...
Trist är väl den korta sammanfattningen...
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
32 varv på Ringen
PCS 10936
- StefanQ
- Turbo-Poster
- Posts: 531
- Joined: 2006-11-30 20:58:44
- Contact:
Re: 968-95 Smiskaren
Nu kör jag istället med Blommenhof racing och det har gått betydligt bättre, två race avklarade hittills och en andra och en fjärdeplats är facit so-far. Bilen är en M3 e36 med e46 motor. Den är väldigt snäll att köra och relativt snabb, dock är det tillförlitligheten som är överlägsen dom allra flesta. Inget verkar krångla på bilen och den tas om hand av ett bra gäng.
Eftersom jag inte mekar någonting på BMWn så finns det tid över till annat, som min egna bil till exempel...
Blev inbjuden på en bandag på Gelleråsen i Maj och det gick bra fram till tredje passet då det slog i bilen när jag bromsade, visade sig vara en sprucken främre bromsskiva så det var bara att packa ihop och åka hem. Fanns ingen bromsskiva att köpa ens på Porschecenter.
Då jag har kört med originalbromsar och varit nöjd med det fast med undantaget att det gått väldigt mycket belägg så var det dags att ta ett beslut om att köpa nya skivor och belägg eller att byta till större bromsar för att minska på slitaget och inte ligga på marginalen bromsmässigt.
Så det blev GT3 mk1 bromsar fram, hittade en som sålde komplett till 968 så det var bara att slå till. Nu kommer det ta ett tag till innan jag behöver uppgradera igen.
Men samtidigt så blev jag lite inspirerad på banan, det gick fort för många bilar och jag har väl känt att jag fortfarande inte utforskat potentialen på min motor till hundra procent. Jag tror att jag skrivit om det förr men det förr men om man tittar på min 3-liters fyra med så fin topp, vassa kammar, väldigt fint grenrör och racekat så skall det finnas mer än dom 270-280 hästar som den är på idag. Alltså är det dags att ta tag i insuget och motorstyrningen. Om det som dom fått ut i USA stämmer så är det 50-70 hästar att hämta på att gå till indivuella spjällhus och avstämda insugslängder. Känns som en no-brainer.
Sagt som gjort så har jag köpt fyra E46 M3 spjällhus, ett S2 insug att såga sönder samt börja dra i motorstyrningskontakter.
Så till våren hoppas jag på att kunna rapportera om 300 drivhjulshästar...minst!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
32 varv på Ringen
PCS 10936
- StefanQ
- Turbo-Poster
- Posts: 531
- Joined: 2006-11-30 20:58:44
- Contact:
Re: 968-95 Smiskaren
* Link system beställt
*Individuella tändspolar beställt
*Bredbandslambda beställd
*Växellådan på renovering
*Insuget har jag börjat jobba på, har bestämt vilken insugslängd jag skall ha. Har bara kapat temporärt än...
*Börjat renovera dom individuella spjällhusen
Våren är på g!
/Stefan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
32 varv på Ringen
PCS 10936
- StefanQ
- Turbo-Poster
- Posts: 531
- Joined: 2006-11-30 20:58:44
- Contact:
Re: 968-95 Smiskaren
Det finns ingen på forumet som tagit bort vevhusventilationen eller servo som kan bidra med tips?
Upptäckte även att Porsche gått upp i storlek på insugskanalerna på 968 jämfört med S2 så det blir att såga i bilens egna insug också. Hepp.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
32 varv på Ringen
PCS 10936
- jesper
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2014-07-01 07:02:00
- Bilmodell: 944 N/A 2,7l
- Årsmodell: 1989
- Location: Växjö
- Contact:
Re: 968-95 Smiskaren
Wow - vilket monster
- StefanQ
- Turbo-Poster
- Posts: 531
- Joined: 2006-11-30 20:58:44
- Contact:
Re: 968-95 Smiskaren
Något monster kommer den nog inte bli men en ännu rappare banbil tror jag det kan bli. Skall bli väldigt kul att se vad jag kan komma upp i för effekt och respons med dom indivuella spjällen, finare plenum, avstämda trattar och nytt styrsystem.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
32 varv på Ringen
PCS 10936
- jesper
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2014-07-01 07:02:00
- Bilmodell: 944 N/A 2,7l
- Årsmodell: 1989
- Location: Växjö
- Contact:
Re: 968-95 Smiskaren
Ja det ska verkligen bli spännande att få se.
- StefanQ
- Turbo-Poster
- Posts: 531
- Joined: 2006-11-30 20:58:44
- Contact:
Re: 968-95 Smiskaren
Händer inte så mkt just nu, väntar på delar och på att lådan skall bli klar. Har fixat lite pulverlack på dom rostiga växellänkagedelarna som sitter upp på växellådan och glasblästrat växellådsfästet. Alltid skönt med helt och rent...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
32 varv på Ringen
PCS 10936
- StefanQ
- Turbo-Poster
- Posts: 531
- Joined: 2006-11-30 20:58:44
- Contact:
Re: 968-95 Smiskaren
Så har tändspolarna kommit...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
32 varv på Ringen
PCS 10936
-
- Turbo-Poster
- Posts: 976
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 968-95 Smiskaren
Vilka COP köpte du? Längd? Ska nämligen också köra med coil on plug
/Björn
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- StefanQ
- Turbo-Poster
- Posts: 531
- Joined: 2006-11-30 20:58:44
- Contact:
Re: 968-95 Smiskaren
Hej Björn,
Jag köpte dessa: 06E905115E, Denso
Sitter normalt på Audi S4 och S6 samt flera andra bilar.
Med vänlig hälsning,
Stefan
Jag köpte dessa: 06E905115E, Denso
Sitter normalt på Audi S4 och S6 samt flera andra bilar.
Med vänlig hälsning,
Stefan
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
32 varv på Ringen
PCS 10936
-
- Turbo-Poster
- Posts: 976
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 968-95 Smiskaren
Tackar! Slipper jag lägga tid på att undersöka det
/Björn
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
Who is online
Users browsing this forum: No registered users