951 -88 | Äntligen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#31 Post by Lilja »

För att då komma till kylvätskeläckaget som jag brottats med de senaste 2½ åren.
Jag körde och köpte en provtryckare på Biltema. Måste faktiskt säga att för att vara Biltema så är det faktiskt väldigt hög kvalite på denna, känns väldigt rejäl och ordentlig och man får en sats med alla möjliga anslutningar.
I vilket fall så pumpade jag upp trycket till 1 bar ungefär och väntade någon timme. När jag kom ut till verkstaden igen så kunde jag ganska tydligt se läckage från 3 olika ställen. Ett läckage var mellan slangen som går till röret under kamhuset, där den monteras i vattenpumpen. Ett annat ställe var själva vattenpumpen i sig, från remhjulet. Den andra grejen var en grej jag inte alls visste och det var elpumpen till Turbon.
Jag har nu rivit ner allt igen, ner med vattenpump etc. Såg ganska snabbt varför jag aldrig får den att täta.

Image

Image

Det är nämligen en ganska ordentlig gjutkant i godset på vattenpumpen. Och denna mesiga lilla slangen kommer aldrig kunna täta där.

Image

Denna slangen var ny men har blivit helt deformerad.
Pinsamt dålig tillverkning, hoppas det inte är en orginalpump utan någon form av kineskopia. Men får beställa en ny så får vi se hur den ser ut. Anslutningen är heller inte rund utan mer oval....

Det som gäller just nu dock är att täta kamhuset med ny packningar innan jag sätter ihopa vattenpump etc igen.
Det kommer dock ta ett tag, kan inte slänga hur mycket pengar som helst på denna bilen på en gång då jag har andra roligare bilar att fixa och köra med på sommaren. Så det får bli lite när det finns tid och pengar.
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 403
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#32 Post by henca »

Lilja wrote: 2021-05-03 08:23:23 * Det skakar ordentligt på motorvägen, troligtvis har det med hjulen att göra, dock har bilen stått på pallbockar i 2 år så dom borde inte ha någon platt yta
Jag hade för ganska många år sedan samma fenomen på min 911, det var så att jag undvek att köra på motorväg med den. Vid en besiktning konstaterades att vänster framhjulslager var dåligt, men det skulle nog bara vara att dra åt. Nåväl, då hade jag en förklaring till vibrationerna. På verkstaden konstaterades dock att man var tvungen att byta lagret och efter bytet var vibrationerna kvar.
När jag något år senare bytte däck försvann dock vibrationerna.

Så det var inte det utslitna lagret som hade orsakat vibrationer utan vibrationerna som orsakat det utslitna lagret. Med denna insikt köpte jag mig en egen hjulbalanseringsmaskin att ha i garaget.

m v h Henrik

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#33 Post by Lilja »

henca wrote: 2021-05-03 18:22:07
Lilja wrote: 2021-05-03 08:23:23 * Det skakar ordentligt på motorvägen, troligtvis har det med hjulen att göra, dock har bilen stått på pallbockar i 2 år så dom borde inte ha någon platt yta
Jag hade för ganska många år sedan samma fenomen på min 911, det var så att jag undvek att köra på motorväg med den. Vid en besiktning konstaterades att vänster framhjulslager var dåligt, men det skulle nog bara vara att dra åt. Nåväl, då hade jag en förklaring till vibrationerna. På verkstaden konstaterades dock att man var tvungen att byta lagret och efter bytet var vibrationerna kvar.
När jag något år senare bytte däck försvann dock vibrationerna.

Så det var inte det utslitna lagret som hade orsakat vibrationer utan vibrationerna som orsakat det utslitna lagret. Med denna insikt köpte jag mig en egen hjulbalanseringsmaskin att ha i garaget.

m v h Henrik
Troligtvis är det däcken. Innan jag ställde in den för ca 2 år sedan skakade det inte i bilen så. Jag har plockat av alla hjulen iallafall, ska tvätta av fälgarna på in och utsida och balansera om dom. Sen försöka få tag på nya centrumkåpor då dessa knappt har någon färg kvar.
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#34 Post by Lilja »

Har inte beställt vattenpumpen än men såg att det läckte en del olja från kamhuset. Då jag redan hade av kamremmen tänkte jag att det är väl lika bra att byta kamhuspackningen samtidigt när man är där.

