Stora drömmar ( 993 turbo )
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Stora drömmar ( 993 turbo )
Inte för att svika mina underbara frontmotor Porschar men nu har jag planer på att skaffa mig en 993 turbo. Det blir aktuellt först till hösten men lika bra börja bekanta sig med modellen redan nu. Det finns en hel del ( !!! ) info att hitta på webben men någon här kanske sitter med egna intresanta erfarenheter om den modellen. Min tanke är att köra med bilen året om. Därför tilltalar 4-hjulsdrift mig väldigt mycket!
// Petrus
// Petrus
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Petrus!
Tyvärr har jag inte möjlighet, spelar inte i denna ligan... än... men hoppas på det, för detta är min våtaste dröm i bilväg, och, jupps, om jag kommer ha en sådan här kommer även detta att bli en söndagsbil!
http://www.blocket.se/vi/10579249.htm?ca=23_11_s
Tyvärr har jag inte möjlighet, spelar inte i denna ligan... än... men hoppas på det, för detta är min våtaste dröm i bilväg, och, jupps, om jag kommer ha en sådan här kommer även detta att bli en söndagsbil!
http://www.blocket.se/vi/10579249.htm?ca=23_11_s
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Måste erkänna att jag håller på att ta vatten över huvudet men har man ett mål så är det troligare att nå dit... Trevlig länk! Den var ju en 98´a och kostar en hel del. Det finns 993:or från 93. Kanske hittar man en hygglig för lite mindre pengar... onekligen dyra grejor.. // Petrus
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2006-03-12 20:00:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/Åland
- Contact:
Håller helt med er! 993 är riktigt vassa bilar som ser riktigt bra ut och just C4 eller Turbon är helt klockren.
Jag tänker också byta upp mig inom ett år. Boxster är ett alternativ då jag gillar cab. Men jag körde förbi Porsche Center i veckan och tittade på en 993 C2, mörkblå, 6000mil och helt otroligt bra skick. Men den gick för 400tkr!
Pratade med en i personalen och hon sa att 993 är på väg upp i pris då det börjar bli samlarvärde på dom. Många anser att 993 är den sista "riktiga" porshen i form och motor. (alla har sin åsikt..)
Man behöver inte ge mer än 250tkr för ett bra exemplar i tyskland.
Boxster i all ära, men 993 är coolare och mer attityd!
Jag tänker också byta upp mig inom ett år. Boxster är ett alternativ då jag gillar cab. Men jag körde förbi Porsche Center i veckan och tittade på en 993 C2, mörkblå, 6000mil och helt otroligt bra skick. Men den gick för 400tkr!
Pratade med en i personalen och hon sa att 993 är på väg upp i pris då det börjar bli samlarvärde på dom. Många anser att 993 är den sista "riktiga" porshen i form och motor. (alla har sin åsikt..)
Man behöver inte ge mer än 250tkr för ett bra exemplar i tyskland.
Boxster i all ära, men 993 är coolare och mer attityd!
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Det blir nog en resa till Holland eller Tyskland innan hösten!!!kirurgen wrote:Man behöver inte ge mer än 250tkr för ett bra exemplar i tyskland.
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
-
- S-Poster
- Posts: 155
- Joined: 2006-03-31 09:26:29
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Löddeköpinge
- Contact:
Hej,
993 är en mycket fin Porsche, kanske den vackraste som gjorts. Dock kom inte turbon 93 utan som 95 års modell med 408 hk och fyrhjulsdrift. Senare kunde man beställa den med 430hk från fabrik. Den starkaste turbon var den som kallas Turbo S och hade 450 hk, denna modellan kostade ca 1,5 miljoner när den var ny. Vad jag vet så är det bara sålts en eller två Turbos S i Sverige, men det är sålt några turbo med S motorn...
993 finns i flera modeller, C2, C4, 2S, 4S, C4S, RS, RS Clubsport, turbo, turbos S, GT2, GT2 Clubsport och slutligen GT1.... Jag har bara räknat upp de varianter som kunde fås för gatbruk från fabriken. För bana finns det ytterligare en hel del trevliga modeller.
Modellen 993 är den sista som tillverkades som luftkyld och på det äldre tillverkningssättet. När Porsche började tillverka 986 och 996 hade man tagit hjälp av Toyota för att effektivisera tillverkningen. Bakvagnen på 993 är en komplexrackare som lätt kan ta stryk om man skulle missa vägens former. Mycket få verkstäder klarar av att ställa in denna bakvagn för optimalt grepp.
Om man bara tittar på sugmotorsidan finns det lite mera information. När C2 kom var det med en 3,6 liters motor på 272 hk, 1996 lanserades varioram på den motorn och effekten ökade till 286 hk. Till RS bilarna var 3,8 liter standard och 300 hk, denna motor fanns också att beställa till både C2 och C4.
