Page 4 of 28

Re: vattenläckage/mappning

Posted: 2009-07-29 00:04:09
by emm
Joakim.S wrote:det bör utföras med torra vägbanor då bilen blir lite lynnig vid 1,5bar,
hahaha, grattis, årets citat!
Kul att det börjar hända grejer på rätt väg, kul att läsa om ditt projekt!

Posted: 2009-07-29 01:47:30
by patand
Trevlig läsning Jocke! Det går ju framåt! :D

Hehe, förstår att det blir lite lynnigt betende vid 1,5 bar.. satan vad det måste trycka på i baken då! :D

Posted: 2009-07-29 09:03:13
by een
riktigt fränt projekt, Det är roligt med 931:or som lever och denna verkar det bli ett jä..la liv i. :D

Posted: 2009-07-29 15:49:48
by Joakim.S
Nu är det klart., ingen effektmätning men laddtrycket låg mellan 1,4-1,9bar :evil: beronde på varvtal, bilen sköt på riktigt bra tycker jag men den måste nog upp i bänk föra att kunna fintunas samt effektmätas.

Kenneth som hjälpte mig idag tyckte att vi skulle ge oss vi hade inga tendenser till spikningar men bilen gick lite fett på höga varv och då tappar man givetvis effekt, men annars gick den perfekt på 3an från 1200RPM ja jag kör så ibland man är ju inte purung och åker diesel i vanliga fall.

/Joakim

Posted: 2009-08-02 20:07:33
by patand
Kan bara intyga att bilen går bra! :D Fick en åktur och även en provtur med monstret idag när Jocke var snäll och tittade förbi hemma hos mig. Det är dj-vlar vad det drar efter 4000rpm... :D

Min 931a känns lite slöare...

Tror dock det är bra om du tar en koll på hjulvinklarna i bakvagnen som vi diskuterade Jocke. Den kändes ju inte alls stabil om man säger så. Min bil känns ju tvärtom väldigt stabil även när det börjar gå riktigt fort. :)

Posted: 2009-08-02 21:37:10
by Joakim.S
patand wrote:Kan bara intyga att bilen går bra! :D Fick en åktur och även en provtur med monstret idag när Jocke var snäll och tittade förbi hemma hos mig. Det är dj-vlar vad det drar efter 4000rpm... :D

Min 931a känns lite slöare...

Tror dock det är bra om du tar en koll på hjulvinklarna i bakvagnen som vi diskuterade Jocke. Den kändes ju inte alls stabil om man säger så. Min bil känns ju tvärtom väldigt stabil även när det börjar gå riktigt fort. :)
Jag har verligen tänkt över det där med bakvagnen men jag tänker nog behålla vinklarna :wink:

Det kan vara bra att ha något att skylla på när det inte går så fort trots att motorn pinnar på.


Nej skämt åtsido en liten översyn vore på sin plats nu känns dom lite extra med 35 profilsdäcken och en stol som sitter i fyra punkter.


Jag tror att kan jag få mitt chassie att llikna ditt så kommer jag nog att kunna hänga med i slalombanan tyvärr så måste jag nog träna för att hänga med på ex Sviesta.

/Joakim

Posted: 2009-08-04 21:40:22
by patand
Joakim.S wrote:Jag tror att kan jag få mitt chassie att llikna ditt så kommer jag nog att kunna hänga med i slalombanan tyvärr så måste jag nog träna för att hänga med på ex Sviesta.
Får du till chassiet så det blir som i min bil så lär jag inte hänga med varken i slalombanan eller på Sviesta... numera är det ju en ganska lång raka på Sviestad (de har tagit bort den artificiella chikanen på baksidan) och där lär du väl ta ett par sekunder per varv... :)

Dessutom är du ju inte dålig på att ratta heller fick man ju se på Såtenäs när du dels körde oväntat snabbt med traktorn och dels var oroväckande nära min tid i slalombanan när du lånade min bil. :d=:

Posted: 2009-08-05 15:33:16
by Cédric
Jag köpte ett toe-justerarverktyg från PC som du kan låna om du kommer och hämtar det, det verkar ju vara något du behöver :)

Posted: 2009-08-05 18:11:08
by Joakim.S
Cédric wrote:Jag köpte ett toe-justerarverktyg från PC som du kan låna om du kommer och hämtar det, det verkar ju vara något du behöver :)
Låter perfekt, jag hör av mig någon dag innan det är dags att justera,

Jag funderar på att kugga om stavarna och kanske väga innan vinklarna ordnas till, min bil var 5-6cm högre än patands och så kan det ju inte vara.

