Pär Hylander wrote:968 är ju nästan färdig, synd att nalla motorn från den...
Far och son Svensson har dock fler motorer på hyllan
Saknas lite stötdämpare till 968:an sen så är den i ett utmärkt skick (jag är inte inblandad i den längre).
Sen så har vi en S2 motor för 924:an istället. Måste tänka lite på klassgränser och sånt, annars så hade en lätt justerad 951 motor antagligen fått mig ganska kallsvettig.
Har annat att fundera på...... Ackermann har mig i ett fast grepp och jag vet inte riktigt hur jag skall ta mig ur det. Pga nervinklade styrarmar (dom på naven) så har styrarmen naturligtvis blivit kortare vilket resulterar i att innerhjulet svänger för lite. Resultatet blir ett löjligt framdäcksskrubbande och massor av understyrning i långsamma kurvor.
Bygga tillbaka känns som ett misslyckande (och kräver 2 nya nav), flytta styrväxeln bakåt är inte jättelätt på en 944:a och det går inte att böja ut armarna mer då jag inte har mer än 4-5 mm kvar till bromskivorna.
FSN wrote:
Har annat att fundera på...... Ackermann har mig i ett fast grepp och jag vet inte riktigt hur jag skall ta mig ur det. Pga nervinklade styrarmar (dom på naven) så har styrarmen naturligtvis blivit kortare vilket resulterar i att innerhjulet svänger för lite. Resultatet blir ett löjligt framdäcksskrubbande och massor av understyrning i långsamma kurvor.
Bygga tillbaka känns som ett misslyckande (och kräver 2 nya nav), flytta styrväxeln bakåt är inte jättelätt på en 944:a och det går inte att böja ut armarna mer då jag inte har mer än 4-5 mm kvar till bromskivorna.
Förslag??
Di lärde är väl inte överrens om hur Ackerman ska vara, en skola förordar väl just exakt det läge ni har.
Så ett förslag är att vara stencool och se det som en positiv feature istället för en bugg
Om fullständig ackermankompensering är 100% och ingen 0%, var ligger ni då ungefär? Är den t o m negativ?
Går det anständigt lätt att flytta fram bärarmarna i förhållande till framvagnsbalken? På 924 och 931 är det inte överdrivet svårt eftersom det går att svetsa i både framvagnsbalk och bärarmnar eftersom dessa är i stålplåt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
FSN wrote:
Har annat att fundera på...... Ackermann har mig i ett fast grepp och jag vet inte riktigt hur jag skall ta mig ur det. Pga nervinklade styrarmar (dom på naven) så har styrarmen naturligtvis blivit kortare vilket resulterar i att innerhjulet svänger för lite. Resultatet blir ett löjligt framdäcksskrubbande och massor av understyrning i långsamma kurvor.
Bygga tillbaka känns som ett misslyckande (och kräver 2 nya nav), flytta styrväxeln bakåt är inte jättelätt på en 944:a och det går inte att böja ut armarna mer då jag inte har mer än 4-5 mm kvar till bromskivorna.
Förslag??
Di lärde är väl inte överrens om hur Ackerman ska vara, en skola förordar väl just exakt det läge ni har.
Så ett förslag är att vara stencool och se det som en positiv feature istället för en bugg
Om fullständig ackermankompensering är 100% och ingen 0%, var ligger ni då ungefär? Är den t o m negativ?
Går det anständigt lätt att flytta fram bärarmarna i förhållande till framvagnsbalken? På 924 och 931 är det inte överdrivet svårt eftersom det går att svetsa i både framvagnsbalk och bärarmnar eftersom dessa är i stålplåt.
Nya hemmabyggda bärarmar med uniballs skulle kunna ge ca 20mm framflyttat hjul men det blir ganska mycket jobb.
hej hej.. tänkte fråga dig om det är riktiga lampor fram på räzeråket och isf. var du fått tag på dom? har letat efter sånna hur länge som helst, fast jag vill inte göra egna..
kwimmm wrote:hej hej.. tänkte fråga dig om det är riktiga lampor fram på räzeråket och isf. var du fått tag på dom? har letat efter sånna hur länge som helst, fast jag vill inte göra egna..