Priserna på dessa bilar kan ofta ligga högre än en tidig 996. Att hitta en billig bil utan att veta historien om denna kan lätt förvandla det till en dyr bil.
MVH
Jan-Erik
993 är en mycket fin Porsche, kanske den vackraste som gjorts. Dock kom inte turbon 93 utan som 95 års modell med 408 hk och fyrhjulsdrift. Senare kunde man beställa den med 430hk från fabrik. Den starkaste turbon var den som kallas Turbo S och hade 450 hk, denna modellan kostade ca 1,5 miljoner när den var ny. Vad jag vet så är det bara sålts en eller två Turbos S i Sverige, men det är sålt några turbo med S motorn...
993 finns i flera modeller, C2, C4, 2S, 4S, C4S, RS, RS Clubsport, turbo, turbos S, GT2, GT2 Clubsport och slutligen GT1.... Jag har bara räknat upp de varianter som kunde fås för gatbruk från fabriken. För bana finns det ytterligare en hel del trevliga modeller.
Modellen 993 är den sista som tillverkades som luftkyld och på det äldre tillverkningssättet. När Porsche började tillverka 986 och 996 hade man tagit hjälp av Toyota för att effektivisera tillverkningen. Bakvagnen på 993 är en komplexrackare som lätt kan ta stryk om man skulle missa vägens former. Mycket få verkstäder klarar av att ställa in denna bakvagn för optimalt grepp.
Om man bara tittar på sugmotorsidan finns det lite mera information. När C2 kom var det med en 3,6 liters motor på 272 hk, 1996 lanserades varioram på den motorn och effekten ökade till 286 hk. Till RS bilarna var 3,8 liter standard och 300 hk, denna motor fanns också att beställa till både C2 och C4.
Priserna på dessa bilar kan ofta ligga högre än en tidig 996. Att hitta en billig bil utan att veta historien om denna kan lätt förvandla det till en dyr bil.
MVH
Jan-Erik
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Det håller jag inte med om, 993 ligger dyrare till än så, gaska väsentligt mycket dyrare.Petrus wrote:Det blir nog en resa till Holland eller Tyskland innan hösten!!!kirurgen wrote:Man behöver inte ge mer än 250tkr för ett bra exemplar i tyskland.
En snabb sökning ger 13 bilar mellan 25 000 - 30 000 euro av 167 bilar... så en fin 993 får du nog inte för 250 000 sek.
993 turbo är sedan dessutom en helt annan prisklass...
964 får du en fin bil för 250 000 sek
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- S-Poster
- Posts: 97
- Joined: 2004-06-05 21:39:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrtälje
- Contact:
993 är även min favorit bland Porschar, i synnerhet turbon. Detta utan att ha någon som helt erfarenhet av dom.
Vad jag förstått så är driftkostnaden för 993 väsentligt högre än för 996.
Vad jag har sett så begär man 400-500 kSEK för en Turbo, det är såklart mycket pengar. För samma pengar får man en 348:a eller till och med kanske en 355:a. Gott och väl en Pantera eller en NSX. Vad jag menar är att det finns en hel del annat kul att välja på för likanande pengar.
Vad jag förstått så är driftkostnaden för 993 väsentligt högre än för 996.
Vad jag har sett så begär man 400-500 kSEK för en Turbo, det är såklart mycket pengar. För samma pengar får man en 348:a eller till och med kanske en 355:a. Gott och väl en Pantera eller en NSX. Vad jag menar är att det finns en hel del annat kul att välja på för likanande pengar.
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 155
- Joined: 2006-03-31 09:26:29
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Löddeköpinge
- Contact:
Visst är driftkostnaden högre för en 993 än en 996, men väsentligt lägre än för en 348:a eller en 355:a. Vilket bilmärke eller modell är ju upp till var och en, det finns alltid "mjuka" värde som man inte kan sätta kronor och ören på. Känslan och ljudet när exempelvis en Ferrari 360 med F1 lådan växlar ner inför ett kurvigt parti på en bana är obeskrivlig, sedan är det en helt annan känsla när en Porsche som gått långt över 20000mil kommer till ett banmöte helt orenoverad och gasar hela dagen för att senare rulla till synes helt oberörd hem framåt kvällen...
MVH
J-E
MVH
J-E
-
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2006-06-05 14:05:58
- Bilmodell: 928s såld
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Var här om dagen i Porsche Center Stockholm... vilken pärla som fanns där! En vit 977 Carrera 4S med Aerokit... 20mm bredare höfter än på en vanlig 977... ja, och så var prislappen också närmare en mille... ajajajaj!
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Who is online
Users browsing this forum: No registered users