Page 2 of 55

Posted: 2005-01-05 23:01:40
by Eddie Varvstopp
Peter Olesen wrote:Är det samma bur till 944 som till 924?
Vad fick du ge för buren?
Antagligen är det samma bur då det är bara utvändigt som skiljer modellerna åt (men jag vågar inte svära på det).

Jag gav 2568:- till damen på budfirman när hon kom hem till mig med paketen :D .

Posted: 2005-01-06 23:39:56
by Eddie Varvstopp
Pär -> Jag kollade däcken i dag och om jag har läst på rätt ställe har jag också gamla däck :( . Mina är tillverkade 2002-v19.

Posted: 2005-01-07 08:16:26
by patand
Eddie Varvstopp wrote:Jag gav 2568:- till damen på budfirman när hon kom hem till mig med paketen :D .
Bra pris för buren! Men så ska den ju monteras också... är du bra på att svetsa? Jag grejar det inte iaf...

Posted: 2005-01-07 13:54:26
by Peter Olesen
Låter som ett mycket bra pris...
Antar att den buren skall vara gudkänd för att tävla med, eller?
Skulle den även fugera i en roadsport-bil?

Är det AB Gunnarsjös Svets & Smide som gjort buren eller någon annan svets & smide?

Posted: 2005-01-07 14:19:31
by Dan Hovang
Skulle vilja säga att det är standardpris för en sådan bur. Det är ett jättejobb att sätta i den! Alla rör är "för långa" och måste passas in; dvs kapas med rätt längd och vinkel.

Hur komplett bur ska du bygga Eddie? Strävor fram till tornen och toyota och hela kittet?

Posted: 2005-01-07 14:49:15
by Eddie Varvstopp
Det som som jag tänkte åstakomma med rörhögen är en sånhär:
Image

Det enda som skall till är ett stag vid snedsträvan bak för bältesinfästning.
Denna typen av bur skall vara godkänd för Roadsport/PCSR. Jag tror inte den är för någon annan klass.

Jag kan väl svetsa för husbehov men jag litar inte på mina egna svetsar, så just det jobbet tänkte jag leja bort till någon annan. Däremot tänkte jag pyssla med inpassningen själv (om jag inte hittar någon som kan göra det billigt :roll: ).

Peter -> Helt riktigt http://www.svetsosmide.se/ .

Dan -> Ni lämnade vär bort er 318 för att få buren insvetsad? Var/Vem var det?

Posted: 2005-01-07 17:15:17
by Dan Hovang
Vi lämnade BMWn till Bilbyggarna i Åstorp som gjorde ett godkänt jobb.

Det är inpassningen som är jobbig, om du har passat in alla rör och punktat fast dom så kan en van svetsare svetsa ihop allt på en kväll.

Jag tror du kan svetsa hela den konstruktionen utanför bilen faktiskt; om du gör sidosträvorna demonterbara och skarvar huvudbågen/främre bågen med skruvar. Jag gör gärna ett garagebesök om det går för sej när du börjat lite grand, jag har avlägsna planer att bygga bur i Porschen också.
:)

Posted: 2005-01-07 22:35:22
by Eddie Varvstopp
Dan Hovang wrote:Vi lämnade BMWn till Bilbyggarna i Åstorp som gjorde ett godkänt jobb.

Det är inpassningen som är jobbig, om du har passat in alla rör och punktat fast dom så kan en van svetsare svetsa ihop allt på en kväll.

Jag tror du kan svetsa hela den konstruktionen utanför bilen faktiskt; om du gör sidosträvorna demonterbara och skarvar huvudbågen/främre bågen med skruvar. Jag gör gärna ett garagebesök om det går för sej när du börjat lite grand, jag har avlägsna planer att bygga bur i Porschen också.
:)
Det var något i den stilen jag tänkte mig. Min tanke är att ha buren demonterbar som du skriver.

Du är så välkommen Dan, jag skall bara byta toppackningen samt rensa ur bilen :roll: men jag hör av mig när det är dags :D . Tackar för tipsen!

Posted: 2005-01-07 23:09:34
by Pär Hylander
Eddie Varvstopp wrote:
Dan Hovang wrote:Vi lämnade BMWn till Bilbyggarna i Åstorp som gjorde ett godkänt jobb.

Det är inpassningen som är jobbig, om du har passat in alla rör och punktat fast dom så kan en van svetsare svetsa ihop allt på en kväll.

Jag tror du kan svetsa hela den konstruktionen utanför bilen faktiskt; om du gör sidosträvorna demonterbara och skarvar huvudbågen/främre bågen med skruvar. Jag gör gärna ett garagebesök om det går för sej när du börjat lite grand, jag har avlägsna planer att bygga bur i Porschen också.
:)
Det var något i den stilen jag tänkte mig. Min tanke är att ha buren demonterbar som du skriver.