/Joakim

Posted: 2009-08-05 22:28:37
by patand
Joakim.S wrote:min bil var 5-6cm högre än patands och så kan det ju inte vara.
Men hallå! Någon fördel måste jag väl få ha kvar om jag ska kunna matcha ditt ekipage! Du borde nog ha kvar både höjden och de spännande hjulvinklarna om man ska ha en chans... ;)

Posted: 2010-01-17 21:34:07
by Joakim.S
Ja då var det dags för lite vintermek, jag kom över ett par Ferrrari bromsar fram.

Det blir givetvis lite motormek + eventuellt andra hemliga uppdateringar

/Joakim

Posted: 2010-01-18 09:52:40
by Cédric
Kul att det är lite liv i garaget (till skillnad från mitt för tillfället långsamtgående bilas), jag tänkte faktiskt lyfta tråden idag för att se hur det går, men det verkar du ha skött galant:). hur blir det med finmappning, ska motorn in igen eller är du nöjd?

Posted: 2010-01-18 12:13:08
by gurra
Bromsarna känns som en välbehövlig uppgradering du som har lite mer effekt original :)

Är det original grenrör? Ser ut som att det finns en rejäl påse effekt att hämta där.

Posted: 2010-01-18 12:23:20
by patand
Kul med ferrari bromsar på en porsche! Inte direkt vad man väntar sig! :D
gurra wrote:Är det original grenrör? Ser ut som att det finns en rejäl påse effekt att hämta där.
Så vitt jag förstått av Jocke så har han flödestestat grenröret (eller mätt mottrycket iaf) och kommit fram till att det är förvånandsvärt bra.

Rätta mig om jag har fel Jocke! :)

Posted: 2010-01-18 17:17:37
by Joakim.S
Cédric wrote:Kul att det är lite liv i garaget (till skillnad från mitt för tillfället långsamtgående bilas), jag tänkte faktiskt lyfta tråden idag för att se hur det går, men det verkar du ha skött galant:). hur blir det med finmappning, ska motorn in igen eller är du nöjd?
Ja motorn skall finmappas den gick fett och laddtrycket var inte stabilt, sen får jag se om jag passar på att prova något annat :wink:
jag var inte nöjd efter boxbytet det känns som att det blivit något fel vid konverteringen av mapparna från dos till windows programvara. Det är då ypperligt att bromsa motom i en repeterbar bromsbänk för att se om jag bara blev väldigt fort van vid effekten eller att den tappat effekt vid bytet.


patand Skrivet: 2010-01-18 13:23:20 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Kul med ferrari bromsar på en porsche! Inte direkt vad man väntar sig!


Så vitt jag förstått av Jocke så har han flödestestat grenröret (eller mätt mottrycket iaf) och kommit fram till att det är förvånandsvärt bra.

Rätta mig om jag har fel Jocke!

gurra Skrivet: 2010-01-18 13:13:08 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Bromsarna känns som en välbehövlig uppgradering du som har lite mer effekt original

Är det original grenrör? Ser ut som att det finns en rejäl påse effekt att hämta där.


Du har alldeles rätt det är orginalgrenrör och det finns säkert massor att hämta men man skall vara säker på att göra något som är bättre än orginal och även få plats med turbon på orgplats.

Kan väl säga att jag började på att bygga ett rör för några år sedan men det hamnde i skroten av ovannämnda anledning.


Jag mätte mottrycket i bänken och om jag inte minns fel så hade jag 0,9bar på 1,5bar laddtryck sen så sagt säger ju inte mottrycket allt men det verkar fungera i alla fall.

Bromsarna räckte till på Mantorp, hur det nu gick till :?: men som sagt gt3 hade minst sagt bättre bromsar .


/Joakim