951 -87 | Bewerly

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#91 Post by DLS »

Tänkte först försöka göra ett eget stag liknande det på http://rennbay.com/Power-Steering/944-P ... r-Bar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men lyckades inte hitta några balljoints i närheten av mig som var gängade åt 2 olika håll, alla var ju gängade åt samma håll. (Men det är möjligt att det kanske går att hitta på nån välsorterad butik i nån större stad alternativt hitta nått stag från nått annat bilmärke som går att anpassa för våra bilar.)
Så det slutade med att jag svetsade ihop mitt o det höll typ i en vecka o sen gick det av igen.
Men då svetsade jag ihop det igen + tillverkade en förstärkningsplatta som gjorde att staget vart avlastat o sen dess har det hållt ihop :)

Ska du köra på bråvalla eller?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#92 Post by jockes »

Maxx wrote:Finns väl en risk att Sandén har semesterstängt nu med. Borde inte närmaste Momentum eller liknande kunna plocka ihop något som är lika bra eller bättre? Och de har förhoppningsvis öppet.
Säljer Momentum till privatpersoner?
DLS wrote:Tänkte först försöka göra ett eget stag liknande det på http://rennbay.com/Power-Steering/944-P ... r-Bar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men lyckades inte hitta några balljoints i närheten av mig som var gängade åt 2 olika håll, alla var ju gängade åt samma håll. (Men det är möjligt att det kanske går att hitta på nån välsorterad butik i nån större stad alternativt hitta nått stag från nått annat bilmärke som går att anpassa för våra bilar.)
Så det slutade med att jag svetsade ihop mitt o det höll typ i en vecka o sen gick det av igen.
Men då svetsade jag ihop det igen + tillverkade en förstärkningsplatta som gjorde att staget vart avlastat o sen dess har det hållt ihop :)

Ska du köra på bråvalla eller?
Du har många fiffiga lösningar du, dock är den väl inte justerbar? :) Hittade du nån ball joint som var rättgängad, för det är den som är av?

Bråvalla blir det, men vi får se om jag får med mig bilen... Ska du dit?
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
Ratatosk
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2007-04-24 11:34:13
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Mölndal
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#93 Post by Ratatosk »

DLS wrote: Men lyckades inte hitta några balljoints i närheten av mig som var gängade åt 2 olika håll...
Leta bland dom som säljer gokartdelar, dom har sådana här till sina styrleder. Ett exempel:
http://www.kartson.se/index.php?action= ... 20Styrning" onclick="window.open(this.href);return false;
Notera att mittendelen kan måttbeställas så slipper du ifrån kapning och gängning också... :D
Dom har säkert den "felgängade" muttern också så med andra ord går det att beställa allt som behövs till detta stag härifrån. Har själv köpt liknande delar och byggt ett "mothållsstag" till växellådan för att få lite distinktare känsla i spaken...
//Björn

PCS 13251

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#94 Post by DLS »

jockes wrote: Du har många fiffiga lösningar du, dock är den väl inte justerbar? :) Hittade du nån ball joint som var rättgängad, för det är den som är av?

Bråvalla blir det, men vi får se om jag får med mig bilen... Ska du dit?
Jodå mitt stag är ju bara förstärkning av befintligt stag så det följer med när man justerar.
Men Ratatosk förslag med kartson verkar ju vettigt.

Hade velat åkt på Bråvalla men jobbar natt tyvärr.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

951 -87 | Bewerly

#95 Post by Maxx »

jockes wrote:
Maxx wrote:Finns väl en risk att Sandén har semesterstängt nu med. Borde inte närmaste Momentum eller liknande kunna plocka ihop något som är lika bra eller bättre? Och de har förhoppningsvis öppet.
Säljer Momentum till privatpersoner?
Jag hade inga problem att handla där som privatperson när jag ville ha tag på skruvar till bältesinfästningarna och då köpte jag dessutom bara två skruvar av den förpackning på tio som de var tvungna att ta hem.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#96 Post by jockes »

Ratatosk wrote: Leta bland dom som säljer gokartdelar, dom har sådana här till sina styrleder. Ett exempel:
http://www.kartson.se/index.php?action= ... 20Styrning" onclick="window.open(this.href);return false;
Notera att mittendelen kan måttbeställas så slipper du ifrån kapning och gängning också... :D
Dom har säkert den "felgängade" muttern också så med andra ord går det att beställa allt som behövs till detta stag härifrån. Har själv köpt liknande delar och byggt ett "mothållsstag" till växellådan för att få lite distinktare känsla i spaken...
Tack för tipset! :)
DLS wrote: Jodå mitt stag är ju bara förstärkning av befintligt stag så det följer med när man justerar.
Men Ratatosk förslag med kartson verkar ju vettigt.

