928 -79

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#61 Post by henca »

Min 928 har lidit av det "magic blower syndrome" som beskrivs på https://members.rennlist.com/pirtle/svc_blo.html
Att fixa det problemet enligt instruktionerna på den sidan är ganska jobbigt, men det var ändå ett jobb som jag var beredd att göra eller i värsta fall leja bort. Efter att nu ha försökt fixa det seriöst i ett par år och flera gånger gett upp så slutade det med att jag i stället gav mig på en ful-fix.

Problemet som jag hade var inte att montera loss handskfacket och kupe-fläkten, nej mitt problem var mycket mer trivialt än så: Jag kunde inte få bort de två skruvar som delen som jag skulle byta satt fast med :roll:

Vi tar det från början:
schema8.png
I krets-schemat ser man nr 6 som är vredet för att reglera fläkt-hastigheten. Nr 7 är 4 olika resistorer för olika hastighet och nr 8 är fläktmotorn. I nr 7 finns inte bara 4 resistorer, där finns också en bimetall som om det blir för varmt kopplar förbi alla resistorer så att fläkten går med full fart. I mitt fall går fläkten redan efter några sekunder med full fart, resistorerna värmer upp bimetallen och luftflödet får inte bimetallen att gå tillbaka som det är tänkt. Alltså behöver nr 7 i bilden bytas ut, jag köpte en sådan:
nyinkopt.JPG
Precis ovanför 0an i .101. kan man ana bimetallen med sin brytare. Ovanför bimetallen ser man två av totalt fyra spolar som är de resistorer som styr fläkthastigheten.
Den gamla enheten sitter som sagt knöligt till:
den_gamla.jpg
I fotot ovan ser man hur kontakten tagits bort från den gamla enheten och man ser kontaktstiften som sticker ut från den gamla enheten. I fotot syns en av två skruvar som håller den på plats. Om man skulle lyckas lossa dessa skruvar måste dock sedan enheten tas bort från insidan av luftkanalen, därav behovet att skruva loss handskfack och kupefläkt för att komma åt. Men de två skruvarna var som sagt helt fastärgade, det satt också för knöligt till för att kunna borra loss skruvarna. Jag har provat allt möjligt, bits, kardan och slagmejsel, laddbar minidremel för att fräsa/borra loss skruvarna. Skruvarna sitter dock som berget och det är svårt att komma åt i den lilla "baljan" i bakändan av motorrummet där bl a vindrutetorkarmotorn finns. Därför nöjde jag mig i stället med ett försök till en ful-lösning:
flarp.JPG
Med min 3D-skrivare skrev jag ut en 0.5 mm tjock "flärp" avsedd att pressas in mellan bimetallens kontaktytor.
flarp_pa_plats.JPG
Flärpen har tryckts in och hålls sedan på plats av ett skal, även det utskrivet i PETG med min 3D-skrivare:
skal.JPG
Skruven som syns på bilden ovan satte jag bara dit för syns skull, i själva verket hålls skalet på plats med en skruv från andra hållet:
skruv_i_skal.JPG
Den gamla enheten som jag inte fick loss får som sagt sitta kvar, den nya enheten med oskadliggjort bimetall får ligga inkopplad bredvid.

Fortsättning följer, det verkar inte som man kan bifoga för många bilder i ett och samma inlägg...

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#62 Post by henca »

Den nya får som sagt hänga och dingla i kontakten bredvid den gamla som sitter fast i sina skruvar.
ny_pa_plats.JPG
Det återstår att se hur bra det här fungerar. Hur varma blir egentligen resistorerna? Var det kanske dumt att bygga in dem i ett skal? Det dröjer några veckor innan jag börjar köra med bilen.

