Idag skulle jag varit med på warmupen på Kinnekulle, men det var för mycket för att stressa ihop det och jag har ändå inte fått tillbaka grejor från blästring/lack ännu.
Jag behövde få bort rosten från några fästen och tänkte först försöka med nån syra-lösning med testade istället elektrolys. Testade först med lite bakpulver men det gav ingen krydda då det inte är så mycket bikarbonat i det längre, men en näve tö-salt fick ordentlig fart på det. Till nästa gång behöver jag skaffa bättre tråd än svetstråd, som inte höll så länge eller för lite högre ström.
efter nån timme, glömde ta bilder på det senare men resultatet blev ok med hänsyn till arbetsinsatsen.
Växellådsfästet blev helt ok
Efter tvätten syntes det att det läckt från de utgående axlarna så där blev det nya packboxar.
Det var kanske inte så konstigt att det kommit ut mycket olja från avluftningen då det måste ha varit rejält överfyllt, för när jag öppnade påfyllningspluggen kom det ändå ut mycket olja redan där. Jag gjorde ett oljebyte och det blev med Biltemas 80/90-olja.
Det blev en rejäl rengöring och uppfräschning av allt med bränslesystemet och lite färg på tanken och nytt bränslefilter mm när allt ändå var nere och åtkomligt, konstigt nog var det inte skräp av något slag i tanken eller på/vid silen i botten. Jag bytte även alla gummin som håller i bensinpumpen och bensinfiltret och lade rejäl möda på att hänga upp/fast slangar/ rör/ kablage.
Och det var betydligt mycket lättare att få tanken på plats igen, det man ska tänka på är att det är väldigt lite marginal i sidled och det blir lätt byrålådseffekt när man ska skjuta in- och upp tanken på plats, men det är en överdrift att säga att den bara-gled-in-på-plats av sig själv.
växellådan däremot behövde det inte trixas med alls, den trillade nästa dit av sig själv när jag inte hade reservhjulsbaljan att slåss med. Och varför köpte jag inte en AC domkraft för 25 år sedan? Det är så smidigt med en sån höglyftande i garaget.
Nu tror jag bakomvarande bil kommer att se bakänden på växellådan då även nedre kanten är trimmad lite för att få en snygg linje nertill där bak.
Bättre bilde på det med stötfångaren på plats kommer.
Bara resten kvar nu
så fort långtidsprognosen visar hyfsat väder så bokar jag in mig på en test-/trackday på Mantorp eller Sviestad.