Hade velat åkt på Bråvalla men jobbar natt tyvärr.
Synd att du jobbar, har ju inte ens sett din bil i år :(
Maxx wrote: Jag hade inga problem att handla där som privatperson när jag ville ha tag på skruvar till bältesinfästningarna och då köpte jag dessutom bara två skruvar av den förpackning på tio som de var tvungna att ta hem.
Tack för tipset, ska definitivt kolla Momentum då det bara ligger ett stenkast hemifrån.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#97 Post by jockes »

Liten update:
Servostaget är ihopsvetsat och tillbaka på bilen. Dock har jag fortfarande remtjut i ~5 sek efter uppstart.

Sen har en Gemballaläpp och en framrutedekal letat sig dit också.
Gemballa.jpg
Lite off topic
Sen har hon fått ett nytt hem också, då vi flyttat till hus med garage. Så inget gemensamt mekgarage med stökiga grannar längre, utan ett alldeles eget garage. Det är en fantastisk känsla att kunna kliva ut ifrån tvättstugan till garaget, endast iförd fillingar och foppa :D
verktygstavla.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#98 Post by jockes »

En selfie ifrån Bråvalla igår.
DSC_1980_ps_small.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#99 Post by jockes »

Var hemma sjuk ifrån jobbet idag, men i garaget orkade jag tydligen vara... :roll:

Dagens "bli kry"-arbete: Att offra lite syre för att få plats med en överskådlig mätarpanel. Tanken är att ha en 60mm laddtrycksmätare här senare och då får Uegon flytta ner under stereon, men just nu befinner jag mig i mappträsket och då blir det bra så här.

Så här blev det färdiga resultatet.
AirVentPanel.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#100 Post by jockes »

Svart mjäll när man bökar under huven i all ära, men nu ska skiten bort. Tröttnade på att få huvudet plockat av sambon så fort man lyft på locket, så åkte till Bauhaus och köpte mig en plastskrapa och fixade en sprayflaska med Lacknafta.
DSC_2013.jpg
DSC_2026.jpg
Såå skönt att ha det gjort :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#101 Post by DLS »

Snygg dildo som håller huven ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#102 Post by jockes »

DLS wrote:Snygg dildo som håller huven ;)
Tack :roll:
Kanske borde investera i nya huvdämpare...
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#103 Post by DLS »

haha jag kör med en träpinne ;)
Ja dämparna har väl gått ner i pris nu, dom kosta skjortan förut.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#104 Post by jockes »

Remtjutet som jag hade visade sig bero på att pinnbulten som håller generatorn hade gått av ...eller att muttern som håller styrservomotorn hade gängat upp sig rejält ...eller att styrservostaget, som en vän till mig nyss svetsat ihop, gått av igen.

Hur som helst så är fågelkvittret under huven ett minne blott och jag bara njuter av att bilen är hel :#cheers:
Bytte även styrservoremmen samtidigt, då jag hittade en på Biltema som passade: AVX10x950 Art. 62-950.
20140827_065105-kdcollage.jpg
Var och hämtade ett roligt paket idag också.
Tanken var från början att jag skulle använda de 2 extra spridarna jag har monterade före insuget. Detta eftersom det var det billigaste alternativet, men sambon gjorde en "tabbe" och gick och handlade en dyr jacka som hon egentligen inte behövde, så då kunde ju inte en annan vara sämre så det blev 4 bättre begagnade spridare som med marginal klarar av mitt effektmål istället 8)
DSC_2123.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#105 Post by jockes »

Testar lite launch-möjligheter:

https://www.youtube.com/watch?v=tZGu6PRxMNI" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT: Funkar inte inbäddningen av Youtube-klipp?
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users