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#63 Post by henca »

Idag blev det årets premiärtur och fläkten verkade funka jättebra, inga tendenser till "magic blower syndrome" längre. Jag ställde undan 928an, körde ur en bil till ur garaget och gjorde sedan en seriös vårstädning där garagegolvet sopades och blåstes rent med tryckluft. Därefter tvättade jag de två bilarna. Då jag tvättar 928an känner jag att det luktar lite bränt vid motorhuven. Lyfter på huven och känner på plasthöljet som jag skrivit ut, det var rejält varmt (inte så att jag brände mig, men så att jag inte ville hålla kvar fingrarna på plasthöljet). Då hade det nog ändå gått någon timma sen jag körde med bilen. Jag får nog ge upp den här "fusk-lösningen".

m v h Henrik

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 928 -79

#64 Post by felix83 »

Du kanske kan göra ett nytt hölje av tillbockad aluminiumplåt (kanske med några rudimentära kylflänsar) för att öka värmeavledningen?
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#65 Post by henca »

Ja, jag har funderat över både upp-borrade ventilationshål och kylflänsar. Mest lutar jag dock åt att försöka leja bort arbetet till någon som är duktigare än jag att skruva bort saker som trilskas. Det vore lite smått förargligt om lådan skulle bränna hål på luftkanalen av plast eller någon vakuum-slang och det vore riktigt illa om den skulle ställa till med en brand.

m v h Henrik

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 928 -79

#66 Post by felix83 »

henca wrote: 2021-05-02 10:08:24 Ja, jag har funderat över både upp-borrade ventilationshål och kylflänsar. Mest lutar jag dock åt att försöka leja bort arbetet till någon som är duktigare än jag att skruva bort saker som trilskas. Det vore lite smått förargligt om lådan skulle bränna hål på luftkanalen av plast eller någon vakuum-slang och det vore riktigt illa om den skulle ställa till med en brand.

m v h Henrik
Det låter klokt, småsnålhet kan straffa sig.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#67 Post by henca »

Förra helgen blev som sagt årets premiärtur med 928an. Helgen slutade dock lite i moll, inte bara för att min snabb-fix på "magic blower syndrome" visade sig vara misslyckad utan också för att söndagens tur avslutades med att det rann kylarvätska ur bilen.

Det läckte ur en skarv på en tunn kylarslang och det visade sig att någon upptäckt att ytterdiametern på spolarslang matchade innerdiametern på denna kylarslang. Jag kan upplysa om att en kylarslangs-skarv som bygger på spolarslang och slangklämmor inte håller i längden. Därför ersatte jag stumpen spolarslang med en seriösare metallskarv:
spolarslang.JPG
Trots att skarven läckte vatten satt spolarslangen väldigt hårt i kylarslangen, kanske hade någon form av lim använts? När jag tog i slutade det med att spolarslangen gick av och mina försök att med tång dra ut den stump som satt kvar resulterade bara i att jag fick med mig småbitar längst ut i tångens nypor. En lagom grov träskruv fick dock agera "korkskruvs-lösning" på problemet:
korkskruv.JPG
m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 928 -79

#68 Post by felix83 »

Spolarslangen höll ändå ett tag!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#69 Post by henca »

Ja, spolarslangen ser ut att ha hängt med några år.

Idag återställde jag fläkt-kopplingen så nu behöver jag inte längre vara orolig för att någonting skall smälta eller brinna upp när jag använder kupefläkten, men detta har antagligen skett till priset att jag fått tillbaka "magic blower syndrome".

När jag skruvade isär mitt försök till special-lösning ser jag att det blivit riktigt varmt:
varme.JPG
Lådans samtliga 5 sidor har spår av att det blivit för varmt och dessa spår syns även på lådans 5 utsidor. De flesta sidorna är 2 mm tjocka, på den kant som är tjockare ser man inget på utsidan av den tjocka väggen, men vid skruvgenomföringen är den bara ca 1 mm tjock och där ser man deformering även på utsidan. Min gissning är att temperaturen i lådan varit någonstans mellan 100 och 200 grader.

Detta var ett experiment och jag visste att det kunde gå fel. Min plan B var att återställa den nya reservdelen som jag köpt genom att dra ut plast-flärpen som jag skrev ut från bimetallen. Dock har nu den plast-flärpen smält fast:
bimetall.JPG
Ibland brukar jag ladda upp konstruktioner för 3D-skrivare som andra kan ha nytta av på thingiverse. Ännu oftare när man försökt konstruera något ser man att det blev inte så lyckat som man hade hoppats. Detta är ett typ-exempel på en konstruktion som jag inte laddar upp till thingiverse.

