944 -83 | The 952 Story

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#46 Post by Cédric »

Helt omöjligt att veta, alla bänkar visar olika. Men ska jag gissa så någonstans kring 140hk på hjulen om du kör rullar.

Varifrån beställde du dina cnc grejer?

Kanske kan kolla vad dom här tar för jobbet framöver https://www.instagram.com/aviken_engineering/

User avatar
Jarlingar
Carrera-Poster
Posts: 306
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#47 Post by Jarlingar »

Det blev Xometry som kommer leverera pryttlarna, leverans hem till lådan utlovad inom 3 veckor.
Kommer kolla runt mer på CNC leverantörer senare, nu ruttnade jag å bara beställde :mrgreen:

Det är inte avancerade grejer direkt:
IAT TPS.jpg
Ena monteras mellan spjällhus/insug och huserar givare för insugstemp, den andra på trottelhuset för TPS.
Inte mång minuter maskintid där inte..
Känner jag mig själv rätt så lär det väl sluta med att det står en gammal TOS i garaget med CNC konvertering på.... :mrgreen:

Det är H2M här i Östersund som kommer köra bilen i rullande landsväg, ska kolla vilken bänk det är och hur de korrigerar.
Det är dom som kommer mappa bilen med kompressor sen, så det känns som huvudsak att det är i samma bänk vid båda mätningarna :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#48 Post by Cédric »

Hoppas grejerna kommer i tid 3v borde dom lätt greja tycker jag.

Du gör helt rätt, köra en referens före är det enda sättet att verkligen veta vad skillnaden är ! :)

User avatar
Jarlingar
Carrera-Poster
Posts: 306
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#49 Post by Jarlingar »

:D :shock: :mrgreen: :#944burn:
Porsche 944.jpg
Jag skulle uppskatta att jag hittade 5 ponnys med spridartvätten.

Men att det var så jäkla exakt!
Ja jag blev F-n mållös när jag knappade in 120.3x1.36 och fick fram 163.608 ponnys på veven :D

Vi körde tre pull.
Bänken är en Dynocom DC2000

Förhoppningsvis går det utläsa lite siffror nedan:
20240524_092807.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1445
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#50 Post by safe »

Rimligt ändå.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#51 Post by Cédric »

84,5kW, typ 115hk i den nedre grafen, är det på hjulen? Det verkar väldigt väldigt lågt, eller är det nåt som är skumt där?

User avatar
Jarlingar
Carrera-Poster
Posts: 306
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#52 Post by Jarlingar »

Ja jag tycker det :)

Jag har läst på fler ställen av internettets hörn att svängdörren är bottnad vid ~4500rpm..

Det stämmer bra med vridmomentskurvan, finns nog "en del"... Att hämta där med sprutet 8)

Har själv sällan dragit bilen högre än just 4500rpm då jag inte tycker att det händer särskilt mycket norr om det..

Såå taggad på å få igång bilen på Maxxecu nu :D

User avatar
Jarlingar
Carrera-Poster
Posts: 306
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#53 Post by Jarlingar »

Ja på hjulen.

120.3kW är på veven
Jag vet faktiskt inte helt vilka grafer det är som visas, han testade några fler gånger än de tre pull vi körde också.
Såg kring 90kW fladdra förbi.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#54 Post by Cédric »

Det låter väldigt lågt, du skulle det nog inte vara mer än typ 140hk i motorn

User avatar
safe
Addict
Posts: 1445
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#55 Post by safe »

Missade hjulhästarna, ja 115 hk på hjulen låter lite om det speglar verkligheten.
Du har en skillnad i kurvorna tycker jag, den ena (hjuleffekten) har maxeffekten vid 5000 och den andra vid 5500.
En 944a hade 163 vid 5800, potentiellt så är det något som begränsar den på toppen. Har du nån graf med lambda/afr kurva också?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Jarlingar
Carrera-Poster
Posts: 306
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#56 Post by Jarlingar »

Jag har inte riktigt erfarenheten eller kunskapen för att svara på era frågor..

Men efter en körning så hålls kopplingen in för att mäta transmissionens parasitet under nedvarvning, denna negativa kurva korrigerar sedan hjulkurvan för att få motorkurvan.

Det är väldigt liten skillnad 5000 vs 5500 rpm, nån enstaka kW så det är väl korrigeringen?
20240524_151916.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
Carrera-Poster
Posts: 306
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#57 Post by Jarlingar »

Kan de feta ostarna ge lite lustiga effekter..?

Det är ändå 265 18 tummare bak..

User avatar
Jarlingar
Carrera-Poster
Posts: 306
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#58 Post by Jarlingar »

Lambda var inte inkopplat då detta kördes på original motronic.
Men generellt så går den snålt på högre varv och låg last

User avatar
safe
Addict
Posts: 1445
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#59 Post by safe »

Tunga hjul kan ta några procent vad jag hört.
Jag tror inte på siffrorna som den dynon spottat ur sig, 115 på hjulen och 163 i motorn, det är mycket det. 30% effektförlust.

Som referens kan jag säga att jag bänkat min 911 -69 på två olika bänkar och fått 282 hp på den ena och 330 hp på den andra (motor hästar), någon eller bägge är ju fel, svårt att säga vilken. Lite sugen att åka till en 3e bara för att få en utslagsröst :)

Men det viktigaste är inte siffrorna utan jämförelsen mellan modifieringarna du kommer göra.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#60 Post by Cédric »

Som sagt det viktiga är ju före/efter. Men nåt är lite knasigt skulle jag gissa, en utrullningen är inte jätteexakt sätt att mäta förlusterna, men det borde vara typ 11-18% ungefär. Därför är det vanligt att ofta jämföra hjuhästar, men det adderar ju förstås ett lager med osäkerheter pga däck, hur hårt man spänner ner osv. 944spec i usa som kör med standardmotorer måste bromsa mindre än 142 på hjulen, verkar som dom ligger på 130 nånting på hjulen, men dom har väl lite lägre kompression tror jag.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users