Page 2 of 3

Re: 924 Turbo 1979 | Nr 2

Posted: 2015-08-17 11:53:07
by patand
robinkjellstedt wrote:Ska bli kul att följa :)
Ska göra så gott jag kan för att det ska bli intressant att läsa. Är ju inte lika bra på roliga berättelser som Bobo, men försöka duger. :)
gegge wrote:En Singer 924 låter väldigt trevligt.
Visst gör det! :) Har varit sugen på det sedan jag såg Singer 911 och hade det i tankarna för 924 76:an men nu när jag kom över en 931a till så blir det ännu roligare att försöka få till ett dylikt koncept. :#944burn:

Re: 924 Turbo 1979 | Nr 2

Posted: 2015-08-18 08:31:21
by patand
Efter en kortare provtur igår kväll så konstaterades att motorn verkar gå bra förutom att den har hög tomgång.

Oljetrycksmätaren låg konstant på max, men oljetryckslampan tändes om varvet gick ner mot 1500. Ganska motsägelsefullt så jag får nog först se över både givare och mätare innan jag gör något mer åt oljetrycket.

Alla växlar fungerar och inget skrap på någon av dem (visserligen växlades det till 3-4-5 i ovanligt låg fart men det är ju 2:an som oftast skrapar)! :-)

Bromsarna tar (och ligger på mindre efter provturen) men det är rost på skivorna som gör att det pulserar/slår ganska rejält i pedalen.

Det gick bra att starta bilen direkt jag lyft av batterilddaren men när den stått någon timme efter provturen så var batteriet segt trots att det är på 90Ah(!!). Antagligen behöver batteriet bytas alltså.

Re: 924 Turbo 1979 | Nr 2

Posted: 2015-08-18 08:36:25
by [Bobo]
Kul att den rullar!
Tomgången känns spontant som något luftrelaterat.
Fråga mig inte varför jag känner mig så säker. Men ett fälgkors på tjyvluft någonstans! :D

Bobo

Re: 924 Turbo 1979 | Nr 2

Posted: 2015-08-18 14:18:06
by patand
Ja det kändes skönt att den i stort verkar frisk i motor och låda. :-)

Tack för tipset om tjuvluft, blir att se över alla slangar!

924 Turbo 1979 | Nr 2

Posted: 2015-08-29 23:01:51
by Natanael
Kul med en till turbo Patand! :) Säger som Janne, kul att den hamnar i rätt händer som kan ta hand om den. Färgkombon är ju störtskön, kult på hög nivå!

Re: 924 Turbo 1979 | Nr 2

Posted: 2015-10-21 08:16:02
by patand
Hinner ju inte göra någonting på den här stackars bilen... :( (fullt upp med annat som att t.ex bygga garage tillsammans med far (Berand) så vi har tak över huvudet åt alla 931or till vintern. :) )

Men var tvungen att flytta den när vi skulle gräva lite på tomten, batteriet som följde med bilen var rätt kasst så trots nyladdat ville bilen inte starta (jag glömde också bort att bränslepumpen har en separat knapp för att startas, men batteriet var riktigt kass också).

När jag bytte till ett bra batteri och kom igång bränslepumpen så startade bilen, som man brukar säga, på ett halvt varv! :) Motorn verkar må bra, hög tomgång när den är kall (runt 2000 varv/min) men annars låter den fint och startade som sagt på ett kick.

Hoppas det blir tid att fixa lite mer med bilen snart. :roll:

Re: 924 Turbo 1979 | Nr 2

Posted: 2015-11-14 12:17:56
by thall@tele2.se
jag har en 924 turbo -82 ljusblå som skall fä en hellackering i vinter mitt mål är att återställa den i originalskick det är instrumentbräda och fönsterhissar samt larm som inte är ok jag undrar över värdet har ägt den länge

Re: 924 Turbo 1979 | Nr 2

Posted: 2015-11-14 13:34:29
by Cédric
thall@tele2.se wrote:jag har en 924 turbo -82 ljusblå som skall fä en hellackering i vinter mitt mål är att återställa den i originalskick det är instrumentbräda och fönsterhissar samt larm som inte är ok jag undrar över värdet har ägt den länge

Gör gärna en egen biltråd, skulle gärna vilja följa renoveringen. Ang värdet på en riktigt fin orginalbil skulle jag snegla på mobile.de, Sverige är en smal marknad och ligger efter i prisuppgången. I Tyskland börjar fina bilar bli riktigt dyra.

Re: 924 Turbo 1979 | Nr 2

Posted: 2016-05-25 09:45:18
by patand
Har inte gjort något mer på denna. Men när jag flyttade den för någon vecka konstaterade jag att den läckte bensin bak vid bränslepumpen. Tänkte att det nog var en slang som blivit gammal.

Igår kröp jag in under bilen för att kolla exakt var det läckte. Det sprutade bensin direkt ut ur sidan på bränslepumpen! :shock:

Blir att köpa en ny (eller bättre begagnad) pump helt enkelt. Kanske skulle man prova en Biltemapump?

924 Turbo 1979 | Nr 2

Posted: 2016-05-25 10:22:24
by Freddie_81
Biltemas funkar bra, men låter ganska mycket..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 924 Turbo 1979 | Nr 2

Posted: 2016-05-25 10:25:36
by Karl Birgander
Jag har kört med biltema pump i många år nu.
Funkar bra, men som Freddie säger låter den lite mer.

Re: 924 Turbo 1979 | Nr 2

Posted: 2016-05-25 11:04:03
by patand
Freddie_81 wrote:Biltemas funkar bra, men låter ganska mycket..
Funderar på Biltemas 52250 som det finns monteringsats (52251) till, har läst i tråd på forumet att då får man det att passa. Men någon har även kört med 52203 och behövde bara göra en mindre modifikation.

Undrar om 52203 låter mindre, 52250 är väl en 044 kopia som kanske mest är gjord för att leverera mycket bränsle och inte så mycket komfort?

Re: 924 Turbo 1979 | Nr 2

Posted: 2016-05-25 11:06:01
by patand
Finns även Bosch pump med korrekt nummer för 1395kr på Mister-Auto, det är ju hyfsat pris iaf.

924 Turbo 1979 | Nr 2

Posted: 2016-05-25 14:14:47
by Freddie_81
Kör på Boschen, men mister-auto kan vara struliga med leveranser. Har beställt ganska mycket där ifrån sista tiden. Ett paket "kom bort" men de som de skickade istället kom på 3 dagar. En annan leverans splittades, så först kom multirem och en vecka senare styrstag fast de beställdes samtidigt. Bara så du vet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 924 Turbo 1979 | Nr 2

Posted: 2016-05-25 15:00:41
by patand
Freddie_81 wrote:Kör på Boschen, men mister-auto kan vara struliga med leveranser.
Har fungerat bra de gånger jag beställt tidigare, men man kan ju ha otur någon gång förstås. :)