Page 5 of 16

Re: 951 -87 | Bewerly

Posted: 2014-03-30 09:38:46
by jockes
Stämmer att det är 968 casterblock. Om det är så som du säger Tommy, kan jag då dra fast dem med bilen på pallbockar och med obelastad fjädring?

Krängaren är inköpt på Paragon products.
DSC_0918.jpg

Re: 951 -87 | Bewerly

Posted: 2014-03-30 15:38:06
by tkgb
Jag har likadana casterblock men jag kommer inte ihåg hur jag brukar göra,men det borde ju vara något bättre om man drar muttrarna när bilen står på hjulen.
Men det spelar säkert ingen större roll då vridningen blir ganska liten inne vid casterblocket.

mvh tommy

Re: 951 -87 | Bewerly

Posted: 2014-04-22 20:05:51
by jockes
Någon som vet var man snabbt kan få tag på en "halv" M14 (jam nut/half nut)? Har hittat på Ebay, men vill inte vänta så länge. Swedol och Biltema hade inga.

Re: 951 -87 | Bewerly

Posted: 2014-04-22 20:30:26
by martenheller
Missat att läsa på ett tsg men: trevliga uppgraderingar du gör :)

Re: 951 -87 | Bewerly

Posted: 2014-04-22 20:46:04
by DLS
Det är ju rätt smidigt med ebay o brukar inte ta så många dagar men en stötdämparverkstad borde ha typ forza.
Men har du tur kan det kanske finnas på nån moped/cykel verkstad också.
eller hoppa in på vw/audi försäljaren o kolla, sitter säkert på nån mera vw bil :)

Re: 951 -87 | Bewerly

Posted: 2014-04-24 21:25:07
by jockes
Tack för tipsen Johan, men jag får helt enkelt nöja mig med att invänta Ebay-beställningen.
martenheller wrote:Missat att läsa på ett tsg men: trevliga uppgraderingar du gör :)
Tack, och mer blir det. Det vore ju hemskt att gå sysslolös i garaget :lol:
DSC_1213.jpg
DET3_back.jpg

Re: 951 -87 | Bewerly

Posted: 2014-04-25 08:24:13
by DLS
Det där är piggybacken va, inte deras standalone?
Är lite sugen på deras standalone, verkar ruskigt prisvärt.

Re: 951 -87 | Bewerly

Posted: 2014-04-25 20:20:21
by jockes
Stämmer att det är deras piggyback med inbyggd 2.5 bars mapsensor; Ecumaster digital ecu tuner 3, eller DET3 som den kallas i folkmun (polskmun?).

Hur som helst, planen med detta är som följer:
1. Justera in nuvarande setup (98-oktan @ 1 bar turbotryck)
2. Styrning av mina 2 extra spridare
3. Göra iordning en grundmapp för E85 med ca 36% globalt bränsletillägg
4. Tanka E85
5. Mappa för E85 @ 1.3-1.4 bar turbotryck, inklusive cold start enrichment o.s.v.
6. Testa MAP->AFM-konvertering. Jag har egentligen inga förhoppningar om att körbarheten kommer bli bra med detta, men jag kommer ändå att prova bara för att jag kan.
7. Om MAP-konverteringen ovan inte är tillfredställande, så tänkte jag ge mig på MAF-emulering där en Ford Lightning 90mm MAF tänkt användas.
8. Testa Launch control för stripkörning.
9. Leka lite med den inbyggda laddtrycksstyrningen och se om den kan ersätta nuvarande MBC.

Sen i framtiden, om man inte går över till standalone, så får nog Joshua på Rogue Tuning göra ett custom MAF-chip för E85 med MAP-styrd tändkurva till mig som är anpassat till min setup. Men fram tills dess så vill jag pilla, tweaka, lära mig och göra mina egna lösningar. Det är ju trots allt det det handlar om när man "kör" entusiastbil :)

Re: 951 -87 | Bewerly

Posted: 2014-04-27 21:35:13
by jockes
Idag har det hänt lite grejer i garaget :D

* Bråkat färdigt med höger casterblock som inte ville passa i sina infästningar, vilket ledde till att jag även fick klart höger hjulhus.
* Roterat generatorhuset för att få plats med främre krängaren.
* Monterat främre krängningshämmaren.
* Snyggat till de gamla överfallen och monterat ihop droplinks till bakre krängaren.
* Monterat bakre krängaren.
* Gett bromssköldarna lite ny färg.
* Kopplat in DME och KLR.
* Fyllt på lite ny olja.
* ...och bäst av allt: fått ner henne ifrån pallbockarna.
DSC_1253.jpg
DSC_1250.jpg
DSC_1246.jpg
DSC_1257.jpg
DSC_1254.jpg
Kvar att göra:
* Byta oljefilter
* Byta ut toppmuttrarna till en låg variant på stötdämparna
* Hjulinställning

Sen kvällens fråga:
Någon som vet vad detta är för spridare? Finns varken nummer eller namn på dem.
DSC_1255.jpg

Re: 951 -87 | Bewerly

Posted: 2014-06-19 06:58:51
by jockes
Då går bilen rakt igen :)
Tack joly för utlåning av excenterverktyget!

Dock ville jag ha mer camber bak, men mer än så här fick inte killen som gjorde det till det. Hans förslag var att fila upp hålen i svärden för att kunna ta ut mer camber. Har för mig att jag hört om folk som plockat ut upp emot -2,5 grader bak, men jag kanske missminner?

Re: 951 -87 | Bewerly

Posted: 2014-06-19 09:34:53
by toyrace
Fel av hjulinställaren!
3,5grader är inga problem utan att fila något. jag kör själv med 3,2 för tillfället.
/ Stig

Re: 951 -87 | Bewerly

Posted: 2014-06-19 13:15:12
by jockes
toyrace wrote:Fel av hjulinställaren!
3,5grader är inga problem utan att fila något. jag kör själv med 3,2 för tillfället.
/ Stig
Det skulle inte förvåna mig, då jag fick tala om för honom hur man ställer caster fram när han sa att det inte gick.

951 -87 | Bewerly

Posted: 2014-06-19 15:02:28
by Maxx
jockes wrote:Dock ville jag ha mer camber bak, men mer än så här fick inte killen som gjorde det till det. Hans förslag var att fila upp hålen i svärden för att kunna ta ut mer camber. Har för mig att jag hört om folk som plockat ut upp emot -2,5 grader bak, men jag kanske missminner?
Jag hade det omvända problemet förra säsongen, jag ville ha mindre camber bak, jag ville ha 2,0 grader. Hjulinställaren sa att det gick att få till (och han jobbar med Porsche så jag litar på honom) så det fick bli 2,3 grader. :) (Att jag sen inte blev nöjd med hur vinklarna funkade är mitt eget fel.;))

Jag funderar på om det kan bero på ridehight? Min bil är relativt låg.

Re: 951 -87 | Bewerly

Posted: 2014-06-19 22:49:28
by Erol
Maxx wrote:Jag funderar på om det kan bero på ridehight? Min bil är relativt låg.
Japp, det påverkar. Ju mer du sänker bilen, desto mer camber får du.


/ Erol

951 -87 | Bewerly

Posted: 2014-06-20 00:40:44
by Maxx
Erol wrote:
Maxx wrote:Jag funderar på om det kan bero på ridehight? Min bil är relativt låg.
Japp, det påverkar. Ju mer du sänker bilen, desto mer camber får du.


/ Erol
Visst måste det väl bli så?

Så spannet man kan justera inom, på svärdet, beror på hur låg bilen är.
Hög bil = Svårt att få till mycket negativ camber.
Låg bil = Svårt att få till lite negativ camber.