Porvette 931 | Hjärtat. CBB
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: Porvette 931 | Hjärtat. CBB
Fy satan vicket bygge du gör.
Grymt jobb
Grymt jobb
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- johan944
- Addict
- Posts: 3327
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porvette 931 | Hjärtat. CBB
Svetsandet av ramen går frammåt, inte i ett rasande tempo. Men några skarvar per gång.
Samtidigt som det arbetet görs så avverkas det även lite småjobb som har inte har gjorts tidigare. Däribland så är det byte av bussningar i bakvagnen samt rengöring av all aluminium i bakvagnen. Som synes på bilderna så är det ganska så mycket smuts att få bort...
Samtidigt som det arbetet görs så avverkas det även lite småjobb som har inte har gjorts tidigare. Däribland så är det byte av bussningar i bakvagnen samt rengöring av all aluminium i bakvagnen. Som synes på bilderna så är det ganska så mycket smuts att få bort...
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: Porvette 931 | Hjärtat. CBB
Kul att se att det går framåt.
Grymt jobbat Johan
Grymt jobbat Johan
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- johan944
- Addict
- Posts: 3327
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porvette 931 | Hjärtat. CBB
- johan944
- Addict
- Posts: 3327
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porvette 931 | Hjärtat. CBB
En 1,5 mm plåt på 1x2 meter hämtades för ett tag sen hem till garaget, tanken med den plåten var att få till den främre torpedväggen. Nu efter att ha minskat ner den litegrann så räckte den till både främre och bakre torped. Bak är tanken att det skarvas med två bitar som också kommer att få hålet för kardanen igenom sig. Den bakre torpeden kommer också att bockas i nederkant för att agera främre infästning till difussorn och bakre fäste till plangolvet.
- johan944
- Addict
- Posts: 3327
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porvette 931 | Hjärtat. CBB
Dagens arbetspass resulterade i följande. Bakre delen av ramen svetsad till 95%. Bakre torpeden. Färdig att fästas in utöver ett hål för kardanen. Bakvagnen på plats sånär som på att dom framåtgående stagen inte är infästa i den bakre torpeden.
Den bakre torpeden kommer också att fungera som främre fäste för diffusorn, samt att den ska byggas på lite uppåt och kompletteras med en plastskiva i den övre halvan av huvudbågen.
Den bakre torpeden kommer också att fungera som främre fäste för diffusorn, samt att den ska byggas på lite uppåt och kompletteras med en plastskiva i den övre halvan av huvudbågen.
- johan944
- Addict
- Posts: 3327
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porvette 931 | Hjärtat. CBB
Bakre delen av ramen är klar, typ isch iallafall. Det är fortfarande en del svetsande kvar för bakre torpeden, infästningen av bakvagnen och några rörskarvar. Men bakvagnen sitter på plats och är självbärande samt rör sig mjukt och fint i alla leden när den fjädras in och ut. Även oljetanken har fått sin plats bestämd. Det som ska lösas är hur oljeslangarna och soppaslangarna ska gå från bakre delen fram till den främre. Funderingen där är att sätta ett 2-3" rör rakt igenom kupen för att få en sluten genomföring.
Här syns det också hur pass lågt oljetanken hamnar. Det är inte bara den som hamnar lågt utom verkligen allt som väger hamnar under midjelinjen på karossen
Hämtade också upp mittdelen av plangolvet. För min del så blev det en 3 mm di-bond skiva med måtten 200x120. Skivan landar viktmässigt på ungefär 9 kilo, så med alla infästningar och sånt så landar det på ca 12 kilo färdigt. Här syns det också hur pass lite kaross det är kvar, och då är det inte ordentligt urkapat ännu.
Här syns det också hur pass lågt oljetanken hamnar. Det är inte bara den som hamnar lågt utom verkligen allt som väger hamnar under midjelinjen på karossen
Hämtade också upp mittdelen av plangolvet. För min del så blev det en 3 mm di-bond skiva med måtten 200x120. Skivan landar viktmässigt på ungefär 9 kilo, så med alla infästningar och sånt så landar det på ca 12 kilo färdigt. Här syns det också hur pass lite kaross det är kvar, och då är det inte ordentligt urkapat ännu.
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Porvette 931 | Hjärtat. CBB
Sjukt imponerande! Men hur mycket 931 kommer det vara kvar när du är klar...?