Insatserna är VAN lampor från Biltema/EU Bildelar/Mekonomen resten är hemmaslöjdat.
Provmonterade era nya telefonisar på er bil igår, det gick nästan fritt Går fritt för oket men tog precis emot skruven för styrleden, så antingen får skruven kortas en gänga eller vändas uppochned som Ingemar pratade om.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Pär Hylander wrote:Provmonterade era nya telefonisar på er bil igår, det gick nästan fritt Går fritt för oket men tog precis emot skruven för styrleden, så antingen får skruven kortas en gänga eller vändas uppochned som Ingemar pratade om.
Blir till att korta skruven, det är passning på den så att vända på den är inget bra alternativ.
FSN wrote:
Har annat att fundera på...... Ackermann har mig i ett fast grepp och jag vet inte riktigt hur jag skall ta mig ur det. Pga nervinklade styrarmar (dom på naven) så har styrarmen naturligtvis blivit kortare vilket resulterar i att innerhjulet svänger för lite. Resultatet blir ett löjligt framdäcksskrubbande och massor av understyrning i långsamma kurvor.
Bygga tillbaka känns som ett misslyckande (och kräver 2 nya nav), flytta styrväxeln bakåt är inte jättelätt på en 944:a och det går inte att böja ut armarna mer då jag inte har mer än 4-5 mm kvar till bromskivorna.
Förslag??
Di lärde är väl inte överrens om hur Ackerman ska vara, en skola förordar väl just exakt det läge ni har.
Så ett förslag är att vara stencool och se det som en positiv feature istället för en bugg
Om fullständig ackermankompensering är 100% och ingen 0%, var ligger ni då ungefär? Är den t o m negativ?
Går det anständigt lätt att flytta fram bärarmarna i förhållande till framvagnsbalken? På 924 och 931 är det inte överdrivet svårt eftersom det går att svetsa i både framvagnsbalk och bärarmnar eftersom dessa är i stålplåt.
Sent svar men mätning gav 27grader på innerhjulet vid 25grader på ytter. Ganska visset tydligen. Nya framflyttade bärarmar är under montering (tillsammans med en ny knivkrängare) och det skall skavas lite på P-ändan så den kan flyttas lite närmare bromsskivan.
FSN wrote:
Sent svar men mätning gav 27grader på innerhjulet vid 25grader på ytter. Ganska visset tydligen. Nya framflyttade bärarmar är under montering (tillsammans med en ny knivkrängare) och det skall skavas lite på P-ändan så den kan flyttas lite närmare bromsskivan.
Behövs nog lite bilder här...........
Jag fortfarande uppfattningen att ackerman nog inte är så viktigt, och framförallt uppfattning att åsikterna om hur det ska vara går rejält isär. Det hade jag tagit som intäkt för att inte bry mig om det.!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
# Nya bärarmar fram med uniballs vilket samtidigt flyttade fram hjulet några mm vilket gör ackerman problemet mindre.
# Ny motor installerad och provstartad. 944S2 motor. Så nu är bilen en 924S2(R) eller nåt
# Ny ställbar krängare fram med gula knivar från Sällholms.
# Nya dropstops fram
# Blir även nya bälten i bilen från Mocomp.
# Lite annan omflyttning och uppdatering av prylar samt allmänt underhåll (tex nya hjullager fram och byte bromsbelägg).
# Ny front håller på att tas fram (nu är vi inte så konstnärliga av oss så det blir som det blir men det är tänkt att det skall bli lite mer kylluft och en luftstyrning till oljekylaren samt lite snyggare uttag för bromskylare.
Kvar att göra:
# Massor tyvärr.
Bilder kommer senare men här är några gamla
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by FSN on 2006-02-20 00:53:15, edited 1 time in total.