924S -86 | Esset, fka N.N.
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Jag är förvånad att det inte var mer viktskillnad mellan original bakaxel och den från Plastis. Original är ju en bra bastant klump.
Kul att det blir ett år till vi får följa med
Kul att det blir ett år till vi får följa med
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- safe
- Addict
- Posts: 1466
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Det behöver ju vara rätt kraftigt då det tar hela bakvagnen. Extrainfästningen på "baksidan" mot karossen hjälper nog till stabiliteten.Eddie Varvstopp wrote: ↑2024-04-09 07:55:11 Jag är förvånad att det inte var mer viktskillnad mellan original bakaxel och den från Plastis. Original är ju en bra bastant klump.
Kul att det blir ett år till vi får följa med
Det stora är nog ändå den uppflyttade infästningen som återställer geometrin.
Man skulle gjort det i aluminium....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 694
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Det är enkla och onödiga kilogram och lätta att kapa bort. Jag har brukat ha min presenning och brandsläckaren liggande i hålet där vid transport, så får hitta en ny plats för det bara.Ingemansson wrote: ↑2024-04-08 15:40:55Bra med ersatt reservhjulsbalja. Är gjort på min sedan tidigare.
Tackar Eddie, men håll utEddie Varvstopp wrote: ↑2024-04-09 07:55:11Jag är förvånad att det inte var mer viktskillnad mellan original bakaxel och den från Plastis. Original är ju en bra bastant klump.
Kul att det blir ett år till vi får följa med
De 3,25kg är bara i halvtid. Tex gamla svärden och yttre hållaren för torsionsstavarna med dubbelbussningarna väger betydligt mer än de nya små svärden och ...M20-uniballs.
Hinken med fästen mm väger för den gamla lösningen, det ska bli kul att se vad det blir för motsvarande grejor till den nya lösningen. Jag tippar på minst 5kg till i inbesparad vikt.
Igår lämnade jag mina JP SlotMags till Skullman för breddning till 15x9", så det blir 245:or bak denna säsongen
Där tappar jag 2,5-3kg/hjul = tappar 5-6kg av tidigare inbesparad vikt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 694
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Jag såg denna först nu, men ...
Infästningar/fästen behöver vara stabila men stora röret är nog lite väl grovt. Jag ser det som att det finns god potential att lätta med hålsåg och stegborr om man vill.
Visst skulle den gå att göra i aluminium men den skulle inte bli mer än symboliskt lättare i slutändan och priset skulle bli norr om 20k kan jag garantera.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1466
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Det är bara pengar Bengt... Kommer nya nästa månad!
Man skulle ju vilja hålsåga och "dimpel daja".
Man skulle ju vilja hålsåga och "dimpel daja".
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 694
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
2.692:- för ett växellådsfäste
En motorkudde till en Volvo 140 för 188:- med en lågteknik-lösning får duga särskilt när det hållit trots att bara max 5% av vulkningen fanns kvar trots en säsong med 100% verrückt körning
Lite färg på det först bara
En motorkudde till en Volvo 140 för 188:- med en lågteknik-lösning får duga särskilt när det hållit trots att bara max 5% av vulkningen fanns kvar trots en säsong med 100% verrückt körning
Lite färg på det först bara
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 694
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Idag skulle jag varit med på warmupen på Kinnekulle, men det var för mycket för att stressa ihop det och jag har ändå inte fått tillbaka grejor från blästring/lack ännu.
Jag behövde få bort rosten från några fästen och tänkte först försöka med nån syra-lösning med testade istället elektrolys. Testade först med lite bakpulver men det gav ingen krydda då det inte är så mycket bikarbonat i det längre, men en näve tö-salt fick ordentlig fart på det. Till nästa gång behöver jag skaffa bättre tråd än svetstråd, som inte höll så länge eller för lite högre ström.
efter nån timme, glömde ta bilder på det senare men resultatet blev ok med hänsyn till arbetsinsatsen.
Växellådsfästet blev helt ok
Efter tvätten syntes det att det läckt från de utgående axlarna så där blev det nya packboxar.
Det var kanske inte så konstigt att det kommit ut mycket olja från avluftningen då det måste ha varit rejält överfyllt, för när jag öppnade påfyllningspluggen kom det ändå ut mycket olja redan där. Jag gjorde ett oljebyte och det blev med Biltemas 80/90-olja.
Det blev en rejäl rengöring och uppfräschning av allt med bränslesystemet och lite färg på tanken och nytt bränslefilter mm när allt ändå var nere och åtkomligt, konstigt nog var det inte skräp av något slag i tanken eller på/vid silen i botten. Jag bytte även alla gummin som håller i bensinpumpen och bensinfiltret och lade rejäl möda på att hänga upp/fast slangar/ rör/ kablage.