Du är så välkommen Dan, jag skall bara byta toppackningen samt rensa ur bilen :roll: men jag hör av mig när det är dags :D . Tackar för tipsen!
Är där inte rätt tuffa regler på hur skarvar ska vara utformade (vagt minne poppade upp). Jag har bara skarvhylsor i min bur, vilket jag inte tror är godkänt på nybyggda burar. Delade den och tog ut den förra vintern för att svetsa i ett rör extra (som krävdes för vagnbok och som saknas i Edvins bild) och det var hur trångt som helst att får ur den och ännu värre att få i den, lyckades göra 6 st bucklor i taket :roll:

Posted: 2005-01-08 01:03:42
by Dan Hovang
Pär Hylander wrote:Är där inte rätt tuffa regler på hur skarvar ska vara utformade (vagt minne poppade upp). Jag har bara skarvhylsor i min bur, vilket jag inte tror är godkänt på nybyggda burar. Delade den och tog ut den förra vintern för att svetsa i ett rör extra (som krävdes för vagnbok och som saknas i Edvins bild) och det var hur trångt som helst att får ur den och ännu värre att få i den, lyckades göra 6 st bucklor i taket :roll:
Jo jag studerade din bur lite innan jag bestämde hur jag skulle bygga den i BMWn. Tror jag tyckte att det skulle bli svårt att få dit stagen med rörstumpar, så jag använde denna modellen på dörrsträvorna:
Image
Svets&smide har färdiga fästen för 100 kr / st. Mycket smidigt att ta loss och sätta dit stagen!

Denna modellen har jag sett användas en massa för att dela tex. främre bågen:
Image

Båda bilderna är från reglementet som det ligger på SBF sida idag, så det borde gå fint. Men det är kanske lika bra att kolla med en besiktningsman innan man bygger.

Posted: 2005-01-08 01:47:08
by Eddie Varvstopp
Ni har aldeles rätt pojkar. Det finns regler för dessa förband och står omnämt i GT (som jag och Dan har snott bildena ifrån). Ingemar på Svets och Smide berättade för mig att det tydligen hade varit något SBF möte och det var då på tal att vissa av dessa skulle utgå från reglementet. S å innan jag drar igång bygget inväntar jag det nya reglementet för 2005 man får väl också slå en pling till Sigge Skålberg och höra sig för.

Pär-> Vilket stag fick du komplettera med?

Posted: 2005-01-22 21:53:05
by Eddie Varvstopp
Jaha!! Då har det äntligen hänt saker i mitt garage :D . Man får väl bjuda på lite bilder. Jag precis fått av toppen på bilen. Nu skall den iväg på planing och ventilslipning.

Image

Image

Inredningen har också demonterats men är inte helt klart. Det blir en del över...

Image

Image

Image

Jag får tacka Pelle, Björn och framför allt Pontus för assistansen och en riktigt trevlig dag.

Posted: 2005-01-23 00:09:32
by patand
Trevligt med bilder! :D

Måste bara få säga... den där fantastiska ratten kommer du väl att byta ut... ;-)

Högen med grejer var förvillande lik den hög med inredningsdetaljer som jag har i garaget... 8)

Skymtade också en "sittafast" stol där borta vid bänken. Trevligt trevligt... :)

Posted: 2005-01-23 01:19:24
by Eddie Varvstopp
patand wrote:Trevligt med bilder! :D

Måste bara få säga... den där fantastiska ratten kommer du väl att byta ut... ;-)

Högen med grejer var förvillande lik den hög med inredningsdetaljer som jag har i garaget... 8)

Skymtade också en "sittafast" stol där borta vid bänken. Trevligt trevligt... :)
Klenoden mina handflator svettas på under sommaren är faktiskt en MOMO Bennetton. Den släppte MOMO tilsammans med en hel serie produkter någon gång -90, -91 för att fira framgångarna i Formel 1. Inte nog med att den är en del av en begränsad modellserie så är den....

... fruktansvärt gräslig. Och, JA jag skall byta ut den!! Den enda anledningen till att jag överhuvud taget har den är att den är gratis och bättre än tutlimperatten som satt där tidigare. Jag kan även nämna att jag blivit mobbad för den ratten vid ett flertal tillfällen.

Sittafaststolen är en Sparco Sprint stålrörsstol. En prisvärd stol som även skapar mer utrymme för huvudet (det är taklucka i min bil :roll: ).

Posted: 2005-01-23 10:37:44
by Björn Nilsson
Tack själv!! Var ju riktigt bra "Porsche" drag i garaget igår :D

/Björn