Image

Så där var det avmonterat, kan säga att det inte var speciellt roligt att skrapa av packningen, den satt väldigt hårt :evil:

Image

Såg ganska visset ut dock. Så jag köpte lite prylar för att fräscha upp allt. Ett förzinkningskit från GDS butiken med gulplättering så att jag kan slipa rent och återförzinka samtliga skruvar och fästen. Sen drog jag på lite aluminium motorfärg och primer på alla aluminiumdelar. Måste säga att resultatet blev VÄLDIGT bra.

Image

Ser nytt ut, färgen ser nästan bättre ut än ren aluminium.

Påväg ihopa

Image

Det är nästan så det faktiskt blev för bra. Dvs sätta på detta kamhuset på denna motorn.... :roll:
Så det är nu jag tänkte be om lite råd och tips. Denna bilen har stått stilla väldigt länge, både i min ägo och tidigare ägares ägo. Pga att det alltid varit något fel på den och i stort sett alltid motormässigt. Jag har funderat på i flera år att riva ut motorn och gå igenom hela motorn steg för steg för att lösa alla konstiga problem vi haft med den. Och nu när jag håller på med detta är jag mer sugen än någonsin. Det hade varit drömmen att kunna måla, blästra och zinka om hela motorn, så allt blir som nytt eller bättre än nytt samt dra om alla slangar och fixa kabelmatta etc så allt ser ut som fabriksnytt.
Jag har gott om plats för det i verkstan/garaget, jag har 5 andra bilar att köra med så jag behöver inte bilen, och pengar är inte direkt något problem.
Den enda grejen som bär mig emot är att bilen kommer bli stående ännu längre tid, och det hade varit roligt att köra med den. Körde bara några vändor i våras med den innan jag plockade av vattenpumpen sen har jag hållt på och pillat med min Nova och min Camaro. Meeeen samtidigt hade det varit riktigt nice att ha en 944 Turbo i princip nyskick, har dreglat över bilder på motorer som detta har varit gjort på länge och det hade varit väldigt roligt att ha en egentligen :mrgreen:
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#35 Post by Lilja »

Har inte beställt vattenpumpen än men såg att det läckte en del olja från kamhuset. Då jag redan hade av kamremmen tänkte jag att det är väl lika bra att byta kamhuspackningen samtidigt när man är där.

Image

Så där var det avmonterat, kan säga att det inte var speciellt roligt att skrapa av packningen, den satt väldigt hårt :evil:

Image

Såg ganska visset ut dock. Så jag köpte lite prylar för att fräscha upp allt. Ett förzinkningskit från GDS butiken med gulplättering så att jag kan slipa rent och återförzinka samtliga skruvar och fästen. Sen drog jag på lite aluminium motorfärg och primer på alla aluminiumdelar. Måste säga att resultatet blev VÄLDIGT bra.

Image

Ser nytt ut, färgen ser nästan bättre ut än ren aluminium.

Påväg ihopa

Image

Det är nästan så det faktiskt blev för bra. Dvs sätta på detta kamhuset på denna motorn.... :roll:
Så det är nu jag tänkte be om lite råd och tips. Denna bilen har stått stilla väldigt länge, både i min ägo och tidigare ägares ägo. Pga att det alltid varit något fel på den och i stort sett alltid motormässigt. Jag har funderat på i flera år att riva ut motorn och gå igenom hela motorn steg för steg för att lösa alla konstiga problem vi haft med den. Och nu när jag håller på med detta är jag mer sugen än någonsin. Det hade varit drömmen att kunna måla, blästra och zinka om hela motorn, så allt blir som nytt eller bättre än nytt samt dra om alla slangar och fixa kabelmatta etc så allt ser ut som fabriksnytt.
Jag har gott om plats för det i verkstan/garaget, jag har 5 andra bilar att köra med så jag behöver inte bilen, och pengar är inte direkt något problem.
Den enda grejen som bär mig emot är att bilen kommer bli stående ännu längre tid, och det hade varit roligt att köra med den. Körde bara några vändor i våras med den innan jag plockade av vattenpumpen sen har jag hållt på och pillat med min Nova och min Camaro. Meeeen samtidigt hade det varit riktigt nice att ha en 944 Turbo i princip nyskick, har dreglat över bilder på motorer som detta har varit gjort på länge och det hade varit väldigt roligt att ha en egentligen :mrgreen:
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users