Och det var betydligt mycket lättare att få tanken på plats igen, det man ska tänka på är att det är väldigt lite marginal i sidled och det blir lätt byrålådseffekt när man ska skjuta in- och upp tanken på plats, men det är en överdrift att säga att den bara-gled-in-på-plats av sig själv.
växellådan däremot behövde det inte trixas med alls, den trillade nästa dit av sig själv när jag inte hade reservhjulsbaljan att slåss med. Och varför köpte jag inte en AC domkraft för 25 år sedan? Det är så smidigt med en sån höglyftande i garaget.
Nu tror jag bakomvarande bil kommer att se bakänden på växellådan då även nedre kanten är trimmad lite för att få en snygg linje nertill där bak.
Bättre bilde på det med stötfångaren på plats kommer.
Bara resten kvar nu så fort långtidsprognosen visar hyfsat väder så bokar jag in mig på en test-/trackday på Mantorp eller Sviestad.
Jag behövde få bort rosten från några fästen och tänkte först försöka med nån syra-lösning med testade istället elektrolys. Testade först med lite bakpulver men det gav ingen krydda då det inte är så mycket bikarbonat i det längre, men en näve tö-salt fick ordentlig fart på det. Till nästa gång behöver jag skaffa bättre tråd än svetstråd, som inte höll så länge eller för lite högre ström.
efter nån timme, glömde ta bilder på det senare men resultatet blev ok med hänsyn till arbetsinsatsen.
Växellådsfästet blev helt ok
Efter tvätten syntes det att det läckt från de utgående axlarna så där blev det nya packboxar.
Det var kanske inte så konstigt att det kommit ut mycket olja från avluftningen då det måste ha varit rejält överfyllt, för när jag öppnade påfyllningspluggen kom det ändå ut mycket olja redan där. Jag gjorde ett oljebyte och det blev med Biltemas 80/90-olja.
Det blev en rejäl rengöring och uppfräschning av allt med bränslesystemet och lite färg på tanken och nytt bränslefilter mm när allt ändå var nere och åtkomligt, konstigt nog var det inte skräp av något slag i tanken eller på/vid silen i botten. Jag bytte även alla gummin som håller i bensinpumpen och bensinfiltret och lade rejäl möda på att hänga upp/fast slangar/ rör/ kablage.
Och det var betydligt mycket lättare att få tanken på plats igen, det man ska tänka på är att det är väldigt lite marginal i sidled och det blir lätt byrålådseffekt när man ska skjuta in- och upp tanken på plats, men det är en överdrift att säga att den bara-gled-in-på-plats av sig själv.
växellådan däremot behövde det inte trixas med alls, den trillade nästa dit av sig själv när jag inte hade reservhjulsbaljan att slåss med. Och varför köpte jag inte en AC domkraft för 25 år sedan? Det är så smidigt med en sån höglyftande i garaget.
Nu tror jag bakomvarande bil kommer att se bakänden på växellådan då även nedre kanten är trimmad lite för att få en snygg linje nertill där bak.
Bättre bilde på det med stötfångaren på plats kommer.
Bara resten kvar nu så fort långtidsprognosen visar hyfsat väder så bokar jag in mig på en test-/trackday på Mantorp eller Sviestad.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 694
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
gtBen wrote: ↑2024-04-09 08:35:39Tackar Eddie, men håll utEddie Varvstopp wrote: ↑2024-04-09 07:55:11Jag är förvånad att det inte var mer viktskillnad mellan original bakaxel och den från Plastis. Original är ju en bra bastant klump.
De 3,25kg är bara i halvtid. Tex gamla svärden och yttre hållaren för torsionsstavarna med dubbelbussningarna väger betydligt mer än de nya små svärden och ...M20-uniballs.
Hinken med fästen 11,70kg väger för den gamla lösningen, det ska bli kul att se vad det blir för motsvarande grejor till den nya lösningen. Jag tippar på minst 5kg till i inbesparad vikt.
det här är fästen för den nya lösningen 6,45kg
till vänster i bild är de gamla grejorna som inte används längre, i mitten är aluminiumfästena i modifierat utförande, till höger de nya svärden med uniballs och fästen
Viktskillnaden blir då 11,70kg minus 6,45kg = 5,25kg för fästen svärd mm
Totalt inbesparad vikt för den nya bakvagnsupphängningen blir då 3,25kg + 5,25kg = 8,5kg
Helgen är räddad med arbete, och efter att bakvagnen är ihop igen så blir det att bygga avgassystem
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 694
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Nu när grejorna är på väg ihop ...upptäckte jag vid lite lätt rengöring av bakre stötdämparna (Leda) att de har läckt ut och tappat trycket
Jag har ingen lust att skicka dem till England för service och hade turen att efter flera försök hitta en som kan göra jobbet i Sverige. J-tech i Storvik ...jag håller tummarna, första tävlingen för mig är 15 juni.