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#70 Post by henca »

Nu i helgen fick jag äntligen till fläkt-regleringen. I den här tråden hittade jag lösningen "If all else fails": https://rennlist.com/forums/928-forum/7 ... ome-2.html

Så jag lyckades pilla isär kontakten, dra ut den aktuella hylsan (och alla andra hylsor som också följde med, men lyckades sätta tillbaka de andra på rätt plats igen) och slutligen isolera den utdragna hylsan med en kabelsko och en massa el-tejp.
final_fix.jpg
I princip lider nog denna lösning av samma problem som mitt första försök till lösning, d v s att resistor-spiralerna blir varma. Men nu sitter åtminstone resistor-spiralerna i luftflödet och inte inneslutna i någon hemmabyggd kåpa.

På tal om kylning tycker jag att kylaren hade kunnat göra ett bättre jobb, det känns som att de elektriska kylfläktarna jobbar på onödigt mycket. Framför min kylare är det öppet rakt ner mot marken, så även bakom kylaren. Jag befarar att den luft som blåses genom kylaren mest går runt från övertrycket på insidan av kylaren till undertrycket på framsidan av kylaren. Min bil är ju lite ombyggd, det verkar som om bilarna med min front egentligen skulle ha någon slags luftkanal med styrda spjäll framför kylaren. Kanske skulle det bli lite bättre om man åtminstone placerade en horisontell skiva mellan underkant av kylaren och fronten. Vad skulle kunna vara lämpligt material för en sådan skiva? Skivan skall ju helst vara lättbearbetad så att man kan karva ur där det behövs för frontens vertikala stag. Helst skall den ju inte heller vara för hård så att den skaver mot lacken på insidan av fronten eller balken under kylaren. Å andra sidan bör ju skivan vara lite tålig så att den tål oljeskvätt, läckande kylarvatten och annat som kan drabba en skiva i en sådan position.

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 928 -79

#71 Post by felix83 »

Bra jobbat, skönt att du fick ordning på det (i alla fall för stunden)!
Skulle inte aluminium vara ett lämpligt material?
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: 928 -79

#72 Post by Peter O »

Oljehärdad board, typ trossbottenskiva?

Finns bl a på Byggmax och är då sex, sju mm tjock typ.

Hälsningar Peter

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: 928 -79

#73 Post by Peter O »

Oljehärdad board, typ trossbottenskiva?

Finns bl a på Byggmax och är då sex, sju mm tjock typ.

Hälsningar Peter

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#74 Post by henca »

Tack för tips och heja-rop! Jag är rädd att aluminium skall skava på lacken, därför är jag mer ute efter något mjukare material, oljehärdad board skulle kanske funka.

Utan att direkt kunna placera var jag sett det har jag för mig att jag på någon eller några bilar sett något svart kartong-aktigt material kring kylaren.

m v h Henrik

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#75 Post by henca »

Då jag i mitt garage råkade ha några skivor med board tänkte jag att jag skall prova den lösningen. Dessa board är nog visserligen inte oljehärdade, men om inte annat så kan man testa konceptet med dem. Om jag minns rätt har jag fått dem som emballage till några högtalare som jag för många år sedan beställde på nätet.

Jag började mäta med tumstock och klippte ut en avancerad mall i kartong som till sist passade riktigt bra. När jag sedan tog fram fogsvansen orkade jag dock inte följa min mall, det fick bli simpla rektangulära bitar i stället.

Begreppet "vedbodslösning" är en ganska målande beskrivning av vad jag ställt till med:
uppifran.jpg
Det skulle se betydligt snyggare ut om jag målade dessa board svarta, men först vill jag se om konceptet gör nytta eller skada:
framifran.jpg
Det visade sig att ytan som jag fäste boarden i nog inte var helt horisontell utan sluttar lite farmåt/uppåt. Därmed bidrar kanske dessa plattor till mindre luftström mot kylaren snarare än större. Ett tag funderade jag på någon form av kilar som skulle få boarden att slutta framåt/nedåt, men då skulle bakänden av boarden i stället skymma en del av kylaren.

I morgon hoppas jag på fint varmt väder för en provtur. Kommer skruvarna och boarden ens hålla för vindkrafterna i motorvägsfart? Om det inte märks någon större skillnad får de nog sitta kvar tills vidare i befintligt skick. Blir det sämre tar jag bort dem. Blir det märkbart bättre planerar jag att snygga till lösningen med lite färg och/eller något annat material.

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]