924 -77 | Projekt gubbspec

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
felix83
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#211 Post by felix83 »

Projektet fortskrider, sedan sist har jag monterat en ny vinkel till kamsmörjningen. Jag hittade en australiensisk kille på 924board.org som gör denna snygga lösning i mässing med O-ringar i anslutningen till motorn:
Vinkel kamsmörjning.jpg
:?: Jag momentdrog inte muttrarna som håller överfallen/oljeröret, utan jag drog dem bara "lagom hårt". Kan det vålla några problem?

Det var tur att jag bytte vinkeln, för den gamla gick itu när jag torkade av den lite lätt:
Vinkel kamsmörjning gammal.jpg
Sedan skiftade jag fokus till startmotorn. På senare tid har bilen varit svårstartad och startmotorn har låtit ganska trött under hela tiden som jag haft bilen, så det var nog hög tid att byta.
Tydligen kan man med lite vana byta en startmotor på en timme, för mig tog det betydligt längre tid. Sent omsider lyckades jag få ut den, och tur var nog det för så här såg kablarna ut: :shock:
Kablar startmotor.jpg
:?: Den nya startmotorn skiljer sig lite från den gamla vad gäller anslutningar. Är det någon som vet på rak arm vilken anslutning som svarar till vilken på den nya startmotorn (jag har markerat dem för att underlätta)?
Anslutningar startmotor numrerade.jpg
Under tiden som jag krälade under bilen så upptäckte jag också att vattenpumpen läcker, så den ska också bytas. Jag borde förstås ha bytt den när jag ändå bytte kylarvätska och drivrem, men det är lätt att vara efterklok.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by felix83 on 2021-06-11 13:09:15, edited 1 time in total.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#212 Post by safe »

Jag har inte undersök det ännu på min nya, men av de små så drar den ena solenoiden och den andra skickar ström till bla kalllstartsventilen när solenoiden drar. Borde inte vara knepigt att mäta fram, om det alls spelar roll, det kanske är kontakt mellan stiften?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
felix83
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#213 Post by felix83 »

safe wrote: 2021-06-11 07:16:31 Jag har inte undersök det ännu på min nya, men av de små så drar den ena solenoiden och den andra skickar ström till bla kalllstartsventilen när solenoiden drar. Borde inte vara knepigt att mäta fram, om det alls spelar roll, det kanske är kontakt mellan stiften?
Av elschemat att döma så skickar den ena terminalen extra ström till tändspolen när solenoiden är aktiv. Antar det är för att få lite extra gnista just i startögonblicket.
Jag ska prova att lägga 12 V på vardera av terminalerna för att se vilken som styr solenoiden.
Vad tror du förresten om att inte dra muttrarna till kamaxelöverfallen med exakt moment? Någonting jag behöver oroa mig över?
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Jarlingar
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#214 Post by Jarlingar »

Eftersom det är en beggad kam och lager så tror jag inte du behöver vara speciellt skitnödig över exakt moment.

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#215 Post by safe »

felix83 wrote: 2021-06-11 12:37:28 Vad tror du förresten om att inte dra muttrarna till kamaxelöverfallen med exakt moment? Någonting jag behöver oroa mig över?
Nä, det tror jag inte. :) Kommer inte ihåg om jag drog mina med moment. Lite lagom tajt med nyckel eller 3/8 spärrskaft brukar bli lagom för en 8.8 M8.

Vem var det du köpte mässings vinkeln av? Jag kanske behöver en eller två till.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
felix83
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#216 Post by felix83 »

safe wrote: 2021-06-11 12:49:54
felix83 wrote: 2021-06-11 12:37:28 Vad tror du förresten om att inte dra muttrarna till kamaxelöverfallen med exakt moment? Någonting jag behöver oroa mig över?
Nä, det tror jag inte. :) Kommer inte ihåg om jag drog mina med moment. Lite lagom tajt med nyckel eller 3/8 spärrskaft brukar bli lagom för en 8.8 M8.

Vem var det du köpte mässings vinkeln av? Jag kanske behöver en eller två till.
Kalas, tack för det lugnande beskedet.
Han kallar sig RC på 924board, tror jag betalade 45 AU$ (knappt 300 kr) inklusive frakt, det tog ca 2 veckor att få den.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users