Förra året trodde jag att det var el-servo-styrningen som gjorde att bilen blivit lite tippig, då den förenklade inkopplingen gör att elservot ligger på och jobbar hela tiden pga avsaknad av input som styrvinkel/hastighet mm. Nånstans i bakhuvudet hade jag dock att det ändå var dags för service av stötdämparna, nu får jag hoppas att framdämparna inte gett upp också.
Så då kan jag pimsa på i lugn och ro med att få ihop allt, och snart är alla smutsiga skitjobb avklarade. Ikväll häftade jag ihop en ny bakre halva av avgassystemet. I helgen fick jag ihop ett däckställ till glassbilen där även domkraft + brandsläckare + presenningen mm får plats, det är på blästring/pulverlack. Jag har också kapat ur en extra plåtdörr till max för förarsidan, utan plastruta och den lilla backspegeln är vikten 10,7kg.
Jag har ingen lust att skicka dem till England för service och hade turen att efter flera försök hitta en som kan göra jobbet i Sverige. J-tech i Storvik ...jag håller tummarna, första tävlingen för mig är 15 juni.
Förra året trodde jag att det var el-servo-styrningen som gjorde att bilen blivit lite tippig, då den förenklade inkopplingen gör att elservot ligger på och jobbar hela tiden pga avsaknad av input som styrvinkel/hastighet mm. Nånstans i bakhuvudet hade jag dock att det ändå var dags för service av stötdämparna, nu får jag hoppas att framdämparna inte gett upp också.
Så då kan jag pimsa på i lugn och ro med att få ihop allt, och snart är alla smutsiga skitjobb avklarade. Ikväll häftade jag ihop en ny bakre halva av avgassystemet. I helgen fick jag ihop ett däckställ till glassbilen där även domkraft + brandsläckare + presenningen mm får plats, det är på blästring/pulverlack. Jag har också kapat ur en extra plåtdörr till max för förarsidan, utan plastruta och den lilla backspegeln är vikten 10,7kg.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- johan944
- Addict
- Posts: 3344
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Någon bild på dörren?
-
- Turbo-Poster
- Posts: 694
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
det var inte 10,7kg utan 10,3kg
Jodå, det finns några gram kvar att ta. Tyvärr var/är förstärkningen vid spegeln fastsvetsat sedan tidigare när hålen lades igen, så den blir nog för svår att ta bort.
det som tog längst tid var framme vid gångjärnen där det är som en box, men efter det kan man få bort hela främre delen av krocksträvan
Även en sån här helt nerkapad dörr känns som ett under av stabilitet jämfört med plastdörrarna
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 694
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Idag hämtade jag mina Slotmags efter en 2" breddning av Skullman ...nu blir det 245:or bak, det lutar åt Nankang CR-S.
Det är lite jobb kvar på dem för mig; dels att snygga till dem lite och dels att försänka ner stål-insatser med 60gr kona för hjulmuttrarna. M14x1,5-muttrar med 60gr kona hade/hittade jag här hemma, kanske behöver jag svarva av toppen då de är "stängda".
Också väldigt positiva nyheter idag; nämligen att Magnus har ett par Bilstein/HR bak-coilovers att låna ut så jag garanterat kan tävla den 15 juni även om mina LEDA inte hinner komma tillbaka i tid ...och då kanske jag också hinner köra lite på Nurburgring innan besiktningen löper ut
Nya hem-snickrade bakre halvan av avgassystemet ligger färdigt att montera. Denna ljuddämparen är mindre än den tidigare, men jag kan byta mella rakt slutrör och 90gr slutrör som kan vinklas åt minst olämpligt håll.
Denna vecka måste jag nu göra färdigt det som är kvar att få ihop; höger bakre bärarm + dit med handbromseriet + dit med avgaset + jobba med båda dörr alternativen så de är klara att sätta dit med kort varsel + och vara beredd att sätta i Nurburgring-godkänd stol
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 368
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Udda men fräckt med slotmags på en 924!
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
-
- Turbo-Poster
- Posts: 694
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Ingen high-tech i Team Lågteknik
Nya avgassystemet väger - slutröret 0,8kg + avgassystemet 7,75kg = totalt 8,55kg
gamla vägde 12,15kg
Det nya är 12,15kg - 8,55kg = 3,6kg lättare
Jag fortsatte lite med montering idag, det tog ett bra tag att få ihop första handbroms-grejorna ...alzheimer light , men de svetsade fästena för handbromsvajrarna svetsade jag som tur var på rätt ställe. Nu bara en handbroms till + bak-oken kvar att få dit + trycka fram lite färskt ATE 200 i systemet + lufta alla ok + hänga upp avgassystemet.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1466
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Behöver du handbroms? Det är väl vikt att spara in på?
Har lagt dämparna i bagaget på Passaten så de är "på väg" troligen på söndag.
Har lagt dämparna i bagaget på Passaten så de är "på väg" troligen på söndag.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users