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porvette 931 | Hjärtat. CBB
Ungefär det du ser på bilden gissar jag å andra sidan när vi hämtade hem den från Göteborg en snöig dag 2005 eller va de nu va, så var det inte så mycket bil kvar.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- johan944
- Addict
- Posts: 3327
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porvette 931 | Hjärtat. CBB
Som cedric säger så är det ungefär så pass mycket som syns på bilderna som kommer att bli original porschedelar, plus typ bakljus, bakre rutram, dom små luftintagen i frontplåten och kanske ett naca luftintag i huven.
När beslutet togs att kapa ner karossen så hade den också mätts upp och det hade framkommit att ramen var ordentligt sned i fronten, rambenen skiljde ca 3 cm i höjdled och var inte heller helt raka sett ut ifrån torpedväggen.
När beslutet togs att kapa ner karossen så hade den också mätts upp och det hade framkommit att ramen var ordentligt sned i fronten, rambenen skiljde ca 3 cm i höjdled och var inte heller helt raka sett ut ifrån torpedväggen.
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Porvette 931 | Hjärtat. CBB
Ja, i ett sådant här bygge utgår man väl knappast från en fin originalbil! Kommer bli skittuff!johan944 wrote: ↑2020-06-10 08:55:45 Som cedric säger så är det ungefär så pass mycket som syns på bilderna som kommer att bli original porschedelar, plus typ bakljus, bakre rutram, dom små luftintagen i frontplåten och kanske ett naca luftintag i huven.
När beslutet togs att kapa ner karossen så hade den också mätts upp och det hade framkommit att ramen var ordentligt sned i fronten, rambenen skiljde ca 3 cm i höjdled och var inte heller helt raka sett ut ifrån torpedväggen.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
-
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2013-04-02 09:48:39
- Telefon: 0703084060
- Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
- Årsmodell: 1986
- Location: Söråker
- Contact:
Re: Porvette 931 | Hjärtat. CBB
Man kan ju bara konstatera att det är skaplig spännvidd mellan bilarna (och vad vi gör med dem) på detta forum! Allt från en orginal 924:a som ska få nytt luftfilter ända till din bil, Johan. Du är värst, fast på ett bra sätt!
/Claes
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Porvette 931 | Hjärtat. CBB
Ja, en befriande avsaknad av snobbism!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- johan944
- Addict
- Posts: 3327
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porvette 931 | Hjärtat. CBB
Tack hörrni, jag har inte som mål att vara värst på något sätt egentligen. Men visst håller jag med om att jag bygger på lite annan nivå än dom flesta andra.
Som arbetslös så får man ju lite extra tid att lägga i garaget och igår kördes det en heldag
Resultatet är att alla rören i botten nu är tillbaka på plats, främre torpeden är på plats och lite annat är på gång. Nästa som ska göras är då att tillverka röret till taket och att byta ut det ena a-stolpe röret mot ett nytt med bättre passform.
Motorn må se ut att sitta högt upp i chassiet, men som synes på bilden med oljetråget så går det precis in mellan blocket och ramen så med motorn placerad där den är i längsled så går det inte att få ner den något mer.
Som arbetslös så får man ju lite extra tid att lägga i garaget och igår kördes det en heldag
Resultatet är att alla rören i botten nu är tillbaka på plats, främre torpeden är på plats och lite annat är på gång. Nästa som ska göras är då att tillverka röret till taket och att byta ut det ena a-stolpe röret mot ett nytt med bättre passform.
Motorn må se ut att sitta högt upp i chassiet, men som synes på bilden med oljetråget så går det precis in mellan blocket och ramen så med motorn placerad där den är i längsled så går det inte att få ner den något mer.
- johan944
- Addict
- Posts: 3327
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porvette 931 | Hjärtat. CBB
i helgen så var det dags att städa i garaget...
Men det går ju inte att bara städa. Ställde in några rör i bilen för att få en uppfattning om hur dom passar in i det hela. 3 rör ska i nuläget göras om, 5 rör ska tillverkas för att bli krysning av tak och bakparti, samtidigt som det då ger lite utrymme för hjälmen som annars inte finns.
Pedalerna ska ner lite och ett rör ska in för att agera "instrumentbräda".
Har även tänkt om med designen på kryss i tak och bakparti. Nu blir det ett mer utdraget kryss som viken av vid huvudbågen.
Men det går ju inte att bara städa. Ställde in några rör i bilen för att få en uppfattning om hur dom passar in i det hela. 3 rör ska i nuläget göras om, 5 rör ska tillverkas för att bli krysning av tak och bakparti, samtidigt som det då ger lite utrymme för hjälmen som annars inte finns.
Pedalerna ska ner lite och ett rör ska in för att agera "instrumentbräda".
Har även tänkt om med designen på kryss i tak och bakparti. Nu blir det ett mer utdraget kryss som viken av vid huvudbågen.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users