924 -83 Roadsport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#76 Post by Peter O »

Därbak kan du ju prova att helt enkelt lossa låsskruven som håller fast bakersta delen av växellänkaget (den där växelkorset sitter, vet inte vad den heter "på riktigt"), justera hur långt den sticker in i "hylsan" och sen dra åt igen. Om det blir bra växelmässigt så kan du ju förse staget med en ny anvisning för låsskruven.....

(när jag läser vad jag själv skrivit så tänker jag på talesättet: "Detta kan verka enkelt, men vänta tills jag har förklarat......")

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#77 Post by Ingemansson »

Peter O wrote: 2021-05-10 08:01:36 Därbak kan du ju prova att helt enkelt lossa låsskruven som håller fast bakersta delen av växellänkaget (den där växelkorset sitter, vet inte vad den heter "på riktigt"), justera hur långt den sticker in i "hylsan" och sen dra åt igen. Om det blir bra växelmässigt så kan du ju förse staget med en ny anvisning för låsskruven.....

(när jag läser vad jag själv skrivit så tänker jag på talesättet: "Detta kan verka enkelt, men vänta tills jag har förklarat......")
Jag tror att jag hänger med, haha.
En kompis kommer och assisterar mig så att en kan ligga under och kommunicera med den som kollar växelspaken.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#78 Post by Ingemansson »

Vi slänger in lite tillfredsställande putsbilder också:
9A54126C-4210-4AD9-B8D4-89447E8302EE.jpeg
9817CB44-A4D4-43F8-8552-924CCDB9D232.jpeg
FC44B622-0887-4BA5-B549-BAFC8C6157D3.jpeg
374C4013-89BB-4C0E-9CDB-6E97AE52BBB9.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#79 Post by safe »

Klart mycket bättre!
En rejäl upputsning!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#80 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2021-05-11 09:48:27 Klart mycket bättre!
En rejäl upputsning!
Tackar, lacken är som sagt väldigt dåligt lagd, mycket apelsinskal, fiskögon, bubblor och övriga "målar-termer" men visst blir det ett bra lyft om nu det dröjer med omlackering.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#81 Post by safe »

Ingemansson wrote: 2021-05-11 10:02:13
safe wrote: 2021-05-11 09:48:27 Klart mycket bättre!
En rejäl upputsning!
Tackar, lacken är som sagt väldigt dåligt lagd, mycket apelsinskal, fiskögon, bubblor och övriga "målar-termer" men visst blir det ett bra lyft om nu det dröjer med omlackering.
Hade en sån bil förut, lackad under en björk typ, men bara den blev blank så blev den ju fin på 2 meter.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#82 Post by Peter O »

Ser ju fint ut. För den som orkar och har tid så gör våtslipning och efterföljande polering stoooor skillnad. Men, det tar som sagt tid......

Hälsningar,
Peter

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#83 Post by felix83 »

Snyggt jobbat! Polerade du i ett steg eller två?
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#84 Post by Ingemansson »

felix83 wrote: 2021-05-12 06:52:48 Snyggt jobbat! Polerade du i ett steg eller två?
Tack! Körde samma medel (Arctic clean heavy cut) 2 ggr med först en hård och sen en mjukare trissa för att få det jämnt och inte så flammigt.
Efter det så drog jag en runda med en kombinerad polish/förseglare.
Lite slit är det men inte så farligt om man tar ett par paneler per kväll.
Bilen är ju dessutom liten och består mest av rutor. :P
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#85 Post by Bathory »

Har du monterat kam och lyftare och hunnit testköra bilen?
Funkade allt som det skulle?
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#86 Post by Ingemansson »

Bathory wrote: 2021-05-14 19:12:55 Har du monterat kam och lyftare och hunnit testköra bilen?
Funkade allt som det skulle?
Dessvärre inte, den ojämna gången, värmeproblemet och växellänkaget har försenat det.
Ska besiktiga om en dryg månad, så det blir nog däromkring.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#87 Post by Ingemansson »

Peter O wrote: 2021-05-11 12:16:17 Ser ju fint ut. För den som orkar och har tid så gör våtslipning och efterföljande polering stoooor skillnad. Men, det tar som sagt tid......

Hälsningar,
Peter
Tack Peter! Jag provade försiktig våtslipning på några ”toppar” men det gick ner till grundfärgen direkt. Jag är nöjd med resultatet baserat på utgångsläget.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#88 Post by Ingemansson »

2013 så kördes bilen i bänk, 114 pållar var kvar i hagen vid den tiden. Jag hoppas på att hämta tillbaka några med tiden. Utöver en lite fräschare kam så är ju en renovering samt balansering en ambition. Vi får se hur mycket tid och pengar som kommer att finnas.
C9EB6D99-9249-49B5-B76C-5260AEE3C727.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#89 Post by Cédric »

Ingemansson wrote: 2021-05-15 15:48:42 2013 så kördes bilen i bänk, 114 pållar var kvar i hagen vid den tiden. Jag hoppas på att hämta tillbaka några med tiden. Utöver en lite fräschare kam så är ju en renovering samt balansering en ambition. Vi får se hur mycket tid och pengar som kommer att finnas.

C9EB6D99-9249-49B5-B76C-5260AEE3C727.jpeg
Ställa tändningsläge och dwell gör märkbar skillnad, med brytare är det något man får göra om och om igen, iaf om man varvar en del. Samt köra med brebandalambda om du har möjlighet för att se att blandningen är rätt på höglast :)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#90 Post by Ingemansson »

Cédric wrote: 2021-05-16 20:52:31
Ingemansson wrote: 2021-05-15 15:48:42 2013 så kördes bilen i bänk, 114 pållar var kvar i hagen vid den tiden. Jag hoppas på att hämta tillbaka några med tiden. Utöver en lite fräschare kam så är ju en renovering samt balansering en ambition. Vi får se hur mycket tid och pengar som kommer att finnas.

C9EB6D99-9249-49B5-B76C-5260AEE3C727.jpeg
Ställa tändningsläge och dwell gör märkbar skillnad, med brytare är det något man får göra om och om igen, iaf om man varvar en del. Samt köra med brebandalambda om du har möjlighet för att se att blandningen är rätt på höglast :)
Tack för tipset! Ska på tändningen igen när kammen är bytt.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users