Page 2 of 3

Re: 944 S2-89 A-traktor

Posted: 2016-01-31 11:53:49
by Pappan
Hej.
Vi har samma planer(frånsett motorvalet kanske..) för en race/porschetokig kartförare -02a :D
Hur mycket var du tvungen att göra med karossen för att få den godkänd?
Gick det att lämna gångjärnen orörda i taket?

Re: 944 S2-89 A-traktor

Posted: 2016-12-13 22:21:18
by 931Melander
Fortsätter i denna tråd. Kom inte ihåg att jag gjort en tidigare.

Re: 944 S2-89 A-traktor

Posted: 2016-12-14 10:45:15
by 931Melander
Tillverkning av adapter och svänghjul.
Tog orginalplåten för startmotorinfästningen som mall för att få fästpunkterna i blocket, samt svetsade en bom tvärs över vevaxeln för att kunna få ut centrum.
Tror att det blev bra, trots att vi inte använt maskiner för tillverkningen. Har vi fel så får vi väl be någon hjälpa oss med en adapter.

Re: 944 S2-89 A-traktor

Posted: 2016-12-14 19:48:21
by 931Melander
Första test att lyfta i motorn. Intressant att se hur mycket plats det blir runt om.

Re: 944 S2-89 A-traktor

Posted: 2016-12-14 19:49:25
by 931Melander
Motor i bil och tillverkning av motorfästen.

Re: 944 S2-89 A-traktor

Posted: 2017-01-16 08:24:36
by 931Melander
Mellanaxel a.jpg
När motor väl var på plats så behövdes en kort mellanaxel med en knut och en hardyskiva. Problemet i Porschen är att allt sitter ihop från början (motor o växellåda) men nu blir motorn fristående på tre motorfästen.
Fick tag i en komplett mellanaxel från en BMW som jag tog en knut ifrån samt hardyskivan.Gjorde en adapter samt svarvade passning så att det gick att svetsa ihop.
Längdutrymmet jag hade att spela på var strax över 25 cm.

Re: 944 S2-89 A-traktor

Posted: 2017-01-16 08:26:44
by 931Melander
Yanmar motorn har ett 10 liters oljetråg i orginal så ett nytt lite mindre tråg tillverkades.
Fick pilla lite för att få ihop oljepickupen med sil, men det fungerar.

Re: 944 S2-89 A-traktor

Posted: 2017-01-16 08:32:11
by 931Melander
Plexi bakruta a.jpg
En A-traktor får inte ha något baksäte och man ska inte komma åt utrymmet bakom kupen innifrån bilen heller.
Vi gjorde en plexiruta och efter ett tips från en annan traktorbyggare så fräste vi in en logga i plexit.

Re: 944 S2-89 A-traktor

Posted: 2017-01-16 08:39:38
by 931Melander
Nu är vi i realtid och igår kväll så sänkte vi ner bilen och provkörde. Den var så låg att avgassystemet tog i backen när det var snökanter på vägen.
Tog ett par Öhlinsfjädrar som suttit fram på en snöskoter och svetsade in på bakstötdämparna.
Det blev riktigt bra höjd tycker jag.
Lite låg bak a.jpg
Coilover a.jpg
Höjd efter coilover a.jpg

Re: 944 S2-89 A-traktor

Posted: 2017-01-16 15:17:42
by patand
Sicket bygget! :D Lär låta annorlunda med Yanmar motorn!

Re: 944 S2-89 A-traktor

Posted: 2017-01-19 13:46:11
by 931Melander
Besiktad och godkänd UA! Känns som en seger, nu är vi i hamn med troligen världens enda 944 S2 A-traktor utan flak och med en snål motor.
Nybes bak a.jpg
Nybes vä a.jpg

Re: 944 S2-89 A-traktor

Posted: 2017-01-19 13:57:48
by Cédric
Grattis! Latjo projekt måste jag säga.. Behöver man inte två växellådor?

Re: 944 S2-89 A-traktor

Posted: 2017-01-19 14:01:00
by 931Melander
Jo vi har det, en Volvolåda fram.

Re: 944 S2-89 A-traktor

Posted: 2017-01-19 14:07:10
by Henka
Grattis
Kul bygge. Inspirerar mig ännu mer till att bygga av -85:an
Går det alltså att klara sig igenom utan flak eller har ni monterat tillbaka luckan efter besiktning?

Re: 944 S2-89 A-traktor

Posted: 2017-01-19 23:17:15
by 931Melander
Den är besiktad utan flak, med luckan kvar. Det står inskrivet i reg. bevis att det är öppningsbar lucka.
Det har varit mycket jobb men det har varit roligt. Framför allt så har vi hjälpts åt i hela byggprocessen. Jag har nog skrivat max 8 timmar utan att sonen varit med. Han har nog gjort 20-30 timmar själv utan mig.
Nyttigt och lärorikt för en 15 åring.